Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa Ultralicht II - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa Ultralicht II

164 berichten
Een paklijst van 18+ kilo valt waarschijnlijk niet onder ultralight zoals de titel aangeeft. Onderdak en slaapsysteem voldoen wel aan de norm: alles onder de 3 kilo. De rest is toe aan herziening, ook wegens dode links op de lijst.

Bij licht gewicht paklijsten geldt de regel om zoveel mogelijk spullen te gebruiken die meerdere functies hebben:

- zakmes en multitool: laatste is vaak genoeg
- t-shirt en fiets shirt: 2x fiets t-shirt is beter
- zeep en scheercreme: er bestaat een flesje alles wasser, ook goed voor afwas en douchen
- fietsschoenen: die zijn bijna altijd zwaarder dan gemiddelde mesh sportschoen
- pannen: 1 pan is genoeg
- wasbak plug: 9 van de 10 keer onbruikbaar
- arm / been stukken: broek en jasje zijn voldoende
- camera, gps, smartphone ... : waarom veel volume en gewicht als het ook kan met een apparaat ?
Die ±18kg is inclusief fiets van ±10kg en 1.5kg aan eten en drinken.
Beenstukken vind ik toch juist wel licht en handig in wisselende weersomstandigheden. Je neemt twee (korte) fietsbroeken mee. Met de heel lichte beenstukken maak je er vervolgens een lange fietsbroek van. Als je alleen in zuid Europa fietst heb je ze natuurlijk niet nodig.
Ook ik heb op de fiets en wandelbeurs geluisterd naar en gepraat met de rugzaklopers. Er valt veel te leren, al zijn de omstandigheden niet steeds hetzelfde. Als je langere tijd buiten bereik van winkels bent zijn gedroogde maaltijden erg handig voor een week of zo. In de Amerikaanse ultralight backpacking scene zie je ook veel mensen die een lang weekend de bergen in trekken en dan alle eten mee moeten nemen. Voor fietsers ligt het denk ik toch wat anders. Wij zijn mobieler en kunnen dus makkelijker even naar een winkel 10 kilometer verderop. Bovendien zijn wij veelel eerder een paar weken onderweg dan een paar dagen. Samen genomen betekent dit dat wij vooral in staat moeten zijn onderweg vers gekocht eten te bereiden. Lichtgewicht maaltijden dienen dan als een reserve voor het geval er geen winkel blijkt te zijn. Daartoe heb ik altijd wat pasta bij me. De normale gedroogde pasta weegt evenmin veel.
Wim
Han schreef: - wasbak plug: 9 van de 10 keer onbruikbaar
Eens gelezen op een reisblog: "Het stukje vijverrubber van rond 10 cm doet overal zijn werk als wasbak afsluiter."

Ik heb het nog niet geprobeerd maar het lijkt me een prima lichtgewicht alternatief voor elke maat wasbak plug.

Groet, Joop
Ik gebruik gewoon een prop wc-papier. Of een sok of zoiets die ik ook net aan het wassen ben. Houdt het water meestal net lang genoeg tegen.
Pedalero schreef:Ik gebruik gewoon een prop wc-papier. .
maar dat zie ik niet op de paklijst :!:
Pedalero schreef:Ik gebruik gewoon een prop wc-papier. Of een sok of zoiets die ik ook net aan het wassen ben. Houdt het water meestal net lang genoeg tegen.
Ja, zo'n sok in mijn afwas, het trekt mij niet zo... :?

Carl
Als ik iets meer kleren was dan een onderbroek en een paar sokken gebruik een (uiteraard waterdichte) fietstas. Dat is meteen een stuk handiger dan een wasbak want je knoeit niet en kunt dus goed wassen.

Afwassen doe ik met het pannetje als bak, dat is meer dan genoeg.

Leon
Carl schreef:
Pedalero schreef:Ik gebruik gewoon een prop wc-papier. Of een sok of zoiets die ik ook net aan het wassen ben. Houdt het water meestal net lang genoeg tegen.
Ja, zo'n sok in mijn afwas, het trekt mij niet zo... :?

Carl
:lol:
Ik gebruik de gootstenen op campings niet voor de afwas omdat ik nooit weet wat voor stinksokken daar nou weer in hebben gelegen. Net als Leon gebruik ik een pannetje als afwasteiltje.
Sjondetrage schreef:Die ±18kg is inclusief fiets van ±10kg en 1.5kg aan eten en drinken.
Er zijn paklijsten van onder de 15 kilo, inclusief fiets, eten en drinken.

Minimalisten gebruiken een paklijst van onder 10 kilo, inclusief fiets.

Vanaf welk gewicht wordt een paklijst ultralight, vraag ik me af.
In deze lijst is het wel gewenst om (zoals de meeste hier doen!) te kamperen en te koken. En laten we eerlijk zijn, gezien velen hier een bepakking van 20kg hebben, is die 6.5kg niet licht . . . maar ultralicht. De lijst is voor de doelgroep wereldfietsers in Europa. Maar goed, laat de discussie over de inhoud gaan (wat er in de tassen gaat).

Ben ooit begonnen met een budgetlijst, maar dan lopen de kilo's toch aardig op. :?
Voor been- en armstukken kan ik met tegenzin ruimte maken. De voorkeur bij wisselende weersomstandigheden is toch wel t jasje omdat je meteen ook de rest van je bovenlichaam beschermt. Maar goed, kwestie van smaak.

Gedroogde maaltijden op lange tochten kunnen eventueel aangevuld worden met extra eten als je door een natuurgebied fietst met overvloed aan water: vis.

Ben erg benieuwd naar fietsers hier die vissen !
Welk gereedschap (behalve multitool) gaat in de tas als je onderweg wilt vissen?
Han schreef:Ben erg benieuwd naar fietsers hier die vissen !
:idea: Maak er een draadje over...

Carl
Heb jaren gevist, heb ook al eens een telescoop hengeltje mee gehad. Dit om te vliegvissen op forel in helder stromende beken en rivieren. Maar meestal komt het er niet van, je moet er wat tijd voor uit trekken. Tegenwoordig maak ik snel een hap eten op de brander en dan een wijntje voor de gezelligheid. :wink:


Henk


Kunst en fietswerk
Carl schreef: :idea: Maak er een draadje over...

Carl
Dat verdient idd een eigen draadje, maar t gaat om spullen die ook op de paklijst kunnen als je een hobby hebt zoals vissen.
Als moderator:
Dat lijkt mij niet de bedoeling van dit topic. Gelieve daarvoor een ander topic te openen.
:D mee eens!! dit is een leuk draadje.

Ik wil er ook mee aangeven dat ik vroeger veel meer spullen bij me had dan tegenwoordig, nu max. 15 kg.
Veel met de RugZakLopers mee gelopen en veel geleerd van diehards.

- Geen res. buitenband, 1 res. binnenband.
- beenstukken en zo min mogelijk kleding [vaker wassen].
- AKTO Hilleberg, beetje te zwaar maar wel snel op te zetten en degelijk.

Maar wanneer is het idd ultralicht? Wat kan er nog minder?
Ik ben ook gek op mijn camera namelijk...

Henk

kunst en fietswerk
Een prijzige tent die Akto en het gewicht is ook niet mis: een half kilo zwaar dan wat ik nu heb. Maar bovenal kan ik niet meer wennen aan tenten waarbij je moet kruipen om erin en eruit te komen. Het plafond is vrij laag, een heel gedoe om je aan en uit te kleden b.v.

Via de rugzaklopers kwam ik de tentjes van GoLite tegen. Ik heb een Shangri-La 3 op de kop getikt voor rond 110,- euro. Het is hoog genoeg om licht gebogen in en uit te lopen. En het gewicht is ook redelijk te doen: 1,2 kilo inclusief opbergzak, stok en haringen. De fiets kan desnoods mee de tent in. Ik wil nooit meer terug naar een lage tent:
http://tinyurl.com/d73n6w7
Die 1,2 kg is zeker zonder binnentent? Met binnentent is de Shangri-La 3 1,97 kg. Zonder binnentent is de Akto vast weer lichter dan 1,2 kg.
Dat is inderdaad het gewicht zonder binnentent. Ik weet niet hoeveel Akto weegt zonder binnentent.

Het belangrijkste verschil tussen beide tenten zonder binnentent is de condens. Bij Akto - en alle lage tenten - zul je waarschijnlijk snel nat worden zonder binnentent. Bij Shangri-La heb je daar weinig last van omdat de wand schuin en hoog is.