Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
bladerdeeg schreef: Het geheel kwam op mij nog wat zwaar en met name volumineus over. Hoewel ik ruim voldoende eten bij had, bleek het water niet toereikend voor 2 dagen.
Huizen, restaurants, cafés, ... bieden vaak een prima oplossing. Maar als men ergens fiets waar men niets of niemand tegen komt, dan kan een kleine waterfilter (b.v. van Care Plus) de hoeveelheid water die je moet meenemen sterk beperken. Zo'n filter is immers goed genoeg om alle niet chemisch verontreinigd water in het grootste deel van Europa geschikt te maken als drinkwater.
bladerdeeg schreef: Ik had de indruk dat het grootste volume in het bruine brood zat en vraag me dan ook af hoe jullie dit oplossen met het ontbijt en de lunch
Heel veel tips hierover zijn terug te vinden op: http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php
Maar brood is veel lucht en dus veel volume. Havermout, compacte muesli, ... vind ik veel handiger.

Renaat
bladerdeeg schreef:Ik had de indruk dat het grootste volume in het bruine brood zat en vraag me dan ook af hoe jullie dit oplossen met het ontbijt en de lunch?
Je hebt ook andere soorten dan gewoon bruin brood. Roggebrood is er een van die ik wel eens toepas voor een weekendje, maar wellicht heb je daar na een tijdje al schoon genoeg van. Winkels gericht op biologische/macrobiotische/natuurvoeding hebben vaak broden die veel minder gerezen zijn. Ik kom nooit in zulke winkels maar weet van eten bij kennissen die dat wel doen dat ik zulk brood vaak ook erg lekker vind. Dit soort brood is vaak wel erg duur.
Zelf brood bakken met een broodmachine kan ook (doe ik regelmatig, dwz 1x per dag). Dan is het recept gewoon flink bezuinigen op gist; begin dan met een kwart van de normale hoeveelheid want de helft maakt niet veel verschil.
Ik neem vaak kiembrood mee van TerraSana. Compactbrood van 400 gram. In gesloten verpakking lang houdbaar en in diverse smaken. Het brood smaakt licht zoetig door de moutsuikers. Die ontstaan tijdens het kiemen, voordat het brood op lage temperatuur wordt gebakken. Erg lekker en voedzaam.

Piet.
Ik zit zelf aan de muesli en probeer in lokale winkeltjes fruit aan te schaffen maar niet te veel.
Hier nog andere tips:
http://hikingadvisor.be/voeding/
voor ontbijt neem ik vaak Brinta of witabix mee
die laatste stamp ik dan helemaal fijn en bij beide doe ik meteen melkpoeder en maak afgepaste zakjes
kan niet oud worden zo als brood
neem ook altijd honing mee voor aan te zoeten en voor in de thee
In dit topic over IJsland worden ook veel opties voor compacte voeding genoemd.
bladerdeeg schreef:Zojuist ook mijn eerste bikepacking tweedaagse gedaan met geheel eigen materiaal. Nog niet helemaal tevreden, maar wellicht zijn er nog tips.
Mooi paklijstje hoor, lijkt mij niets te veel. Hoeveel kilo denk je dat het was en waarom vond je het wat volumineus? Mss door je bivybag + tarp want dat is vaak groter dan een klein tentje? En waar blijven de foto's want dat willen we natuurlijk zien: stoere bikepackers die hongerig afzien in een bivybag. 8)

Wat is trouwens een ANWB krijgertje?
Ik had de indruk dat het grootste volume in het bruine brood zat en vraag me dan ook af hoe jullie dit oplossen met het ontbijt en de lunch?
En hoe doe je dat op langere tochten zonder bevoorradingsmogelijkheden?
Accepteren dat je afvalt. :D Ik ben net een maand in een onherbergzaam berggebied weggeweest en 5kg afgevallen, kan handig zijn. :wink: En je eetgewoontes (tijdelijk) aanpassen, leren wat je lichaam nodig hebt/aankan en wat je mentaal aan kan zonder gelijk in de stress te vliegen omdat het eten bijna op is. Ik kan nu op zeer weinig voedsel een paar dagen verder, je lichaam past zich aan als je erop instelt, althans dat is mijn ervaring want eerst kon ik dit niet. En de meeste mensen hebben een vetreserve waar mijn 10kg bagage niks bij is en dat slepen ze elke dag met zich mee, prima reserve voedsel lijkt mij. Jammer genoeg heb ik dat niet want lijkt me erg handig. :)

Ik heb op lange tochten nooit brood bij me, alleen heel soms zweeds roggebrood, niet dat zwarte wat je in nederland kent maar dit is zeer droog en superlang houdbaar, twee weken is makkelijk te doen. Maar brood vult niet, vraagt beleg en bij elkaar geeft dat enorm veel pakvolume, krijg ik nooit in de rugzak kwijt. En in een drybag proppen is vragen om ellende, dus daarom heb ik altijd haver of muesli met nootjes, zaden, pitten etc. Geeft meer brandstof dan brood, daar krijg ik alleen maar honger van.
Lunchen is bij mij vaak warm eten omdat ik koken in de avond nooit trek, ik stop altijd te laat en ben dan vaak te moe of te koud om nog te gaan koken.

En als ik eindelijk een dorpje met een winkel tegenkom (kan 2 tot 3 weken duren) koop ik wat ik op dat moment denk te kunnen eten en vreet dat buiten razendsnel op want je maag is ook een tas, kan veel in. Maar als ik te lang op droogvoer heb gezeten krijg ik er bijna niks in. Van vetten, yoghurt en zoete suikerdingen word ik gelijk misselijk en grote maaltijden met bv bonen, aardappels, pasta, kaas, vette sausen etc gaan er gewoon niet in. Dus dan rij ik eindelijk een dorpje binnen, hongerig, moe en blij dat ik nog leef en hoera er is een kebabtent! maar helaas, ik kan alleen kwijlend de geur opsnuiven. Weet niet of andere dat ook ervaren maar tis best lastig want je wilt bijtanken, je denkt dat je dat nodig hebt alleen lukt het niet. Kan ook zijn dat m'n lichaam te moe is om te eten of nog in shock is na al dat fatbike-geweld. :)
Allen,

Dank voor de ideeën. Het handigste en belangrijkste lijkt inderdaad het overstappen op een vorm van havermout en het vooraf toevoegen van (baby-)melkpoeder. Aan de tussendoortjes heeft het niet gelegen, daar geniet ik nu nog van.

Oh, en de bivibag+tarp zijn behoorlijk compact. Samen net zo compact of compacter dan een silnylon tentje.
Yopie schreef:je maag is ook een tas
Dat is de tip van de dag! :D
Yopie schreef:... tis best lastig want je wilt bijtanken, je denkt dat je dat nodig hebt alleen lukt het niet. Kan ook zijn dat m'n lichaam te moe is om te eten of nog in shock is na al dat fatbike-geweld. :)
Als je twee weken op een stoel hebt gezeten valt het niet mee om direct een heftige dag te fietsen. Als je spijsvertering twee weken lui is geweest kun je er ook niet meteen een dubbele vette kebab in gooien; dan heb je inderdaad kans dat het spul retour gezonden wordt.
Leon schreef:
Yopie schreef:je maag is ook een tas
Dat is de tip van de dag! :D
Nou, da's iets wat de bolletjesslikkers onder ons natuurlijk al lang wisten :lol:
Leon schreef: Als je twee weken op een stoel hebt gezeten valt het niet mee om direct een heftige dag te fietsen. Als je spijsvertering twee weken lui is geweest kun je er ook niet meteen een dubbele vette kebab in gooien; dan heb je inderdaad kans dat het spul retour gezonden wordt.
Bij fietstochten met dikke zijtassen in de bewoonde wereld met al zijn terrasjes, ijsjes, biertjes etc, werkt 't bij mij ook heel anders. Inplaats dat m'n maag protesteert als ik er weer van alles in wilt stoppen, moet ik bij thuiskomst vooral niet in hetzelfde (vr)eetpatroon doorgaan want dan groei ik hoogstwaarschijnlijk in zeer rap tempo dicht.

En 't is iets anders, maar tis een beetje vergelijkbaar met de rauwe eenzaamheid in onherbergzame gebieden. Als je dan eindelijk in de bewoonde wereld komt en je je hongerig verheugt op menselijk contact, op praten, lachen en mss wel samen eten of een fles wijn delen, kan dat soms best moeilijk zijn. De aandacht, drukte en alle poeha eromheen is dan al snel teveel. Kan lastig zijn als je net bent uitgenodigd.
Ik had dat pas geleden nog; ik fietste zo uit het rauwe berggebied naar een vriend die gelijk heel blij een enorme maaltijd op tafel zette, drank uit de kast trok en enthousiast Motörhead uit de speakers liet schallen. :shock:

Maar iig is een paar weken bikepacken in de onbewoonde wereld niet verkeerd bij overgewicht, lijkt mij een prima dieet. :D
bodhi schreef:he Yopie
is het niet makkelijker om de peddel delen langs je bovenbuis te bevestigen
met het peddelblad naar achter en langs je staande achtervork
heb zo ook al heel veel lange spullen vervoerd op de fiets
Sorry voor mijn late reactie, ik was even een tijdje afwezig, maarrr zal vanaf nu 't forum weer flink bombarderen met zeer nuttige info en ellendiglange teksten. :wink:

Bedankt voor de tip Bodhi, alleen gaat dat helaas niet door de brede fatbike wielen en hoge banden. Lange spullen komen altijd hoog boven het achterwiel, dat is te doen over asfalt maar niet over moeilijke paden waar je snel wilt afstappen. Daarom ook een zeer schuine bovenbuis, scheelt vooral veel gejodel bij de man. En ook onmisbaar in diepe sneeuw want als je daar afstapt zak je gelijk een halve meter weg en knal je pijnlijk met je kruis op de bovenbuis of lig je languit op de grond. Ik zit ook altijd te klooien met lange ski's, weet nog steeds geen goede manier om ze mee te nemen. Vooral niet verkleed als Michelin mannetje met dikke zware maanschoenen, soepeltjes en elegant op/afstappen is er dan niet echt bij. Dus als iemand nog een supertip weet hoe ski's en skistokken te vervoeren, graag!! 8)

Afbeelding

Hier nog een foto wat ik bedoel, de ski's kunnen alleen maar horizontaal want langs de brede achtervork zou heel raar trappen, een beetje errug wijd. :D
bladerdeeg schreef:Weet niet of je deze packraft gekocht hebt of leent, maar zelf heb ik een (fragiele, dat wel) erg lichte van Supai, de Flatwater Canyon. Dat samen met een peddel die erg licht is en waarvan de peddelbladen in het vakje kan waar normaal je waterzak in gaat (wel een 35L rugzakje). Erg licht samen en toch best compacter dan zo'n MRS/Alpacka ding.
Nu heb ik niet gegoogled maar superlicht en compact klinkt wel goed. Heb je er geen foto van, altijd leuk! Zit er ook een spatzeil bij en kan ie tegen wat woest water, rotsen, zand, fatbikes, zout water en ook tegen vorst want zag net een mooi filmpje van een packraft in de sneeuw, was weer erg inspirerend. 8)

Ik had een MRS microraft maatje M, net iets te groot voor mij maar dat kon niet anders want de dikke fatbike vraagt toch om groot. Maar als ik de bagage voor mijn voeten propte was er redelijk steun voor de voeten/benen. Het geheel weegt 3100gram maar dat is met spatzeil, zitkussentje, tas etc. Ik had de tas niet mee en zat ook op een drybag dus dat scheelde wat gewicht maar alles bij elkaar was het veel gewicht aan het stuur. Ging prima over terrein- en gravelpaden maar dikke mosvelden, moerasblubber, rotspaden en steile berghellingen was soms flink duwen. De fiets optillen lukte niet meer, was niet te doen, vooral niet met een zware rugzak en een dikke week voedsel erin.
Ook was ik door de hoog uitstekende peddels aan de rugzak snel uit balans, voelde gevaarlijk op steile bergpaadjes. Het maakte ook niet uit hoe strak de rugzak zat of dat de bladen naar een bepaalde kant stonden, ik bleef gewoon snel uit balans. En om niet steeds met de helm tegen de bladen te komen had ik ze ver naar achteren getrokken wat me ook uit balans bracht bij het steil omhoog duwen/klauteren van de fiets.
De fiets zelf deed het prachtig, die denderde gewoon over alles heen of stond geduldig te wachten tot ik weer wat energie had opgeladen, hij had geen greintje pijn. Ik denk niet dat die tocht met smallere banden en velgen was gelukt, denk dat er dan heel vaak was gevallen en wrs ook schade aan de velgen/spaken want ze krijgen enorm op hun donder tussen rotsblokken.

Ik zal later nog een klein verslagje maken, met wat plaatjes erbij. Hier alvast een paar over het bikepacken zelf:

Afbeelding

Het voelt wat raar een fiets met een bootje en peddels in een landschap waar je alleen kunt wandelen, daarom borrelde bij mij vaak die eeuwige fatbikevraag omhoog: 'Wat doe ik hier en waarom moet het altijd zo moeilijk?"

Afbeelding

En het was soms ook moeilijk, zoals hier in de smalle diepe smeltwaterpaadjes. De pedalen grijpen de zijkant dus je kunt niet fietsen maar het is te smal om naast de fiets te lopen. Dus je staat veel hoger dan de fiets, kromgebogen te duwen, je stapt en struikelt over rotsblokken, glijdt uit over plakken mos, glibbert door blubber en als je zwetend opkijkt zie je dat er kilometers lang geen verandering zal komen. Leuk hoor dat bikepacken, vooral met een zwaar bootje erbij. :lol:

Afbeelding

Maar zittend in de zon, leunend tegen een rotsblok, hete koffie slurpend en met een prachtig wijds uitzicht aan m'n voeten weet ik het weer: zonder die fiets had ik hier nooit kunnen peddelen en zonder die gekte in me had ik dit nooit beleefd. En juist dit soort momenten maakt het leven rijker, ik zou dit voor geen goud willen missen, je moet er wat voor doen maar tis het zeker waard. 8)

Afbeelding

Groen Lapland: zo ver je kijkt geen wegen, bewoning of enig ander menselijk ingrijpen. Hier kun je wekenlang alleen zijn, soms zijn er rendieren die je vreemd aanstaren maar verder hoor je alleen wind en vogelzang. En soms zie je je eigen nietige schaduw: een klein figuurtje op een veel te grote fiets. In de nacht hoor je alleen je hartslag, 't geritsel van dieren om je tentje en één keer hoorde ik wolven zingen, was mooi, indrukwekkend en griezelig spookachtig.

Afbeelding

Wat dit is weet ik ook niet: fietsen, bikepacking, bikerafting of is het een kano op twee wielen? Het is iig een prima manier om een stukje over land te gaan zonder eerst alles in te pakken. Je zet de packraft bovenop het pedaal (met iets zachts ertussen), klemt hem met een spanbandje vast, schuift een drybag tussen voorband en packraft zodat er niks lek schuurt en dan is het gewoon lekker lopen.
En hopen dat het niet plots gaat waaien. :shock:
Dag Yopie,

Een foto heb ik niet van mezelf, wel van packrafting-store.de. De webwinkel waar ik deze aangeschaft heb:
Afbeelding.
(Klik op de foto voor de bijbehorende webpagina.)

Er zit geen spatzeil bij, de bodem is ook enkellaags. Woest water, fatbikes, rotsen en vorst (ijs) lijkt me helaas niet voorbestemd voor dit model. Daarvoor zou echter een MRS Tulo prima geschikt kunnen zijn. Deze werkt met dijbeenstraps i.p.v. een spatzeil. Daardoor ook zeer geschikt voor woester water, maar ook bijna 3x het gewicht van een Supai Flatwater Canyon II. Nog altijd 2/3e van het gewicht van jouw model.

Het is maar net wat je voorkeuren zijn.
Dankjewel Bladerdeeg en sorry voor m'n luiheid dat ik niet zelf ff googelde. :oops:

Ik denk dat ik beter verder kan reageren in 't bikeraft-topic, zit hier weer offtopic te zijn. Moeilijk hoor het juiste topic kiezen als bikepackende bikeraftende fatbiker. Zal ook m'n eerdere reactie over bikerafting kopieren, beetje orde scheppen enzo. :shock:

Is het trouwens niet een idee om 't bikepack- en/of fatbiketopic (nauw verwant aan bikepacking) onder te verdelen in meerdere topics (aldus een subforum maken) want beide topics worden zeer actief gebruikt waardoor veel info verloren en ondergesneeuwd raakt. Iedereen dumpt nu zijn vragen/tips in beide topics (vooral ik ja) en daardoor is er nu een chaos van allerlei nuttige tips, links, foto's, video's, reisverslagen etc. Dus een hele zoektocht om iets te vinden en dit wordt alleen maar erger.
Het bikepack-topic heeft al bijna 20 pagina's en 't fatbike bijna 1200 (1200!) reacties, ga daar maar eens iets zoeken. En als je ziet hoe vaak ze worden gelezen, samen bijna 200.000 keer! vraagt dat mss om wat orde/organisatie want die rommelige bikepackers maken er alleen maar nog meer chaotische zooi van. Komt wrs door hun avontuurlijke aard, moet spannend blijven enzo. :D
Maar ik denk dat de 'kijkcijfers' na wat reorganisatie zeker nóg meer zullen groeien, want het is blijkbaar een geliefd onderwerp, bikepacken. Of is het alleen maar werk voor de moderators en gaan we daarna toch weer vrolijk in dit topic verder?

En hier is mijn bijdrage tot wat orde in de chaos! :D
Binnenkort ga ik mijn eigen bikepacking tassenset in elkaar zetten. Met mijn huidige set scheelt het in gewicht (Cordura 1000D tassen, Tubus drager) al gauw 3-4 kg. En omdat ik met mijn Surly altijd naast het asfalt rijd, vind ik het uiteindelijk wel zo prettig om geen zijtassen te hebben.
Hier wat overwegingen:

Voortas en zadeltas worden stevige drybags van ca 20 liter (200gr/stuk); dat is veel volume maar dan kan ik de inhoud van een eventuele rugzak er ook in kwijt (rugzak wil ik niet altijd dragen/meenemen); en vergeleken met een 13 liter drybag scheelt het maar 35 gram/stuk in gewicht; mijn frame is een XL dus tussen stuur/zadel en band is ruimte genoeg. Ik gebruik geen speciale voortas met dubbele sluiting; mijn oude zijtassen hadden enkelzijdige sluitingen en dat werkte prima; bovendien is er een beperkte keuze (Revelate/Alpkit) in volume.

De zadeltas gaat op een Rapro rekje (Rapro was me net voor met het idee :wink: ) wat ik maak van een oude alu Blackburn lowrider beugel, dat ik vast zet op de nokjes voor een achterdrager; veel saddlebag merken (Porcelin Rocket/Specialized) werken al met zo'n verstevigingsbeugel. Misschien dat ik ooit nog zo’n beugel van staal ga/laat maken…

De voortas komt te hangen in een framepje van spanbanden tussen het stuur en de vorkkroon; een soort stuurtasje en kaartenvak komt er ook maar ik weet nog niet precies hoe.

Losse tasje op de bovenbuis komen er niet, dat vind ik te veel gedoe. Bikepacking in NL is niet zoals in bijvoorbeeld de USA waar je fiets “veilig” in de wildernis staat; op veel kampeerterreinen hier laat ik al die losse dingen toch liever niet op mijn fiets zitten en om dat er dan elke keer af te halen... zucht... denkt er nog even over na :wink:

En dan de frametas, die kan vanwege de fatbike trapasbreedte (10 cm) onderin een stuk breder worden dan standaard; ook vooraan bij het stuur kan hij breder; op die plekken komt wel iets van versteviging, anders gaat de tas doorzakken over de schuine buis. En uiteraard binnen in de tas een tussenschot tegen het uitbuiken.
Maar de sluiting, daar twijfel ik nog over, wordt het een rits- of rolsluiting; een ritssluiting kun je fietsend met één hand openen en sluiten maar kun je bij inpakken niet overbelasten, gaat ook sneller kapot; een rolsluiting kun je wel op spanning sluiten, is relatief meer waterdicht maar is iets zwaarder en werkt wat ingewikkelder bij sluiten; vroeger maakten Porcelin Rocket en Defiant nog frame bags met rolsluiting maar daar zijn ze zo te zien mee gestopt; waarom, is er geen vraag naar? En op websites als Bikepacking.com zijn maar weinig bikepackers met frametassen met rolsluiting te zien. Waarom, omdat ze niet te koop zijn? Op een aantal MYOG/DIY bikepacking forums worden ze wel volop gemaakt.

Vraag daarom: wat is de beste keuze, rits- of rolsluiting voor een frametas? Wat zijn jullie ervaringen met beide types tassen?
@Shane: jij hebt beide tassen zelf gebouwd, wat is jouw ervaring in het gebruik?


Binnenkort dus het nodige materiaal bij extremtexil en bike24 bestellen :D
De rolsluiting is makkelijker om te maken (vind ik) en robuster. Als het past bij wat je wil maken zou ik daar voor gaan.

De enige grote voordeel van ritsen is dat je meerderen vakken kan maken en iets sneller toegang. Maar als je een beetje slim inpak hoeft de frame tas alleen open voor de lunch pause :)

Ik zou de webbing iets anders doen dan wat ik gedaan heb, iets meer in de richting van de Porcelain rocket model met stof ipv webbing. Mijn idee leek goed maar de rood webbing wordt omhoog getrokken waardoor het snel tegen mijn knieën aanzit. De elastiek optie voor de bevestiging werkt super trouwens(wel iets meer gebruiken dan in deze foto).

AfbeeldingIMG_1718 by Shane Cycles, on Flickr
Hoi Shane,

Bedankt voor je reactie. Wat betreft het maken van vakken/tussenschotten in een frametas, waarom zou dat bij een rollsluiting moeilijker zijn?

Wat is het voordeel van elastiek ten opzichte van Velcro? Als jij elastiek gebruikt voor de bevestiging aan de buizen, betekent dat, dat ie de tas er 's avonds niet van af haalt? Haal je de spullen er dan wel uit?

Porcelain Rocket heeft inderdaad een mooie roll top tas en oplossing voor die straps. Heb er ook al kwijlend... :wink: Hun site laat hem alleen niet meer zien. Misschien wordt ie alleen custom gemaakt en daar zijn ze vanwege de drukte nu mee gestopt :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als die roll top niet bevalt kun je er later altijd nog een rits in zetten. Omgekeerd gaat moeilijker :wink:
Smitty schreef:Hoi Shane,
Wat betreft het maken van vakken/tussenschotten in een frametas, waarom zou dat bij een rollsluiting moeilijker zijn?
Ik bedoel aparte compartimenten niet tussenschotten. Met ritsen kan je 2 of meer gesloten ruimtes maken.
Wat is het voordeel van elastiek ten opzichte van Velcro? Als jij elastiek gebruikt voor de bevestiging aan de buizen, betekent dat, dat ie de tas er 's avonds niet van af haalt? Haal je de spullen er dan wel uit?
Ik laat mijn tassen altijd op de fiets zitten. Voordeel van elastiek is je tas kan iets vervormen als je iets te veel in wil proppen (zeker een voordeel als je een rits gebruikt) je tas vervormde ook meer naar je rugzak als je je fiets op langen stukken moet tillen, waardoor het iets beter zit, en iets minder probeert te ontsnappen. De elastiek zit niet in de weg als je andere tassen wil monteren. Bidon nokjes op b.v. de onderkant van je schuine buis zijn nog vrij . Je kan onderweg makkelijk de tas weer vast zetten met tye-wraps of zo als iets fout gaat, De tas is ook makkelijker te maken. etc etc :D
AfbeeldingIMG_2300 by Shane Cycles, on Flickr
AfbeeldingIMG_1697 by Shane Cycles, on Flickr

Nog een voordeel van de rolsluiting, is dat als je buizen ongeveer hetzelfde hoeken hebben kan je de tas op meerderen fietsen kan gebruiken door alleen de hoogte aan te passen (de elastiek optie helpt hier ook meer als er een klein verschil in geometry is...)

AfbeeldingIMG_1753 by Shane Cycles, on Flickr
Ik ben net terug van een weekje GR247 fietsen in Spanje. Prachtige route! Zeer aan te raden.

Waar ik jullie voor wil waarschuwen: Ortlieb Seatpack, vreselijk product; grote tassen die je maar zeer beperkt kan vullen (tot ongeveer minimum vulling), omdat deze zo erg doorknikt dat het bij gehobbel je achterwiel raakt. Wel heel tevreden over zadeltassen van Apidura en Revelate.
Smitty schreef: Voortas en zadeltas worden stevige drybags van ca 20 liter (200gr/stuk); dat is veel volume maar dan kan ik de inhoud van een eventuele rugzak er ook in kwijt (rugzak wil ik niet altijd dragen/meenemen); en vergeleken met een 13 liter drybag scheelt het maar 35 gram/stuk in gewicht; mijn frame is een XL dus tussen stuur/zadel en band is ruimte genoeg.
Ik wil ook een XL frame, jaloers!! Heb maar een smal 16" maatje, zielig he? :wink:

20 liter valt best mee toch? Ik heb vaak twee 18L drybags, soms een 13L op het stuur maar daar zit ook altijd nog een 8L bovenop, dus samen 26 of 21L. Twee drybags boven elkaar op het stuur gaat trouwens beter dan een dikke 18L want die heeft de neiging op de vette noppenband te hangen en na een paar minuten heeft die er dan grote gaten in getrokken. Maar mss zit jouw stuur hoger?
Vraag daarom: wat is de beste keuze, rits- of rolsluiting voor een frametas?
Die PR met rolsluiting is idd mooi zeg. Maar ik vind eigenlijk een rits toch mooier, is een strakker geheel (heel belangrijk op een smerige fatbike haha) en opgerolde stof maakt de tas nog dikker/breder en dat was voor mij de voornaamste reden niet voor rolsluiting te kiezen.
De Revelate tas die ik heb heeft aan beide kanten een rits met twee verschillende ruimtes, het is denk ik daarom extra verstevigd en gaat het niet als een zak lubbelen. Maar het ene vak is maar zeer klein, tis erg smal, het loopt maar tot de helft van de tas. Wel handig zo'n gescheiden vak, bij mij zit daar altijd een kabelslotje, groot zakmes en nog wat klein spul in wat je snel wilt pakken zonder eerst in dat grote vak te moeten rommelen. Daar zit altijd pompje, gereedschap, vette biba, tentstokken, haringen, extra spanbandjes, liter brandstoffles en andere zooi in .. wat een gedoe om daarin te moeten zoeken. Vooral als het regent of barkoud is, dan wil ik snelsnel iets kunnen pakken.

In het grote vak kun je met klittenband ook een deel afsluiten maar dat gebruik ik nooit omdat anders de tenstokken en liter fles brandstof er niet meer in kunnen. Maar tis wel handig zo'n vakje want dat beschermt bv een reserve biba, want alle spullen schuiven toch constant tegen elkaar, vooral in een fatbike die als een skippybal overal overheen hobbelt/dendert.

En ik ben een fan van klitteband, hop snel lostrekken en geen gedoe als het vol sneeuw of ijs zit. Werkt altijd. Elastiek gaat in mijn winterbeleving wrs snel breken en uitdrogen. Zo ook vind ik gespen in de winter iets verschrikkelijks, ze vriezen vaak vast en met dikke handschoenen aan zijn ze moeilijk open te maken. En tot nu toe gaan de ritsen nog steeds open/dicht, zelfs met al de modder die ze vaak te eten krijgen dus ik ben erg tevreden. :)

Afbeelding

Dit is het kleine vakje, het stopt precies achter de rits. De rest van de tas is bereikbaar via de andere kant. (en wat een zielig klein framepje he?)

Afbeelding

Dit is de andere kant, op circa een derde van de tas zie je de scheiding van het binnenvak dmv klitteband, maar bij mij staat het dus altijd open.