Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vennbahn Fietsroute (van Aken naar Luxemburg) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vennbahn Fietsroute (van Aken naar Luxemburg)

anders leg je er gewoon gladde banden op doe ik ook als ik met de ATB alleen asfalt rij of beetje gravel.
rijd supper.
trouwes 3 jaar geleden met een 26 ich naar zwarte zee gefiets, supper

marcel
wingeltje schreef:supper
Smakelijk.
Leon
Ik heb em een paar dagen geleden gefietst. Nieuwsgierig als ik was.

Vanuit Aken kan je probleemloos fietsen tot in Konzen . Daarna ligt die open en met van die grote spoorwegkeien. Tegen de zomer zou dit deel wel af moeten zijn( enkel wat grind en asfalt op smijten) Heb vervolgens via de gewone baan naar sankt-Vith gereden en in Gouvy schitterende ravel naar Bastogne gereden. Ik weet niet of de vennbahn tussen Konzen en Butgenbach/Amel.st. vith er goed bij lag want heb deze niet meer gepasseerd. Misschien weten anderen hier meer over?

Toch, als die helemaal af is, een superroute. 3 herten tegengekomen, prima asfalt en mooie uitzichten.

http://www.routeyou.com/route/view/3963 ... ennbahn.nl
Weet er iemand of het volledige traject nu geasfalteerd is? Er werd aangegeven dat dit tegen juli 2012 afgerond zou zijn.
Ik wil vrijdag 20 juli naar Eupen fietsen en in Roetgen de Vennbahn nemen naar Waimes. Weet iemand of dit stuk klaar is?
Volgens mij is dat nog niet helemaal gereed (of ze moeten echt héél hard gewerkt hebben). Ook de overgang over de B258 bij Roetgen was recentelijk nog niet gereed (daar mag niet over worden gestoken, er staan hoge hekken. Planning is een brug of een tunneltje).

Is wel een fantastische route als deze gereed is :D Vanaf Aachen binnendoor naar het zuiden, en dan relaxed weer terug over de Vennbahn.
De fietstunnel onder de B258 bij Roetgen is nog lang niet klaar. Je gaat hier rechtsaf het fietspad langs de B258 op. Na 400 meter boven op de Himmelsleiter ga je linksaf langs het gesloten restuarant Himmelsleiter. Na ca. I km kom je weer op de Vennbahn. Volg de fietspijlen naar Roetgen. Bij de grensovergang Kalterherberg tot Waimes (Weismes) is de Vennbahn ook nog niet af. Er nestelen zeldzame vogels in het gewas op de overwoekerde spoorbaan. Er wordt gedacht aan een alternatief. Je kun via de Knooppunten fietsen. Ook de tunnel naar Luxemburg is nog niet gebruik. Hier wonen vleermuizen. Eerst dacht men om een verlaagd plafond aan te leggen, maar nu denkt men erover om de tunnel van november tot april af te sluiten, zodat de vleernuizen rustig hun winterslaap kunnen houden.
Bij onze oosterburen vond ik op een forum deze info: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=zegintxuedkqyevk

Niet alleen gps(zoals al eerder gegeven via RouteYou) maar ook een kaart die in te zoomen is en details geeft over bepaalde punten in de route. Voor mensen zonder gps, zoals ik:-)
Het plan is deze route te gaan rijden vanuitTroisvierges, af te buigen naar Eupen en vandaar naar Maastricht te fietsen, als terugweg uit Duitsland. (Lahntalroute-Koblenz-Trier-Troisvierges). Iemand nog een leuke suggestie?
Ik ben erg benieuwd of er nog aanvullende info, nieuws is op alles dat hier al staat?

Bert, dank voor je gedetailleerde info over de route!

Monique
In de week van 13-20 juli hebben we twee maal over de Vennbahn gefietst, over het stuk van Lammersdorf naar Kalterherberg. In Lammersdorf zelf is men nog bezig aan de weg maar ligt er wel al asfalt. Net na Lammersdorf houdt het asfalt op maar ligt er al wel een goede ondergrond waardoor je ook daar prima kunt fietsen.
Als de weg vervolgens op de 258 uitkomt (iets boven Konzen), ligt er weer asfalt en dat blijft zo tot aan Kalterherberg. Zoals je op de vennbahn.eu site ook kunt lezen kun je bij Kalterherberg niet verder (tenminste, je kunt wel fietsen, maar dan in zo'n felrood karretje op het spoor en je kunt je eigen fiets niet meenemen ;->). Daar wordt je omgeleid via een (mooi) pad door de hoge venen.
Het stuk Lammersdorf-Kalterherberg is dus nog net niet helemaal klaar, maar is in ieder geval prima te fietsen! Het zijn maar enkele kilometers waar nog geen asfalt ligt.

Ivo
bert sitters schreef:De fietstunnel onder de B258 bij Roetgen is nog lang niet klaar. Je gaat hier rechtsaf het fietspad langs de B258 op. Na 400 meter boven op de Himmelsleiter ga je linksaf langs het gesloten restuarant Himmelsleiter. Na ca. I km kom je weer op de Vennbahn. Volg de fietspijlen naar Roetgen. Bij de grensovergang Kalterherberg tot Waimes (Weismes) is de Vennbahn ook nog niet af. Er nestelen zeldzame vogels in het gewas op de overwoekerde spoorbaan. Er wordt gedacht aan een alternatief. Je kun via de Knooppunten fietsen. Ook de tunnel naar Luxemburg is nog niet gebruik. Hier wonen vleermuizen. Eerst dacht men om een verlaagd plafond aan te leggen, maar nu denkt men erover om de tunnel van november tot april af te sluiten, zodat de vleernuizen rustig hun winterslaap kunnen houden.
FWIW: wij hebben net de Vennbahn gefietst (van pakweg 24-28 juli) en zijn bij de Himmelsleiter juist rechtsaf gegaan. Een paar keer linksaf en je zit weer op de Vennbahn. De tunnel naar Luxemburg hebben we ook gevonden :) Eigenwijs als we zijn hebben we het bord 'Einde Vennbahn' genegeerd en konden toen weer terug naar de eerste afslag. Dat werd dus een pad bezaaid met stenen dat ons uiteindelijk om de tunnel heen leidde.
Recent had ik een weekje om te gaan fietsen. Ik wilde naar Luxemburg maar deed er een dag langer over dan ik tevoren gedacht had, en kwam daardoor tijd tekort voor de weg terug naar Nederland. Ik was mijn tent aan het opzetten op camping De Walensbongert in Troisvierges toen er een echtpaar naast mij kwam staan. Toen ik vertelde over mijn haast, gaven ze mij de tip om de Vennbahn te nemen - die hadden zij net afgelegd. Een relatief makkelijke, snelle manier om in Maastricht te komen, waar ik dan op de trein naar het westen kon. Vennbahn, die naam kwam me bekend voor van dit forum dacht ik :wink: . Foldertje meegepakt uit de receptie van de camping en de volgende dag in een ruk naar Vaals gereden. Enkele observaties:

- Inderdaad makkelijk en snel fietsen, ook zonder kaartmateriaal van de regio. Van de route afdwalen is eigenlijk alleen mogelijk als je even niet goed oplet zoals mij overkwam aan de rand van een dorpje, waar de Vennbahn op een landweg uitkwam en als karrespoor rechtdoor ging waar de weg een bocht naar rechts maakte. Ik sloeg per ongeluk rechtsaf met de weg mee maar werd snel terugverwezen naar de route.
- Waarom er in de folders en op borden met 'max. 2%' geadverteerd wordt, is mij een raadsel. Als de stijging (of in mijn geval daling) over het hele traject 2% bedraagt, kun je beter gewoon '2%' opschrijven. Hier en daar stijgt het, kort, veel meer dan max 2%. Zeker in de buurt van Troisvierges komen klimmetjes voor waar bij mij de 22-32 er aan te pas moest komen.
- Door de omleiding bij Kalterherberg is de route momenteel zo'n 4 km langer.
- Voor treinfanaten lijkt me deze route een must. Hier en daar staat nog een licht of sein, stationsgebouwtjes, afgedankt materieel bij Raeren, en in de tunnel bij Lommersweiler kun je leuk 'Tooooeeeet' roepen. :)
- Voordeel: route is grotendeels zeer beschut, je rijdt eigenlijk 125 km door een tunnel van groen.
- Nadeel: route is grotendeels zeer beschut. Wie van wilgenroosjes houdt, wordt (in deze tijd van het jaar) goed bedeeld. Wie van uitzichten houdt amper.
- Voor vrijwel alle in de brochure genoemde bezienswaardigheden moet je van de route af. Je passeert hooguit langs de rand van dorpjes. Voor boodschappen moet je omrijden een plaats in, ook horeca is (nog?) zeer dun bezaaid langs de route.
- De Vennbahn eindigt tamelijk onceremonieel in Aken. Ik was ineens het spoor bijster. Gelukkig wees een vriendelijke man me de weg verder en het bleek zeer eenvoudig richting Vaals te komen (rechtdoor weg volgen, rechtsaf onder spoor door, linksaf en zo dicht mogelijk rechts langs het spoor blijven rijden tot Hbf, vandaar borden Vaals). Een stukje voor Hbf kwam ik vervolgens ineens het officiele startpunt van de Vennbahn tegen. Bewegwijzering in Kornelimunster en Aken vond ik in noordelijke richting dus tamelijk onduidelijk.

Een paar foto's:
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 3493645842
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 5123869266
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 4554985570
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 4939389938
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 4546130050

Carl
Carl schreef:Recent had ik een weekje om te gaan fietsen. Ik wilde naar Luxemburg maar deed er een dag langer over dan ik tevoren gedacht had, en kwam daardoor tijd tekort voor de weg terug naar Nederland. Ik was mijn tent aan het opzetten op camping De Walensbongert in Troisvierges toen er een echtpaar naast mij kwam staan. Toen ik vertelde over mijn haast, gaven ze mij de tip om de Vennbahn te nemen - die hadden zij net afgelegd. Een relatief makkelijke, snelle manier om in Maastricht te komen, waar ik dan op de trein naar het westen kon. Vennbahn, die naam kwam me bekend voor van dit forum dacht ik :wink: . Foldertje meegepakt uit de receptie van de camping en de volgende dag in een ruk naar Vaals gereden. Enkele observaties:

- Inderdaad makkelijk en snel fietsen, ook zonder kaartmateriaal van de regio. Van de route afdwalen is eigenlijk alleen mogelijk als je even niet goed oplet zoals mij overkwam aan de rand van een dorpje, waar de Vennbahn op een landweg uitkwam en als karrespoor rechtdoor ging waar de weg een bocht naar rechts maakte. Ik sloeg per ongeluk rechtsaf met de weg mee maar werd snel terugverwezen naar de route.
- Waarom er in de folders en op borden met 'max. 2%' geadverteerd wordt, is mij een raadsel. Als de stijging (of in mijn geval daling) over het hele traject 2% bedraagt, kun je beter gewoon '2%' opschrijven. Hier en daar stijgt het, kort, veel meer dan max 2%. Zeker in de buurt van Troisvierges komen klimmetjes voor waar bij mij de 22-32 er aan te pas moest komen.
- Door de omleiding bij Kalterherberg is de route momenteel zo'n 4 km langer.
- Voor treinfanaten lijkt me deze route een must. Hier en daar staat nog een licht of sein, stationsgebouwtjes, afgedankt materieel bij Raeren, en in de tunnel bij Lommersweiler kun je leuk 'Tooooeeeet' roepen. :)
- Voordeel: route is grotendeels zeer beschut, je rijdt eigenlijk 125 km door een tunnel van groen.
- Nadeel: route is grotendeels zeer beschut. Wie van wilgenroosjes houdt, wordt (in deze tijd van het jaar) goed bedeeld. Wie van uitzichten houdt amper.
- Voor vrijwel alle in de brochure genoemde bezienswaardigheden moet je van de route af. Je passeert hooguit langs de rand van dorpjes. Voor boodschappen moet je omrijden een plaats in, ook horeca is (nog?) zeer dun bezaaid langs de route.
- De Vennbahn eindigt tamelijk onceremonieel in Aken. Ik was ineens het spoor bijster. Gelukkig wees een vriendelijke man me de weg verder en het bleek zeer eenvoudig richting Vaals te komen (rechtdoor weg volgen, rechtsaf onder spoor door, linksaf en zo dicht mogelijk rechts langs het spoor blijven rijden tot Hbf, vandaar borden Vaals). Een stukje voor Hbf kwam ik vervolgens ineens het officiele startpunt van de Vennbahn tegen. Bewegwijzering in Kornelimunster en Aken vond ik in noordelijke richting dus tamelijk onduidelijk.

Een paar foto's:
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 3493645842
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 5123869266
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 4554985570
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 4939389938
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 4546130050

Carl
Helaas waren die klims van meer dan 2% niet voorzien. Bij Troisvierges komt dat, doordat de tunnel niet gebruikt mag worden. Er is een alternatief aangelegd van de voormalige spoorbaan af. Ook bij de omleiding bij Kalterherberg moet even geklommen worden. De Vennbahn begint bij station Aachen Rohte Erde. Er gaan Euregiotreinen van Heerlen naar Rohte Erde. Helaas nu niet vanwege werkzaamheden.
Voor dorpjes , winkels en horeca moet je meestal even van de Vennbahn af. Er zijn voldoende campings in de buurt van de Vennbahn.
Zie ook het artikel in de nieuwste Op Pad.
bert sitters schreef:Voor dorpjes , winkels en horeca moet je meestal even van de Vennbahn af. Er zijn voldoende campings in de buurt van de Vennbahn.
De mensen die me op de camping in Troisvierges op het spoor :wink: van de Vennbahn brachten, hadden bij Robertville gestaan en onderweg rijd je ergens praktisch over een camping heen (St. Vith? Ik weet niet meer waar), maar voor campings had ik toch te veel haast. :)

Bert, dank je voor de tip aangaande Op Pad, leuk; ik ga even kijken.

Carl
Carl schreef: De mensen die me op de camping in Troisvierges op het spoor :wink: van de Vennbahn brachten, hadden bij Robertville gestaan en onderweg rijd je ergens praktisch over een camping heen (St. Vith? Ik weet niet meer waar), maar voor campings had ik toch te veel haast. :)

Carl
2 jaar terug in september reden we uit 't boekje fietsen bij de zuiderburen een stuk Vennbahn en idd over de camping heen. Dat zag er maar stilletjes uit, waren we na 't seizoen of is die echt opgeheven?
Aan de zuidrand van St. Vith is inderdaad een camping.
Je rijdt er niet overheen, maar het scheelt niet veel.
Deze camping hebben wij 2 weken geleden niet genomen, maar wel die ong. 7 km verderop (noordwaarts) bij Amel, Oos Heem. Die ligt ook strak aan de route.
(en heeft een mooi trekkersveld, met uitzicht)
Daar is de Hemelvaarttocht van 2012 overigens ook eens neergestreken.

Verder is de Vennbahn een mooie tour, soms een beetje eentonig qua landschap en hellingshoek.. Dan wordt het tijd om een dorpje in te duiken of de route iets te verleggen naar heuvelland. Voor mij/ons was dit de ideale combinatie.-erop/eraf- 8)

Gelukkig was daar ook verder in voorzien, want stand aug.2013: is het traject na Kalterherberg deels af, maar deels ook nog een paadje a la singletrack; onverhard (2km) Leuk!
snowfreakyvon schreef:Gelukkig was daar ook verder in voorzien, want stand aug.2013: is het traject na Kalterherberg deels af, maar deels ook nog een paadje a la singletrack; onverhard (2km) Leuk!
Dat is fijn. Tegen onverhard heb ik geen bezwaar, maar de onhebbelijke gewoonte van de Walen om jarenlang reclame te maken voor iets wat nog niet af is zonder zelfs ook maar in een omleidingsroute te voorzien noopt bij tot voorzichtigheid en het bij me hebben van detailkaarten elke keer als mijn voorwiel over de grens denkt te gaan. (en dat is zeker 1x per week)
Leon
Praktische informatie de Vennbahn

Voorzieningen onderweg
De Vennbahn gaat veel door de natuur en mijdt vaak de bewoonde wereld.
Belangrijk is te weten waar je een kopje koffie met gebak kan nuttigen onderweg en waar winkels zijn voor dagelijkse levensbehoefte.

Winkels in:
Kornelimünster, Roetgen (net over de grens in België), Monschau, Waimes, Sankt Vith en Troisvierges.

Kopje koffie/thee in:
Kornelimünster (voormalig stationsgebouw met terras, anders even naar beneden het leuke stadje in), Roetgen, Monschau, Küchelscheid(net over de grens bij Karterherberg in oude spoorwegwagon), Waimes (konditorei Heinrichs), Montenau, Sankt Vith, Burg-Reuland (even van de route af naar beneden het dorp in, de dorpsstraat in naar rechts en daar is een bakkerij-konditorei.


Campings bij de Vennbahn.
* speciaal aanbevolen als fietscamping!

Aken
Aachen Camping
(op 1½ km van het begin van de Vennbahn)
Branderhofer Weg 11
Aachen
Tel. 0049-(0)0241-60880 57
mail@aachen-camping.de
http://www.aachen-camping.de

Hauset/Hergenrath
Camping Hammerbrücke*
(je moet hiervoor bij Raeren even van de Vennbahn af. Vlak voor Hergenrath bij de grote spoorbrug over de Geul. Deze camping is wat lastiger te vinden. Vanaf knooppunt 26 richting knooppunt 20. Na 1,3 km na afdaling naar rechts).
Hammerweg
B - 4710 Lontzen
Tel. 0032-(0)87-78 31 26
http://www.natur-aachen.de/

Monschau
Camping Perlenau
(het trekkersveldje is leuk, maar kan in het hoogseizoen flink vol staan. Na regen kan het bij het water drassig zijn)
D-52156 Monschau
Tel. 0049-(0)52156 Monschau
Tel. 0049-(0)2472-41 36
http://www.monschau-perlenau.de

Küchelscheid
Camping La Belle Vallée
(net over de grens bij het voormalige station van Kalterherberg)
Küchelscheid, Rickshelderweg, 6
B-4750 Bütgenbach
Tel 0032-(0)80 44 60 57

Robertville
Camping La Plage*
(je moet hiervoor bij Sourbrodt even van de Vennbahn af)
Route des Bains 33
B-4950 Robertville
Tel 0032- (0)80-44 66 58
http://www.campinglapage.be

Amel
Camping Oos Heem*
(direct aan de Vennbahn, in zuidelijke richting voorbij het voormalige station Montenau rechts naar boven )
Deidenberg 124A –
B-4770 Amel
Tel 0032-(0)80-34 97 41
http://www.campingoosheem.be

Sankt Vith
Camping Wiesenbach
(direct aan de Vennbahn, bij het zwembad, een paar km voorbij Sankt Vith)
Wiesenbachstrass 65
B-4780 Sankt Vith
Tel. 0032-(0)80-22 61 37
ernst.paulus@hotmail.com

Ouren
Camping International*
(je moet hiervoor ongeveer 8 km van de Vennbahn af. Gemakkelijke weg langs de Our)
Ouren 14,
B-4790 Ouren,
Tel. 0032 (0)80-329 291
http://www.maredresorts.be

Troisvierges
Camping Walensbongert
(tegen het plaatsje aan en dichtbij het station)
Rue de Binsfeld
L-9912 Troisvierges
Tel 00352-(0)99-71-41
http://www.camping-troisvierges.lu



Regionale trein van Heerlen naar Aachen Rothe Erde
Er gaat ieder uur een regionale trein van Heerlen naar station Aachen Rothe Erde: het begin van de Vennbahn. Op het station van Heerlen staat een speciale DB-automaat met Duitse kaartjes en fietskaartjes. (helaas rijdt deze trein tot 1 september niet i.v.m. werkzaamheden)

Trein terug vanaf Troisvierges
Een keer in de twee uur gaat een trein naar Luik (met in Luik een trein naar Maastricht) en een keer per uur gaat een trein naar Luxemburg-stad.
De camping hierboven genoemd in Monschau (Perlenau), waar we ook in 2012 stonden met de Hemelvaarttocht, viel mij tegen. Het is natuurlijk aardig om vlakbij Monschau te bivakkeren. MAAR, het was hoogseizoen, het trekkersveld stond afgeladen vol. (en was ook behoorlijk drassig door eerdere regenval en de laaggelegen ligging naast de beek)
Zoek maar een plek, m.a.w. wring je er maar tussen want een andere optie gaat er niet komen. Jammer. Fietscamping? Leuke benaming maar het blijkt nergens uit.

Dag later kwamen we (zuidwaarts) langs Kalterherberg. Deze camping ligt vele malen mooier en was een stuk rustiger! -spijt-..
Wij hebben gekampeerd op de camping bij Kalterherberg. ´s avonds,heel plotseling ,een gigantische aanval van hele kleine muggetjes;ze waren er ineens in millioenen!Nog nooit zoiets meegemaakt...wij gaan daar nooit meer overnachten!Binnen de 5 minuten was iedereen in zijn tent verdwenen....
dus ga er niet heen in het muggenseizoen!
Verder vonden wij de Vennbahn geweldig en zeker voor herhaling vatbaar.
Groetjes,
Manni
manni schreef:Wij hebben gekampeerd op de camping bij Kalterherberg. ´s avonds,heel plotseling ,een gigantische aanval van hele kleine muggetjes;ze waren er ineens in millioenen!Nog nooit zoiets meegemaakt...wij gaan daar nooit meer overnachten!Binnen de 5 minuten was iedereen in zijn tent verdwenen....
dus ga er niet heen in het muggenseizoen!
Verder vonden wij de Vennbahn geweldig en zeker voor herhaling vatbaar.
Groetjes,
Manni
Wanneer was die massale aanval? Het kan zijn dat het knutjes waren en die zijn er kort, maar hevig. Ik heb knutjesplagen meegemaakt op een camping in Zonhoven (Belgie) en in Giethoorn. Later was ik weer op die camping in Zonhoven en toen geen enkel probleem.