Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kaarten heb jij in je GPS ? (Garmin) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke kaarten heb jij in je GPS ? (Garmin)

John, ik heb een paar kaarten geselecteerd en een link ontvangen.

Nu staat er een rijtje met bestanden. Roadtrip heb ik al en ik heb de .img gedownload, maar wat nu? Hoe kan ik die zien in Roadtrip? Is het die world map ?

Ben wel een n00b zeg! :d
Staat er een gmapsupp.img tussen? Die kan je op je kaartje plaatsen. Anders voer je de img bestanden aan mapsource en kijk wat er dan gebeurt.
fietsjunks schreef:John, ik heb een paar kaarten geselecteerd en een link ontvangen.

Nu staat er een rijtje met bestanden. Roadtrip heb ik al en ik heb de .img gedownload, maar wat nu? Hoe kan ik die zien in Roadtrip? Is het die world map ?

Ben wel een n00b zeg! :d
Tja, Roadtrip, dat is voor Mac toch?

Onder Windows weet ik het wel. Daar moet je met een programma, MapSetToolkit genaamd, dat img-bestand in Mapsource installeren en dan dmv. Mapsource de kaart naar je GPS sturen. Misschien is er ook zo'n programma voor de Mac

Frank -
fietsjunks schreef:John, ik heb een paar kaarten geselecteerd en een link ontvangen.

Nu staat er een rijtje met bestanden. Roadtrip heb ik al en ik heb de .img gedownload, maar wat nu? Hoe kan ik die zien in Roadtrip? Is het die world map ?

Ben wel een n00b zeg! :d
Ik heb geen verstand van Macs, maar als je er niet uitkomt kan je het aan de kaartenmaker zelf vragen, op dit forum: http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12
Oke, dank voor de info! Ik ga het eens uitzoeken.

Ellen
Hmm, ik kom maar niet verder dan CN Europe 2010, OR Fiets, OR Wandel, en ik heb een gedeelte van een 2003 Metroguide erop staan. De link van ene Lambertus lijkt momenteel niet mogelijk...

Marokko krijg ik er niet op (MS al een keer of 5 opnieuw moeten installeren, incl. in het register klooien van m'n gevirtualiseerde Windows). Zuid-Amerika was ook geen succes... Die experimenten geef ik maar op.

Zijn er mogelijkheden om een topo van Europa simpel in MS te krijgen, of anders i.i.g. op het SD-kaartje?
Robertjan schreef:Zijn er mogelijkheden om een topo van Europa simpel in MS te krijgen, of anders i.i.g. op het SD-kaartje?
Simpel? Nee, dat is niet in het belang van Garmin, die verkoopt liever losse topo's.

Op deze site staat een beschrijving, maar of dat ook lukt met die topo van jou durf ik niet te zeggen. Gelukkig kun je met een virtuele PC weer opnieuw beginnen als je Mapsource omzeep helpt. :wink:
Ik heb dan ook nog geen topo...
Het advies van Minko leek zo simpel (300 en topo van OSM toevoegen). Maar had ik toch maar die € 50 uitgegeven aan de 400t ipv de 300... :roll:
Robertjan schreef:Ik heb dan ook nog geen topo...
Het advies van Minko leek zo simpel (300 en topo van OSM toevoegen). Maar had ik toch maar die € 50 uitgegeven aan de 400t ipv de 300... :roll:
Ipv de Lambertus kaarten zou je ook de Openstreet mtb maps kunnen downloaden:
http://openmtbmap.org/download/

Voordeel is dat hier fiets/mtb paden en routes opstaan en de kaarten zijn routerend. Nadeel is dat de kartografie er niet uit ziet. :x Ik heb een poging gewaagd de kleurtjes te veranderen met de TYP file editor maar de persoon die de kaarten online zet lijkt iedere week het totale kaartbeeld aan te passen (je moet de osm kaarten regelmatig verversen want dagelijks worden er wijzigingen en aanvullingen gedaan) waardoor mijn oude typ file weer de prullenbak in kan bij iedere nieuwe versie.
Robertjan schreef:Ik heb dan ook nog geen topo...
Het advies van Minko leek zo simpel (300 en topo van OSM toevoegen). Maar had ik toch maar die € 50 uitgegeven aan de 400t ipv de 300... :roll:
Oh okay, ik dacht dat je een Oregon met de topo van Europa had.

In Tsjechië en Duitsland heb ik op bospaden gereden die op de CityNavigator stonden. Het enige dat je dan mist zijn de hoogtelijnen, het voordeel hiervan is wel weer dat de leesbaarheid van CN beter is dan een topo door de lichte achtergrond. Maar, ik ben misschien niet zo'n off-roader als jij en heb daarom tot nu toe een topo nog niet gemist.
Mede dankzij Minko ga ik het nu op een andere 'simpele' manier proberen. :D

Offroad, tja... Die mogelijkheden moeten er wel zijn voor mij. Maakt het soms wat intensiever en dan kan ik m'n ei goed kwijt. Dan is het erg prettig om te weten of het omhoog of omlaag zal gaan.
Ik heb van Minko's link (Open MTB Map) hier in dit topic geprobeerd Zuid-Amerika te installeren. Alles wat ik zie is wit, terwijl het volgens de betreffende man wel zou moeten werken. Ik heb 'm uitgepakt met WinRAR, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. En geïnstalleerd met de wide TYP-file voor de Oregon.
Wie heeft de oplossing om deze kaarten wél werkend te krijgen?
Robertjan schreef:Mede dankzij Minko ga ik het nu op een andere 'simpele' manier proberen. :D

Offroad, tja... Die mogelijkheden moeten er wel zijn voor mij. Maakt het soms wat intensiever en dan kan ik m'n ei goed kwijt. Dan is het erg prettig om te weten of het omhoog of omlaag zal gaan.
Nu wil ik niet flauw zijn, maar ben je je dan wel op het juiste kaartmateriaal aan het oriënteren? De eerste vraag die mij gesteld werd toen ik mij ging oriënteren bij Waypoint was of ik een recreatieve fietser (=asfaltsnuiver) of een mtb-er (=modderhapper) was. Ik heb maar voor optie één gekozen. Ik heb ook de Onroute fietskaart op mijn Oregon staan. Als ik meer offroad had gereden had hij mij geadviseerd om de wandelkaart te gebruiken voor het mtb-en.
Ik heb zowel een fiets die meer voor op de weg gemaakt is, als een 'tractor'. Voor mij is dus zowel een routeerbare kaart van Europa handig (daarom heb ik CN 2010 en OR Fiets), als topo's van de wereld (en OR Wandel).
En ik wist al bij voorbaat dat zowel de Garmin- als de OSM-kaarten niet dekkend zijn buiten Europa. Toch is een topo ook dan handig voor mij. Dan weet ik het van tevoren als er weer zo'n leuk traject komt als jaren terug van Casma naar Huaraz (4 dagen omhoog en 2 uurtjes naar beneden fietsen).
Verder gebruik ik de GPS ook voor het mountainbiken.
Frank schreef: In Tsjechië en Duitsland heb ik op bospaden gereden die op de CityNavigator stonden. Het enige dat je dan mist zijn de hoogtelijnen, het voordeel hiervan is wel weer dat de leesbaarheid van CN beter is dan een topo door de lichte achtergrond. Maar, ik ben misschien niet zo'n off-roader als jij en heb daarom tot nu toe een topo nog niet gemist.
Op deze site: http://sautter.com/map/?zoom=15&lon=5.3 ... 00B0TFFFFF kan je het verschil zien tussen de kaarten van Yahoo maps (=Navteq, Garmin CN Europe) en Openstreetmap door de transparantie schuif heen en weer te bewegen. Ook een vergelijking met Google Maps (=teleatlas, tomtom) is mogelijk. In het voorbeeldje zie je de Utrechtse heuvelrug die op CN Europe weldadig leeg lijkt, maar op de openstreetmap zijn de fietspaden en een aantal wandelpaden aangegeven en er komen er steeds meer bij naarmate het GPS gebruik onder wandelaars en fietsers groeit. Bovendien zie je in omringende landen dat de overheid het kadastrale kaartmateriaal vrij aan het geven is (UK, Frankrijk, Duitsland) zodat ook de kaarten van OSM steeds gedetailleerder worden.
Robertjan schreef:Ik heb van Minko's link (Open MTB Map) hier in dit topic geprobeerd Zuid-Amerika te installeren. Alles wat ik zie is wit, terwijl het volgens de betreffende man wel zou moeten werken. Ik heb 'm uitgepakt met WinRAR, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. En geïnstalleerd met de wide TYP-file voor de Oregon.
Wie heeft de oplossing om deze kaarten wél werkend te krijgen?
Bij mij doet ie het gewoon, je moet misschien wat meer inzoomen?
Werkt het ook niet in mapsource?
:oops: Het inzoomen werkt inderdaad, al geeft hij vaak eerst een straatnaam, en na verder inzoomen pas een plaatsnaam.
Ik zal eens dat trucje proberen voor die hoogtelijnen. En ik hoop dat Europa gedetailleerder zal zijn dan Zuid-Amerika (waar doorgaande routes over zandpaden niet allemaal worden weergegeven). :wink:
Robertjan schreef::oops: Het inzoomen werkt inderdaad, al geeft hij vaak eerst een straatnaam, en na verder inzoomen pas een plaatsnaam.
Ik zal eens dat trucje proberen voor die hoogtelijnen. En ik hoop dat Europa gedetailleerder zal zijn dan Zuid-Amerika (waar doorgaande routes over zandpaden niet allemaal worden weergegeven). :wink:
Europa is idd veel gedetailleerder, de OSM kaarten leveren in bepaalde landen zeker een aanvulling op de CN Europe kaarten, ik zou ze beide meenemen.

Hier een overzichtje van wat er allemaal aan Garmin kaarten te koop of down te loaden is wb Z-Amerika:

SOUTH AMERICA

* Mapear v8.50 - MapID: 900
Free streetmap of Argentina
Source: Proyecto Mapear

* City Navigator Brazil NT 2010 - MapID: 404
Commercial streetmap of Brazil
Coverage includes major road coverage throughout Brazil and detailed coverage for Minas Gerais, Rio de Janeiro and São Paulo. Contains over 500.000 points of interest. Coverage

* TrackSource Brasil 6.09 – Free map
Free streetmap of Brasil
Source: Projeto TrackSource

* Chile Streets 2007 - MapID:724
Commercial streetmap of Chile

* Chile Roads and Topo 8/09 - MapID:725
Commercial streetmap of Chile

* Colrut 4.61
Free streetmap of Colombia
Source: Colrut

* Perut v1.50
Free streetmap of Peru
Source: Perut = Perú Ruteable

* Venrut 5.2
Free streetmap of Venezuela
Source: GPS YV

Je moet zelf maar even googlen naar de juiste links, want sommige mag ik hier niet posten ivm copyrights. :oops:
Robertjan schreef:Toch is een topo ook dan handig voor mij. Dan weet ik het van tevoren als er weer zo'n leuk traject komt als jaren terug van Casma naar Huaraz (4 dagen omhoog en 2 uurtjes naar beneden fietsen).
Verder gebruik ik de GPS ook voor het mountainbiken.
Robertjan,
Die Oregon 300 van jou heeft toch standaard een wereldwijde 3D reliëf basemap?
Misschien moet je die eens aanzetten? En die hoogtelijnenkaartjes heb je dan ook niet meer nodig :roll:
Afbeelding
Na iets langer dan een kwartier... :oops:
Inderdaad is het best aardig te zien door deze basemap te gebruiken. Je kunt de OSM-kaart achteraf gezien vrij gemakkelijk installeren, mits je dus een goede kaart eronder hebt zitten en je veel inzoomt. In Mapsource genoeg geduld hebben voordat 'ie de kaart laadt, en niet vergeten eerst misschien op "laagste" resolutie zetten (t.b.v. sneller laden). Voor de Oregon heb ik de "Wide"-lay-out gekozen, welke een witte bebossing laat zien bij het inzoomen naar een aantal km. resolutie.
Bij de kaartinstellingen kun je instellen hoeveel details er weergegeven moeten worden. Kies je "Meest", dan kost het even wat tijd voor de GPS om alles weer te geven.

Voor de volgende die de OSM-kaarten van Open MTB Map wil installeren: lees goed de installatieprocedure! De meesten zullen wel MapSource gebruiken. Daarvoor dan ook vereenvoudigd de installatieprocedure (die andere uitleg kan je in de war brengen):
1) download het bestand van het betreffende gebied,
2) pak dit bestand uit in een map, met 7-zip of WinRAR (NIET met Windows zelf...),
3) verplaats deze map naar waar je 'm 'voorgoed' wilt hebben,
4) dubbelklik nu pas op het juiste "install_......exe":
-Wide voor witte bebossing,
-Thin voor GPS'en ouder dan Dakota, Oregon, of Colorado,
-Classic voor oudere GPS'en met de witte bebossingen als lay-out.

Al doende leert men... :lol: