Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een goede fietsnavigatie - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een goede fietsnavigatie

Een beetje een non discussie lijkt me, een GPS is voor mij nog steeds geen vervanging van een overzichtskaart, en een GPS heb je niet primair om gewicht te besparen.

Groeten
Eric
eric190173 schreef:en een GPS heb je niet primair om gewicht te besparen.
Op zich mag een GPS wel wat meer wegen als het ook genoeg toevoegt. Maar als het inderdaad zo is, dat je met een gps geen goed overzicht kan krijgen (dat probeer ik uit te vogelen) en nog steeds een kaart nodig hebt, dan voegt het wat mij betreft niks toe.

Ik ben een echte kaarten-kijker. Dat had ik vroeger al op de lagere school. In de 3e klas toen ik 9 was, wist ik alle hoofdsteden van de wereld al uit mijn hoofd. Op de fiets heb ik die afwijking nog steeds. Ik altijd weten wat er ver om me heen is tot ver in de omtrek. Dus kijk ik onderweg vaak op de kaart. Een gewoonte die op een GPS batterijen zou slurpen, niet in de laatste plaats vanwege het vele zoomen en scrollen. :lol:

@Frank, plan je route goed van te voren dan heb je ook geen atlas nodig mee op de fiets. 2 maal de sterkste kaart van Nederland = 110 gram. In maximaal 2 dagen fiets je Nederland uit, dus waarom zou je meer meenemen?
Ik neem op reis nog evenveel kaarten mee, omdat ik ook graag op een papieren kaart kijk. Maar tijdens het fietsen hoeft die kaart nauwelijks nog geraadpleegd te worden, en scrollen en in en uitzoomen doe je gewoon terwijl je fietst. Als ik de kaart wil bekijken moest ik anders afstappen nu kan ik gewoon bij een onbekende afslag gewoon op de fiets blijven en doorfietsen.

De gps vult de kaart gewoon aan. Met name in grote steden is het een erg handig hulpmiddel. Zo konden we via fietspaden die op geen enkele kaart staan (maar wel op de openstreetmap gps) heel snel dwars door de steden navigeren alsof we de wegen daar blindelings kenden. Het scheelt gewoon een hele hoop gezoek tijd en ergernis met name in stedelijke gebieden waar je zo snel mogelijk doorheen wilt komen.
De tovenaar schreef:Met name in grote steden is het een erg handig hulpmiddel.
Ik was afgelopen zaterdag in Dordrecht, wat ik daar deed weet ik even niet meer. Maar ik was vergeten een adres of routekaart mee te nemen. Lopend vanaf het station, kon ik via de GPS op mijn mobiel probleemloos naar mijn eindbestemming toe gaan. Dus stiekem heb ik al een GPS mee op reis. Op het mobiel zitten ook mijn radio en mp3 speler. Maar goed, dat is dus niet de reden waarvoor ik een aparte GPS zou meenemen.
Bedankt weer voor alle reacties, we gaan alle tips eens goed doorspitten.

Twee jaar terug hebben we in Zuid-Frankrijk gefietst met GPS, dit is ons destijds redelijk goed bevallen (de kaart die we destijds hadden in Frankrijk maakte geen onderscheid tussen verharde en onverharde wegen, de onverharde weg was voor ons (achteraf) niet fietsbaar).

Afgelopen jaar hebben we op de boekjes van de Groenweg-route gefietst. Dit is ons wonder boven wonder goed bevallen. Alleen in de steden was het lastig en hebben we veel tijd verloren door het zoeken naar de juiste straten. Dit brengt automatisch ook veel ergernis met zich mee, wat we komend jaar liever willen vermijden. Zeker omdat we probeerden de grote steden zo snel mogelijk weer uit te zijn.

We hebben gemerkt dat je in de pauzes de overzichtskaartjes uit de boekjes nog eens goed doorneemt, maar eenmaal op de fiets zijn aanwijzingen ook prettig, hierdoor fiets je makkelijker achter elkaar door en je hebt meer tijd om te genieten van de omgeving.
De tovenaar schreef:knip
De gps vult de kaart gewoon aan. Met name in grote steden is het een erg handig hulpmiddel. Zo konden we via fietspaden die op geen enkele kaart staan (maar wel op de openstreetmap gps) heel snel dwars door de steden navigeren alsof we de wegen daar blindelings kenden. Het scheelt gewoon een hele hoop gezoek tijd en ergernis met name in stedelijke gebieden waar je zo snel mogelijk doorheen wilt komen.
Dat is ook de enige reden waar ik graag een GPS zou willen hebben. In de auto vindt ik het ook een super-ding, op de fiets weet ik het zo net nog niet of ik als ik een col aan het optrappen ben zo'n schermpje voor de neus zou willen hebben :wink:
Wel 'krijg' binnenkort een nieuwe 'android-telefoon' waarmee ik zonder dataverbinding kan navigeren en dus in feite gewoon ook een navigatie-apparaat is. Ben benieuwd hoe dat in de 'urban-jungle' bevalt... De stad of het dorp waar je wilt overnachten is vaak zo gevonden, maar je overnachtingsplaats is een ander verhaal....

Gr
Eric
Bij een smartphone is bij GPS-gebruik de batterij wel na zo'n 4-5 uur helemaal leeg. Houd daar dan dus rekening mee.
Plus in de regen... Enfin, er bestaan niet voor niets outdoor-GPS'en, en ik ben blij met m'n trouwe Nokia 1600. :wink:
Ik ben het met je eens dat een Garmin natuurlijk beter zijn werk zal doen. Als een GPS op de fiets heel goed bevalt zou ik het ook zeker overwegen. Maar tot die tijd kan ik het ook met een smartphone doen. (al zullen de batterijen een serieuze beperking zijn....)

Groeten
Eric
De tovenaar schreef:Ik neem op reis nog evenveel kaarten mee, omdat ik ook graag op een papieren kaart kijk. Maar tijdens het fietsen hoeft die kaart nauwelijks nog geraadpleegd te worden, en scrollen en in en uitzoomen doe je gewoon terwijl je fietst. Als ik de kaart wil bekijken moest ik anders afstappen nu kan ik gewoon bij een onbekende afslag gewoon op de fiets blijven en doorfietsen.

De gps vult de kaart gewoon aan. Met name in grote steden is het een erg handig hulpmiddel. Zo konden we via fietspaden die op geen enkele kaart staan (maar wel op de openstreetmap gps) heel snel dwars door de steden navigeren alsof we de wegen daar blindelings kenden. Het scheelt gewoon een hele hoop gezoek tijd en ergernis met name in stedelijke gebieden waar je zo snel mogelijk doorheen wilt komen.
Helemaal mee eens.
eric190173 schreef:
Dat is ook de enige reden waar ik graag een GPS zou willen hebben. In de auto vindt ik het ook een super-ding, op de fiets weet ik het zo net nog niet of ik als ik een col aan het optrappen ben zo'n schermpje voor de neus zou willen hebben :wink:
Met 20m zicht zoals ik laatst had op de Gothard*) is het best practisch !


*) ik speelde vals met de fiets in de kofferbak
m-gineering schreef:
eric190173 schreef:
Dat is ook de enige reden waar ik graag een GPS zou willen hebben. In de auto vindt ik het ook een super-ding, op de fiets weet ik het zo net nog niet of ik als ik een col aan het optrappen ben zo'n schermpje voor de neus zou willen hebben :wink:
Met 20m zicht zoals ik laatst had op de Gothard*) is het best practisch !


*) ik speelde vals met de fiets in de kofferbak
Uitkijken bij veerverbindingen hè.... nieuwsberichtje

Groet
Eric
Plaatjes zeggen meer dan woorden. Misschien kan iemand eens wat foto's posten van zijn GPS met wat zoom-nivo's van een berg-achtig terrein of zo? Ik ben nog steeds benieuwd hoe dat er uit ziet.

Heb zelf maar eens gekeken. Nu weet ik niet of dit gratis mappen zijn?
Hier een plaatje van de Dakota in Zwitserland. Links papier, rechts de GPS.
De breedte van het scherm is in werkelijkheid 400m. Ik vind dat een beetje klein.

Afbeelding
In het artikel van Anatoly Ivanov staan er al een aantal, maar ik zal even kijken of ik er wat van kan bakken.
Op de Oregon is het wat groter. Ik schat een breedte van 600m.
Is dit waar jullie meer rijden? Of zoomen jullie verder uit/minder details?

Afbeelding
Inzoomen is afhankelijk van het gebied. in sommige gebieden is 500m i.p.v. 120m goed te doen. In steden ben je soms beter af met 80m met veel straatjes.

Nu heb je overigens puur de kaart gepakt. Als je een route of track rijdt, staat die met een andere kleur op het kaartje. Meestal wordt cyaan, paars, of geel gekozen, omdat het meest opvalt tegen de wat donkerdere kaarten.

5 km
3 km
2 km
1.2 km
800 m
500 m
300 m
200 m

Kaart: de gratis Open MTB Map van Spanje, zonder hoogtelijnen. Dit omdat de Oregon 300 toch al contouren op iedere kaart plaatst (mits je de basiskaart aan hebt staan).
Gebied: tussen Órgiva en Granada, in de buurt van de beruchte hut van die Nederlanders toendertijd in de Sierra Nevada. Het gebied is ook wel bekend vanwege de onverharde route naar de top van de Pico Veleta.
@Leo: die screenprints zijn afkomstig van een peperdure kaart, topo switzerland. Tenzij je geld teveel hebt zou ik die nooit aanschaffen...downloaden is een andere kwestie :wink:

Het osm alternatief met hoogtelijntjes voldoet daar denk ik ook wel. Wat die kaart niet heeft is hoogtedata (DEM data) waarmee je een profiel kunt berekenen en route. Maar die schijnt wel standaard in de Oregon te zitten neem ik aan (niet in de Dakota). Zulke kaarten met DEM data komen steeds meer op de markt en zullen ongetwijfeld ook in osm verschijnen. Werkt trouwens ook op oudere modellen als de Etrex:
Afbeelding

Wat betreft in en uitzoomen kan je op iedere GPS de mate van detaillering instellen. Bijvoorbeeld in Zwitserland wil je alleen veel details zien wanneer je ver genoeg inzoomt terwijl je in een leger gebied (bijv de Sahara) veel details nog op veel lagere zoomlevels wilt zien. Of in de stad bijv. meer details dan op het platteland op hetzelfde schaalniveau.
frank bueters schreef:
DeFietsreiziger schreef:Wat weegt bij jullie al dat spul wel niet bij mekaar, gps, laders, accu's, kabels...?
Heb het even voor je gewogen:
- Varta lader 113 gram
- Oregon 300 met SD kaart 4 Gb 149 gram
- 4x AA 120 gram
- E-werks 53 gram
- kabels 50 gram??
Opgeteld nog geen 500 gram.

Of:
- Oregon 300 met SD kaart 4 Gb 149 gram
- E-werks 53 gram
- Bumm batterijbuffer 180 gram
- kabels 50 gram??
totaal 432 gram

Tel jij nou eens op wat fietskaarten van bijvoorbeeld westeuropa wegen?
Dan moet je wel eerlijk zijn, en die naafdynamo ook meetellen*. Als ik het goed in mijn hoofd heb, is dat toch ook 200 à 300 gram, plus de 2 - 15 W die het ding van je trapvermogen afsnoept.

De kaarten voor mijn rondje Scandinavië wogen 1,7 kg inclusief hoesje. Dat was Nederland, Noord-Duitsland, Zweden, Noord-Finland en Noorwegen. Maar aangezien ik regelmatig opgefietste kaarten naar huis stuurde, zal het gemiddeld ongeveer 1 kg zijn geweest.

Als ik dit zo zie, concludeer ik dat er twee mogelijkheden zijn om met een GPS echt winst te boeken:
- Alleen vanaf het stopcontact laden, en desnoods wat extra batterijen of accu's meenemen;
- Fietsen in een gebied dat zo lastig navigeert dat het met een kaart teveel tijd kost.

grtjs, Waltertje

* Ja ik weet het, "men" vindt dat een vakantiefiets sowieso een naafdynamo heeft. Ik heb echter nog nooit een ander valide argument gehoord voor een naafdynamo in een vakantiefiets dan dat je er je GPS mee kan laden.
Lijkt me afhankelijk van je fietsstijl. Ik ben een comfortfietser (17.000 km in 4 jaar) en gebruik mijn naafdynamo om mijn gps, telefoon, e-reader en camera op te laden (ik ga niet echt lichtgewicht dus, mijn camera alleen is al meer dan 1,5 kg). GPS-tracks vind ik erg gemakkelijk ter indicatie van route en richting en om me weer terug te voeren als ik ben afgedwaald. Het vinden van campings (welke lokale inwoner weet nu de een camping te duiden?) en door stedelijke gebieden crossen is een verademing met mijn GPS.
Maar zoals gezegd: mijn doelstelling is bepaald niet het afleggen van zoveel mogelijk kilometers binnen een zo beperkt mogelijke tijd.
waltertje schreef:* Ja ik weet het, "men" vindt dat een vakantiefiets sowieso een naafdynamo heeft. Ik heb echter nog nooit een ander valide argument gehoord voor een naafdynamo in een vakantiefiets dan dat je er je GPS mee kan laden.
Ik weet niet of je de naafdynamo helemaal bij de gps zou moeten rekenen. Ik had al een naafdynamo voordat ik ook maar wist wat fiets gps was. Die gebruikte, en gebruik ik nog steeds, voor verlichting en gsm. Maar iedereen blijkt het anders te doen.

Er is onmiskenbaar een toenemende hoeveelheid electronica aan- en bij de fiets beschikbaar. Dat heeft allemaal stroom nodig. Wat mij betreft komt die stroom zo veel mogelijk van de naafdynamo. Dus OK, 25% van het gewicht van de naafdynamo bij de navigatie :)

Maar waar het uiteindelijk natuurlijk om gaat is hoeveel meer gewicht je eventueel accepteert voor het gemak of comfort dat je hebt van de electronica.
frank bueters schreef:
waltertje schreef:* Ja ik weet het, "men" vindt dat een vakantiefiets sowieso een naafdynamo heeft. Ik heb echter nog nooit een ander valide argument gehoord voor een naafdynamo in een vakantiefiets dan dat je er je GPS mee kan laden.
Ik weet niet of je de naafdynamo helemaal bij de gps zou moeten rekenen.
Voor mensen die op de grammen letten wel. Het niet hebben van een naafdynamo is namelijk een briljante gewichtsbesparing. Op vakantie rij je vrijwel nooit in het donker, en je hebt toch een zaklamp bij je. Die functies kun je dus uitstekend combineren, waarbij je flink geld over houdt voor andere gewichtsbesparingen.

Mijn koplamp-zaklamp weegt 37 gram inclusief bevestigingsmateriaal en verloopstekker voor de telefoonlader \o/ En ja, hij geeft genoeg licht om in het donker te rijden met 25 à 30 km/h. Als ik een fiets zou hebben met naafdynamo, dan kocht ik een tweede voorwiel met een lichte naaf voor op vakantie ;-)

Grtjs, Waltertje