Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Update 01-05-2013 Proefkamperen / Bullitt - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Update 01-05-2013 Proefkamperen / Bullitt

EnriceV schreef:
PietV schreef: Dat vraag ik me af. De Bullitt is met 24 kg zeker 6 kg zwaarder dan een doorsnee vakantiefiets en met 30 kg lading erbij zeker 36 kg zwaarder. En dat op 2 wielen, waarvan de kleinste maar 20 inch en bovendien ongeremd. Ik ken de breedte van velg en banden van de Bullitt niet, maar een vakantiefiets met bagagewiel of -wagen is lichter en stuurt beter.
Bovendien heeft de Bullitt een externe stuurstang tussen stuur en de vork, wat aan slijtage onderhevig is en geringe speling is niet bevorderlijk bij hogere snelheden.

De Bullitt is een leuke fiets om erbij te hebben, maar als vakantiefiets ongeschikt voor het zwaardere terrein of zware hellingen. Piet.
Ik vraag me af waarom al die opmerkingen nodig zijn:
-De bob yak weegt 6.1 kg, dus je gewichts-argument houdt geen steek. Karren met tweewielen zijn zowiezo omdat ze kunnen kantelen. (en ja, dat doen ze)
-Kleine wielen rollen even goed als grote, en 20 inch hoeft bij normale obstakels helemaal geen probleem te vormen.
-De bullit stuurt volgens alle reviews erg licht, hoe zwaar of licht iets stuurt heeft meer te maken met de balhoofd en de voor of naloop, dan met het gewicht dat er op het wiel rust.
-Alle bewegende onderdelen op je fiets zijn aan slijtage onderhevig en er is geen reden om aan te nemen dat het stuurmechanisme van de bullit is ontworpen door klojo's die nog nooit hebben gehoord van afgedichte lagers.
-Dat de bullit geen atb is, daar gaat niemand over discussiëren, maar waarom een fiets met gewone zithouding en een normale atb groep ongeschikt zou zijn voor zware hellingen is mij volledig onduidelijk. (tenzij het over de rem gaat, en dat is een (tijdelijke?) keuze van de TS, die op generlei wijze gelieerd is aan het frame)

Niet met de bedoeling een oorlog te starten, maar wel even aangeven dat ik onderbouwing wel belangrijk vind, en dat iedereen zelf mag bepalen wat hij/zij een vakantiefiets noemt.
Ik heb de Bullitt een leuke fiets genoemd om erbij te hebben en uiteraard is de Bullitt geschikt als vakantiefiets. Maar beladen met 30 kg lading beperkt inzetbaar.
- Een Extrawheel weegt 4,6 kg en ontlast de beladen fiets over totaal drie wielen. Een Radical Cyclone III weegt 5,5 kg. Prima mee te rijden en rekening houden in de bochten. Maar de lading wel verdeeld over 4 wielen. Achter mijn fiets nog altijd 3 kg lichter dan de Bullitt. En op zware hellingen telt elke kg meer.
- Op slechte wegen en onverharde paden heeft een 20" wiel niet mijn voorkeur. Op zandwegen waar deels los zand voorkomt heb je minder aan een 20" dan een 26" wiel waar 30 kg lading achter ligt. Ook met kuilen in de weg.
- De Bullitt heeft een "ladderframe" en een complexe stuurinrichting met meer bewegende delen. Meer onderdelen maakt een fiets kwetsbaarder. Dat is heel wat anders dan een diamant-frame met een het stuur direct op de vork.
- En als ik de keus had over een ATB en een Bullitt, zou ik voor de zwaardere hellingen voor de ATB kiezen. Dat scheelt 10 kg fiets naar boven en naar beneden.

Piet.
Eén ding zien jullie over het hoofd. TS wou een Bullit...so what's the point?
De topic starter stelde op dit forum het volgende:

"Als ik 30 kg op de Bullitt vervoer rijdt dit lekkerder dan een aanhanger achter de fiets."

En daar heb ik een reactie opgegeven. De keus van TS lijkt mij een prima keuze. Een prima fiets voor de Lage Landen met veel bekijks.

Piet.
robert-hart schreef:
Jonathan schreef:Mooie fiets, aardige foto's ook met een jaren '70 sfeertje.

Het lijkt me dat het stuur vrij laag staat en het zadel hoog. Ook vind ik de horizontale buis op het oog kort. Is het frame wat aan de kleine kant?
Hart trapas tot de bovenkant van de zadelpenbuis 49cm
Horizontale buis 51cm
Stuur/handvatten op 94cm
Zadel op 104cm
Ik bedoelde eigenlijk dat je misschien het stuur relatief laag en het zadel hoog moest zetten om er comfortabel op te fietsen. Dat kan een indicatie zijn om een groter frame te proberen. Als hij prettig zit is dat een non-issue natuurlijk, maar het was een vraag die bij me opkwam.
Hoi,

Even ter verduidelijking: als ik 30 kg op de Bullitt vervoer rijdt dit lekkerder dan een aanhanger achter de fiets. Deze ervaring heb ik op de gewone verharde weg.

fietsvakantie +/- 15 a 18 kg mee een laag gewicht wat ook nog een verdeeld word tussen voor en achter.
voor 20 x 1.75 of 20 x 2.1 achterband is 26 x 2.1 marathon plus.

Zoals je op de foto's kunt zien gaat het onbeladen prima door de sneeuw, slechte wegen, onverharde paden en zandwegen.

In Schoorl is een redelijk zwaar MTB parcour daar ga ik binnenkort testen +18kg

Waarom zou ik niet de berg opkomen met een fiets van +/- 22 kg + 18 kg bagage?

En +/- 5 kg meer fiets naar beneden vind ik niet erg :wink:
Vandaag testen in de schoorlse duinen. De mtb route sla ik over ivm voorwiel:
Afbeelding

Foto impressie van de afgelopen dagen:

Afbeelding

Lekker ff lostrillen op de Munnikenweg, het wegdek bestaat uit kinderhoofdjes of kasseien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden detailfoto's van de Bullitt.

Afbeelding
Stuurdemper 7 standen.

Afbeelding
72 cm is wel heel breed maar wel makkelijk om te leren sturen met deze fiets. Stuur ga ik nog inkorten.

Afbeelding
Stuurmechanisme onder de bullitt.

Op de eerste pagina staat nu een lijst met afmontage en wat er nog gebeuren gaat.

Nog opemerkingen, suggesties? Ik hoor het graag :idea:
Hoi Robert,
Ik vermoed dat je nog niet geprobeerd hebt wat er gebeurt bij hoge snelheden. Sommige fietsen kunnen dan eigenschappen krijgen die je op dat moment niet kunt gebruiken: trillen (zgn shimmiën) en iets wat je kunt samenvatten als "hij wil niet door de bocht". Beide zijn dingen die ik meegemaakt heb en niet nog eens wil meemaken.
Mijn tip is dus om de eerste keer in de afdalingen op te letten en niet te experimenteren op wegen waar prikkeldraad langs staat. :oops:
Leon
robert-hart schreef: Nog opemerkingen, suggesties?
koop een kabelkniptang? :wink:
Leon schreef:Hoi Robert,
Ik vermoed dat je nog niet geprobeerd hebt wat er gebeurt bij hoge snelheden. Sommige fietsen kunnen dan eigenschappen krijgen die je op dat moment niet kunt gebruiken: trillen (zgn shimmiën) en iets wat je kunt samenvatten als "hij wil niet door de bocht". Beide zijn dingen die ik meegemaakt heb en niet nog eens wil meemaken.
Mijn tip is dus om de eerste keer in de afdalingen op te letten en niet te experimenteren op wegen waar prikkeldraad langs staat. :oops:
Leon
Hoi wat zijn hoge snelheden :? 35 a 40 brug af bij de A9 (nog niet voluit getrapt). Voor shimmiën ben ik niet zo bang frame is stijf genoeg. Alleen 20" voorwiel vandaar de stuurdemper.
robert-hart schreef:Hoi wat zijn hoge snelheden :? 35 a 40 brug af bij de A9 (nog niet voluit getrapt). Voor shimmiën ben ik niet zo bang frame is stijf genoeg. Alleen 20" voorwiel vandaar de stuurdemper.
35 is hier in de buurt niet hard :D
Proefondervindelijk heb ik ooit ontdekt dat hard is zodra je niet meer de bocht in durft of fors durft te remmen. Dat ligt bij mij ongeveer 35 op onverhard en kasseien en 50 op asfalt. Ik maak mezelf niet meer wijs dat ik serieus een heftige stuurcorrectie kan uitvoeren bij 65 km/u, dus zo hard fiets ik niet meer op vakantie.
De brug bij de A9 had waarschijnlijk geen korte bochtstraal.
De stijfheid van het frame alleen zou ik voor jouw fiets toch niet voldoende vinden voor op reis, daarvoor zijn er toch te weinig van dit type fietsen die je in de Ardennen naar beneden ziet suizen.
Proefondervindelijk heb ik ooit ontdekt dat hard is zodra je niet meer de bocht in durft of fors durft te remmen. Dat ligt bij mij ongeveer 35 op onverhard en kasseien en 50 op asfalt. Ik maak mezelf niet meer wijs dat ik serieus een heftige stuurcorrectie kan uitvoeren bij 65 km/u, dus zo hard fiets ik niet meer op vakantie.
De brug bij de A9 had waarschijnlijk geen korte bochtstraal.
De stijfheid van het frame alleen zou ik voor jouw fiets toch niet voldoende vinden voor op reis, daarvoor zijn er toch te weinig van dit type fietsen die je in de Ardennen naar beneden ziet suizen.

Nee de brug had geen korte bochtstraal. Het is ook mijn bedoeling niet om zo hard mogelijk te fietsen als ik er maar kom :D en lekker genieten onderweg.

Stijfheid alleen?

Typisch aan een trekkersfiets:

Een frame dat voldoende stijf is om stabiel te rijden met bagage. V
Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen. nvt
Lichte verzetten om met bagage tegen hellingen op te fietsen. V voor 22 achter 34
Goede remmen voor afdalingen. V schijfremmen de meningen zijn hierover verdeeld
Een sterk achterwiel omdat de meeste bagage achterop zal gaan. V achter en voor
Een sterke achterdrager. V laadcapaciteit van 100 kg
Een stuur dat je met meerdere handposities kunt vasthouden. X er moet nog een ander stuur op
Betrouwbare onderdelen want je wilt ver van huis niet snel op zoek naar een fietsenmaker. V
Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming. V stuurmechanisme reserveonderdelen gaan mee op vakantie
Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.

Dat de Bullitt een ideale vakantiefiets is absoluut nee! Dat het kan daar ben ik van overtuigd :D
als je veel wilt meenemen op de fiets is ie wel ideaal vond ik. hoge funfactor, en wat wil je nog meer op vakantie?
robert-hart schreef:Stijfheid alleen?
Typisch aan een trekkersfiets:
Handig lijstje :)
Ik bedoelde dat stijfheid niet de enige eigenschap van een fiets is die bepaalt of de fiets bij hogere snelheid nog goed rijdt. Ook een superstijve fiets kan kuren gaan vertonen in een afdaling.
De Bullit is denk ik niet direct ontworpen voor 50 km/u en er zullen er ook niet veel zijn die het geprobeerd hebben. Ik zag niet dat het niet geweldig goed zal kunnen gaan, ik geef er alleen de voorkeur aan dat anderen de tests uitvoeren.
Ik ben dus benieuwd.
Leon
Boven de 50 km/u? Vraag het eens aan deze man:
Afbeelding

-meer info via: http://larry-vs-harry.blogspot.be/
Tot nu toe heb ik nog geen enkel argument vóór dit vehikel gezien. Ik zie alleen maar argumenten tegen: lomp, onveilig, zwaar, oncomfortabel. En dan het belangrijkste: wat een lelijk ding!
Als ik veel bagage mee wil hebben, koppel ik de BoB achter mijn mtb en snel met 70 km/u van de berg af. Bovendien kom ik vrijwel altijd boven en dat zie ik me met zo'n bull(sh)it fiets nog niet doen.
Argument voor:

Als je iets wilt pakken van je bagage onderweg hoef je dit maar te zoeken in 1 tas!

Topic starter geeft zelf ook aan dat het niet de ideale fiets is maar dat het wel ermee kan. Dus om dan meteen te gaan zeggen dat de fiets van iemand anders shit is... Laat hem lekker lol hebben en ons meegenieten van zijn foto's (mooie foto's btw) en avondtuur dat hij gaat beleven met deze ander soort fiets. Een tijdje geleden heb ik ook genoten van iemand die een link poste naar een site van iemand die met een Penny Farthing de wereld over reist.

Ik zeg dus veel plezier
Jan Eleveld schreef:Tot nu toe heb ik nog geen enkel argument vóór dit vehikel gezien. Ik zie alleen maar argumenten tegen: lomp, onveilig, zwaar, oncomfortabel. En dan het belangrijkste: wat een lelijk ding!
Als ik veel bagage mee wil hebben, koppel ik de BoB achter mijn mtb en snel met 70 km/u van de berg af. Bovendien kom ik vrijwel altijd boven en dat zie ik me met zo'n bull(sh)it fiets nog niet doen.
Wat een onzin. En pas je taalgedrag is aan. De topicstarter heeft gewoon zo'n ding gekocht en ziet ook wel in dat niet 100% ideaal is maar hij wil er gewoon graag op rijden. Ik ga binnenkort een cyclocrosser aanschaffen om met bagage te kunnen rijden. dat wordt me ook al op meerdere plekken aan- en afgeraden en toch gaat die er komen. Waarom zou iedereen op dezelfde fiets op vakantie moeten?

Ik denk dat de topic starter eerder zit te wachten op zinnige tips. Tips in de trant van of de remmen wel goed gaan werken, of de fiets wel of niet gaat shimmy-en hoe die te testen.
[quote="Jan Eleveld"]Tot nu toe heb ik nog geen enkel argument vóór dit vehikel gezien. Ik zie alleen maar argumenten tegen: lomp, onveilig, zwaar, oncomfortabel. En dan het belangrijkste: wat een lelijk ding!
Als ik veel bagage mee wil hebben, koppel ik de BoB achter mijn mtb en snel met 70 km/u van de berg af. Bovendien kom ik vrijwel altijd boven en dat zie ik me met zo'n bull(sh)it fiets nog niet doen.


Gewoon omdat het kan! :D

Afbeelding
mountainbike parcours in Schoorl.
Diederik Thier schreef:Een tijdje geleden heb ik ook genoten van iemand die een link poste naar een site van iemand die met een Penny Farthing de wereld over reist.
Of met een Brompton, als je er maar plezier in hebt :wink:

Afbeelding Afbeelding
En pas je taalgedrag is aan
Wie ben jij om dat te bepalen.. :?:
Is me al is eerder opgevallen hier.. Lange tenen / geen gevoel voor humor :twisted:

Persoonlijk vond ik de woordspeling juist wel grappig :lol: en daarbij denk ik dat 'topic-starter' zeer wel in staat is voor zichzelf op te komen mocht hij zich aangesproken voelen.. :roll:

grundig