door
AB » wo 06 apr, 2011 23:30
waltertje schreef:AB schreef:
Maar 2kg is nog steeds maar 1,5% van het totaalgewicht wat je soms een berg op moet zeulen.
Dit klopt alleen voor iemand die enkel bezig is met de massa van z'n fiets. Maar zo werkt het in de praktijk natuurlijk niet. Met dezelfde redenatie kun je zeggen dat het niet uitmaakt of een tent 1 kg weegt of 3 kg. Scheelt ook maar 1,5% op het totaal.
In de praktijk is het zo dat iemand die zorgt dat z'n fiets 12 kg weegt ipv 14 kg, waarschijnlijk precies hetzelfde doet met de tent, slaapzak, kookspullen, kleding, schoenen etc. In totaal heb je het dan al gauw over 10 à 15 kg winst, of 30 kg ten opzichte van menigeen hier op dit forum. En dat zijn forse verschillen. Dat kan je een week op je anderhalve maand vakantie schelen.
Grtjs, Waltertje
Uiteraard zijn dat forse verschillen, maar soms hoor je hier mensen roepen dat 1 of 2 kg al forse verschillen zijn zonder dat in zijn gehele context te plaatsen. Het gaat er mij om dat je altijd het totaalplaatje in de gaten houdt en dat totaalplaatje houdt niet op bij het gewicht van je fiets of van je packlijst.
Ik denk dat naarmate de horizontale snelheid hoger is (massa is traag) het steeds minder uitmaakt of je nou 1 of 2kg meer of minder meeneemt. Tuurlijk in de bergen is het prettig om 1 of 2kg minder mee te hebben, goed voor het moraal om je bidon leeg te gooien, maar je zult het met een 5 volle bidons ook echt wel redden. Pas bij grote gewichtsverschillen, meer dan 5%-7% kan ik me voorstellen dat je echt een verschil merkt (2-3% merk je nauwelijks)..... Wanneer je een grote klim wel of niet haalt en dat dat een beslissend verschil kan maken tussen fietsen of lopen zal schat ik in pas schelen bij 15-20% gewichtstoename van je totaalgewicht.... Maar met een stuk hike-a-bike en regelmatige eet- en drinkpauzes zul je het ook wel halen.
Mijn ervaring is dat als je met anderen in de bergen fietst en je dus gaat vergelijken met die ander, dat dan lichaamsgewicht en getraindheid het grootste verschil maakt (ben je een mannetje van 70kg of een mannetje van 90kg en kan dat zwaardere mannetje evenredig meer vermogen leveren). Relatief kleine verschillen zet geen dusdanige zoden aan de dijk, zelfs niet in de bergen. Wedstrijdsport is een ander verhaal natuurlijk, maar dat gaat niet op in deze vergelijking.
Neemt niet weg dat ik ook voorstander ben van licht en compact, uiteraard natuurlijk, maar ben nog grotere voorstander van een goede fysieke voorbereiding, een enigzins spartaanse mentaliteit (less is more, laat de gps, camera, telefoon, reservekleding, loopschoenen en brander/pannen maar thuis) en functionele degelijkheid (liever iets overgedimensioneerd)....
Disclaimer: de factor "plezier" is gemakshalve maar niet in percentages of andere getallen geprobeerd uit te drukken