Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw: Shimano Alfine 11 speed - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuw: Shimano Alfine 11 speed

Matthie9000 schreef:Je hoort ook maar +- 15 vd 27 versnellingen te gebruiken ivm kettinglijn, daarnaast gebruik je op vakantie toch echt wel je gehele bereik?
Op vakantie wel, maar ik snap het punt gartnl wil maken denk ik wel. Voor dagelijks gebruik op locaties zonder hoogteverschillen en met meestal niet al te veel wind (dus toch een behoorlijk deel van Nederland en België) is de keuze met naafversnelling nu zo'n beetje beperkt tot vele stapjes maar met een te groot bereik of maar enkele stapjes (drieversnellingsnaven) maar ook (voor veel mensen) met een te groot verschil tussen de verschillende versnellingen. Het grootste deel van de versnellingen worden dus nooit gebruikt, en dat wordt ook bevestigd als met mensen praat over hun schakelgedrag.)

Een versnellingsnaaf met iets van 6-11 stappen en een beperkt bereik maar dus wel met kleine stapjes tussen de versnellingen zou ik ook wel handig vinden. Dan kan men de juiste keuze van voorblad en achterkransje er voor zorgen dat al die stapjes nuttig bruikbaar zijn.

Zelf op mijn laatste aanwinst (een stadsfiets - Oxford Reflex 7v*) met zeven versnellingen merk ik dat ik het volledige bereik niet gebruik en er dus beter kleinere stapjes waren tussen de verschillende versnellingen.

Renaat

P.S.: Het is geen fiets die ik spontaan zou kopen (of zou aanraden), maar ik had hem gewonnen met http://www.degroteverkeersquiz.be en had nog een stadsfietsje nodig. Het verschil tussen een echte kwaliteitsfiets en zo'n fiets is me ondertussen weer helemaal duidelijk ;-)
Ik heb juist een stadsfiets met maar drie versnellingen omdat ik op de andere fiets het geschakel hier in de heuveltjes wel eens erg moe wordt.
Is het ook niet beter om je niet op één toerental te fixeren maar ook aan kracht- en toerentraining te doen?
Leon
Leon schreef:Zelfs ons land is niet helemaal vlak, dus de markt voor vakantiefietsnaven met klein bereik is maar klein. De markt voor "wielrenfietsnaven" is er kennelijk nog helemaal niet.
Voor 'vakantiefietsen' klopt dat, al vermoed ik dat er heel wat 'vakantiefietsen' vooral (of zelf enkel) voor woon-werkverkeer en vergelijkbare verplaatsingen worden gebruikt.

Die markt is er misschien wel, maar dan hoofdzakelijk bij mensen die weinig van fietsen weten. En die kijken nu eenmaal vaak naar andere zaken of luisteren braaf naar het advies van hun dozenschuiver/fietsenhandelaar.

Niet zo lag geleden stelde ik aan Batavus de vraag waarom ze op bijna al haar fietsen (ook 'vakantiefietsen') koos voor een minder stevig 'sierspaakpatroon'. Hun antwoord: "In verband met het spaakpatroon moeten wij de markt volgen, maar hebt u wel gelijk. "

Renaat
Leon schreef:Ik heb juist een stadsfiets met maar drie versnellingen omdat ik op de andere fiets het geschakel hier in de heuveltjes wel eens erg moe wordt.
Is het ook niet beter om je niet op één toerental te fixeren maar ook aan kracht- en toerentraining te doen?
Leon
Tja, ben je een sportieve bink die graag aan kracht- en toerentraining doet dan zijn die drie versnellingen prima. Maar ben je een slanke den van 55 kilo die het van toerental moet hebben, dan zijn die kleine stapjes toch erg handig ;-)

Ik denk dat van heel veel van die drieversnellingennaven er in de praktijk door heel veel mensen maar twee versnellingen worden gebruikt. De ene vind die zwaarste versnelling toch altijd te zwaar en andere hebben die lichtste versnellingen nooit nodig.

Renaat
Matthie9000 schreef:Je hoort ook maar +- 15 vd 27 versnellingen te gebruiken ivm kettinglijn, daarnaast gebruik je op vakantie toch echt wel je gehele bereik?
Ik gebruik 3x7=21 versnellingen, zonder overlap en met een behoorlijk rechte kettinglijn. Stapjes van 8-10%, lekker klein. Is gewoon een kwestie van een fatsoenlijke cassette achter + goede kettinglijn, niemand zegt dat je de cassettes van Shimano/Sram moet gebruiken. Mijn verzet aan de 'grote' kant is dan wel kleiner dan de Rohloff/Alpine (aan de 'kleine' kant gelukkig ook kleiner), maar ik ben dan ook geen 50km/u krachtpatser.

En wat mij helemaal leuk lijkt is inderdaad zoiets als een versnellingsnaaf met +/- 7 kleine 6% stapjes ('racenaaf'), voor de vakantie icm een schakelnaaf in de trapas met 3 grote versnellingen (35-55-85%) oid. De trapas bestaat al, nu alleen nog de 'racenaaf'. De laatste dan wel graag van Rohloff kwaliteit.

Wie o wie gaat die racenaaf maken? Of is dat technisch niet mogelijk omdat bijv. een planetensysteem een bepaalde minimale stapgrootte heeft?
Revanho schreef:Ik denk dat van heel veel van die drieversnellingennaven er in de praktijk door heel veel mensen maar twee versnellingen worden gebruikt. De ene vind die zwaarste versnelling toch altijd te zwaar en andere hebben die lichtste versnellingen nooit nodig.
Dat ligt ook aan je woonplaats. Veel Hollanders e.o. hebben soms de wind in de rug op de dijk en Limburgers fietsen wel eens heuveltje af.
Dat ze de eerste versnellingen nuttig zouden kunnen inzetten bij stoplichten hebben in ieder geval de meeste Limburgers niet door, daar heb ik dagelijks last van, ze komen niet echt snel van de plek. Ook bergop weten sommigen het schakelpookje niet eens te vinden en gaan lopen. Daar is in ieder geval geen nuttige markt, maar misschien wel een interessante.
Leon
Leon schreef:
gartnl schreef:Ik vraag me al tijden af: die stappen van de huidige 8 speed en helemaal met deze 11-speed zijn veel te groot voor dagelijks gebruik in ons land. Van 53-13 naar 24-23 in 11 stappen .. dat zijn dan stappen met 7-mijls laarzen.
Ik zou liever eens een compactere versie zien, bijvoorbeeld 44-14 naar 44-25.
Zelfs ons land is niet helemaal vlak, dus de markt voor vakantiefietsnaven met klein bereik is maar klein. De markt voor "wielrenfietsnaven" is er kennelijk nog helemaal niet.
Of wordt niet aangeboden en daarom is de markt er niet? 80% van NL is zo plat als een dubbeltje. En mijn fietsgebied in Noord Duitsland is nou ook niet echt heuvelachtig te noemen. Dat is toch een aardig groot afzetgebied ( en de grootste fietsdichtheid ) waar ze best eens een poldernaaf voor mogen aanbieden. Ik zou er in ieder geval meteen een kopen.

Ik snap wel dat het in de winkel leuk bekt als je kunt zeggen dat een fiets ook in de Ardennen nog prima vooruit komt, maar de realiteit is dat het overgrote deel van de fietsen binnen een straal van 25 km rond de woonplaats wordt gebruikt.
En dan zijn we hier in het vlakke Noorden toch werkelijk niet goed bediend met al die mega-bereiken. En ik neem toch aan dat ze die naven niet alleen voor vakantiegangers met wereldfietser aspiraties maken?
hoi allemaal


Ja zo zie maar iedereen heb zijn eigen idee wat beter bij hem past
ik heb ook niets met de dozen schuivers veel al weten ze niet wat ze verkopen hoe het werk
en als terug komt weten ze van niets
ja zo zie je maar in het grote fietsland dat er weinig echt fietsen makers zijn die hun vak verstaan

gr theo
Ik heb sinds de zomer een Alfine 11 en deze bevalt heel goed. In Nijmegen gebruik ik alle versnellingen en de tussenstappen vind ik prima. Mijn 3x7 mis ik niet. Wel luistert de afstelling van de kabel erg nauw.
Ik heb 1 liter olie besteld en ga binnenkort de eerste wissel doen.
De eerste 500 km ging het schakelen minder soepel en knalde hij soms zacht. Ik ben een beheerste fietser en hou altijd gas in bij het schakelen.
Matthie9000 schreef:Je hoort ook maar +- 15 vd 27 versnellingen te gebruiken ivm kettinglijn, […]
Tweeëntwintig, volgens Shimano.

.tsooJ
JaapG schreef:
Wie o wie gaat die racenaaf maken? Of is dat technisch niet mogelijk omdat bijv. een planetensysteem een bepaalde minimale stapgrootte heeft?
Meer is altijd beter in de handel, dus hebben we hier altijd de wide ratio (AW) drie versnellingsnaven gehad van Stumey Archer. Maar er was ooit ook een FC met stapjes van +/- 10 %
m-gineering schreef: Meer is altijd beter in de handel, dus hebben we hier altijd de wide ratio (AW) drie versnellingsnaven gehad van Stumey Archer. Maar er was ooit ook een FC met stapjes van +/- 10 %
Inderdaad, Sheldon heeft zelfs een oude manual online http://sheldonbrown.com/sturmey-archer/fc.html. Jammer dat de 'markt' ertoe heeft geleid dat 'meer is beter' de norm is geworden. Ooit is trouwens wel erg lang geleden, zelfs nog voor ik geboren was :) .