Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstas ergernissen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fietstas ergernissen

121 berichten
Sjors schreef:
Sjors schreef:

Waterdicht en ademend tegelijkertijd blijft trouwens een erg grappige claim.

Valt wel mee, als je het even vertaalt in vloeistofdicht en dampdoorlatend
Dat zal in een lab best goed aan te tonen zijn, maar ik zweet me altijd een ongeluk in de regen met een gore tex jack aan!

Maar je hebt het dan wel warm iig..

Sjors
Is niet zo raar. Dat jack mag dan wel dampdoorlatend zijn, maar als de lucht aan de buitenzijde met damp verzadigd is, is er weinig aanleiding voor de damp binnen in de jas om door het membraam naar buiten te gaan. Zo'n jas werkt dus het beste als het droog is ;)
Hallo,
Kunnen we het hier over tassen hebben en niet over Gore Tex jassen? Mijn punt is dat fietstassen waterdicht moeten zijn en hoeft niet ademend. Ik wil graag mijn kleding droog houden. Als dan een tent toch nat mee moet, doe ik hem gewoon bovenop apart op mijn tassen. Overdag misschien even drogen in het zonnetje.
Rutger
m-gineering schreef:
Sjors schreef:Dat zal in een lab best goed aan te tonen zijn, maar ik zweet me altijd een ongeluk in de regen met een gore tex jack aan!
Is niet zo raar. Dat jack mag dan wel dampdoorlatend zijn, maar als de lucht aan de buitenzijde met damp verzadigd is, is er weinig aanleiding voor de damp binnen in de jas om door het membraam naar buiten te gaan.
Tenzij het binnen het jack warmer is dan buiten. Dan wil het nog steeds naar buiten, vooral naar dat dunne luchtlaagje direct aan de buitenkant van je jas dat net ietsjes warmer is en dus niet helemaal is verzadigd.

Het probleem is vooral dat je harder kan zweten dan dat het jack kan ademen, plus dat er op de fiets vaak stiekem toch nog regen naar binnen waait via je capuchon en mouwen. eVent ademt beduidend beter overigens.

Dit alles betekent wel dat ademende stoffen voor tassen minder goed werken; er is geen warmtebron die het water naar buiten kan pompen. Pas als de zon er op schijnt, kan het ademen gaan beginnen. Ventilatie werkt beter bij tassen.

Grtjs, Walter
waltertje schreef: Gewone fietstassen hebben mijns inziens de volgende problemen:
- ;
- Ze hebben een hoge luchtweerstand;
-
Dat geldt natuurlijk vooral voor de voortassen. Volle frontrollers hangen als brede blokken aan de fiets. Ik heb er onderweg wel eens over gefilisofeerd om ze horizontaal te monteren, of schuin. Eenmaal thuis had ik geen zin om er daadwerkelijk zaag en schaar in te zetten, maar er is vast iets mogelijk.
Leon
Als je aerodynamisch een sprong wil maken, dan moet je niet alleen de voortassen wegmikkeren maar ook de achtertassen. Op de achterdrager moet je een tas hebben die daar ook voor ontworpen is. Aan de voorkant moet deze smal zijn (die je met een klittenbandje vastzet aan de zadelpen) en een inhoud heeft van ongeveer 40 liter. Vakjes heeft voor geld, camera en een kaart. Dus niet zo lomp als die rackpacks.
DeFietsreiziger schreef:Aan de voorkant moet deze smal zijn
Waarom?
Leon schreef:Waarom?
Volgens mij zitten anders je benen tegen de tas aan. En aerodynamisch is het ook niet verkeerd.

Ook handig is als je hem vast kan klikken op je achterdrager. Naar mijn weten bestaat zo'n tas nog niet.
Mijn stelling was dat een goed ontwerp vooral winst kan halen bij het frame van de tas en de ophanging en drager. Integreer dat goed en je hebt een veel lichter bagagesysteem. Modern textiel zal ook wel wat kunnen bieden, want als je kijkt naar de vooruitgang bij tentdoek dan is die heel groot geweest. Mar het zal minder opleveren dan een geintegreerd ophangsysteem.
Over luchtweerstand is wel wat bekend. Voortassen zijn een slecht plan. Bicycle Quarterly heeft wel eens in een windtunnel gekeken naar de stuurtas, en die bleek toen de luchtweerstand te verminderen omdat de lucht beter rond fiets en berijder werd geleid. Zadeltassen schijnen ook relatief goed te werken, maar dat kunstje lukt natuurlijk alleen met erg weinig bagage. Overigens zijn zadeltassen ook relatief licht, precies omdat de ophanging simpeler is. Tot slot heb ik eens tassen gezien van een amerikaans merk die zo ontworpen waren dat de luchtweerstand het minste was. Als ik ze vind plaats ik nog wel een link.
Wim
Elja schreef:Beste leden van de Weredlfietser

Ontzettend bedankt voor al jullie opmerkingen tot nu toe!

Even wat meer informatie over ons:
Wij zijn vier studenten aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN)
We doen de opleiding Industrieel product ontwerpen. Voor 8 weken hebben wij een opdracht gekregen om een vakantie tas te ontwerpen voor een bekende outdoor producent. De tas word niet echt geproduceerd helaas. Maar er komen wel bedrijven naar onze beurspresentatie van het ontwerp en model kijken, dus wie weet.

Meer reacties zijn altijd welkom, hoe meer hoe beter.

Met de groetjes van het ontwerpteam van de HAN
En? Hebben jullie al een idee welke kant jullie op gaan denken / ontwerpen? Een beetje feedback in dit topic zou m.i. wel aardig zijn.

Groeten
Eric
DeFietsreiziger schreef:Als je aerodynamisch een sprong wil maken, dan moet je niet alleen de voortassen wegmikkeren maar ook de achtertassen. Op de achterdrager moet je een tas hebben die daar ook voor ontworpen is. Aan de voorkant moet deze smal zijn
Aan de voorkant moet-ie juist breed zijn, met afgeronde hoeken. Aan de achterkant moet de tas smal zijn, zodat je ongeveer een druppelvorm krijgt. Idealiter sluit de tas aan op je lichaam, dan kan het zelfs een merkbare verbetering van de totale luchtweerstand opleveren.
Ook bij de voortassen zit het probleem waarschijnlijk grotendeels in de vorm. Een beetje druppelvorm er in, aan de voorkant hoeken flink afgerond en aan de achterkant juist scherpe hoeken zouden wel eens een heel aardig comprimis kunnen zijn. Onderkant niet veel lager dan de trapas. Met tegenwind ga je daar echt blij mee zijn.

De beste oplossing blijft natuurlijk een ligfiets met banaantassen of zelfs een bagagestaartpunt wanneer je veel tegenwind verwacht.

Walter - ziet de rechtopfiets als een nicheproduct
Walter,
Bedankt voor de correcte les in aerodynamica. Scheelt mij tikwerk :D
Leon
waltertje schreef:
DeFietsreiziger schreef:Als je aerodynamisch een sprong wil maken, dan moet je niet alleen de voortassen wegmikkeren maar ook de achtertassen. Op de achterdrager moet je een tas hebben die daar ook voor ontworpen is. Aan de voorkant moet deze smal zijn
Aan de voorkant moet-ie juist breed zijn, met afgeronde hoeken. Aan de achterkant moet de tas smal zijn, zodat je ongeveer een druppelvorm krijgt. Idealiter sluit de tas aan op je lichaam, dan kan het zelfs een merkbare verbetering van de totale luchtweerstand opleveren.
Ook bij de voortassen zit het probleem waarschijnlijk grotendeels in de vorm. Een beetje druppelvorm er in, aan de voorkant hoeken flink afgerond en aan de achterkant juist scherpe hoeken zouden wel eens een heel aardig comprimis kunnen zijn. Onderkant niet veel lager dan de trapas. Met tegenwind ga je daar echt blij mee zijn.

De beste oplossing blijft natuurlijk een ligfiets met banaantassen of zelfs een bagagestaartpunt wanneer je veel tegenwind verwacht.

Walter - ziet de rechtopfiets als een nicheproduct
Een stap verder: eigenlijk zou je dus een fietsende zeppelin moeten hebben (zoals die dingen van alligt.nl. In die zeppelin-carrosserie breng je dan de fietsmechaniek en bagageruimtes onder, die via deurtjes vanaf de buitenkant toegankelijk zijn. Aerodynamica is dan ook echt goed te maken. Helaas gaat een vakantiefiets dan wel erg veel op een auto lijken.
waltertje schreef:
DeFietsreiziger schreef:Als je aerodynamisch een sprong wil maken, dan moet je niet alleen de voortassen wegmikkeren maar ook de achtertassen. Op de achterdrager moet je een tas hebben die daar ook voor ontworpen is. Aan de voorkant moet deze smal zijn
Aan de voorkant moet-ie juist breed zijn, met afgeronde hoeken. Aan de achterkant moet de tas smal zijn, zodat je ongeveer een druppelvorm krijgt. Idealiter sluit de tas aan op je lichaam, dan kan het zelfs een merkbare verbetering van de totale luchtweerstand opleveren.
Ook bij de voortassen zit het probleem waarschijnlijk grotendeels in de vorm. Een beetje druppelvorm er in, aan de voorkant hoeken flink afgerond en aan de achterkant juist scherpe hoeken zouden wel eens een heel aardig comprimis kunnen zijn. Onderkant niet veel lager dan de trapas. Met tegenwind ga je daar echt blij mee zijn.

De beste oplossing blijft natuurlijk een ligfiets met banaantassen of zelfs een bagagestaartpunt wanneer je veel tegenwind verwacht.

Walter - ziet de rechtopfiets als een nicheproduct
Is het verschil tussen aerodynamica van voortassen, al of niet afgerond of juist hoekig tegen geen voortassen in procenten uit te drukken? En bij hoeveel snelheid wordt dit dan gemeten? Bij bergop is er volgens mij geen voordeel aan aerodynamica en bij bergaf ook niet. Het gaat bij wereldfietser immers niet om snelheid. En op het vlakke is het maar de vraag als je 20 km rijdt. Volgens mij zet het veel meer zoden aan de dijk als ik diep in de beugel gaat zitten van mijn racestuur tegen de wind in dan dat ik andere tassen monteer. Enne wat voortassen betreft. Soms heb je die nu eenmaal niet nodig. Dat scheelt ook al kilo's.

Rutger
Rutger schreef: Is het verschil tussen aerodynamica van voortassen, al of niet afgerond of juist hoekig tegen geen voortassen in procenten uit te drukken? En bij hoeveel snelheid wordt dit dan gemeten? Bij bergop is er volgens mij geen voordeel aan aerodynamica en bij bergaf ook niet. Het gaat bij wereldfietser immers niet om snelheid. En op het vlakke is het maar de vraag als je 20 km rijdt. Volgens mij zet het veel meer zoden aan de dijk als ik diep in de beugel gaat zitten van mijn racestuur tegen de wind in dan dat ik andere tassen monteer. Enne wat voortassen betreft. Soms heb je die nu eenmaal niet nodig. Dat scheelt ook al kilo's.

Rutger
Afgelopen week 800km door Belgie en NL gefietst, zonder voortassen maar met frametas en stuurtas. Moet toch bekennen dat het een stuk prettiger fietste zonder voortassen, vond het aanzienlijk schelen in zowel afdalingen als wind tegen. Hoe langzamer dat je gaat (bij vergelijking zelfde windomstandigheden met voortassen), hoe minder voordeel aerodynamica zal opleveren, en hoe meer de rolweerstand en totaalgewicht komt opspelen. Maar over het algemeen genomen denk ik dat je meer voordeel haalt uit het aerodynamica-voordeel dan dat je haalt uit het besparen op gewicht.

Ik lees her en der ook wel eens dat, dat deel van je fiets dat het eerst contact maakt met de wind (zoals band, stuurtas, voortas, balhoofdbuis, etc), dat die van meeste invloed zijn op de windweerstand. Als dat waar is, dan is de invloed van het volume (en dus aerodynamica) van de achtertassen van minder invloed dan die van de voortassen omdat de wind al gebroken wordt door je benen, voordat ze weerstand bij de achtertassen ondervinden.

Racestuur en ligstuur zullen van invloed zijn om je romp aerodynamischer te krijgen, daarnaast kun je bij een ligstuur beter kracht zetten, je bovenlichaam stiller houden en dus meer vanuit bilspier en heupen fietsen. Ligstuur is niet aan te raden in de stad of bij druk verkeer uiteraard (tenzij je weer remgrepen op je ligstuur monteert).

Een frametas is ook erg aerodynamisch, net als een zadeltas die dicht op je eigen huid zit. Verder is een rugzak ook aerodynamisch, maar niet door iedereen geschikt geacht (zweten, bij valpartij niet ideaal).

Wat me deze keer wel opviel bij mijn (naar eigen weten stijve idworx frame) was het shimmen en wiebelen van mijn voorstuur als ik de handen even van het stuur hield. Weet iemand hoe dat te verhelpen is (ca 15kg achterop in de achtertassen en ca 5kg in de frametas)? Zonder achtertassen (woonwerkverkeer) heb ik totaal geen geshim/geschud van de voorvork en met volbeladen voortassen kan ik me geen geschud herinneren, hoewel ik met volbeladen voortassen dan ook nooit met handjes los fiets :)
Het idee dat druppelvormige voortassen een verlaagde luchtweerstand zouden opleveren is wel erg simpel gedacht. Het is waar dat een druppelvormige doorsnede de wrijvingsweerstand kan verlagen maar slechts tot een bepaalde snelheid. De maximale snelheid is afhankelijk van de dichtheid van het medium (lucht) en de lengte van het profiel (de tas). De koorde van een voortas is zó kort dat de laminaire luchtstroming al bij enkele kilometers per uur los zal laten, wég lage weerstand.

Bovendien kan de tas in de langsstromende lucht niet los worden gezien van fietser, fiets en overige bagage.
Het zou zinnig zijn om eens naar dat totaal te kijken, misschien komen we wel op een ligfiets met banaantassen of staartpunt :D

Frank
Theorie is een ding, maar pas het maar toe in de praktijk . . .

Ik zat naar de Vaude Silkroad Plus te kijken. Als je dat nu een slag groter uitvoert (en aerodynamisch beter), en dan ook nog voor een tas monteert (30L achter en 10L voor). Ben benieuwd hoe dat zou fietsen ipv 2 achtertassen.
DeFietsreiziger schreef:Theorie is een ding, maar pas het maar toe in de praktijk . . .

Ik zat naar de Vaude Silkroad Plus te kijken. Als je dat nu een slag groter uitvoert (en aerodynamisch beter), en dan ook nog voor een tas monteert (30L achter en 10L voor). Ben benieuwd hoe dat zou fietsen ipv 2 achtertassen.
Als je de zijtassen wegdenkt ga je al snel richting bikepacking.... iets wat je in europa vreemd genoeg nog weinig tegenkomt. Gat in de markt? Kan me nog licht voorstellen dat bij niet-sloping frames, waarbij je knieschijf onder de bovenbuis komt dat je dan met je knieen tegen de tas komt.... , maar anders kan ik niet noemenswaardige nadelen van deze manier van reizen bedenken. Licht, snel en enigzins spartaans, dus wellicht niet geschikt voor mensen die van veel comfort houden en dus veel willen meenemen.
AB schreef:Als je de zijtassen wegdenkt ga je al snel richting bikepacking.... iets wat je in europa vreemd genoeg nog weinig tegenkomt.
Als ik dat zie bekruipt me het gevoel dat die Amerikanen een probleem proberen op te lossen dat er in Europa nooit geweest is; net zoiets als waneer ze een 5,8 liter V8 zuinig proberen te maken; of een Big Mac Light.
Leon
AB schreef:
DeFietsreiziger schreef:Theorie is een ding, maar pas het maar toe in de praktijk . . .

Ik zat naar de Vaude Silkroad Plus te kijken. Als je dat nu een slag groter uitvoert (en aerodynamisch beter), en dan ook nog voor een tas monteert (30L achter en 10L voor). Ben benieuwd hoe dat zou fietsen ipv 2 achtertassen.
Als je de zijtassen wegdenkt ga je al snel richting bikepacking.... iets wat je in europa vreemd genoeg nog weinig tegenkomt. Gat in de markt? Kan me nog licht voorstellen dat bij niet-sloping frames, waarbij je knieschijf onder de bovenbuis komt dat je dan met je knieen tegen de tas komt.... , maar anders kan ik niet noemenswaardige nadelen van deze manier van reizen bedenken. Licht, snel en enigzins spartaans, dus wellicht niet geschikt voor mensen die van veel comfort houden en dus veel willen meenemen.
Er is niet zoiets als "De Amerikaan" en zeker niet "De Amerikaanse fietser". Het fietsgebruik is hier in Nederland geheel anders. Er zijn natuurlijk relatief gezien hier veel meer vakantie- en wereldfietsers dan daar. Een club als de Wereldfietser heeft toch zo'n 3000 leden en dat is alleen nog maar het topje van de ijsberg. Daar zijn andere biketrends met andere producten en of het een of het ander meer of minder aanslaat valt nog te bezien zoals die light trend. Overigens wie een beetje oplet op dit forum en tijdens beurzen: ons gewaarde lid Jim van de Berg geeft al jaren workshop op beurzen over lichtgewicht op vakantie. Hij heeft slechts alleen achtertassen waarin zelfs een kampeeruitrusting past. Ook in dit forum kan je hier veel over vinden.
Nou ja als er weinig feedback wordt gegeven voor het onderzoek heb ik zelf nog een leuk ideetje. Waarom niet eens een soort discussie organiseren met een fietstassenfabrikant? Of een artikel hierover in de Wereldfietser?
Rutger

Rutger
Misschien kunnen de onderzoekers van deze discussie hun bevindingen wel publiceren in ons 'vaktijdschrift' :D
Die workshops doet Jim overigens niet alleen; hij krijgt altijd weerwoord van een notoir comfortzoekend fietskampeerder.
Leon