Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad

169 berichten
Benito schreef:- Bij mijn weten hebben de meeste wielrenners toch echt geen bel. Roepen lijkt mij inderdaad net zo effectief, alleen volgens de wet moet je dus wel een bel hebben.
Dat vind ik nog altijd een goede afspraak van de wet want het WHUUUH, HEEEEJ, AAANDEKANT, TRRIIINNNGG-geroep komt wat minder sysmpathiek over, om het maar voorzichtig te zeggen.
Leon
iceman schreef:Die strook is namelijk het verlengde van het vrijliggende fietspad verderop. Als jullie het niet geloven, kom gerust een rondje fietsen in Wageningen. Dan kun je het zelf zien...
Wat Renaat al aangeeft: weer iemand die niet gehinderd wordt door enige kennis. Dit is namelijk onderdeel van de rijbaan, dus geen fietspad maar hooguit een fietsstrook. Echter zou er daarvoor een fietsertje op de strook moeten staan, welke ontbreekt. Daarom is dit geen fietsstrook maar een zogenoemde suggestiestrook. Echter met doorgetrokken streep al vanaf het kruispunt. Extra lastig daarbij is dat de streep ook doorgetrokken is ter hoogte van de uitrit. Dat betekent volgens de wet dat iemand vanuit die uitrit niet over die doorgetrokken streep heen zou mogen. Dat wordt behoorlijk lastig, lijkt me.

Als je alle regels van de wet en het RVV zou volgen, zou je daar dus vele problemen hebben. Ik denk echter dat door het ontbreken van een fietsertje op de strook en omdat de streep ononderbroken is zelfs ter hoogte van een uitrit, je er gevoeglijk vanuit kunt gaan dat de doorgetrokken streep als onderbroken streep moet worden gezien. De inconsistentie daarbij is hinderlijk, omdat de geloofwaardigheid van verkeerstekens door deze gemeente wordt verminderd. De verkeerskundige aldaar maakt op deze manier geen sterke indruk. Overigens zou die strook in lijn hiermee een suggestiestrook zijn, waar geen enkele verplichting aan vast zit. Het enige is dat men 'zich rechts moet houden', wat betekent dat als er enige reden is om niet over die suggestiestrook te rijden, dat ook geen enkel probleem is.
bergbeklimmer schreef:Zoveel doen die wielrenners trouwens niet fout.
- Een bel hebben ze vaak wel en anders kunnen ze ook goed tring roepen
- Verlichting of reflectoren zijn niet verplicht overdag. En in de winter trainen wielrenners met lampjes op.
- Verder zijn hun fietsen vaak technisch zeer op orde
- Ze rijden vaak 2 aan 2 en dat is denk ik hun grootste fout
  • Een bel is verplicht, ik heb op 1 fiets een toetertje en ben daarmee in overtreding. De toeter functioneert hedendaags echter net zo goed als een bel deed toen de regeltjes werden opgesteld. Een bel doet dat mijns inziens niet. Daarom heb ik er geen problemen mee om dat regeltje te overtreden.
    En wat Leon zegt, natuurlijk. Door te roepen worden wielrenners al gauw als asociaal gezien.
  • Reflectoren zijn verplicht, maar worden niet gehandhaafd. (Ook politieagenten-te-fiets houden zich niet altijd aan de kleinere regels van de WVW of RVV (zoals deze), bijvoorbeeld bij het toezicht houden rond een station bij een professionele voetbalwedstrijd.)
  • Prima
  • Wat is er fout aan 2-aan-2 rijden? Er staat juist expliciet in de regeltjes dat fietsers 2-aan-2 mogen rijden. (Mits niet in strijd met andere artikels.)
Robertjan schreef:Als je alle regels van de wet en het RVV zou volgen
Dan haal je de avond niet, lukt het niet mee om thuis te komen omdat je op het einde van een doodlopende eenrichtingsweg strandt of breek je je been in een wildrooster omdat le er overheen moest lopen vanwege het bordje 'fietsers afstappen'.
De mooiste verkeersregel vind nog altijd de oude politieslogan Geef je Verstand eens Voorrang.
Robertjan schreef:Wat is er fout aan 2-aan-2 rijden? Er staat juist expliciet in de regeltjes dat fietsers 2-aan-2 mogen rijden.
Het zal toch wel een keer verboden worden want het is door alle te smalle fietspaden en strookjes met langsparkeren toch al vaak onmogelijk om met twee naast elkaar te rijden.


Leon
Leon schreef:In Limburg wil de ANWB liever helemaal geen wielrenners overdag in het weekend: http://www.l1.nl/nieuws/221088-anwb-lie ... rs-weekend
Raar dat de VVV Zuid-Limburg hier niet op reageert, een fors deel van de bevolking van het landelijk gebied leeft hier immers van het toerisme en wielrennen is hier altijd belangrijk geweest. Ze komen in het weekend met drommen uit het hele land, en het zijn voor het grootste deel geen idioten maar heel gewone mensen die graag op een nette manier hun rondjes rijden.
Leon
Als men zo door gaat wil heel nederland straks geen ANWB meer :roll:

Ik verbaas mij dat een vereniging van voornamelijk autobezitters toch iedere keer weer met dit soort los zand verhalen de publiciteit weet te halen, en zich met dingen bemoeit waar de bevoegde instanties over moeten beslissen.
Robertjan schreef: Wat Renaat al aangeeft: weer iemand die niet gehinderd wordt door enige kennis. Dit is namelijk onderdeel van de rijbaan, dus geen fietspad maar hooguit een fietsstrook. Echter zou er daarvoor een fietsertje op de strook moeten staan, welke ontbreekt. Daarom is dit geen fietsstrook maar een zogenoemde suggestiestrook. Echter met doorgetrokken streep al vanaf het kruispunt. Extra lastig daarbij is dat de streep ook doorgetrokken is ter hoogte van de uitrit. Dat betekent volgens de wet dat iemand vanuit die uitrit niet over die doorgetrokken streep heen zou mogen. Dat wordt behoorlijk lastig, lijkt me.
Robertjan,
jij kent de Nederlandse verkeersregels een pak beter dan mij, maar ben je zeker dat wat je schrijft klopt? Want op diverse locaties staat er naast die 'strook' een bord G12a (verplicht (brom-)fietspad), volstaat dat niet om van zo'n strook een echt (brom-)fietspad te maken?

Renaat
iceman schreef:Tsja, Peter K en Renaat, jullie kennen de regels ongetwijfeld goed. Maar in dit geval moeten de fietsers toch echt rechts van de doorgetrokken lijn blijven. Die strook is namelijk het verlengde van het vrijliggende fietspad verderop. Als jullie het niet geloven, kom gerust een rondje fietsen in Wageningen. Dan kun je het zelf zien...
Groet, Dirk
Even nog wat verder terug gegaan en er blijkt inderdaad een fietspaadje te zijn dat op deze strook uitkomt. Voor fietsers zal het op die manier wel duidelijk kunnen zijn. Ik betwijfel of het voor automobilisten dat ook altijd is.

Echter even vergaand met muggenziften, volgens RVV:
"fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;"

Als er een hoop fietssymbolen op gezet worden, is hij in overeenstemming met de verkeersregels.
Peter_K schreef:Als er een hoop fietssymbolen op gezet worden, is hij in overeenstemming met de verkeersregels.
Als je beter kijkt zie je dat er bij die twee racefietsers een blauw bord staat met een fietsertje en een bromfiets, dus is het gewoon een strook voor fietsers en bromfietsers, wat mij ook logisch lijkt. 8)

Afbeelding

Overigens staat dat fiets/bromfietsbord ook aan het begin van die strook.
Michael W schreef:
Peter_K schreef:Als er een hoop fietssymbolen op gezet worden, is hij in overeenstemming met de verkeersregels.
Als je beter kijkt zie je dat er bij die twee racefietsers een blauw bord staat met een fietsertje en een bromfiets, dus is het gewoon een strook voor fietsers en bromfietsers, wat mij ook logisch lijkt. 8)

Afbeelding

Overigens staat dat fiets/bromfietsbord ook aan het begin van die strook.
Ja, dat heb ik dus gezien, maar het punt blijft dat volgens de RVV op een fietsstrook er "afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht". En die mis ik hier toch echt. Vandaar dat je nu inderdaad moet gaan zoeken naar bordjes.

Overigens geldt een bord voor de situatie achter dat bord, en niet ervoor.
Het bord geldt voor een fietspad. Bij een fietsstrook horen de "afbeeldingen van een fiets" dus op de strook zelf te staan in plaats van op een bord.

(Pas geleden motorrijbewijs gehaald, en zodoende die hele zooi moeten leren.)
Je mag hier wel degelijk op de rijbaan met twee naast elkaar fietsen. Ik heb dat ooit nagevraagd bij de fietsersbond, maar als een motorvoertuig je dan niet onmiddellijk kan passeren geldt dat niet als onnodig hinderen; dat is pas als het mv er niet langs kan als er geen tegenliggend verkeer is. Helaas denken veel verkeersdeelnemers dat je als fietser meteen van de weg af moet als er iets groters komt.

De situatie na het bord is een beetje belachelijk; men heeft een soort strookje naast de weg tot fietspad gebombardeerd. Fietsbrompad zelfs.

Leon
Peter_K schreef: Overigens geldt een bord voor de situatie achter dat bord, en niet ervoor.
Maar ook daar (ervoor) staat er zo'n bord. En wil iemand zo vriendelijk zijn mij uit te leggen waarom er dan geen sprake zou zijn van een verplicht (brom-)fietspad?

Renaat
Leon schreef:Je mag hier wel degelijk op de rijbaan met twee naast elkaar fietsen.
Niet als er werkelijk sprake is van een verplicht (brom-)fietspad. En daar gaat de discussie nu over. Het bord G12a lijkt daar op te wijzen, al zijn volgens sommige ook symbolen nodig op het fietspad. Dat zou kunnen (ik ken de Nederlandse regels niet zo goed), maar durf ik toch te betwijfelen.

Renaat
Revanho schreef:
Peter_K schreef: Overigens geldt een bord voor de situatie achter dat bord, en niet ervoor.
Maar ook daar (ervoor) staat er zo'n bord. En wil iemand zo vriendelijk zijn mij uit te leggen waarom er dan geen sprake zou zijn van een verplicht (brom-)fietspad?

Renaat
Er is een verschil tussen België en Nederland:

"In België zijn ook fietsstroken, maar het zijn wettelijk gezien ook fietspaden; ze worden ook wel "aanliggende fietspaden" genoemd, ter onderscheiding van "vrijliggende fietspaden". Ze worden aangegeven door twee evenwijdige onderbroken strepen op de weg."

Misschien dat dat een en ander verduidelijkt?
Peter_K schreef: Misschien dat dat een en ander verduidelijkt?
Neen. Hoewel ik niet heel erg thuis ben in de Nederlandse wetgeving en de details dus niet ken, weet ik wel de verschillen tussen de Nederlanse wetgeving (fietspad, fietsstrook, verplichte fietspaden, niet verplichte fietspaden, fietssuggestiestrook) en de Belgische wetgeving (fietspad met bord, fietspad met onderbroken belijning, fietssuggestiestrook).

Maar dat verandert niets aan het gegeven dat er bij die 'strook' een bord G12a staat en dat bord is bedoeld voor het aangeven van een verplicht (brom-)fietspad.

Renaat
Revanho schreef: Maar dat verandert niets aan het gegeven dat er bij die 'strook' een bord G12a staat en dat bord is bedoeld voor het aangeven van een verplicht (brom-)fietspad.
Volgens mij ook ja, die 2 racers zijn dus zwaar in overtreding want er is geen langzaam fietsverkeer of zwalkende oudjes om voor uit te wijken :wink:
Peter_K schreef:Voor fietsers zal het op die manier wel duidelijk kunnen zijn.
Nietes. Als OSM-mapper zet Anke regelmatig een waypoint: 'sl' (shared_lane, dus fietssuggestiestrook). 500 meter later komen we alsnog een fietssymbool tegen. Haal het waypoint maar weer weg.... :twisted:
Peter_K schreef:Ik betwijfel of het voor automobilisten dat ook altijd is.
Nee. Eric wist het pas één jaar nadat hij was begonnen met OSM-mappen. Daarna duurde het nog een maand voordat Anke wilde geloven dat het echt waar is.
Sindsdien is het een van mijn vaste vragen bij de koffieautomaat en op bruiloften en partijen. Ik ken minder dan 5 automobilisten die dit wisten.
Ook overheden verdenk ik er van het onvoldoende te weten. Volgens een deskundige van een grote gemeente wordt het onderscheid gemaakt op basis van de beschikbare ruimte. Onzin, zeg ik op basis van ervaring in heel Nederland.
Ook de Fietsersbond is geen voorstander van fietssuggestiestroken. iPad kent het woord trouwens ook niet.
De misverstanden over deze krengen zijn enorm. Zie bovenstaande discussie waarmee dit prima wordt geïllustreerd.
En onderweg moeten we als fietser en als automobilist binnen een paar seconden kunnen beslissen hoe te handelen? We zijn hier nu al een paar uur mee bezig...
Robertjan schreef:weer iemand die niet gehinderd wordt door enige kennis.
Jammer dat een moderator daar dan op meent te moeten reageren op een manier die juist een moderator onwaardig is.
Revanho schreef:
Peter_K schreef: Overigens geldt een bord voor de situatie achter dat bord, en niet ervoor.
Maar ook daar (ervoor) staat er zo'n bord. En wil iemand zo vriendelijk zijn mij uit te leggen waarom er dan geen sprake zou zijn van een verplicht (brom-)fietspad?
Renaat
Misschien dat het wettelijk zo is, maar persoonlijk vind ik dat er als je een bordje plaatst er ook iets aanwezig moet zijn dat op een fietspad lijkt.
Leon
Leon schreef:Misschien dat het wettelijk zo is, maar persoonlijk vind ik dat er als je een bordje plaatst er ook iets aanwezig moet zijn dat op een fietspad lijkt.
Leon
Tuurlijk, een mooi rood of blauw kleurtje had veel duidelijker geweest. Ook die doorgetrokken witte streep zegt niet zoveel ... :wink:
Leon schreef:Misschien dat het wettelijk zo is, maar persoonlijk vind ik dat er als je een bordje plaatst er ook iets aanwezig moet zijn dat op een fietspad lijkt.
Robertjan schreef:Dit is namelijk onderdeel van de rijbaan
Dan geldt het verkeersbord G12a toch voor het hele rijbaan??? :?
Dus de auto's rijden ook op het fietspad? :?
Of is dit weer gewoon een voorbeeld van een onjuist geplaatst verkeersbord waarmee de gemeente weer laat zien het verschil tussen fietsstrook en fietssuggestiestrook - ook - niet te kennen?
Afgelopen week heb ik ook in Woerden niet kunnen bedenken of een fietsstrook al dan niet correct was gemapt op OSM. Dus de situatie is Wageningen is niet uniek.

Ik begrijp het dilemma in Woerden wel.
Het begint als één rijbaan met daarnaast een fietspad. 200 meter voor de stoplichten zijn voorsorteervakken "vereist". Hierdoor blijft er onvoldoende ruimte voor het fietspad over en dus wordt dat fietsstrook, ik bedoel fietssuggestiestrook. En je wilt niet dat de auto 's voorsorteren op de fietssuggestiestrook. En dus (...) zet je er een bord G11 bij. Want een fietssymbool waar op dat moment fietsers op staan of rijden is niet zichtbaar voor een automobilist.
Leon schreef:Misschien dat het wettelijk zo is, maar persoonlijk vind ik dat er als je een bordje plaatst er ook iets aanwezig moet zijn dat op een fietspad lijkt.
Daar ben ik het met eens. Maar de discussie ging nu eenmaal over de wettelijkheid, ik schreef echter niet voor niets dat het (naar mijn ervaring) een behoorlijk on-Nederlandse situatie is.
In België is zo'n situatie echter niet uitzonderlijk en zijn er talloze 'strookjes' (zaken die ooit voetpaden waren of op voetpaden lijken, ex-parkeerstroken, ...) die men door het plaatsen van een bordje (vergelijkbaar met de G11 in Nederland) tot 'fietspad' bombardeert.

Een 'prachtig' Belgische voorbeeld: https://maps.google.be/?ll=51.046251,4. ... 9,,0,23.41
Wat u hier rechts ziet is een (verplicht!) tweerichtingsfietspad naast een weg waar 70 km per uur mag gereden worden.

Renaat