door
math » di 19 dec, 2017 19:40
De vraag was of een 28 inch sneller is.
Een Zwitsers sportinstituut heeft een wetenschappelijke uitgevoerde vergelijkingstest gedaan van 26-inch en 29-inch (28" velg) MTB's op een typisch cross-country circuit, zie
hier.
Ik kon zonder problemen en zonder kosten het hele artikel downloaden, maar ik weet niet of iedereen dat lukt.
Het verschil was 0,3 km/h in het voordeel van de 29-inch bij een gemiddelde snelheid van bijna 15 km/h.
De test werd uitgevoerd op een circuit van 1,3 km (2 rondes) door 10 jonge topsporters (gem. 26 jaar) die dicht bij hun maximale vermogen (gemiddeld 260W) en hun maximale hartslag (gem. 175/min) fietsten.
Het circuit was een typisch cross-country MTB circuit, dus bochtig en op een ruwe, onverharde ondergrond, wat een hoge stuurvaardigheid vraagt. Per ronde van 600 meter was er een stijging van 14 meter. Dit komt op een stijgingsgetal van 23 m/km, wat flink hoog is ( bv. de Marmotte is ca. 26 m/km en de 100-cols tocht ca. 18 m/km).
Over de bandbreedte staat in de tekst niets, maar ik neem aan dat beide fietsen typische 2-2.2" MTB banden hadden. Wel wordt de druk vermeld: ca. 1,7 bar, typisch is voor brede MTB banden op een losse ondergrond.
De kortdurende inspanning op een MTB circuit waar stuurvaardigheid een grote rol speelt, lijkt misschien weinig relevant voor een reisfietser. Toch vind ik de uitkomst verrassend en daarom relevant, want hij gaat tegen het gevoel in. Je zou denken dat de kortere en lichtere 26-inch fiets (gem. 9,2 kg, tegen 10,1 kg voor 29-inch) op zo'n bochtig en geaccidenteerd circuit in het voordeel is. Dat blijkt niet zo en het verschil is ook flink wat groter dan hierboven ergens ge-opinieerd.