Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb Roller City vs Classic + overvullen Classic - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ortlieb Roller City vs Classic + overvullen Classic

Ik weet niet wat je episch noemt, maar aangezien het mijn eerste keer is wil ik gewoon lekker met laagjes kunnen werken, regenkledij naar believen meesleuren, etc. Ben ook van plan om soms voor 3 nachten niet in een dorp te stoppen. Voortassen it is dus. Voor de geinteresseerden, een bijzonder snelle schets;

Afbeelding
Mooi rondje! En wildkamperen dus... maak het jezelf makkelijk!
BrunoM schreef:Wel grappig, ik kwam hier duidelijk naïef heen, verwachtende dat ik hét antwoord zou vinden. Blijkt dat touringfietsen een bijzonder debatable en subjectief onderwerp is :D
't Is eigenlijk net zoiets als met de auto op vakantie gaan: de een rijdt met een weekendtas van hotel naar hotel, de ander heeft een tent in de kofferbak en weer een ander kan niet zonder caravan achter de auto.

Heb je, behalve de tassen, al je andere spullen al? Leg het eens bij elkaar, maak er min of meer rechthoekige stapels van die je op kunt meten of stop het in gedeeltes bijeen in een emmer om een indruk te krijgen hoeveel het is. Nog mooier zou het zijn als er een forumlid bij je in de buurt woont dat je zijn/haar tassen even wil lenen natuurlijk... En gebruik ook de zoekfunctie van het forum eens voor berichten over paklijsten. Daarbij hoef je je niet door een ander voor te laten schrijven wat je wel of niet mee moet nemen, maar je kunt wel een indruk krijgen van wat handig is.

Om nog even terug te komen op je originele vraag: overvullen is voor de zaterdagse boodschappen, als je ervanuitgaat dat je voor je gewone uitrusting die ruimte nodig hebt, maak je een verkeerde keuze.

Vaude Aqua's, tot slot, zijn net zo waterdicht als Ortliebs. 4l per achtertas groter dan Ortliebs, gewichtsverschil weet ik zo niet. Veel ontlopen ze elkaar niet in uitvoering en kwaliteit, voor mij is de keuze op Ortlieb gevallen omdat ik daar op het moment van aanschaf korting op kon krijgen, zo simpel is het leven soms. :wink:

Succes,

Carl
Dat wordt vast een mooie tocht. Zelf heb ik in het vergelijkbare Noorwegen gefietst met slechts twee - goed gevulde - Backroller achtertassen. Regenkleding bovenop, net als de tent. Matje in de tassen. De slaapzak en matras hadden allebei een bereik tot een graad of 10 onder nul.
Wim
Hele mooie tocht. Ben benieuwd naar je verslag en foto's. Materiaal is belangrijk maar beleving belangrijker!
Travelmaster schreef:Mooi rondje! En wildkamperen dus... maak het jezelf makkelijk!
Will do, maar ben niet overtuigd dat maximum 10 valse extra liters de definitie van makkelijk zijn.


@ Carl, nope, heb nog niet al mijn spullen, tent moet nog gekocht worden (wordt mogelijk in Edinburgh pas gekocht, winkel is open op zondag en moet ik sowieso langs voor propane/butane); denk aan een Vango Banshee 200 of een Zephyros 2. VK fietshoes moet ook nog komen (die ik dan meteen dubbel dienst laat doen als bagagerek drybag voor wanneer ik een droge tent heb en het begint te regenen). Verder is er heel veel al onderweg maar moet nog arriveren (enkele tools, kookgerief, etc etc)

@ Wim, top, jij ongetwijfeld veel meer ervaring hebt maar ik denk dat 4 tassen beter bij mij gaan passen. Ik weet in ieder geval dat ik absoluut niet alles in 2 tassen krijg. Een karakorum vind ik bijzonder mooi maar die is dan weer niet waterdicht, alles zit achteraan en als de tent daar nog bovenop moet rij ik met het empire state building achterop mijn fiets. Na mijn reis zal ik vast beseffen welke dingen ik nooit meer ga gebruiken, maar dat ontdek ik liever zelf.

@ LHTJoost, thanks! Ik hoop het ook, en zal zeker een verslagje maken :)

You know what, ik koop gewoon de City's in het rood :) Niet geheel onbelangrijk is het eerst afschrijven van mijn thesis en het continu denken aan en vergelijken van fietsspullen is in no-time een tijdrovende verslaving geworden.

*edit*
Oh en schoenen! Ik denk aan de MX105 van Lake Cycling
Op wat voor fiets komt al dit moois eigenlijk?
Jan Janssen Millennium. Een zeer mooie tweedehands uit 2009 uiteraard, anders zou ik niet zo miepen over 50 euro en gewoon die high visibility set erop gooien.
BrunoM schreef:Jan Janssen Millennium
Excuus, dat had je al gezegd. Mooi werk!
Travelmaster schreef:
BrunoM schreef:Jan Janssen Millennium
Excuus, dat had je al gezegd. Mooi werk!
Thanks :) Rijdt echt schitterend, maar ik heb natuurlijk een historie bestaande uit meerdere 30 euro studentenwrakken dus hecht niet te veel waarde aan mijn oordeel. Nog nooit op zoiets stils gereden, ik kijk er naar uit!
30 euro?! Wat is er gebeurd met de fiets van 10 gulden... Inflatie bij de stations"verkopers"?

Anyway, als een dolle je thesis afmaken en lekker gaan fietsen. Aan de tassen zal het niet liggen (hoewel, met die city's;)...).
De tijd van de gulden heb ik nooit gekend! Ik heb dan wel 7 jaar in jullie mooie Nederland gestudeerd, gewerkt en gewoond, maar daarvoor zat ik toch echt met Belgische franken te werken. Nu in de WK-spirit vermeld ik dat natuurlijk niet al te vaak.
BrunoM schreef:De tijd van de gulden heb ik nooit gekend! Ik heb dan wel 7 jaar in jullie mooie Nederland gestudeerd, gewerkt en gewoond, maar daarvoor zat ik toch echt met Belgische franken te werken. Nu in de WK-spirit vermeld ik dat natuurlijk niet al te vaak.
Het zij je vergeven.
Wim schreef:Natuurlijk geldt dit niet op een epische trektocht door ruige onherbergzame streken. Dan heb je heus voortassen nodig.
Onzin. Google op bikepacking want bikepackers doen niets anders.
Ik woon bv in een ruig onherbergzaam gebied, fiets zonder voortassen en ik ben hier echt niet de enige. Het is zoals iemand al terecht opmerkte: 'zoveel fietsers, zoveel smaken'.

Bruno, mooi plan! en hele hordes fietsen met 4 zijtassen plus nog een stuurtas en een kanozak op de drager. En waarom? Gewoon omdat het kan!

Veel plezier!
Om toch maar weer even koeien uit de gracht te halen; komen er vaak sets van 4 tassen op marktplaats? Ik vertrek pas volgende maand, en zag gisteren een ad van 4 tassen voor 50 euro, die natuurlijk meteen weg was. Ik heb mijn nieuwe al besteld en betaald, maar cancellen en herbestellen binnen 4 weken kan natuurlijk altijd nog en is misschien wel de moeite als er inderdaad wekelijks een set online komt. Ik dacht ze gewoon al te kopen zodat ik kan beginnen passen. (maar returnen kan ook nog tot 2 weken erna dus kan natuurlijk ook later nog steeds beslissen)
Uit interesse volg ik de Marktplaats aanbiedingen. Zowel sets van twee, meest voorkomend zijn achtertassen, gevolgd door voortassen, als sets van 4 worden aangeboden. Soms zelfs incl. stuurtas.

Wat mij opvalt is dat je er vlot bij moet zijn, dus bellen i.p.v. mailen, en enkele malen per dag kijken. Verder vind ik opvallend dat de biedprijzen hoog zijn, geregeld hoger dan 80% van de nieuwwaarde en soms zelfs hoger dan dat. Maar dat laatste zou een kleur kunnen betreffen die uit de handel is.

Uiteraard is het nu hoogseizoen, en een maand om voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rang te zitten lijkt wat kort, maar je zou het erop kunnen wagen.
Ach, ik laat de bestelling gewoon staan en ik bekijk het wel, ik zou er sowieso toch een beetje gek van worden om dat voortdurend in de gaten te moeten houden om vervolgens alleen maar gefrustreerd te zijn dat iemand anders er mee weg is.
Yopie schreef:
Wim schreef:Natuurlijk geldt dit niet op een epische trektocht door ruige onherbergzame streken. Dan heb je heus voortassen nodig.
Onzin. Google op bikepacking want bikepackers doen niets anders.
Ik woon bv in een ruig onherbergzaam gebied, fiets zonder voortassen en ik ben hier echt niet de enige. Het is zoals iemand al terecht opmerkte: 'zoveel fietsers, zoveel smaken'.

Bruno, mooi plan! en hele hordes fietsen met 4 zijtassen plus nog een stuurtas en een kanozak op de drager. En waarom? Gewoon omdat het kan!

Veel plezier!
Voortassen? Tassen? Schei uit... http://www.pinkbike.com/news/interview- ... -2014.html
Travelmaster schreef:Voortassen? Tassen? Schei uit... http://www.pinkbike.com/news/interview- ... -2014.html
wat een beest he die Jefe! en wat dacht je van de singlespeeders en die tandem??
en die vrouwen natuurlijk! 8)
Bovenmenselijk zou ik durven beweren. Respect met een grote R!