Vandaag Utrechtse Heuvelrug op OFM.
Oordeel Anke: schitterende weergave, duidelijk, overzichtelijk (achterop de tandem verbetert Anke de door mij zo zorgvuldig voorbereide route en kijkt dus onderweg heel veel op de GPS). Mooi!
(OFK maakt er een leuk potje van op de Heuvelrug).
Geen enkel moment zelfs maar de behoefte gehad om over te schakelen naar een andere kaart.
Eén klein gaatje in het Let de Stigterpad. Wordt komende week mijn eerste OSM correctie.
Wel valt op:
Niet op MapSource, maar wél op de GPS heeft OFM een extreme voorkeur voor MTB-routes.
Betekent dat je als je een MTB route wilt vermijden een extra via-punt nodig is op de gewenste route, anders wordt vrijwel altijd de MTB-route gekozen. Ook als dat een omweg van 200% betekent.
Het lijkt dat 'vermijd onverhard' hiervoor een oplossing is. MTB-routes worden dan vermeden, maar een bewust gekozen onverharde route (bijvoorbeeld MTB-route) wordt wel geaccepteerd.
Fort Wierickerschans, N52.08208 E4.78311, staat onder water. Is een voorbeeld, komt vaker voor (maar dit is geen nieuw feit).
Over de zichtbaarheid MapSource vs. GPS.
MapSource en de nieuwste modellen GPS kunnen 65536 kleuren weergeven.
De oudere modellen (Etrex, 60) kunnen 256 kleuren weergeven. Gevolg is - soms - dat de weergave op de GPS wordt 'afgerond' naar een kleur die wél kan worden getoond. Soms is dat resultaat minder en valt een onderscheid grotendeels weg.
Weergave snelwegen.
Afgezien van het feit dat ik niet begrijp waarom je op de fietskaart juist auto-snelwegen als referentie zou willen gebruiken (in plaats van rivieren, meren, steden, bossen, heidevelden, wegen en fietspaden) en ik ook niet begrijp waarom snelwegen barrières zijn die om die reden goed zichtbaar moeten zijn (alleen het ontbreken van wegen, fietspaden, viaducten en tunnels ervaar ik als een barrière, snelwegen interesseren me niet als ik fiets) zie ik nu weer iets te weinig verschil tussen een snelweg en een gewone straat (0x06). Met name bij de hogere zoom niveaus. Ik verwacht dat Anke ons binnenkort een keer de snelweg opstuurt

.
Nog sterker geldt dit voor N-wegen (bijvoorbeeld N928 bij Woudsend, N11 Alphen aan den Rijn).
Misschien is er toch nog een compromis mogelijk dat Cornelis en Frank tegemoet komt én snelwegen/N-wegen beter onderscheid van straten.
(Zelf ben ik opgehouden met het aanpassen van TypFiles: Minko kan dat véél beter. De enige aanpassingen die ik zelf nog doorvoer: verwijderen van overbodige POI’s en het verwijderen van LF-, knooppunt- en overige routes).