Ik heb ook een USB Werk op de fiets met een naafdynamo van Shimano (super eenvoudig monteren) en vanwege het bufferaccutje, wat niet heel veel groter is dan 2x AA. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het alleen voor kleine toestellen zou werken en niet voor lange periodes stilstaan, maar juist om de korte momenten op te vangen. Zodat als ik er een Garmin GPS aan zou koppelen deze niet gelijk gaat zeuren dat de spanning is weggevallen en dat hij zich gaat uitschakelen.
Ik weet dat voor grotere apparaten je een veel grotere bufferaccu nodig hebt en als je die wilt vol fietsen je daar beter een gewone E-Werk voor kan nemen, maar 2 bufferaccus achter elkaar is niet wat ik zocht (en ook geen grote bufferaccu).
In een aantal tests weet ik dat de USB-Werk prima werkt met de volgende toestellen:
- Telefoon FP1 (Fairphone 1st edition), accu word prima opgeladen
- Garmin Dakota 20
- Oregon 650 (zonder bijladen interne accu's)
- GPSmap62st
- Teasi One 2, interne accu wordt bijgeladen en toestel werkt
- Mio Cyclo 505, interne accu wordt bijgeladen en toestel werkt
Probleem toestel:
- Montana 600 met intern de Li-Ion accu. Dit gaat niet goed de Montana iedere keer roept dat de spanning wegvalt en weer terugkomt en of spontaan aangaat.
Ik wil de Montana nog een keer testen, maar dan met 3x AA erin, omdat die niet bijgeladen kunnen worden in toestel en de Montana dan alleen stroom voor zichzelf nodig heeft.
Bij een iPad, grote telefoons en andere tablets zal de laadstroom die ze nodig hebben te hoog zijn, trekt daardoor de buffer accu binnen no time leeg en dan is het op. Voor deze is de USB-Werk zeker niet bedoeld. 5V bij max. 500 mA is voor een iPad mini de helft van de geleverde 1A door de eigen voedingsadapter (2.1A bij oudere iPad's en uitgaande van spec's op voedingadapter).
In alle gevallen eerst een eindje gefietst (30 min denk ik minimaal) en daarna pas de toestellen aangesloten, zodat ik niet begin met een lege bufferaccu.