Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen van ligfietsers - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

ervaringen van ligfietsers

Inderdaad Waltertje daar zijn wij inmiddels ook achter gekomen. :)

Nu zijn wij ook meer van het comfortabele toeren dan van het uitgebreide globetrotten in de bergen. Voor ons was, en dat is in de praktijk ook wel gebleken, de Challenge Ventus een hele goede keuze. Eigenlijk precies geschikt voor de doeleinden waarvoor wij hem willen gebruiken.

Wij zijn echte mooi weer fietsers dus in de koude maanden kom de ligfiets vrijwel niet uit de schuur. Als we het dan toch wagen om op de fiets te stappen pakken we de bukfietsen.

We zoeken onze vakanties ook niet echt in bergachtig landschap, maar af en toe een heuveltje moet kunnen.

Het eerste jaar heb ik meteen mijn knie naar de knoppen gefietst door in een veel te zwaar verzet van start te willen gaan, maar dat is met fysiotherapie en oefeningen wel aardig verholpen.

Afgelopen voorjaar hebben wij een beetje pech gehad, een gebroken ketting van de fiets van mijn man en een niet goed afgestelde versnelling van mijn fiets maakten dat wij de volgende vergelijking maakten: Met een bukfiets rijdt je op een gewone motor en met onze ligfiets heb je een Harley onder je kont, waarbij je altijd zwarte handen hebt omdat je er de hele tijd aan moet zitten knutselen. 8)

@ Erikheijn: Het nettogewicht van onze fiets is: 17,8 kilo, dat is net zo zwaar als onze bukfietsen ( Rih 900 ), vooralsnog houdt het frame zich echt uitstekend, maar we hebben er dan ook nog niet mee gevlogen en door Azië gecruised.
Mijn ervaringen met helling op is dat het ook niet erg is om af te stappen en te lopen. Je benaderd dan het landschap nog lichaamlijk directer. Er zijn is belangrijker dan ergens te komen :wink:
Als het me teveel wordt dan ben ik ook nooit te beroerd om gewoon af te stappen en naast de fiets te gaan lopen. Mijn man wil het liefst echt tot aan de top doortrappen om daar dan volledig dood aan te komen, dat vind ik iets overdreven, maar ach je bent een jonge hond of je bent het niet hè. 8)
De eerlijkheid gebied om me zelf tot de oude honden te rekenen, zei het met een aardige conditie. Alleen is het dan nog met 26 kg. fiets en 35 kg bagage lopen geblazen. Mijn fiets is ca. 10 kg. zwaarder dan een Ventus.
Dat wordt sparen.......
erikheijn schreef:Mijn fiets is ca. 10 kg. zwaarder dan een Ventus.
Dat wordt sparen.......
Heh, er komt een Furai-700C aan, SL... Benieuwd hoeveel die kan hebben met de juiste afmontage. Zou voor menig reiziger best eens een interessant fietsje kunnen zijn.

Grtjs, Waltertje - houdt het tot nader order op laag & ongeveerd
Jij bent toch ook de levende reclame van Challenge hé? :wink: :wink: :wink:
Maar ik ben ook erg te spreken over Paul Voerman en de after after after sale service!
erikheijn schreef:De eerlijkheid gebied om me zelf tot de oude honden te rekenen, zei het met een aardige conditie. Alleen is het dan nog met 26 kg. fiets en 35 kg bagage lopen geblazen. Mijn fiets is ca. 10 kg. zwaarder dan een Ventus.
Dat wordt sparen.......

:shock: Dat is wel heel zwaar om mee te reizen lijkt me.

Wij hebben ongeveer 20 kilo bagage per persoon tenminste wanneer we in Europa onze tent meenemen. Wanneer we in Azië fietsen nemen we misschien een kilo of 12 per persoon mee, want daar heb je zo weinig nodig.

Het scheelt natuurlijk wel of je alleen reist of met zijn tweeën, want met twee kun je de bagage wat makkelijker verdelen.
Tja, mijn vrouw wil niet op fietsvakantie en de kinderen gaan niet meer mee. Het is ooit onstaan omdat ik in het onderwijs werk en mijn vrouw in de gezondheidszorg. De weken die ik nog wel vrij was en zij niet (meer) werden dan gevuld met fietsen met één of meer van onze kinderen.
Nu gaat nog de oudste (25) nog de jongste (21) meer mee en moet je alles alleen mee nemen op de fiets.
Moet wel zeggen dat de oude hond altijd een beter (fiets)conditie heeft als zijn puppies :wink:
Nu kom ik sneller vooruit en verder op een dag.
Daarnaast blijft alleen fietsen meer mogelijkheden tot contact geven (vind ik)
Wat jammer dat je vrouw niet mee wil, wij vinden het juist heerlijk om samen op deze manier vakantie te vieren.

We dromen er zelfs vaak genoeg van om de boel de boel te laten en op de fiets te stappen om nooit meer terug te komen. Gewoon zwerven op de fiets. 8)

Tja en dat de ouwe hond het beter volhoudt dan de puppies, :lol: das een kwestie van ervaring vast en zeker.

Wij doen per dag niet zulke hele lange afstanden, alhoewel we met de ligfiets ook wel eens aan de 100 kilometer geraken, terwijl ik daar met de bukfiets echt niet aan wilde denken.

Bij ons gaat het meer om het genieten dan om het afleggen van afstanden of snelheid. We zien wel wat de dag ons brengt.

We hebben de tent bij ons en kunnen alle kanten op. We reserveren eigenlijk nooit een slaapplaats van te voren waardoor je soms wel eens voor verrassingen komt te staan, maar ook die zijn meestal niet negatief. Zo beland je soms op de vreemdste plekken en ontmoet je de leukste mensen.
Ik denk dat he op plaatsen komen en mensen ontmoeten en een reis vol verrassingen algemeen iets (kan zijn) is voor het fietsreizen.
In je eentje heb je meestal zo aanspraak.
Komende zomer wil ik nog een keer 'vlammen' (voor een goed doel: Cycling out of poverty). Dan wens ik de ronde van Nederland in één keer te doen in 10 dagen. Zo veel mogelijk kamperen en zelf 'koken' 8) De ronde heb ik indertijd met mijn zoon in twee keer gedaan.
Het jaar daar op ga ik op mijn gemak Kent in. 80 km. op een dag als max.
:lol: :lol: :lol:
allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

Samenvattend ;
voordelen;
sneller en komfortabeler bij langere afstanden.
lange afstanden langer vol te houden
betere wegligging met banaantassen door laag zwaartepunt
sneller en veiliger afdalen
minder last van tegenwind
beter overzicht (hoge ligfietsen)
geen last van zadel,rugpijn of pijn aan de handen

nadelen
klimmen vooral boven de 10% en bij de wat zware ligfietsen,trapbuis aanpassen.
last van zijwind
onverharde wegen vooral met een 20 inch voorwiel
vaak achterdragers die beperkt beladen kunnen worden
framebreuk,materiaal pech (Optima heeft inmiddels andere frames).

aanvullende opmerkingen;
De fiets van Luddo;m5 blue glide woog bij mij 14 kg ; een mooie waarde.
Ik kan me vinden in het relaas van Luddo;als je veel wilt klimmen neem dan een bukfiets.(geldt ook enigszins voor onverharde wegen want je kunt niet met je lichaam werken).

Waltertje noemt niet M5;deze fabrikant maakt en maakte al eerder dan Challenge uitstekende (lichtgewicht)reisfietsen en is nog altijd een belangrijke speler op de markt vooral voor diegenen die eerste kwaliteit eisen.
Verder ontraadt Challenge aan wereld/vakantiefietsers de Sl serie omdat die daarvoor niet is gemaaktgeschikt is.

Ik ben zelf in het bezit van een Seiran Sl van 9.5 kg.Dat is een ligfiets met twee 26 inch wielen.Met wat lichtgewichtbagage is vakantie een optie.Toch heb ik een Seiran enduro gekocht met achtervering omdat je met je lichaam niet kunt werken bij oneffenheden en alle bagage op je achterwiel rust.Deze Seiran weegt 17 kg.

Omdat ik van onverharde wegen houdt en klimmen zou ik willen kiezen voor een bukfiets.Helaas vanwege zadelproblemen (tintelingen in bekkenbodemgebied) wordt het toch de ligfiets.

Ger
Beste Ger,

prima samenvatting!
Ik zou alleen het slot willen tegen spreken :wink: Met name dat 'helaas' natuurlijk. Het is goed dat er een anlternatief is als fiets voor dit prbleem.
Verder bijft dat je tijdens een toch altijd 'wegdek'of 'hellingen' tegen komt die te veel vergen van fietser en fiets; welke combinatie dan ook........
Ook lopende is het landschap mooi.

Veel fietsplezier
Erik
Ergens aan het begin van dit draadje gaat het over ligfietsen op IJsland. Ik wil op IJsland gaan fietsen maar mijn potentiële medereiziger wil alleen mee op de ligfiets. Vraag is of het mulle vulkaanzand en stukken lopen samen gaan met een ligfiets.

Zijn er IJslandgangers met ligfietservaringsdeskundigheid?
In Spanje werd vorig jaar de proef op de som genomen: klimmen op de weg met een racefiets en een race-ligfiets met dezelfde componenten en hetzelfde gewicht. De klim en afdaling werden tweemaal gedaan, waarbij van rijder gewisseld werd. Conclusie: ging even snel.

Niet zo populair hier, maar Azub is een ligfietsfabrikant die vertrokken is vanuit terreinervaring. Ze maken dus ook ligfietsen voor onverhard. Dat zie je vaak in hun promofilmpjes.

Er is veel mogelijk: zo fietste al iemand met zijn Alleweder door Ijsland. Dat moet op het web ook nog te vinden zijn.
LHTJoost schreef:Ik wil op IJsland gaan fietsen maar mijn potentiële medereiziger wil alleen mee op de ligfiets. Vraag is of het mulle vulkaanzand en stukken lopen samen gaan met een ligfiets. Zijn er IJslandgangers met ligfietservaringsdeskundigheid?
De eigenlijke vraag is of je medereiziger de juiste ligfietservaringsdeskundigheid heeft. Maak eens met hem een tochtje door het mulle Brabantse of Veluwse zand en over de harde hobbelige heuvelweggetjes in Zuid-Limburg. Met bagage uiteraard.
Via Google gevonden: http://blog.eddokloosterman.com/2012/10 ... bike-pt-2/

Ziet er goed uit toch?
Met de juiste (lig)fiets kan je overal fietsen. Deze reed al naar de zuidpool: http://www.icetrikes.co/explore-our-trikes/full-fat
Da's wel een goeie: om wat voor ligfiets gaat het eigenlijk? Tweewieler, driewieler, grote wielen, kleine wielen...?
Bericht verwijderd, ging niet over IJsland, maar over een ervaring v.e. ligfietser
Het gaat nu wel even specifiek over fietsen op IJsland he... :wink: . Met vermoedelijk ook lavazand op de route, wasborden en rivieroversteekjes.