Wim schreef:Ook ik zit erover te denken een niet al te idioot dure gps te kopen. Ik heb al een tijdje zitten zoeken, en kwam uit op een keus tussen de Garmin Etrex 20 of 30 en de Garmin Dakota 20. Heb ik het goed begrepen dat het belangrijkste verschil zit in het scherm: de Etrex is helderder in zonlicht, maar de Montana is groter en touchscreen? Zijn er nog andere belangrijke verschillen, zoals degelijkheid, ontvangstkwaliteit of vooral batterijduur en oplaadgemak? Of mis ik nog iets belangrijks?
Wim
Hoi Wim,
De Montana schijnt een heel duidelijk afleesbaar en groot scherm te hebben wat mij heel prettig lijkt. Maar hij is wel enorm lomp denk ik. De eTrex serie lijkt mij ook niet verkeerd, vooral de 20 en 30. Wel een vrij klein scherm, maar het scherm zou beter afleesbaar moeten zijn dan de touchscreen-modellen. De Dakota 20 lijkt mij ook aardig, maar je kan dan ook de Oregon overwegen, die heeft een iets groter scherm. (scheelt niet heel veel)
Ik heb nu alleen nog maar ervaring met de Garmin Oregon 450 wat een touchscreen-model is. De niet-touchscreen modellen zouden een beter afleesbaar scherm hebben.
Ik heb na enige twijfel dus voor een touchscreen model gekozen omdat:
* hij een iets groter scherm heeft; de modellen met toetsen hebben een kleiner scherm en in het geval van de gpsmap 62 serie is het volume en gewicht van het apparaat ook nog eens hoger;
* hij een touchscreen heeft; ik heb dat op de fiets & wandelbeurs getest en ik vind dat persoonlijk fijn werken;
Ik gebruik het apparaat nu met veel plezier, tot nu toe vind ik de afleesbaarheid zeker acceptabel; bij tegenlicht is het soms matig en zet ik de schermhelderheid op max.
Over de ontvangst: als ik bij bewolkt weer in het bos rijd, heeft hij soms wel eens moeite de richtingindicator (pijltje) juist de positioneren. Gisteren bijvoorbeeld zat hij er kort even flink naast. Dat vind ik dan wel wat irritant, maar misschien ben ik te kritisch?
Ik lees dat de GPSMap 62 misschien een betere antenne zou hebben, hoewel ik dat verschil niet terug zie in een tracklog die ik heb bekeken van een GPSMap 62 en Oregon 550.
Verder ben ik dus erg tevreden met het apparaat. Batterijlevensduur is bij mijn gebruik met 2 AA NiMH 2050 mAh batterijen ongeveer 10 tot 11 uur. Dan heb ik continu de schermverlichting aan staan op ongeveer 60% intensiteit en staat de track-logging ook continu aan. Dat doet een smartphone hem niet na
Ik ben dus erg tevreden met mijn GPS apparaat want nu hoef ik niet iedere 5 a 10 minuten van mijn ligfiets af te stappen, kaart uit de tas te halen, openvouwen, etc. Dat maakt het fietsen een stuk aangenamer. Het enige wat ik mis t.o.v. mijn oude papieren kaarten is het overzicht: je hebt geen gevoel waar je precies bent, welke plaatsen om je heen liggen.