Wim, jij had het toch over die Thorn Sterling?
http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... _hires.pdf
Prachtige fiets, en zo te zien makkelijk te upgraden van volbloed mountainbike naar volbloed trekkingbike. Nu de pond laag staat zou het een leuk alternatief kunnen zijn, ware het niet dat de totale upgradeprijs zo'n 3900GBP is, oftewel nog duurder als de Santos met geveerde voorvork.
Als ik de Thorn Sterling, Avaghon Series 26.0, Santos Travelmaster, Idworx Off Rohler en de Van Nicholas Pioneer naast elkaar zet en ze een beetje gelijkwaardig specificeer (Rohloff, Son, Edelux, Ergon grips, etc), dan is mijn voorlopige conclusie dat de Avaghon de goedkoopste is met ca 2850euro, gevolgd door de Pioneer en Idworx (tussen 3400-3650) en als duurste dus de Santos en de Thorn (beide boven de 4000 inclusief verende voorvork).
Een maatfiets zegt me niet zoveel. Elke standaardfiets is op maat te brengen (zadelhoogte, voorbouw, stuur, crank, etc.) en behoeft sowieso de benodigde tijd om aan gewend te raken. Maak me geen illusie dat dat met een maatfiets anders is. Heb in de garage inmiddels 5 racefietsen staan, en ik probeer op allen regelmatig te fietsen, dus heb ze allemaal zo gelijk mogelijk afgesteld (waaronder 2 tt-fietsjes), en dan nog bemerk je verschillen.... Wat op zich helemaal niet erg is, want je raakt er wel aan gewend als je er maar genoeg tijd op doorbrengt..... althans IMHO.
Aangezien ik de Idworx Off Rohler plaatselijk met enige korting kan bedingen (en dus de dealer om de hoek heb) gaat mijn voorkeur nog steeds naar de Off Rohler. Maar de Avaghon lonkt nog steeds; goedkoper, een mooi slank klassiek stalen frame, alleen de dealer (en dus service) niet om de hoek.
Prijs Off Rohler (diverse sites) 3650,-
Prijs Avaghon (2199 (stand.)+99(chris king)+49(SKF)+81(Magura)+196(Son naaf)+119(Edelux)+54(duo lowrider)+ca50(diversen) = ca. 2850euro
Kortom, een prijsverschil van ca.800euro. Voor mij momenteel niet echt belangrijk om een verschil te maken.
Eerlijk gezegd vind ik het wel prettig dat je meteen het beste van het beste op een Idworx krijgt gemonteerd in plaats van dat je dat allemaal zelf moet zien te customizen zoals bij de Van Nicholas, Santos of de Avaghon. Direct met elkaar vergelijken wordt een heel karwei op deze manier en vaak voor fabrikanten een gemakkelijke manier om de prijzen op te drijven. Dan maar gelijk in 1x duur zoals bij Idworx ;)
Wat betreft die voorvering: tja, dat blijft heus wel een dilemma, maar The Great Divide is technisch gezien voor het grootste gedeelte een relatief makkelijk ATB parcour (hoewel veel klimmen uiteraard, moeilijk door zijn duur en lengte, maar dat weet je), slechts relatief kleine gedeeltes zijn technische singletracks (en wellicht minder geschikt voor een ongeveerde voorvork, vooral in geval van een volgeladen voorvork). Op youtube zijn wel filmpjes te vinden die enig idee van het parcour geven. Maar ja, wat is relatief bij een lengte van 4400km en 67hkm.... en dan moet je er ook nog van vliegveld naar start/finishplaats fietsen....
Wim heeft uiteraard gelijk dat de fiets an sich nog niet eens het grootste probleem is. Ik kan me beter zorgen gaan maken over mijn gebrekkige kampeerervaring: hoewel dat ook wel meevalt, genoeg reis-, fiets-, en ook kampeerervaring in de alpen. Van alles wel meegemaakt: ook wat betreft onderkoeling door gebrekkige kleding, door weeromslagen (van zon naar regen, hagel en sneeuw) en door hongerkloppen (te weinig eten en drinken en te lang doorfietsen). En wat te denken van fietsen bij vriestemperaturen (minus'acht) op een prachtige wintertourtocht van Spanje naar Nederland in Februari.... het kan bloedjekoud zijn in het Central Massief, maar ohohoh wat was dat een mooie periode om te fietsen...
Waar ik weliswaar geen ervaring mee heb is reizen in afgelegen gebieden zoals de Rockies, en heb geen kaas gegeten van EHBO of andere survival skills. Volgens de reisverslagen komt het wel eens voor dat je of geen mensen tegenkomt, of soms een dag geen bevoorrading kunt inslaan, en je dus een beetje moet plannen om met genoeg calorieën en water de dag door te komen.
En die beren, ach, alle geur- en etenswaren in een hoge boom hangen, wat pepperspray en een waterpistooltje.... maak me meer zorgen om die muggen aldaar.... en wat te denken van die onmogelijke campers op de weg, zo groot als bussen en bestuurd door blinde bejaarden.
Verder denk ik dat het niet verstandig is om alleen te gaan, mocht je per ongeluk het ravijn inrijden dan is het wel practisch als er een tweede persoon in de buurt is. Het zal nog een hele toer zijn om een reisgeno(o)t(e) te vinden.
Maar bovenal is het een kwestie van verstand op nul, niet teveel over de risico’s en gevaren nadenken (althans niet in zoverre dat het je weerhoudt om iets na te streven wat je graag een keer in je leven wilt doen), en vooral de tijd nemen en genieten. En ik heb nog wel de tijd hoor, is het niet 2010 dan maar in 2011 of 12.... kan ik tegen die tijd net zo'n expert worden op het gebied van fietsreisjes als jullie.
Verder heb ik het idee/vermoeden dat het merk Idworx niet echt gewaardeerd wordt door alle kampen die in dit forum doorelkaar lopen Klopt dat? Ik heb namelijk nog niemand iets positiefs horen zeggen over de Off Rohler, wat ik echt opvallend vind. Ik heb altijd het idee gehad dat het gewoon een subliem merk is en daardoor prijzig. Maar los van hun prijspeil is het toch gewoon een goed merk? Of mis ik iets?
http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... _hires.pdf
Prachtige fiets, en zo te zien makkelijk te upgraden van volbloed mountainbike naar volbloed trekkingbike. Nu de pond laag staat zou het een leuk alternatief kunnen zijn, ware het niet dat de totale upgradeprijs zo'n 3900GBP is, oftewel nog duurder als de Santos met geveerde voorvork.
Als ik de Thorn Sterling, Avaghon Series 26.0, Santos Travelmaster, Idworx Off Rohler en de Van Nicholas Pioneer naast elkaar zet en ze een beetje gelijkwaardig specificeer (Rohloff, Son, Edelux, Ergon grips, etc), dan is mijn voorlopige conclusie dat de Avaghon de goedkoopste is met ca 2850euro, gevolgd door de Pioneer en Idworx (tussen 3400-3650) en als duurste dus de Santos en de Thorn (beide boven de 4000 inclusief verende voorvork).
Een maatfiets zegt me niet zoveel. Elke standaardfiets is op maat te brengen (zadelhoogte, voorbouw, stuur, crank, etc.) en behoeft sowieso de benodigde tijd om aan gewend te raken. Maak me geen illusie dat dat met een maatfiets anders is. Heb in de garage inmiddels 5 racefietsen staan, en ik probeer op allen regelmatig te fietsen, dus heb ze allemaal zo gelijk mogelijk afgesteld (waaronder 2 tt-fietsjes), en dan nog bemerk je verschillen.... Wat op zich helemaal niet erg is, want je raakt er wel aan gewend als je er maar genoeg tijd op doorbrengt..... althans IMHO.
Aangezien ik de Idworx Off Rohler plaatselijk met enige korting kan bedingen (en dus de dealer om de hoek heb) gaat mijn voorkeur nog steeds naar de Off Rohler. Maar de Avaghon lonkt nog steeds; goedkoper, een mooi slank klassiek stalen frame, alleen de dealer (en dus service) niet om de hoek.
Prijs Off Rohler (diverse sites) 3650,-
Prijs Avaghon (2199 (stand.)+99(chris king)+49(SKF)+81(Magura)+196(Son naaf)+119(Edelux)+54(duo lowrider)+ca50(diversen) = ca. 2850euro
Kortom, een prijsverschil van ca.800euro. Voor mij momenteel niet echt belangrijk om een verschil te maken.
Eerlijk gezegd vind ik het wel prettig dat je meteen het beste van het beste op een Idworx krijgt gemonteerd in plaats van dat je dat allemaal zelf moet zien te customizen zoals bij de Van Nicholas, Santos of de Avaghon. Direct met elkaar vergelijken wordt een heel karwei op deze manier en vaak voor fabrikanten een gemakkelijke manier om de prijzen op te drijven. Dan maar gelijk in 1x duur zoals bij Idworx ;)
Wat betreft die voorvering: tja, dat blijft heus wel een dilemma, maar The Great Divide is technisch gezien voor het grootste gedeelte een relatief makkelijk ATB parcour (hoewel veel klimmen uiteraard, moeilijk door zijn duur en lengte, maar dat weet je), slechts relatief kleine gedeeltes zijn technische singletracks (en wellicht minder geschikt voor een ongeveerde voorvork, vooral in geval van een volgeladen voorvork). Op youtube zijn wel filmpjes te vinden die enig idee van het parcour geven. Maar ja, wat is relatief bij een lengte van 4400km en 67hkm.... en dan moet je er ook nog van vliegveld naar start/finishplaats fietsen....
Wim heeft uiteraard gelijk dat de fiets an sich nog niet eens het grootste probleem is. Ik kan me beter zorgen gaan maken over mijn gebrekkige kampeerervaring: hoewel dat ook wel meevalt, genoeg reis-, fiets-, en ook kampeerervaring in de alpen. Van alles wel meegemaakt: ook wat betreft onderkoeling door gebrekkige kleding, door weeromslagen (van zon naar regen, hagel en sneeuw) en door hongerkloppen (te weinig eten en drinken en te lang doorfietsen). En wat te denken van fietsen bij vriestemperaturen (minus'acht) op een prachtige wintertourtocht van Spanje naar Nederland in Februari.... het kan bloedjekoud zijn in het Central Massief, maar ohohoh wat was dat een mooie periode om te fietsen...
Waar ik weliswaar geen ervaring mee heb is reizen in afgelegen gebieden zoals de Rockies, en heb geen kaas gegeten van EHBO of andere survival skills. Volgens de reisverslagen komt het wel eens voor dat je of geen mensen tegenkomt, of soms een dag geen bevoorrading kunt inslaan, en je dus een beetje moet plannen om met genoeg calorieën en water de dag door te komen.
En die beren, ach, alle geur- en etenswaren in een hoge boom hangen, wat pepperspray en een waterpistooltje.... maak me meer zorgen om die muggen aldaar.... en wat te denken van die onmogelijke campers op de weg, zo groot als bussen en bestuurd door blinde bejaarden.
Verder denk ik dat het niet verstandig is om alleen te gaan, mocht je per ongeluk het ravijn inrijden dan is het wel practisch als er een tweede persoon in de buurt is. Het zal nog een hele toer zijn om een reisgeno(o)t(e) te vinden.
Maar bovenal is het een kwestie van verstand op nul, niet teveel over de risico’s en gevaren nadenken (althans niet in zoverre dat het je weerhoudt om iets na te streven wat je graag een keer in je leven wilt doen), en vooral de tijd nemen en genieten. En ik heb nog wel de tijd hoor, is het niet 2010 dan maar in 2011 of 12.... kan ik tegen die tijd net zo'n expert worden op het gebied van fietsreisjes als jullie.
Verder heb ik het idee/vermoeden dat het merk Idworx niet echt gewaardeerd wordt door alle kampen die in dit forum doorelkaar lopen Klopt dat? Ik heb namelijk nog niemand iets positiefs horen zeggen over de Off Rohler, wat ik echt opvallend vind. Ik heb altijd het idee gehad dat het gewoon een subliem merk is en daardoor prijzig. Maar los van hun prijspeil is het toch gewoon een goed merk? Of mis ik iets?