Een Singlespeed is een fiets met een enkele versnelling (of zoals we in Nederland zeggen: geen versnelling). Een gewone fiets met terugtraprem is dus ook een singlespeed, maar meestal denken we dan aan oudere racefietsen waarvan de derailleurs verwijderd zijn en waar er achter slechts een enkel tandwiel zit. Zie http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm Het kan ook nieuw, zie bijvoorbeeld: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm het lichtgrijze fietsje bijna onderaan. Het grote voordeel is dat ze erg licht zijn en nauwelijks onderhoud behoeven. Er zijn ook varianten zonder freewheel (fixies) maar die zijn echt alleen voor ervaren fietsers (de trappers draaien altijd door).
Om nog even op kettingonderhoud en zo terug t ekomen. Ik doe daar dus heel weinig aan. Olie erop, en na verloop van tijd gewoon een nieuwe. Daar moet dan wel bijna altijd een neiuwe cassette bij, want die is gaan inslijten door de versleten ketting. Dus neem ik een goede ketting die iets minder slijt, en goedkope cassettes. Het alternatief is de ketting te vervangen voordat de boel al te erg versleten is. Dan wil de cassette nog wel schakelen met een nieuwe ketting.
Begrijp ik dat jij je fiets al binnen drie jaar wilde opdoeken vanwege te veel slijtage? Dat is echt te gek. Zelfs bij zeer intensief gebruik moet een fiets veel langer meegaan. Het probleem is wel dat fietsen als de moderne Gazelles niet gemaakt zijn om ook echt gebruikt te worden. De onderdelen zijn vaak van het matigste soort dat bij echt gebruik gelijk door de mand valt. Pedalen bijvoorbeeld zijn inderdaad ook een probleem op prulfietsen. Met een betere fiets zoals die T300 heb je dat probleem niet. Verder is het de moeite waard zelf iets te leren sleutelen. Kleinere klusjes zoals remblokken, kabels, of ketting plus cassete vervangen (allemaal slijtonderdelen) kun je heel makkelijk zelf, en als je dat zelf doet spaar je een klein vermogen uit (kom naar de wereldfietser sleutelcursus). Ook zelf pedalen vervangen is een klein kunstje, en als je goede koopt hoeft het weer een hele tijd niet.
Die Stevens is inderdaad wat lichter. Dat zit in lichtere banden, en iets lichter frame (maar dan wel van alu), lichtere simpeler remmen, en vast een lichter zadel etc. Wat ik niet goed vind is het gebruik van een geintegreerd balhoofd en een modern crankstel met buitenboordlagers. Allebei zijn kwetsbaarder dan de klassieke oplossingen van de T300.
Je vraagt ook nog naar de bruikbaarheid van naafversnellingen voor vakantie. Een Rohloffnaaf is prima geschikt, maar de Nexus maar half. Het bereik is niet groot genoeg zodra het menens wordt met klimmen. Je kunt ermee naar Denemarken, noord Duitsland etc, maar de Ardenen wordt een uitdaging zullen we maar zeggen. Dat is het probleem ermee: in Nederland heb je eigenlijk niet eens versnellingen nodig, maar zodra je met bagage de echte heuvels in gaat zijn deze naven niet genoeg.
Wim