Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1843 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

36851 berichten
Eigenlijk bedoel je Jutphaas, want Nieuwegein is de huidige naam van twee samengevoegde dorpen Jutphaas en Vreeswijk. De oude namen vind ik mooier.
De volgende is voor jou.
Jutphaas klinkt inderdaad mooier, ik wist niet van de samenvoeging tot Nieuwegein. Heb de naam uit streetview gebruikt.
Volgende dan maar, geen kerk maar klein Mariakapelletje. Kwam ik vandaag tegen tijdens fietstocht. Ondanks de vrij stevige wind toch nog een 90 km gefietst.
Er is ter plekke geen streetview helaas, staat wel een fotopunt van op google maps
raadplaatje 138.jpg
Dat heb je razendsnel gevonden Math. Vandaag zag de kapel er keurig uit hoor.
volgende voor jou
Dat vandalisme was in 2016, zag ik.
Hier nog de Google plek

De volgende prent heeft ongeveer dezelfde beeldelementen.
Ook hiervan is geen streetview, maar als je de naam van de plek in Google Maps intikt, krijg je de locatie en een plaatje.
IMG_3321.jpg
Grenskerk in Nederweert is goed. De plek ligt veel dichter bij Maarheeze (gemeente Noord Brabant) dan bij Nederweert (gemeente Limburg), maar hij ligt in Limburg !

Grenskerken zijn monumenten die herinneren aan de tijd van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, toen de katholieke eredienst in de Republiek officieel verboden was. Brabant was één van de Generaliteitslanden. Dit deel van Limburg hoorde toen bij het Opper-Gelre. De grenskerk lag dus net buiten de Republiek .

Het Weerterbos is een prachtig gebied om eens door heen te fietsen. De belangrijkste paden zijn onverhard, maar met een gravelfiets of een robuuste reisfiets goed te doen.

Volgende voor Da Vinci.
Ik had gezocht onder openluchtkerk en toen zo gevonden.
De geschiedenis van de grenskerken kende ik nog niet. Interessant.

Het volgende raadplaatje, een kapel:
Kapel 4.jpeg
Klopt, de Mariakapel in Itteren, een stukje achter de kapel stroomt de Maas.
Twee weken terug fietste ik een rondje Maastricht en kwam ik hier langs.
De beurt gaat naar Martin.
Een paar minuten gezocht op Wikipedia naar "veldkapelletjes".
Dan voeg ik nog een veld- of wegkapelletje toe:
DSC03065-kl.jpg