Robertjan schreef:Ik geef het op. En dat is niet omdat ik denk dat AB's theorie overeenkomt met de werkelijkheid.
Ik zit ook maar wat luidop te denken, maar kan me gewoon nauwelijks voorstellen dat er in een ruime tent meer condensatie optreedt dan in een krappe bivy, uitgaande van een 100% luchtvochtigheid (mist, regen).
Ik zie 6 typen tentjes/bivies voor me:
1) de dubbellaags tent <1kg (waterdichte/dampdichte buitentent / dampopen mugvrije binnentent).... veel details in de tent om te kunnen ventileren (TN Ultra 1, Vaude Tokee UL, Big Agnes Flycreek, etc.)
2) de enkellaagse tent (waterdichte/dampdichte buitentent zonder binnentent)..... maar wel met details om te kunnen ventileren en om muggen buiten te houden (Tarptent Moment en andere superlichte wandelstoktentjes)
3) de bivies met koepeltjes, zeg maar superkleine enkellaagse koepeltentjes, die je geheel regendicht kunt afsluiten, maar waarbij je slaapzak toch enigszins vrij ligt van het tentdoek. Sommige moet je afscheren en hebben interessante ventilatieopeningen (Vaude Bivi). Andere modellen staan op zichzelf en hebben geen ventilatiemogelijkheden in gesloten toestand behalve het ademend vermogen van stoffen zoals goretex, event (Uber Bivy, Outdoor Research Advanced Bivy Sack, Carinthia Bivi Tent Tour, Rab Ridge Master/Raider, etc)
4) de UL bivies waarbij het bivydoek de slaapzak strak ontsluit en in gesloten toestand ook geen ventilatiemogelijkheden heeft behalve het ademen van het tentdoek zoals goretex en event (Rab Alpine Bivi, Exped Bivybag 100% eVENT, MLD eVENT SOUL BIVY, Alpkit Hunka, etc)
5) de dampdichte noodbivies met alu reflecterende binnenvoering (Adventure Medical Emergency Bivvy)
6) tarpjes, dus een bivie in combinatie met muskietennet, grondzeil en dakzeil.... wellicht de meest ideale situatie wat betreft condens, natuurlijke ventilatie en kleedruimte.
Maar voor de discussie laat ik 5) en 6) even buiten beschouwing omdat 5) een pure noodoplossing is en 6) gewoon veel gedoe is en meer op kamperen lijkt (en wellicht ook niet erg stormproof.
Okay, stel een worstcase scenario, dikke mist of plensbui in de avond en geen wind om te ventileren, het is al donker en je moet een plek zoeken. Wat kies je dan? Ga je voor een tentje of neem je een bivy? En welke geeft het minste last van condensatie?
Mijn stelling is dat als het buiten een relatieve vochtigheid is van tegen de 100% (regen) dat er dan geen diffusie optreedt, maar uitsluitend condensatie, hoe ademend je stof ook is. Als je dan ook niet kunt ventileren dan slaat alle waterdamp die je in je slaap produceert neer in condens op de koude tentstof. Tentjes/bivies van de bovengenoemde types 1 t/m 4 zullen van de slapende bewoner evenveel condens geproduceerd krijgen, alleen kan het bij tentjes 1 t/m 3 zich nog een beetje verspreiden. Bij tentje type 1 zal bij teveel condens de waterdruppels kunnen terugvallen op de binnendoek die het dan weer afvoert naar de zijkanten, maar bij tentje type 2 en 3 valt het rechstreeks op de slaapzak. Bij bivy type 4 zal een groot deel van de condens zich rond de mond (de CO2/H20 uitlaatpijp) vormen en een meer klam gevoel rond de rest van de slaapzak geven. Condens trekt dan rechtstreeks de slaapzak in. Dit type tentje zou je ook met regenkleding kunnen vergelijken. Als je sport in ademende regenkleding terwijl het regent wordt je drijfnat van het zweet. Gelukkig hebben dure jasjes nog grote ventilatieopeningen en andere slimme details, maar regen, zweten en diffusie zijn niet echt goede vriendjes.
Bij een droog weer scenario zul je veel meer profijt hebben van ademende stoffen, maar dan kunnen de andere type tentjes ook weer gemakkelijker gebruik maken van ventilatieopeningen en te openen delen van muskietengaas.
Als ik er naast zit hoor ik het graag, nogmaals, ik heb (nog) geen ervaringen met biviën.