Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tempoverschil met partner - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

tempoverschil met partner

urje schreef:... maar ook slechts de helft van de tijd, dus je hoeft maar vier keer zoveel te eten ;)
Dat klopt inderdaad ook en het verklaart precies dat je als je nog ver moet maar weinig energie hebt je met iets langzamer fietsen veel kunt bereiken.

Overigens erg goede tips allemaal, al vraag ik me af of de E-bike gewenst is en of meneer zich naast een maar technische maatregelen gewoon maar wat moet aanpassen.
Een tandem huren kan ik zeker aanraden om eens een keer of een paar keer te doen.

Leon
Wij kennen het 'probleem' heel goed. Onze oplossing: tandem (santos doubletravel).

Naast elkaar op solo fietsen lukt ons niet. Of m'n vrouw fietst haar tempo en ik val om, of zij fietst mijn tempo en zij valt om ;) (gewichtsverdeling of banden gaat ons verschil niet oplossen)

Voor korte ritjes is een e-bike ook een fijne oplossing, maar voor vakanties heb je daar niet veel aan ivm actieradius. Op elkaar wachten is niet echt een alternatief. Veel te ongezellig, bovendien gaat de langzamere toch z'n best doen om de wachter niet te lang te laten wachten.
Het leuke van een tandem is dat je gezellig samen fietst en allebei bijdraagt in het vooruitkomen. Voor beiden fietst het lichter, en je komt dus verder/gaat sneller. Eng is het niet. En wij hebben goede 'regels'. Ik mag sturen en schakelen, m'n vrouw bepaalt de route. :)
wij hadden dit 'probleem' ook. Het is opgelost met een Cannondale Tandem waar we nu tochten door Europa mee maken. Zeker een aanrader, we hebben er erg veel plezier van en het 'samen een doel' halen gevoel is denk ik nog veel groter op een tandem.
Zelden dat er geen verschil is tussen man en vrouw. Heeft zij meer talent dan rijdt ze voorop. :lol:
Bij ons is het helaas niet gelukt met de tandem. Misschien speelt een vooroordeel ook iets mee. Ze draagt graag een zonnebril, ze stapt van de tandem af wordt er gevraagd of ze slecht zicht heeft. :lol:
multiwgb schreef:Zelden dat er geen verschil is tussen man en vrouw. Heeft zij meer talent dan rijdt ze voorop. :lol:
Bij ons is het helaas niet gelukt met de tandem. Misschien speelt een vooroordeel ook iets mee. Ze draagt graag een zonnebril, ze stapt van de tandem af wordt er gevraagd of ze slecht zicht heeft. :lol:
O ja, die kennen we. Wij op bankje, wandelaars komen voorbij en zeggen net hoorbaar "Zo'n tandem is toch ideaal voor dat soort mensen." :? Ach ja, ze weten niet beter zullen we maar denken. En trouwens: bij jullie werd het nog gevraagd, dat scheelt alweer!

Maar verder: wat kan het je schelen mensen denken dat je vrouw slechtziend is? Als de tandem de oplossing is voor het snelheidsprobleem (zoals bij ons en vele anderen) dan hoeft een enkele opmerking toch niet in de weg te zitten?
peter de rijk schreef:Een tandem lijkt me verschrikkelijk, dan zit je letterlijk aan elkaar vast. Hoe moet dat in godsnaam als eentje een foto wil maken en de ander wil doorfietsen? Daar ga je toch niet steeds over discussiëren?
Nee hoor, vraag maar aan Ankeric: als Anke een foto wil maken stopt Eric gewoon :D

Er bestaan cranksets waarbij je onafhankelijk van elkaar kunt trappen. Wij vinden dat niet prettig, maar anderen misschien wel. En - schaamteloze promotie - ik heb zo'n set splinternieuw te koop.

Een tandem is wel een vervoermiddel waarbij je je aan elkaar moet aanpassen. Als een van beiden dat niet kan moet je niet aan een tandem beginnen. Maar het lijkt erop dat jullie nog nooit een tandem een kans hebben gegeven. Mijn idee (maar ik ben bevooroordeeld): huur er eens een, adressen staan HIER.
Marten schreef:O ja, die kennen we. Wij op bankje, wandelaars komen voorbij en zeggen net hoorbaar "Zo'n tandem is toch ideaal voor dat soort mensen."
Dan zou het toch leuk zijn om een badmintonsetje bij je te hebben :D
Leon schreef:
Marten schreef:O ja, die kennen we. Wij op bankje, wandelaars komen voorbij en zeggen net hoorbaar "Zo'n tandem is toch ideaal voor dat soort mensen."
Dan zou het toch leuk zijn om een badmintonsetje bij je te hebben :D
Wij dachten eigenlijk aan een zwarte bril en een stok waarmee ik voorop zou gaan zitten, maar een badmintonsetje is briljant :lol:
corry/stephan schreef:Nav gelezen verhalen zou ik zeker een tandem overwegen. Wij hebben op de fietsvakantiebeurs eens geprobeerd :roll: , niet voor herhaling vatbaar.
Wat jammer - wat ging er "mis"?
Marten schreef:Er bestaan cranksets waarbij je onafhankelijk van elkaar kunt trappen. Wij vinden dat niet prettig, maar anderen misschien wel. En - schaamteloze promotie - ik heb zo'n set splinternieuw te koop.
Ik wil je schaamteloze promotie niet de kop indrukken. ;) De theorie zegt dat je dan meer onbalans hebt, omdat je niet allebei gelijk links en rechts beneden c.q. boven hebt.
Ook vraag ik me af of de zwakkere dan in de praktijk nog wel echt meetrapt, of continu achter de feiten aan.
Samen in cadans vinden wij perfect. Dan merken we beiden dat we geholpen worden.
Ons snelheidsverschil is kleiner, hoewel het er wel is. Toen we pas samen gingen fietsen was het duidelijk groter, behalve training bleek de houding, de fiets en techniek toch wel een belangrijke factor. Zij reed altijd zwaar, ik reed altijd licht.

Toen we onze eerst fietsreis deden was dat meteen met een gehuurde tandem. Al snel bleek dat onze trapfrequentie sterk verschilde, maar omdat kracht op zich niet zo belangrijk is op een tandem, kon ze zich wel aanpassen aan mijn hogere frequentie. Na enkele dagen ging het ook voor haar natuurlijk en merkte ik dat er ook meer kracht kwam. Alleen als ik in beklimmingen echt heel hoge toeren draai (200+ tpm), om dan te kunnen schakelen, kan ze niet meer volgen, maar het is vrij gemakkelijk om dat te vermijden als je het weet.
Ook het schakelen liep vroeger bij haar wat stroef en door met de tandem te rijden heeft ze meer voeling gekregen met wanneer ze best schakelt. (Ook al rijden we op twee aparte fietsen, in een klim hoor je onze derailleurs vaak simultaan verspringen)

Nu rijden we soms afzonderlijk, soms met tandem. Beide hebben voor en nadelen, hoewel we gemiddeld wel sneller zijn met de tandem denk ik. We passen ons aan elkaar aan, en als het verschil storend is, dan herschikken we bagage. Het enige wat ik soms mis is compleet los gaan op een beklimming, maar af en toe doe ik dat dan eens (liefst als er coureurs langskomen: niets zo leuk dan met een beladen fiets in het wiel van één of ander carbon ding te gaan hangen).
EnriceV schreef:Alleen als ik in beklimmingen echt heel hoge toeren draai (200+ tpm), om dan te kunnen schakelen, kan ze niet meer volgen, ...
Ik hoop voor je vriendin dat je je hier vergist en 100 tpm bedoelt. Eén toer is een volledige 360° omwenteling van de trapas; beide benen komen dan eenmaal aan de beurt.

Voorbeeld van 120 rpm: http://www.youtube.com/watch?v=RNzVxM6-sXM
Hij doet ook 233, even: http://www.youtube.com/watch?v=jq5C7UIn0-M
Leon
Leon schreef:
EnriceV schreef:Alleen als ik in beklimmingen echt heel hoge toeren draai (200+ tpm), om dan te kunnen schakelen, kan ze niet meer volgen, ...
Ik hoop voor je vriendin dat je je hier vergist en 100 tpm bedoelt. Eén toer is een volledige 360° omwenteling van de trapas; beide benen komen dan eenmaal aan de beurt.

Voorbeeld van 120 rpm: http://www.youtube.com/watch?v=RNzVxM6-sXM
Hij doet ook 233, even: http://www.youtube.com/watch?v=jq5C7UIn0-M
Leon
:-) geen vergissing, of het echt 200 is durf ik nu niet gaan bevestigen, maar op een tandem kost schakelen met de voorderailleur tijd (beperkt als het ding goed is afgeregeld, maar dat is niet altijd het geval): de druk moet gelijktijdig even van de ketting om deze te laten verspringen. In die tijd verlies je erg veel vaart, zeker als het bergop gaat. Dus op zo'n moment is het wel eens handig om heel even erg veel toeren te maken om dan plots druk er volledig af te halen en te hopen dat de ketting wil overspringen.

Ik wil geenszins beweren dat ik zo'n toerental kan volhouden, voor langere ritten ben ik al blij als ik rond de 90 zit.
Met deze tabel zou je er achter kunnen komen wat je trapsnelheid ongeveer was. :wink:
Jan Eleveld schreef:
Ik fiets min of meer aan 15-19 km/h, terwijl mijn vriend vlotjes aan 25 km/h fietst.
Bij het naar boven fietsen wordt het verschil nog groter.
Ik durf het hier bijna niet te zeggen en zelf ben ik er ook zeker niet voor te porren, maar deze situatie vraagt misschien toch om een e-bike. Een fiets met elektrische trapondersteuning dus.
Wat Jan zegt. Wij hebben ook een tandem geprobeerd, maar ik ben misschien een "gevaarlijke" fietser of mijn vriendin is gewoon paniekerig als ze niet weet welke kant het opgaat, anyway, dat leidde enkel tot conflicten. Mijn wederhelt heeft sinds twee jaar nu een elektrische fiets en is vorig jaar zonder problemen mee op fietsvakantie geweest naar de Kust. Op stukken met veel wind ging ik uiteindelijk zelf in haar wiel uit de wind zitten. De tandem heb ik omgebouwd om met onze zoon samen te fietsen.
doubletravel schreef: Voor korte ritjes is een e-bike ook een fijne oplossing, maar voor vakanties heb je daar niet veel aan ivm actieradius.
Dat valt tegenwoordig nogal mee, als je geen +100km op een dag wil afjakkeren. (bene there, done that) Wij stoppen op de middag ergens bij een horecazaak en vragen om de batterij bij te mogen laden, wat meestal geen probleem is. Als je een uurtje ergens zit kan je al weer een heel eind verder. Actieradius hangt uiteraard ook af van de (tegen-)wind en hellingen. We fietsen ook toertjes met de kinderen op aanhangfiets en tandem, ook voor hen is het aangenaam om eens even langer te stoppen en de dagafstand te beperken.
doubletravel schreef:
Marten schreef:Er bestaan cranksets waarbij je onafhankelijk van elkaar kunt trappen. Wij vinden dat niet prettig, maar anderen misschien wel. En - schaamteloze promotie - ik heb zo'n set splinternieuw te koop.
Ik wil je schaamteloze promotie niet de kop indrukken. ;) De theorie zegt dat je dan meer onbalans hebt, omdat je niet allebei gelijk links en rechts beneden c.q. boven hebt.
Ook vraag ik me af of de zwakkere dan in de praktijk nog wel echt meetrapt, of continu achter de feiten aan.
Samen in cadans vinden wij perfect. Dan merken we beiden dat we geholpen worden.
Geheel mee eens, zowel met de theorie als de praktijk. Oftewel: waarom denk je dat die crankset te koop was? Juist ja ...... Wij vonden het helemaal niks, nu zit er weer gewoon een klassieke tandemcrankset op. Overigens is de freewheel-crankset inmiddels verkocht aan iemand die er voordelen in ziet.
March schreef:Wat Jan zegt. Wij hebben ook een tandem geprobeerd, maar ik ben misschien een "gevaarlijke" fietser of mijn vriendin is gewoon paniekerig als ze niet weet welke kant het opgaat, anyway, dat leidde enkel tot conflicten.
Doet me een beetje denken aan het verhaal dat ze ons bij Vittorio vertelden in 2000.
Proefrit...
Hij reed voorop en zag geen enkel probleem. Dolle pret.
Zij reed achterop en zag groen.
Verkoper vroeg aan hem: "zullen wij samen eens een rondje maken?"
Na afloop zag hij ook groen!

De eerste 8000 km. wisselden Anke en ik iedere 500 km. van positie. Geen optie voor iedereen, maar het zou een 'verplichte' training moeten zijn voor ieder tandemstel :wink:
Een achtje draaien op een fietspad is, hoe zal ik het zeggen, een 'bijzondere' ervaring als je achterop zit.
Met meer dan 60 km/uur en volle bepakking de berg af ook trouwens.
Nog steeds beschouwt Anke mij als een inferieure stoker :oops:

Tandemrijden heeft een vlakke leercurve. Ik ben blij dat er geen filmopnames bestaan van onze eerste 500 km. 8)
ankeric schreef:Proefrit...
Ik kan er meteen bij vermelden dat mensen ook hier weer verschillen. Ik heb eens samen met een vriendin een tandem gehuurd er een dag een pittige tocht gemaakt incl. niet al te trage haarspeldbochten 15% omlaag en afdalingen van 60 km/u. Het ging in ons geval prima. Dus: proefrit!
(We hebben de tandem weer teruggebracht want we wilden allebei zelf fietsen)
Leon
Leon schreef:Ik kan er meteen bij vermelden dat mensen ook hier weer verschillen. Ik heb eens samen met een vriendin een tandem gehuurd er een dag een pittige tocht gemaakt incl. niet al te trage haarspeldbochten 15% omlaag en afdalingen van 60 km/u. Het ging in ons geval prima. Dus: proefrit!
Fijn dat je me "meteen" meent te moeten vertellen dat "mensen ook hier weer verschillen". Dat wist ik inderdaad niet.
Maar waar beweer ik het tegendeel?

Het gaat mij niet om de vraag of een snelle afdeling met een tandem wel of niet prima te doen is. Ik weet na 13 jaar en 50.000 km. dat dit uitstekend gaat. Ook met volle bepakking en een Bob. Ook tijdens een – gecontroleerde – noodstop bij wijze van oefening.

Het gaat mij al helemaal niet om de vraag of het mogelijk is dat sommige mensen het blijkbaar verantwoord vinden om met 0 km. ervaring een ''pittige tocht incl. niet al te trage haarspeldbochten 15% omlaag en afdalingen van 60 km/u.'' te maken. Blijkbaar is dat mogelijk en gelukkig verschillen mensen ook hier weer. Want ik hoop echt dat andere mensen dat niet als eerste proefrit gaan rijden met die snelheid.

Evenmin trek ik het nut van een proefrit in twijfel.
Dus waarom je meent te moeten reageren met ''Dus: proefrit!'' is mij niet duidelijk.

Waar het mij wel om gaat is de/mijn/onze constatering dat tandem rijden juist voor een stoker (degene die achterop zit) meestal een 'bijzondere ervaring' is.
En dit alles in reactie op @March: ''maar ik ben misschien een 'gevaarlijke' fietser of mijn vriendin is gewoon paniekerig als ze niet weet welke kant het opgaat''.
Juist de stoker moet zich zowel psychisch als fysiek het meeste aanpassen (in vergelijking met het rijden op een solofiets).

Psychisch omdat een blindelings vertrouwen in de voorrijder noodzakelijk is en omdat hij/zij zich moet kunnen overgeven aan die ander en volgen. Hetgeen iets anders is dan volgzaam zijn.

Een stuur waarmee je niet kunt sturen is 'bijzonder'...

Fysiek is de rol van de stoker groter dan die van de voorrijder. Een stoker die als een zoutzak achterop zit is een ramp. Voor sportief tandem rijden is een actieve stoker die meebeweegt ('meestuurt') in de bochten noodzaak.
Als ik linksaf stuur en Anke stuurt rechtsaf dan denkt de tandem: vechten jullie het lekker samen uit, maar ik rij nu gewoon rechtdoor.
In het geval van de uitzonderingen (keren op een smalle weg, snelle bochtige afdaling, slippartij, stuurfout, plotseling noodzakelijke uitwijkmanoeuvre, afdaling op een onverhard of slecht wegdek) wordt de rol van de stoker nog groter. Ik schat de rol van Anke (stoker) tijdens het uit de slip halen van een slippende tandem op 60%. Anke gaat – twijfelend – zelfs nog iets verder.
Als ik zit te slapen en bijna de berm in rij kan ik daar niets (...) meer aan veranderen. Anke zet de tandem dan weer even goed op de weg. 100% stoker. Ze heeft dit vanavond nog even gedemonstreerd door de volbepakte tandem met Bob in één keer een halve meter naar links te zetten.

Als ik @March nog een keer mag citeren: "... als ze niet weet welke kant het opgaat''.
Anke noemt dat 'communiceren'.
Als ik niet communiceer over welke kant we opgaan dan hebben Anke en ik (ook na 50.000 km.) nog steeds een conflict. Dit is gewoon slecht gedrag van de voorrijder.
Overigens bepaalt Anke (GPS) in ons geval welke kant we opgaan, dus ik kom er makkelijk van af.

Een voorrijder zal dit alles pas echt goed kunnen begrijpen als hij/zij weet wat het betekent om stoker te zijn. Eigen ervaring als stoker is voor mij als voorrijder (ik heb een hekel aan het woord kapitein) buitengewoon waardevol. Wederzijds begrip voor elkaars rol, (on)mogelijkheden, sterktes en zwakheden is van doorslaggevend belang voor het slagen als tandemstel... en het is een illusie om te denken dat je dat binnen 500 km. kunt opbouwen. Maar dat laatste is dan wel weer onze persoonlijke ervaring.