Rutger schreef:
Is het verschil tussen aerodynamica van voortassen, al of niet afgerond of juist hoekig tegen geen voortassen in procenten uit te drukken? En bij hoeveel snelheid wordt dit dan gemeten? Bij bergop is er volgens mij geen voordeel aan aerodynamica en bij bergaf ook niet. Het gaat bij wereldfietser immers niet om snelheid. En op het vlakke is het maar de vraag als je 20 km rijdt. Volgens mij zet het veel meer zoden aan de dijk als ik diep in de beugel gaat zitten van mijn racestuur tegen de wind in dan dat ik andere tassen monteer. Enne wat voortassen betreft. Soms heb je die nu eenmaal niet nodig. Dat scheelt ook al kilo's.
Rutger
Afgelopen week 800km door Belgie en NL gefietst, zonder voortassen maar met frametas en stuurtas. Moet toch bekennen dat het een stuk prettiger fietste zonder voortassen, vond het aanzienlijk schelen in zowel afdalingen als wind tegen. Hoe langzamer dat je gaat (bij vergelijking zelfde windomstandigheden met voortassen), hoe minder voordeel aerodynamica zal opleveren, en hoe meer de rolweerstand en totaalgewicht komt opspelen. Maar over het algemeen genomen denk ik dat je meer voordeel haalt uit het aerodynamica-voordeel dan dat je haalt uit het besparen op gewicht.
Ik lees her en der ook wel eens dat, dat deel van je fiets dat het eerst contact maakt met de wind (zoals band, stuurtas, voortas, balhoofdbuis, etc), dat die van meeste invloed zijn op de windweerstand. Als dat waar is, dan is de invloed van het volume (en dus aerodynamica) van de achtertassen van minder invloed dan die van de voortassen omdat de wind al gebroken wordt door je benen, voordat ze weerstand bij de achtertassen ondervinden.
Racestuur en ligstuur zullen van invloed zijn om je romp aerodynamischer te krijgen, daarnaast kun je bij een ligstuur beter kracht zetten, je bovenlichaam stiller houden en dus meer vanuit bilspier en heupen fietsen. Ligstuur is niet aan te raden in de stad of bij druk verkeer uiteraard (tenzij je weer remgrepen op je ligstuur monteert).
Een frametas is ook erg aerodynamisch, net als een zadeltas die dicht op je eigen huid zit. Verder is een rugzak ook aerodynamisch, maar niet door iedereen geschikt geacht (zweten, bij valpartij niet ideaal).
Wat me deze keer wel opviel bij mijn (naar eigen weten stijve idworx frame) was het shimmen en wiebelen van mijn voorstuur als ik de handen even van het stuur hield. Weet iemand hoe dat te verhelpen is (ca 15kg achterop in de achtertassen en ca 5kg in de frametas)? Zonder achtertassen (woonwerkverkeer) heb ik totaal geen geshim/geschud van de voorvork en met volbeladen voortassen kan ik me geen geschud herinneren, hoewel ik met volbeladen voortassen dan ook nooit met handjes los fiets