Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb je liever: flinke tegenwind of regen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat heb je liever: flinke tegenwind of regen?

Aangezien het klimaat sinds augustus 2014, toen dit draadje gestart werd, nog niet spectaculair is veranderd, ondersteun ik de uitspraak van Petra van harte:
Petra137 schreef:Tien keer liever tegenwind dan regen. Van regen word ik snel chagrijnig.
Bij tegenwind is de kans op zon groter, bij tegenwind kan ik gewoon doorfotograferen, maar vooral: bij tegenwind kan ik gewoon kijken. Lenzen zijn geen optie en die #%$&-bril is ondoorzichtig met al die druppels.
Overigens heb ik het dan wel over fietstochten. Tijdens veldrijden geniet ik het meest van hoosbuien, dan wordt het parcours lekker drapperig met veel modder en glijdpartijen :lol:
Liever regen als ik fiets.
Liever wind wanneer ik in of rond mijn tentje zit.

en vanmiddag heerlijk in de storm met mijn fatbike op het strand met de zwz in mijn rug :D
Soms zou ik wind inderdaad ook verkiezen boven regen, maar er zijn grenzen.

Als ik een grote afstand die ik nomaal in een dag kan fietsen fietsen nu met zware tegenwind zou moeten fietsen dan zou dat wel eens simpelweg kunnen betekenen dat me dat in een dag niet lukt. Dan zou ik misschien toch voor regen kiezen.

Bij kamperen heb ik wel eens meegemaakt dat het niet mogelijk was om de tent op te zetten vanwege de wind. Ik kwam niet verder dan dat ik plat bovenop de uitgerolde tent lag om te voorkomen dat die ging vliegen. Toen hebben we maar de luwte van een bos in een beekdal opgezocht.
In de regen is het me nog altjid gelukt om de tent op te zetten en te kamperen.
Morgen zou ik een feest maken. 2x33km woon werk verkeer.

Aileen onder de krakende bomen vind ik griezelig.
Val wel me s’ochtends. Onlangs de KNMI waarschuwing, heb ik geen enkele druppel regen gezin en wind was niet sterk.
Ik hen nooit een tegenwind langer dan 50km gehad. De kans voor tegen wind is 1/360 graden en dan nog weg moet absoluut rechts zijn, en ik moet niet in een groep fietsen en het weer moet flink waaien, en er moet geen bomen of bergen zijn, en ik moet zonder opzet/racestuur fietsen.
Nat van regen word ik ong. een keer per jaar maar met kleren tegenwording ze zijn zo droog.
Ook positieve ervaring met kamperen/wild kamperen. Ik denk dat men kijk vaak naar de horror films. Toch heb ik een keer slechte ervaring van mij tenger tijd. Een beer kwam s’nachts de restjes van mij eten nemen. Ik herinner nog de tikkende geluid van mij mechanische horloge, waarschijnlijk was allen slecht 2-3 minuten maar dat duurde eeuwen voor mij.

Kortom: ik probeer niet met de natuur vechten. Betje respect en gezonde gewoel helpen in meeste gevallen.
miro schreef:De kans voor tegen wind is 1/360 graden
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar zo klinkt het als onzin. Niet alleen alles wat 'van voor' komt (en dat betekent dus 180 van die 360 graden) is rechtstreeks in meerdere of mindere mate negatief, door turbulenties zou zelf wind die licht schuin van achter komt negatief zijn. (Bij veel velomobielen is dat anders en kan zelf een wind licht schuin van voren positief zijn.)
M.a.w. je hebt niet enkel last van wind die recht van voren komt en bovendien is die 1 graad waar je het over hebt slechts een 'willekeurig' stukje van een cirkel.

Renaat
Puur natuurkundig heb je me goed begrepen.
Eens dat 1 grad weinig is, maar ben ik niet eens voorstel voor 180, je maak altijd bochten.

Aan de andere kant wij zijn zo verschillend, kwa niveau en kwa doel van fietsers.
Een fiets omdat hij/zij wil naar top-sport level blijven, anderen omdat hij/zij wil niet in ziekenhuis/bed blijven.


Mijn boodschap was – wij doen fietsen voor plezier, omdat wij van natuur gouden en als je van iets houdt hou ja voor altijd niet alleen maar voor goede momenten.
Trouwens gistoren toen ik in regen en zijwind fitste dacht ik, hoe zou ik met een velomobile voelen. Ik heb nooit zoiets ding gereden. Hoe reageert een velomobil bij zo harde zijwindstoten. Gebroken takken op donkere fietspad is andere onaangename verassing voor een velomobilist.
Wat een leuke vraag! Mijn kinderen fietsen elke dag naar school en hoor ze nooit echt mopperen over het weer behalve als het hard waait. Kennelijk vinden ze wind erger dan regen.

Ik heb ze beide even lief. De wind omdat je dan met van alles bezig bent. Je houdt je stuur steviger vast, je zoekt naar het beste verzet, in je hoofd gaan de gedachten tekeer maar toch blijf je doorgaan, van het ene punt naar het volgende trap je de kilometers weg. Als je dan op je eindbestemming aankomt, zou het mooi zijn als de wind gaat liggen, want een tent opzetten met wind vind ik wel lastig. Maar als die eenmaal staat kan ik weer genieten van mijn sterke tentje die toch maar weer staat (als een huis).

En dan de regen.....heerlijk om dat water tegen je gezicht aan te voelen en inderdaad die geborgenheid van je regenpak waar je in 'woont'. De regen zorgt er ook voor dat vele andere weggebruikers er niet zijn. Dus lekker rustig op de weg. De natuur ziet er dan mooi uit. Zo bekijk je die niet vaak. Plassen zijn kleine geschenken om doorheen te scheuren.

Dus ik geniet van beiden maar geef ook eerlijk toe dat het niet te lang moet duren. Na regen komt zonneschijn hoop ik ook tijdens het fietsen in de regen.
Veruit het liefst heb ik regen. Flinke tegenwind vind ik zonde van de tijd. Het fietsen gaat uiterst langzaam, je kunt nagenoeg niet communiceren met wie je ook fietst dankzij de continue "whoosh" in je oren, en om nog maar niet te spreken over plotse windvlagen vanuit een andere richting waardoor je als het een beetje tegenzit (nagenoeg) tegen een auto geblazen wordt.

Bovendien beperkt flinke (tegen)wind ook waar je kunt fietsen. Met boomtakken die naar beneden komen vallen en bomen die omvallen raak je een groot deel van de natuur kwijt.

T/m windkracht 7 vind je me dan ook nog wel eens op de fiets. Maar bij alles daarboven haak ik dan toch echt af.



Regen vind ik persoonlijk ook totaal niet vervelend. Naar mijn mening is regen niets anders dan het juiste materiaal bij te hebben. Ik kom tijdens de vakantie dan ook eigenlijk altijd droog de regen uit als ik daar voor kies.
De laatste maand heb ik dagelijks beide wel een keer tegelijkertijd. Ik ben er nu wel even klaar mee :lol: !
Herkenbaar. Ik kies de woon-werk-verkeer-routes afhankelijk van de weersomstandigheden. Liever een paar kilometers langer met beschutting dan korter door open polderlandschap bij tegenwind.
Vandeweek voordelig wind mee: 45 km per uur zonder veel trappen. Dat stukje mocht het van mij flink doorwaaien. ;-)
Dat noem ik geen fietsen meer maar vliegen :D
De afsluitdijk met 50km pu wind mee met of zonder regen vind ik fijner dan tegen hebben
Die eerste druppel in mijn nek. Wat heb ik daar een hekel aan. Maar dan weet je, er is geen redden meer aan, laat maar komen. En blijk ik het toch niet zo erg meer te vinden.
Maar tegenwind en dan niet zo'n beetje blijf ik tot de laatste zucht compleet zinloos vinden.

Linda
En inmiddels weet ik al bijna niet meer wat droog fietsen ís. Vanmorgen weer 18km lang zeikmiezer. Gatverdegatverdegatverdegatverbah.
Travelmaster schreef:En inmiddels weet ik al bijna niet meer wat droog fietsen ís. Vanmorgen weer 18km lang zeikmiezer. Gatverdegatverdegatverdegatverbah.
Zat vanmorgen ook op de fiets. Het weer is altijd goed, gelijk mijn gevoel. Blij dat ik rij. Vanmorgen bijna 10 graden C. Regen, wind en temperatuur zijn elementen van het weer. Kou, regen en wind tezamen is pas echt fietsen.
Zo ook bij het zwemmen. Golven, stroming en temperatuur. Het water wil maar geen winterse temperatuur aannemen. Tussen de 7 en 8 graden C. Op de steiger zelfs warmer. Het lijkt wel voorjaar. Het wachten is op de dag, dat een gat in het ijs gemaakt moet worden om een bad te nemen. Winterzwemmen, ook wel "ijsberen" genoemd in België.

Piet.
Blablablabla... :wink:

Zeikmiezer. Die ik niet zo vervelend zou vinden als ik niet zo enorm verkouden was :| .
Dan kun je beter gaan winterzwemmen. Heb je nauwelijks last van "verkoudheden" of virusinfecties aan de luchtwegen.
Hmmm... niet genoeg sloten richting werk;).
Regen, zeker weten!
Laatste fietsfeit; 36 dagen waarvan 21 in de str...regen, dikwijls van 's morgens tot 's avonds. Van de 15 overblijvende dagen 8 onder dreigende hemel.
Ik verzeker het u, geen sinecure om vol te houden!