Dat heb ik pijnlijk ondervonden. Ik heb 28-38-48 voor en 12-25 achter. Mijn conditie is zeer goed te noemen, van kinds af aan elke dag mijn kilometers, soms tot 200km/dag. BMI van 19, kortom ik kom overeen met jouw beschrijving. Dus ik besloot om met bagage (20kg) de bergen in te trekken. Ik kreeg de trappers inderdaad op elke helling rond met die 28 - 25. Het ging zelfs vrij gemakkelijk. Tot ik op een ochtend wakker werd met een vreselijk pijnlijke knie. Daarna heb ik 2 maanden niet meer kunnen fietsen, met veel dokterbezoekjes, medicatie en rust als gevolg.AB schreef:De beste man vraagt om enkele opties......GerdC schreef:AB schreef:Fietsen in de bergen is zo simpel.
1) Trainen trainen en nog eens trainen.
Dus alle prof-wielrenners die in de bus de Alpen en Pyreneeën over komen (of zelfs helemaal niet) trainen te weinig!!!
Gerd
Dan krijgt ie van mij enkele goedbedoelde opties en dan haal jij een quote uit zijn context en kom je met een onnozele opmerking die appels met peren vergelijkt en verder geen enkel hout snijdt.
Maar ik zal je wat voer geven:
Met een 30-27 en volle bepakking (15-25kg) komt elke goed getrainde en slanke wielrenner elke col in de Alpen over.
Een ongetrainde beginneling met een overmatige BMI-index komt met een oma-atb-verzetje zonder bepakking geen enkele bult in Limburg over.
Kortom, er komt veel meer bij fietsen in de bergen kijken dan alleen maar een licht verzetje.
Mijn conclusie: je kan dan nog zo'n goede conditie hebben en sterke kuiten, maar het zijn de gewrichten die het allemaal voor zich nemen. Sommigen hebben sterke knieën en zullen dit waarschijnlijk nooit meemaken, maar je moet het maar weten van jezelf.
Na dat voorval heb ik meteen een 11-32 cassette geplaatst.