Ah fijn een paar reacties, en sorry voor het late reageren maar ik was een paar dagen weg.
Stef, fijn een beetje steun want de meeste begrijpen niet zo goed waar ik mee bezig ben. Heb gegoogled, veel info gevonden en de 5x5 klinkt zwaar maar ook zeer doeltreffend voor een monstertocht door een slap fatbikertje. Ik ga donderdag met 't
echte trainen beginnen, heb al de spieren met machines/apparaten wakker geschud (tillen, trekken etc) en ben weer gaan hardlopen. Met de deadlift-oefening wacht ik nog even, heb pas m'n onderrug bezeerd en dat voelt nog niet goed. En ook heb ik lange benen en op de een of andere manier die ik nog niet snap gaan deadlifts niet zo lekker, m'n knieën zitten in de weg ofzo. Ja een beginner, dat is duidelijk
, moet nog veel leren maar het gaat vast lukken.
Hopelijk zorgt het trainen ook voor minder kans op blessures tijdens de tocht, bij vallen en onverwachte verkeerde bewegingen enzo. De Kungsleden zal wdb meevallen maar de rest van de tocht niet. Heb al wat routes laten vallen want daar heb je beide handen nodig om jezelf omhoog te trekken, dat gaat niet met een fiets erbij (solo, met zijn twee zou nog wel kunnen). De fatbike kan ook sommige dingen niet, hij is te zwaar en zijn wielen zijn vaak onhandig groot. Of
ik kan het niet, zou natuurlijk ook kunnen.
Maar een fatbike kan weer andere dingen beter, zoals met z'n dikke banden over loopplanken balanceren en over rotsgrond hobbelen. En dat is er veel op de Kungsleden, in onderstaand filmpje kun je dat goed zien. Het is maar een klein stukje van het pad (de jongens doen een rondje van circa 150km en dan nog 70km over de gewone weg) en als mijn duits klopt hebben ze 7 uur over een bep. stuk van 17km gedaan. En dat op lichte mtb's en zonder zware bepakking! Ik heb de zware Pugs vol met kampeerzooi hangen (ga een maand weg), åj dat wordt pijn lijden.
alma schreef:Poeh, Yopie, dat wordt een geweldige, maar loodzware onderneming. Afgelopen najaar heb ik een dergelijke tocht gemaakt door de alpen en verder. Voor mij was 17kilo totaalgewicht (fiets plus aanhangende bagage) ongeveer het maximum wat ik over grote afstand steil bergop kon tillen/slepen/duwen. Waar voor jou de grens ligt weet ik niet, maar ik zou zeker niet vertrekken zonder dat voor jezelf duidelijk te hebben. Heb je niet meer de kracht om je fiets van z'n plek te krijgen, dan houdt het namelijk op, en kom je geen meter verder. Je fiets aftuigen en bagage en fiets afzonderlijk naar boven brengen, is dan - naast terugkeren - de enig overgebleven optie. Voor een klein stukje gaat dit nog wel, maar wat als je een pas over moet van 800 meter?
Alma, ik ben er best wel bang voor. Er kunnen ook zoveel dingen fout gaan, vooral als er vermoeidheid bij komt. Noodweer, afzien, alleen zijn etc kan ik redelijk aan maar lichamelijke vermoeidheid vreet/ondermijnt, althans bij mij. Sommige fietsers hebben het geloof ik andersom, die geven 't op als ze alleen al een koude sneeuwvlakte
zien, ik ga daar juist enthousiaster door trappen maar een steile helling met op m'n rug een zware Pugs .. nee dat kan ik weer niet. Heb vorige zomer verscheidene keren moeten opgeven, het lukte me niet. En omhoog is één ding maar naar beneden klimmen is vaak gevaarlijker, je moet de remmen dichtknijpen anders stuitert de fiets er vandoor maar je hebt ook je beide handen nodig om je aan rotsen vast te houden. En de fiets trekt je naar voren, haalt je uit je evenwicht, knalt alle kanten op of blijft met die rotpedalen ergens steken. Ik ben ook van plan om ze dan eraf te draaien, heb geen zin meer in scherpe pinnetjes die m'n rug, benen en armen openhalen. Nee, al met al ben ik slecht in fatbikes ophijsen, daarom ligt m'n hoop nu bij krachtsport.
Zorg er ook voor dat je de bagage zodanig over je fiets verdeeld dat deze makkelijk tilbaar blijft, dat wil zeggen in balans op het punt waar je hem beet pakt. Verder kan het handig zijn om de mogelijkheid te hebben een deel van het gewicht van je fiets naar je rug te verplaatsen. Dan is je fiets makkelijker te tillen.
De zwaarste spullen zitten in de frametas, daarnaast een drybag aan stuur/zadel en een kleine rugzak op de rug. Misschien ook nog een kleine drybag aan de voorvork, weet 't nog niet zeker. Bagage en fiets afzonderlijk naar boven brengen heb ik verscheidene keren gedaan, kost tijd maar soms kan het niet anders. Heb ook geleerd dat je altijd een rugzak bij je moet hebben, met een kleine nooduitrusting erin (mes, reddingsdeken etc) en die draag ik dan heen en weer, heel onhandig maarja toch het beste denk ik.
Tillen doe ik meestal met de arm over 't frame, hand aan de onderbuis en met het zadel op de schouder. Zit nog te denken om iets onder het zadel te klemmen, als kussentje voor die smalle schouders.
Verder weet ik het ook nog niet, het vervelende is dat ik er pas achterkom als ik er ben.
En Alma, had jij van te voren getraind, bedoel met krachtsport of iets anders?
Kun je eigenlijk uitrekenen hoeveel energie het kost om een bep.gewicht een steile helling op te slepen? Dus niet trappend maar tillend?