Op vakantie wel, maar ik snap het punt gartnl wil maken denk ik wel. Voor dagelijks gebruik op locaties zonder hoogteverschillen en met meestal niet al te veel wind (dus toch een behoorlijk deel van Nederland en België) is de keuze met naafversnelling nu zo'n beetje beperkt tot vele stapjes maar met een te groot bereik of maar enkele stapjes (drieversnellingsnaven) maar ook (voor veel mensen) met een te groot verschil tussen de verschillende versnellingen. Het grootste deel van de versnellingen worden dus nooit gebruikt, en dat wordt ook bevestigd als met mensen praat over hun schakelgedrag.)Matthie9000 schreef:Je hoort ook maar +- 15 vd 27 versnellingen te gebruiken ivm kettinglijn, daarnaast gebruik je op vakantie toch echt wel je gehele bereik?
Een versnellingsnaaf met iets van 6-11 stappen en een beperkt bereik maar dus wel met kleine stapjes tussen de versnellingen zou ik ook wel handig vinden. Dan kan men de juiste keuze van voorblad en achterkransje er voor zorgen dat al die stapjes nuttig bruikbaar zijn.
Zelf op mijn laatste aanwinst (een stadsfiets - Oxford Reflex 7v*) met zeven versnellingen merk ik dat ik het volledige bereik niet gebruik en er dus beter kleinere stapjes waren tussen de verschillende versnellingen.
Renaat
P.S.: Het is geen fiets die ik spontaan zou kopen (of zou aanraden), maar ik had hem gewonnen met http://www.degroteverkeersquiz.be en had nog een stadsfietsje nodig. Het verschil tussen een echte kwaliteitsfiets en zo'n fiets is me ondertussen weer helemaal duidelijk