Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wilfried stuitert van Parijs naar Roubaix - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wilfried stuitert van Parijs naar Roubaix

henkfietst52 schreef:Ach je moet het een beetje van de vrolijke kant zien mannen, ik vond het een super leuke reportage.
Helemaal mee eens Henk, ik verbaas me een beetje over de toon van de reacties hier van alle fietsliefhebbers.
Johojo schreef:
henkfietst52 schreef:Ach je moet het een beetje van de vrolijke kant zien mannen, ik vond het een super leuke reportage.
Helemaal mee eens Henk, ik verbaas me een beetje over de toon van de reacties hier van alle fietsliefhebbers.
Mee eens!

Voor de 'echte' liefhebbers: in de Volkskrant vandaag nog een leuk artikel over de fietsen die Specialized aan de door hen gesponsorde ploegen levert. Geschikt voor 27 mm banden, langere wielbasis. Ook blijkt uit het stuk dat Lars Boom van plan is om na een km of honderd, voor de eerste kasseistrook, van fiets te wisselen: van zijn Ronde van Vlaanderen fiets naar zijn crosser. Ben benieuwd.
Deed Boonen dat in 2010 ook niet? Alleen dan een wissel na de laatste kasseienstrook? Bedankt voor de tip trouwens, ga eens kijken of ik een VK kan bemachtigen.
henkfietst52 schreef:
@ Marten; wat vind jij van de Santos race lite met riemaandrijving?

Vogens mijn een ideale Parijs-Roubaix fiets !?


Henk

kunst en fietswerk
Volgens mij kun je PRX beter met een derailleur afleggen, veel klimmen zit er niet in en dan zijn de fijnere stappen een voordeel. De plek van de rohloff shifter is ook geen voordeel, en 28mm banden mogen van mij wel breder
@ Marten

Ja bredere banden in PRX ?
Volgens mij maakt het voor de rolweerstand niets uit, in tegendeel zelfs.

Marten, wat vind je überhaubt van de Santos race lite en in het bijzonder de riem aandrijving
Je weet ik fiets nu op dat glim ding :wink: maar ben nu toch behoorlijk aan het denken over zo'n Rohloff met riem, ik denk daar op de lange afstanden zoals de brevetten veel voordeel uit te kunnen halen.


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:@ Marten

Ja bredere banden in PRX ?
Volgens mij maakt het voor de rolweerstand niets uit, in tegendeel zelfs.

Marten, wat vind je überhaubt van de Santos race lite en in het bijzonder de riem aandrijving
Je weet ik fiets nu op dat glim ding :wink: maar ben nu toch behoorlijk aan het denken over zo'n Rohloff met riem, ik denk daar op de lange afstanden zoals de brevetten veel voordeel uit te kunnen halen.


Henk

kunst en fietswerk

Lars Boom reed Parijs-Roubaix op een cyclocross fiets met 30mm tubes....

Waarom een riem? Het enige voordeel is dat je niet met olie hoeft te smeren. Zijn brevetten dan zo lang dat je met een totaal opgedroogde ketting kunt komen te staan en daar nadeel van ondervindt? Neemt een klein poetsdoekje en een klein busje olie dan veel ruimte in beslag?
Rohloff op een racefiets lijkt me ook mooi, maar dan wel om er mee te toeren en om als forensen- of (winter)trainingsfiets te dienen. Op het vlakke zijn de sprongen relatief groot, het voordeel van een derailleursysteem is dat je er makkelijk een poldercassette op kunt plaatsen. Maar om te trainen is een rohloff prima.
Brevetten, daar zit toch een competitie-element aan vast, of zijn het gewoon veredelde wedstrijdtoertochtjes zoals een cyclo? Voor snelheid en efficientie lijkt me op asfalt een derailleursysteem lichter en sneller. Aan de andere kant voor duurzaamheid en simpel onderhoud lijkt me rohloff weer erg prettig. Overigens denk ik dat een Santos Travel Lite met smalle bandjes niet zoveel langzamer zal zijn dan een Race Lite. Zet er een racestuur (iets met magura HS66 of adapters) of ligstuur op en gaan met die benen (geometrieverschillen daargelaten).
Ik snap niet wat op lange afstanden de winst is om met rohloff en riem te gaan rijden.

Met rohloff lever je met uitzondering van minder onderhoud gewoon in want je hebt minder mogelijkheden qua verzet (vooral stapgrootte) en het gewicht is wat meer.

Een tandriem is een onlogische, complexe en dure oplossing voor een simpele en betrouwbare ketting. Als vuil en onderhoud echt zo'n groot probleem is kun je beter een rohloff + ketting + kettingkast nemen.

Wat voor voordeel wil je er precies uithalen?
Theoretisch heeft een riem overbrenging een iets hoger rendement omdat een ketting nooit perfect kan lopen (hiervoor moet de vorm van de tanden perfect zijn, in de praktijk zal die altijd iets afwijken waardoor het contactpunt niet perfect op dezelfde straal tot de trapas loopt en je dus verlies hebt)

Natuurlijk heeft een riem dan weer vervormingsverliezen en als hij rekt ook nog dempingsverliezen. Of dat tegen elkaar opweegt is voer voor de betere nerd :-). Als je de beelden van Parijs Roubaix bekijkt valt wel op hoeveel de kettingen op en en neer zwiepen, ik ben wel benieuwd wat het effect daarvan is op de efficientie van de aandrijving.
EnriceV schreef:Theoretisch heeft een riem overbrenging een iets hoger rendement omdat een ketting nooit perfect kan lopen (hiervoor moet de vorm van de tanden perfect zijn, in de praktijk zal die altijd iets afwijken waardoor het contactpunt niet perfect op dezelfde straal tot de trapas loopt en je dus verlies hebt)

Natuurlijk heeft een riem dan weer vervormingsverliezen en als hij rekt ook nog dempingsverliezen. Of dat tegen elkaar opweegt is voer voor de betere nerd :-). Als je de beelden van Parijs Roubaix bekijkt valt wel op hoeveel de kettingen op en en neer zwiepen, ik ben wel benieuwd wat het effect daarvan is op de efficientie van de aandrijving.
Denk je dat ATB'ers dan beter af zijn met rohloff+riem ipv rohloff+ketting of ipv derailleuraandrijving?
@ AB Lars Boom reed Parijs-Roubaix op een cyclocross fiets met 30mm tubes....

Waarom een riem? Het enige voordeel is dat je niet met olie hoeft te smeren. Zijn brevetten dan zo lang dat je met een totaal opgedroogde ketting kunt komen te staan en daar nadeel van ondervindt? Neemt een klein poetsdoekje en een klein busje olie dan veel ruimte in beslag?
Rohloff op een racefiets lijkt me ook mooi, maar dan wel om er mee te toeren en om als forensen- of (winter)trainingsfiets te dienen. Op het vlakke zijn de sprongen relatief groot, het voordeel van een derailleursysteem is dat je er makkelijk een poldercassette op kunt plaatsen. Maar om te trainen is een rohloff prima.
Brevetten, daar zit toch een competitie-element aan vast, of zijn het gewoon veredelde wedstrijdtoertochtjes zoals een cyclo? Voor snelheid en efficientie lijkt me op asfalt een derailleursysteem lichter en sneller. Aan de andere kant voor duurzaamheid en simpel onderhoud lijkt me rohloff weer erg prettig. Overigens denk ik dat een Santos Travel Lite met smalle bandjes niet zoveel langzamer zal zijn dan een Race Lite. Zet er een racestuur (iets met magura HS66 of adapters) of ligstuur op en gaan met die benen (geometrieverschillen daargelaten).

Brevetten rijden is geen competitie, wel zit er een tijd limiet aan vast.
Het zijn geen veredelde wedstrijdtoertochtjes, een tocht van 600 km of 1000 km is wat het Brevetten rijden inhoudt, je fietst dan ook 'snacht door!

Het gaat dan niet echt om grote snelheid maar wel om het kunnen doorgaan, lang en efficient. Geometrie is daarbij erg belangrijk, een ligstuur is niet toegestaan.
Magura HS66 wordt helaas niet meer gemaakt.

Wat mij een voordeel lijkt [geen ervaring] is dat je moeiteloos kan schakelen en zoals in bv. London-Edingburgh-London, 1400 km nonstop moeiteloos door kunt fietsen ook als drie dagen en nachten achter elkaar de regen uit de hemel valt.
Misschakelen [verkeerde afstelling], de ketting die er midden in de nacht afloopt is dan verledentijd met een riem.

Ik wil gewoon eens meningen horen van andere fietsers, ik heb een testritje gemaakt met een riemaandrijving en ik was nogal enthousiast, wel een giga groot bedrag voor zo'n fiets. Dus eerst eens even in de groep gooien.

Ik hoor wel eens roepen dat het gemiddelde wieler peloton erg conservatief is.

Mensen die al wel op zo'n fiets rijden met riem zijn zeer tevreden, zo kom ik dus aan het denken en wikken en wegen. :roll:


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef: Wat mij een voordeel lijkt [geen ervaring] is dat je moeiteloos kan schakelen en zoals in bv. London-Edingburgh-London, 1400 km nonstop moeiteloos door kunt fietsen ook als drie dagen en nachten achter elkaar de regen uit de hemel valt.
Als er slechts een tijdslimiet is en je rijdt nonstop 3 dagen in de regen en je hebt ook nog een hekel aan ketting smeren, dan lijkt die Santos Race Lite me de ultieme fiets. Dure fiets, maar in die prijscategorie is het verschil tussen riem en ketting ook nog wel te overbruggen.
Aan de andere (zuinigere) kant, een goed geoliede ketting/derailleur moet het toch ook wel drie dagen in de regen kunnen uithouden en zo nu en dan een pitstop tijdens 1400km lijkt me ook wel noodzakelijk. Dus kom je weer uit op het marginale smeringsvoordeel voor een riem. Als je het voordeel wel ziet, gewoon gaan voor die riem. Het is zowieso een mooie unieke fiets om te hebben, dus gewoon even in de buidel tasten, niet meer omkijken en genieten van je aankoop (zoals 3 dagen nonstop in de regen :)).
henkfietst52 schreef:
Wat mij een voordeel lijkt [geen ervaring] is dat je moeiteloos kan schakelen en zoals in bv. London-Edingburgh-London, 1400 km nonstop moeiteloos door kunt fietsen ook als drie dagen en nachten achter elkaar de regen uit de hemel valt.
Misschakelen [verkeerde afstelling], de ketting die er midden in de nacht afloopt is dan verledentijd met een riem.
Je moet niet alles door elkaar halen. Moeiteloos schakelen heeft niets met de riem te maken, dat lukt met iedere naafversnelling, ook als er een ketting of een cardan voorzit. En zonder veerbelaste kettingspanner valt een ketting er ook niet af. Drie dagen in de regen fietsen lukt ook met een kettingkast van een paar tientjes.

Mensen die met een riem rijden zijn zeer tevreden? Nogal logisch, als ze niet tevreden zijn rijden ze wel met een ketting. De betere vraag is of als de fiets gejat wordt ze er morgen weer een kopen
m-gineering schreef: Mensen die met een riem rijden zijn zeer tevreden? Nogal logisch, als ze niet tevreden zijn rijden ze wel met een ketting. De betere vraag is of als de fiets gejat wordt ze er morgen weer een kopen
En wat dacht je van consumentengedrag?
m-gineering schreef:Mensen die met een riem rijden zijn zeer tevreden? Nogal logisch, als ze niet tevreden zijn rijden ze wel met een ketting. De betere vraag is of als de fiets gejat wordt ze er morgen weer een kopen
Ja, ik heb klanten die inmiddels een derde of zelfs vierde tandriemfiets in de collectie hebben. Bijvoorbeeld twee trekkingfietsen voor meneer en mevrouw, een ATB voor meneer en een woon-werkfiets voor mevrouw.

Als de mijne gejat wordt, zal ik eerst veel verdriet te verwerken hebben en direct weer een nieuwe kopen.
Bob ten Have schreef:En wat dacht je van consumentengedrag?
???
Christophorus schreef:
Bob ten Have schreef:En wat dacht je van consumentengedrag?
???
Het goedpraten van een aankoop of de minpunten daarvan omdat je er zelf al aan vastzit. Hiermee pleeg ik overigens niets te zeggen over het wel of niet van een riemaandrijving.
Het is inderdaad vóóral een hype; met weinig voordelen (zo moeilijk is het kettingonderhoud namelijk niet) voor de consument (wel wat nadelen: flink stuk duurder, slechter verkrijgbaar, problemen bij sneeuw/winter, frame aanpassing voor de/montage met bovendien de nodige valkuilen voor het spannen). Overigens heeft het wel voordelen (in de vorm van meer inkomsten) voor de fabrikant/verkoper.

Anders gezegd is de ketting wel een hele elegante en betaalbare oplossing voor zo'n dure tandriem.

En kijk ook eens wat de mensen die de tandriem promoten voor werk doen/winkel (belang) hebben ;-).
@ Matthie
Het is inderdaad vóóral een hype; met weinig voordelen (zo moeilijk is het kettingonderhoud namelijk niet) voor de consument (wel wat nadelen: flink stuk duurder, slechter verkrijgbaar, problemen bij sneeuw/winter, frame aanpassing voor de/montage met bovendien de nodige valkuilen voor het spannen). Overigens heeft het wel voordelen (in de vorm van meer inkomsten) voor de fabrikant/verkoper.

Anders gezegd is de ketting wel een hele elegante en betaalbare oplossing voor zo'n dure tandriem.

En kijk ook eens wat de mensen die de tandriem promoten voor werk doen/winkel (belang) hebben .
Ik kan me nog herinneren dat de digitale kilometertellertjes op de markt kwamen... discussie alom.
Toen kwam de GPS... hele discussies op het forum van de randonneurs, ook ik zag het niet zitten met zo'n ding.
Nu heb ik zelf een GPS en heb er veel plezier van.

Marco Meijerink heeft de beltdrive tocht al behoorlijk aan de tand[riem] gevoeld dacht ik!? http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... andrijving
Met goed resultaat.
10 % voelt bijna vlak aan!! :D
Dat de riem duur is weet ik maar ik hoor van 20.000 km op 1 riem.

Henk

kunst en fietswerk
Henk,

ik heb Parijs - Brest gereden met een Rohloff...
Hét grote voordeel is: het kan (bijna) niet kapot, betrouwbaarheid dus...
Een serieus nadeel vond ik: toch wel wat gewicht in dat achterwiel! Mijn Avaghon weegt iets van 'n 14 kilo, dat is soms het dubbele van met wat de rest rijdt! :D Ander nadeel is dat je niet onder druk kan schakelen, als je een stijl klimmetje hebt val je soms wat stil omdat je terug wil schakelen.

Volgende keer opteer ik toch voor iets lichters, na 1300 km voel je de kilo's wel. :D
henkfietst52 schreef:
@ AB Lars Boom reed Parijs-Roubaix op een cyclocross fiets met 30mm tubes....

Waarom een riem? Het enige voordeel is dat je niet met olie hoeft te smeren. Zijn brevetten dan zo lang dat je met een totaal opgedroogde ketting kunt komen te staan en daar nadeel van ondervindt? Neemt een klein poetsdoekje en een klein busje olie dan veel ruimte in beslag?
Rohloff op een racefiets lijkt me ook mooi, maar dan wel om er mee te toeren en om als forensen- of (winter)trainingsfiets te dienen. Op het vlakke zijn de sprongen relatief groot, het voordeel van een derailleursysteem is dat je er makkelijk een poldercassette op kunt plaatsen. Maar om te trainen is een rohloff prima.
Brevetten, daar zit toch een competitie-element aan vast, of zijn het gewoon veredelde wedstrijdtoertochtjes zoals een cyclo? Voor snelheid en efficientie lijkt me op asfalt een derailleursysteem lichter en sneller. Aan de andere kant voor duurzaamheid en simpel onderhoud lijkt me rohloff weer erg prettig. Overigens denk ik dat een Santos Travel Lite met smalle bandjes niet zoveel langzamer zal zijn dan een Race Lite. Zet er een racestuur (iets met magura HS66 of adapters) of ligstuur op en gaan met die benen (geometrieverschillen daargelaten).

Brevetten rijden is geen competitie, wel zit er een tijd limiet aan vast.
Het zijn geen veredelde wedstrijdtoertochtjes, een tocht van 600 km of 1000 km is wat het Brevetten rijden inhoudt, je fietst dan ook 'snacht door!

Het gaat dan niet echt om grote snelheid maar wel om het kunnen doorgaan, lang en efficient. Geometrie is daarbij erg belangrijk, een ligstuur is niet toegestaan.
Magura HS66 wordt helaas niet meer gemaakt.

Wat mij een voordeel lijkt [geen ervaring] is dat je moeiteloos kan schakelen en zoals in bv. London-Edingburgh-London, 1400 km nonstop moeiteloos door kunt fietsen ook als drie dagen en nachten achter elkaar de regen uit de hemel valt.
Misschakelen [verkeerde afstelling], de ketting die er midden in de nacht afloopt is dan verledentijd met een riem.

Ik wil gewoon eens meningen horen van andere fietsers, ik heb een testritje gemaakt met een riemaandrijving en ik was nogal enthousiast, wel een giga groot bedrag voor zo'n fiets. Dus eerst eens even in de groep gooien.

Ik hoor wel eens roepen dat het gemiddelde wieler peloton erg conservatief is.

Mensen die al wel op zo'n fiets rijden met riem zijn zeer tevreden, zo kom ik dus aan het denken en wikken en wegen. :roll:


Henk

kunst en fietswerk
@ M_NU

Kan ik me iets bij voorstellen.

Maar als je een Santos [alu] hebt ipv staal en een riem ipv ketting dan scheelt je dat zo een paar kilo's.
Dan hef je het verschil op.

Dat schakelen met Rohloff ken ik, even iets de druk er afhalen bij het schakelen, dat doe ik trouwens ook met een derailleur.
Ander voordeel met Rohloff is je kunt in stilstand schakelen.

Henk

kunst en fietswerk
m_nu schreef:Henk,

ik heb Parijs - Brest gereden met een Rohloff...
Hét grote voordeel is: het kan (bijna) niet kapot, betrouwbaarheid dus...
Een serieus nadeel vond ik: toch wel wat gewicht in dat achterwiel! Mijn Avaghon weegt iets van 'n 14 kilo, dat is soms het dubbele van met wat de rest rijdt! :D Ander nadeel is dat je niet onder druk kan schakelen, als je een stijl klimmetje hebt val je soms wat stil omdat je terug wil schakelen.

Volgende keer opteer ik toch voor iets lichters, na 1300 km voel je de kilo's wel. :D
Als ik het geld zou hebben zou ik die Idworx Road Marathon wel in mijn collectie willen hebben. Gewoon een triple, uitgekiend frame en weggedrag, stevig 135mm achterwiel, bredere bandjes, spatborden, en buitenkabels van begin tot eind voor rem en versnellingen. Als ie ook nog een naafdynamo had, was het helemaal perfect. Helaas iets meer onderhoud dan met rohloff en scheve kettinglijnen..... vandaar dat die Race Lite ook wel erg lonkt. En een reserveriempje meenemen is ook niet alle moeite toch? En de Race Lite zou je bij Santos ook met ketting kunnen afmonteren toch?