Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Tja, Roadtrip, dat is voor Mac toch?fietsjunks schreef:John, ik heb een paar kaarten geselecteerd en een link ontvangen.
Nu staat er een rijtje met bestanden. Roadtrip heb ik al en ik heb de .img gedownload, maar wat nu? Hoe kan ik die zien in Roadtrip? Is het die world map ?
Ben wel een n00b zeg! :d
Ik heb geen verstand van Macs, maar als je er niet uitkomt kan je het aan de kaartenmaker zelf vragen, op dit forum: http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12fietsjunks schreef:John, ik heb een paar kaarten geselecteerd en een link ontvangen.
Nu staat er een rijtje met bestanden. Roadtrip heb ik al en ik heb de .img gedownload, maar wat nu? Hoe kan ik die zien in Roadtrip? Is het die world map ?
Ben wel een n00b zeg! :d
Simpel? Nee, dat is niet in het belang van Garmin, die verkoopt liever losse topo's.Robertjan schreef:Zijn er mogelijkheden om een topo van Europa simpel in MS te krijgen, of anders i.i.g. op het SD-kaartje?
Ipv de Lambertus kaarten zou je ook de Openstreet mtb maps kunnen downloaden:Robertjan schreef:Ik heb dan ook nog geen topo...
Het advies van Minko leek zo simpel (300 en topo van OSM toevoegen). Maar had ik toch maar die € 50 uitgegeven aan de 400t ipv de 300...
Oh okay, ik dacht dat je een Oregon met de topo van Europa had.Robertjan schreef:Ik heb dan ook nog geen topo...
Het advies van Minko leek zo simpel (300 en topo van OSM toevoegen). Maar had ik toch maar die € 50 uitgegeven aan de 400t ipv de 300...
Nu wil ik niet flauw zijn, maar ben je je dan wel op het juiste kaartmateriaal aan het oriënteren? De eerste vraag die mij gesteld werd toen ik mij ging oriënteren bij Waypoint was of ik een recreatieve fietser (=asfaltsnuiver) of een mtb-er (=modderhapper) was. Ik heb maar voor optie één gekozen. Ik heb ook de Onroute fietskaart op mijn Oregon staan. Als ik meer offroad had gereden had hij mij geadviseerd om de wandelkaart te gebruiken voor het mtb-en.Robertjan schreef:Mede dankzij Minko ga ik het nu op een andere 'simpele' manier proberen.![]()
Offroad, tja... Die mogelijkheden moeten er wel zijn voor mij. Maakt het soms wat intensiever en dan kan ik m'n ei goed kwijt. Dan is het erg prettig om te weten of het omhoog of omlaag zal gaan.
Op deze site: http://sautter.com/map/?zoom=15&lon=5.3 ... 00B0TFFFFF kan je het verschil zien tussen de kaarten van Yahoo maps (=Navteq, Garmin CN Europe) en Openstreetmap door de transparantie schuif heen en weer te bewegen. Ook een vergelijking met Google Maps (=teleatlas, tomtom) is mogelijk. In het voorbeeldje zie je de Utrechtse heuvelrug die op CN Europe weldadig leeg lijkt, maar op de openstreetmap zijn de fietspaden en een aantal wandelpaden aangegeven en er komen er steeds meer bij naarmate het GPS gebruik onder wandelaars en fietsers groeit. Bovendien zie je in omringende landen dat de overheid het kadastrale kaartmateriaal vrij aan het geven is (UK, Frankrijk, Duitsland) zodat ook de kaarten van OSM steeds gedetailleerder worden.Frank schreef: In Tsjechië en Duitsland heb ik op bospaden gereden die op de CityNavigator stonden. Het enige dat je dan mist zijn de hoogtelijnen, het voordeel hiervan is wel weer dat de leesbaarheid van CN beter is dan een topo door de lichte achtergrond. Maar, ik ben misschien niet zo'n off-roader als jij en heb daarom tot nu toe een topo nog niet gemist.
Bij mij doet ie het gewoon, je moet misschien wat meer inzoomen?Robertjan schreef:Ik heb van Minko's link (Open MTB Map) hier in dit topic geprobeerd Zuid-Amerika te installeren. Alles wat ik zie is wit, terwijl het volgens de betreffende man wel zou moeten werken. Ik heb 'm uitgepakt met WinRAR, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. En geïnstalleerd met de wide TYP-file voor de Oregon.
Wie heeft de oplossing om deze kaarten wél werkend te krijgen?
Europa is idd veel gedetailleerder, de OSM kaarten leveren in bepaalde landen zeker een aanvulling op de CN Europe kaarten, ik zou ze beide meenemen.Robertjan schreef:Het inzoomen werkt inderdaad, al geeft hij vaak eerst een straatnaam, en na verder inzoomen pas een plaatsnaam.
Ik zal eens dat trucje proberen voor die hoogtelijnen. En ik hoop dat Europa gedetailleerder zal zijn dan Zuid-Amerika (waar doorgaande routes over zandpaden niet allemaal worden weergegeven).
Robertjan,Robertjan schreef:Toch is een topo ook dan handig voor mij. Dan weet ik het van tevoren als er weer zo'n leuk traject komt als jaren terug van Casma naar Huaraz (4 dagen omhoog en 2 uurtjes naar beneden fietsen).
Verder gebruik ik de GPS ook voor het mountainbiken.