door
_Peter_ » vr 21 mar, 2014 23:42
Even gewacht met reageren tot de discussie op gang kwam.
Zelf fietste ik jaren rechtop totdat lichamelijke ongemakken het plezier in het fietsend op vakantie zijn de boel dreigden te verpesten. Op dat moment werd het ook tijd voor een nieuwe fiets, weer een recht-op op maat zoals de vorige, maar dan met Rohloff en riem, of toch wat anders, een ligfiets bijvoorbeeld.
Prijs, je kan van beide het zo gek maken als je zelf wilt, voor wat een reisfiets met rohloff en riem kost kun je een hele knappe ligfiets kopen, (zonder Rohloff en riem), dat is dus geen issue meer.
Opnieuw leren fietsen. In het verleden (een jaar of 20, 25 geleden) Paul Voerman was net afgestudeerd en begonnen met Challenge eens proefgereden op een van zijn eerste modellen. Wat me daarvan bij gebleven was, dat gaat hem niet worden, voor mij te onstabiel.
Echter in 2010 is daar ook een trike bijgekomen, en ook nog eens een die je op kan vouwen en achterin een Smart past (Wel zonder bagagedrager maar toch) Voordelen van een trike, omvallen is zeker bij lage snelheden bijna onmogelijk, altijd een stabiele stoel bij je, het comfort van een "gewone" ligfiets en zo zijn er nog wel een paar.
Nadelen zijn er natuurlijk ook, zo is de fiets zeker 6 kilo zwaarder dan een gewone reisfiets (Die van Walter laten we even buiten beschouwing). Dat maakt het klimmen ook wat zwaarder, doordat je echter niet om kan vallen is het ook mogelijk om met 4 km/u omhoog te fietsen. Je bent een stuk breder, en banden zijn niet overal te krijgen (20" en 24" wielen) voor accesoires als GPS en kilometertellertje en spiegel is het wat lastiger een plekje te vinden. Nat worden zoals vandaag, net zo nat als collega's op de gewone fiets, alleen niet aan de achterkant.
Als je gaat fietsen voor een mooi egaal kleurtje van de benen en armen, dan moet je geen ligfiets kopen, de onder/achterkant van de benen en armen zien bijna geen zon, daarentegen je neus wel.
Nu ongeveer 30.000 kilometer (9 kettingen en drie setjes tandwielen 9 buiten- en 3 binnenbanden) verder, woon-werk en 2 vakanties over de balkan hoor ik mezelf nog wel eens vragen, waarom heb ik dat niet eerder gedaan?
Wat vooroordelen betreft, dit is denk ik toch echt iets waar vooral wij nederlanders meer last van schijnen te hebben dan de mensen die ik onderweg in het buitenland tegenkom. Al moet ik wel zeggen dat vooral de mannen meer interesse hebben in de techniek van het apparaat dan in hoe het nu fietst. gefietst wordt daar uberhaupt weinig.
Waarom kopen mensen geen ligfiets, ik denk toch voor een deel dat je ze niet op de hoek van de straat koopt, het merendeel van de vakantiefietsers is de 50 gepasseert als ze deze manier van reizen ontdekken, en ik kan me voorstellen dat je dan niet meer zo makkelijk de overstap maakt.
Je moet dus blijkbaar wel over een paar randvoorwaarden beschikken.
(Die mogen jullie zelf verzinnen) (Als wereldfietser heb je er in ieder geval al 1)