Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS keuze - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

GPS keuze

Voor de Dakota heb ik op ebay een kantelbare houder gekocht die stukken beter zicht geeft dan de standaard Garmin 'tie-wraps' fietshouder: http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll ... 0751516254
Hoi,

bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik heb uiteindelijk de Oregon 450 besteld met standaard stuurclip. (miste net de tip van de tovenaar)

Ik heb dus toch voor een touchscreen gekozen die waarschijnlijk iets minder goed afleesbaar is dan een niet-touchscreen. Maar het gebruiksgemak lijkt mij veel groter: zoomen en pannen zal ik vermoedelijk toch wel regelmatig willen doen en dat ging op de Oregon heel gemakkelijk. Ook heeft de Oregon een groter scherm dan bijv. de eTrex of GPSMap.

Het formaat van het apparaat en het scherm valt erg mee, ik heb het even van papier na gemaakt en op het ligfietsstuur geplaast en dan vind ik het grote scherm niet echt groot :D

Ik ben heel benieuwd of het gaat bevallen, mijn hele leven heb ik met papieren kaarten gewerkt maar dit lijkt vooral met de ligfiets toch wel erg praktisch.
jeroen_ schreef:Hoi,

bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik heb uiteindelijk de Oregon 450 besteld met standaard stuurclip. (miste net de tip van de tovenaar)

Ik heb dus toch voor een touchscreen gekozen die waarschijnlijk iets minder goed afleesbaar is dan een niet-touchscreen. Maar het gebruiksgemak lijkt mij veel groter: zoomen en pannen zal ik vermoedelijk toch wel regelmatig willen doen en dat ging op de Oregon heel gemakkelijk. Ook heeft de Oregon een groter scherm dan bijv. de eTrex of GPSMap.

Het formaat van het apparaat en het scherm valt erg mee, ik heb het even van papier na gemaakt en op het ligfietsstuur geplaast en dan vind ik het grote scherm niet echt groot :D

Ik ben heel benieuwd of het gaat bevallen, mijn hele leven heb ik met papieren kaarten gewerkt maar dit lijkt vooral met de ligfiets toch wel erg praktisch.
Goede keus lijkt me, zelf hebben we ook een Oregon 450.
Met de openfietsmap kaarten van Tovenaar heb je echt een mooie combinatie.

scrollen over de kaart tijdens het fietsen gaat niet echt makkelijk met de Oregon, maar dat gaat met een papierenkaart ook niet geweldig (openvouwen). :wink:

Veel plezier ermee.

Wat betreft de afleesbaarheid in de zon, dat vind ik soms een beetje schipperen ook in combinatie met de zonnebril op. Aan de andere kant is het touchscreen van m'n slimme telefoon helemaal niet afleesbaar met de zonnebril op of de zon er op.
Toch nog even een controlevraag van mij, dat ik het allemaal op een rijtje heb,

Voor gebruik in Nederland (geen off road)
heb ik voldoende aan een combinatie van
GPSMAP 62S met de openfietsmap kaart?

En is de Garmin Fietskaart Benelux overbodig is?
Voor beidecontrolevragen luidt het antwoord: ja. Zelf gebruik ik een Montana; met een beeldschermformaat voor slechtzienden...
Naar mijn mening heb je aan die combinatie voldoende.
Een Garmin kaart kun je later altijd nog aanschaffen.
Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=aA_ce5GfnjY voor een korte en globale vergelijking tussen 3 verschillende fietskaarten (waaronder Garmin en openfietskaart)
Gr.
Kees
jasmon schreef:Toch nog even een controlevraag van mij, dat ik het allemaal op een rijtje heb,

Als je twijfelt over hetgeen de OpenFietsMap biedt zou je die alvast kunnen downloaden en bekijken met Basecamp of Mapsourde op de computer. Is geen GPS voor nodig. Ik denk dat je blij verrast zult zijn, veel completer is er m.i. niet.

Frank
frank bueters schreef:
jasmon schreef:Toch nog even een controlevraag van mij, dat ik het allemaal op een rijtje heb,

Als je twijfelt over hetgeen de OpenFietsMap biedt zou je die alvast kunnen downloaden en bekijken met Basecamp of Mapsourde op de computer. Is geen GPS voor nodig. Ik denk dat je blij verrast zult zijn, veel completer is er m.i. niet.

Frank
en daar heb ik reeds al menig uur aan besteed.

Vanochtend had ik de 62S weer in mijn handen, maar weet niet waarom mijn keuze voor de 62S i.p.v. 62ST weer aan het wankelen werd gebracht :shock: :? Of ik toch niet ook de Garmin Fietskaart Benelux nodig had? Ik vermoed de commerciele verkoper die het toch weer probeerden om mij van mijn keuze af te houden en ook nog even die kaart wilde te slijten......... maar niet gelukt is :wink:
keesm54 schreef:Naar mijn mening heb je aan die combinatie voldoende.
Een Garmin kaart kun je later altijd nog aanschaffen.
Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=aA_ce5GfnjY voor een korte en globale vergelijking tussen 3 verschillende fietskaarten (waaronder Garmin en openfietskaart)
Gr.
Kees
De Onroute fietskaart zou ik niet aanraden, die is al weer een aantal jaar oud en er zitten fouten in die er niet uitgehaald zijn. Ik heb slechte ervaringen als er pontjes in de route zitten en in Zuid-Limburg werd ik diverse malen over een slecht (voet)pad gestuurd, wat met een fiets met bepakking levensgevaarlijk was. Ik heb geen ervaring met de Garmin Benelux fietskaart, die heb ik niet gekocht omdat die er alleen op een SD-kaartje is en het feit dat de Openfietskaart mij goed bevalt.
Tjonge jonge jonge, als je toch op deze manier een keuze wil maken dan raak je toch helemaal de weg kwijt.
De bekende bomen in het bos.
Ach, zoveel bomen zijn er niet in dat bos. Een computer of camera aanschaffen is een stuk lastiger.
Ook ik zit erover te denken een niet al te idioot dure gps te kopen. Ik heb al een tijdje zitten zoeken, en kwam uit op een keus tussen de Garmin Etrex 20 of 30 en de Garmin Dakota 20. Heb ik het goed begrepen dat het belangrijkste verschil zit in het scherm: de Etrex is helderder in zonlicht, maar de Montana is groter en touchscreen? Zijn er nog andere belangrijke verschillen, zoals degelijkheid, ontvangstkwaliteit of vooral batterijduur en oplaadgemak? Of mis ik nog iets belangrijks?
Wim
:D Hoi,

Ik ben sinds twee weken in het bezit van de garmin 62st.

Ik als leek heb me er behoorlijk in verdiept en ben nu zover dat ik één en ander ga begrijpen, heb mapsource geïnstaleerd met een BeNeLux kaart.
Ook heb ik inmiddels een track voor de tocht van volgende week te Maastricht [brevet van 200 km] op mijn GPS staan.

Al mijn vragen heb ik her en der opgezocht en ook via dit forum heel veel wijzer geworden van mensen die er meer van weten. Dank daar voor!!
Ik denk dat ik een goede keuze gemaakt heb met de 62st.

NU het fietsen nog!! :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Wim schreef:Ook ik zit erover te denken een niet al te idioot dure gps te kopen. Ik heb al een tijdje zitten zoeken, en kwam uit op een keus tussen de Garmin Etrex 20 of 30 en de Garmin Dakota 20. Heb ik het goed begrepen dat het belangrijkste verschil zit in het scherm: de Etrex is helderder in zonlicht, maar de Montana is groter en touchscreen? Zijn er nog andere belangrijke verschillen, zoals degelijkheid, ontvangstkwaliteit of vooral batterijduur en oplaadgemak? Of mis ik nog iets belangrijks?
Wim
Hoi Wim,

De Montana schijnt een heel duidelijk afleesbaar en groot scherm te hebben wat mij heel prettig lijkt. Maar hij is wel enorm lomp denk ik. De eTrex serie lijkt mij ook niet verkeerd, vooral de 20 en 30. Wel een vrij klein scherm, maar het scherm zou beter afleesbaar moeten zijn dan de touchscreen-modellen. De Dakota 20 lijkt mij ook aardig, maar je kan dan ook de Oregon overwegen, die heeft een iets groter scherm. (scheelt niet heel veel)

Ik heb nu alleen nog maar ervaring met de Garmin Oregon 450 wat een touchscreen-model is. De niet-touchscreen modellen zouden een beter afleesbaar scherm hebben.

Ik heb na enige twijfel dus voor een touchscreen model gekozen omdat:

* hij een iets groter scherm heeft; de modellen met toetsen hebben een kleiner scherm en in het geval van de gpsmap 62 serie is het volume en gewicht van het apparaat ook nog eens hoger;
* hij een touchscreen heeft; ik heb dat op de fiets & wandelbeurs getest en ik vind dat persoonlijk fijn werken;

Ik gebruik het apparaat nu met veel plezier, tot nu toe vind ik de afleesbaarheid zeker acceptabel; bij tegenlicht is het soms matig en zet ik de schermhelderheid op max.

Over de ontvangst: als ik bij bewolkt weer in het bos rijd, heeft hij soms wel eens moeite de richtingindicator (pijltje) juist de positioneren. Gisteren bijvoorbeeld zat hij er kort even flink naast. Dat vind ik dan wel wat irritant, maar misschien ben ik te kritisch?

Ik lees dat de GPSMap 62 misschien een betere antenne zou hebben, hoewel ik dat verschil niet terug zie in een tracklog die ik heb bekeken van een GPSMap 62 en Oregon 550.

Verder ben ik dus erg tevreden met het apparaat. Batterijlevensduur is bij mijn gebruik met 2 AA NiMH 2050 mAh batterijen ongeveer 10 tot 11 uur. Dan heb ik continu de schermverlichting aan staan op ongeveer 60% intensiteit en staat de track-logging ook continu aan. Dat doet een smartphone hem niet na :D

Ik ben dus erg tevreden met mijn GPS apparaat want nu hoef ik niet iedere 5 a 10 minuten van mijn ligfiets af te stappen, kaart uit de tas te halen, openvouwen, etc. Dat maakt het fietsen een stuk aangenamer. Het enige wat ik mis t.o.v. mijn oude papieren kaarten is het overzicht: je hebt geen gevoel waar je precies bent, welke plaatsen om je heen liggen.
Wim schreef:Ook ik zit erover te denken een niet al te idioot dure gps te kopen. Ik heb al een tijdje zitten zoeken, en kwam uit op een keus tussen de Garmin Etrex 20 of 30 en de Garmin Dakota 20. Heb ik het goed begrepen dat het belangrijkste verschil zit in het scherm: de Etrex is helderder in zonlicht, maar de Montana is groter en touchscreen? Zijn er nog andere belangrijke verschillen, zoals degelijkheid, ontvangstkwaliteit of vooral batterijduur en oplaadgemak? Of mis ik nog iets belangrijks?
Wim
- Qua degelijkheid, gewicht e.d. maakt het allemaal niet zo veel verschil als je naar de specificaties kijkt (ik heb geen gebruikerservaring met de toestellen), alles is waterdicht en ik verwacht ook geen grote verschillen tussen de GPS nauwkeurigheid en fixatie, over het algemeen is het GPS-systeem de bepalende factor en niet de ontvanger.

- Vrijwel alle toestellen (Montana uitgezonderd want die heeft een interne accu) werken op 2 AA batterijen en geen van de toestellen kun je via USB opladen.

- Behalve grootte van het scherm is het ook interessant om naar de resolutie (x maal y pixels) te kijken, een groot scherm kan een lagere resolutie (gedetailleerdheid) hebben, de resolutie van de oregon en montana is een flink stuk hoger dan die van de dakota/etrex. Daar staat tegenover dat de batterijduur met dit soort schermen flink afneemt en dat de montana om die reden zelfs 3 AA-batterijen nodig heeft (en zwaarder én groter is) maar ook op accu kan werken.

- Wil je echt veel kaartmateriaal beschikbaar hebben dan ontkom je er denk ik niet aan om een apart microSD-geheugen-kaartje te kopen (montana uitgezonderd misschien), dat kan ook bij alle toestellen en die kaartjes zijn tegenwoordig niet duur.
Nu zijn die Oregon en Montana wel weer heel wat duurder. Hetzelfde geldt voor die 62st. Wat krijg ik daar dan meer voor?
Wim
(in vergelijking met de Dakota 20)

GPSMAP 62st
- grotere afmetingen toestel
- bedieningspaneel (knoppen)
- zwaarder
- zelfde schermgrootte/resolutie, niet touchscreen*
- snellere USB-interface (snellere communicatie met de computer vermoed ik?)

Oregon 450:
- iets groter scherm, hogere resolutie
- ietsje zwaarder
- iets lagere accuduur (opgegeven als 16 vs 20 uur)**
- snellere USB-interface

Montana 600
- grotere afmetingen toestel
- dubbel gewicht (289 gram excl 3 AA-batterijen)
- stuk groter scherm, (nog) hogere resolutie, men claimt een betere leesbaarheid in zonlicht maar ik heb me hier niet in verdiept.
- interne accu (à 16 uur) én op 3 AAA batterijen (tot 22 uur) = totaal 38 uur
- toestel zou ook wat sneller reageren/zijn (wellicht betere processor?)
- snellere USB-interaface, ik vermoed dat de interne accu opgeladen kan worden via USB
- groter intern geheugen voor opslag van data***

* touchscreen/niet-touchscreen: keuze is persoonlijk denk ik, touchscreen is bij regen e.d. wat lastiger te bedienen. Daar staat tegenover dat je (tijdens het fietsen) makkelijker in/uitzoomt en de kaart kunt verschuiven. Daarbij kan het apparaat kleiner gemaakt worden (met behoud van schermgrootte) of kan bij dezelfde afmetingen een groter scherm worden geplaatst.

** accuduur valt vaak lager uit en is uiteraard afhankelijk van gebruikte batterijen

*** maar; bij alle toestellen kun je een extern geheugenkaartje kopen; om een idee te krijgen van de orde van grootte:
- de betaalbaardere toestellen hebben 500MB (0.5GB) of 850MB (0.85GB) interne opslagcapaciteit
- de Montana heeft een interne opslagcapaciteit van 3000MB (3GB)
- op een extern geheugenkaartje past tegenwoordig (en betaalbaar) 32000MB (32GB) aan data
Ik aarzelde indertijd tussen een GPSmap62 en een Montana (voordien had ik een GPSmap60csx). De Montana ziet er groot uit, maar als je beide systemen naast elkaar legt zie je dat grootte en dikte uiteindelijk weinig van elkaar afwijken. De Montana is maar 30 gram zwaarder en het beeldscherm is ruim 2 maal zo groot. En dat gaf de doorslag; ik heb de afgelopen jaren wel eens op mijn schermpje moeten turen waar ik nu een of gedetailleerder of vollediger beeld krijg. Bovendien gebruik ik het grote Kogastuur en de Montana past precies in de naar boven stekende houder. Mijn voornaamste bezwaar was dat de Montana in plaats van twee (GPSmap) drie batterijen gebruikt, lastiger met opladen dus omdat mijn mobiele houder maar twee batterijen accepteert. Het touchscherm werkt prima, ook in fikse regenbuien. Gelukkig kunnen beide ook rechtstreeks op een oplader werken, zonder accu en/of batterijen. Mijn probleem heb ik opgelost door voor mijn partner een tweede ZZing aan te schaffen (mijn eerste gebruik ik tot volle tevredenheid al bijna vier jaar). Bovendien wonnen we nog een A-solar bag dus als we samen onderweg zijn zouden we een complete energiecentrale kunnen zijn voor onze telefoons, e-readers en GPS :wink:
Matthie9000 schreef:Montana 600
[…]
Niet en; óf.

.tsooJ
Alien schreef:
Matthie9000 schreef:Montana 600
[…]
Niet en; óf.

.tsooJ
Nouja niet tegelijkertijd maar als je op accu begint kun je verder gaan op batterijen toch, of werkt het anders?