Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Van gewichtheffen ga je niet meteen beter fietsen, maar je kunt er wel wat bovenlichaamssterkte mee opbouwen, iets dat bij fietsers nog weleens te wensen overlaat. Laat je alleen wel goed adviseren, het is ook héél makkelijk om je met gewichtheffen grote problemen op de hals te halen.
Begeleiding gaat niet, ik kan de zaal gebruiken tussen 6 en 7 uur en that's it, niemand is er dan. Dacht zelf om om de dag een uur te trainen, weet alleen niet pecies welke spieren je gebruikt bij een fiets tillen en door sneeuw duwen enzo. Er zijn dagafstanden van meer dan 20km waarbij de fiets constant getild moet worden, en vaak steil omhoog over rotspartijen pfft .. dat lukt me nooit. Heb hem pas geleden op een goede weegschaal kunnen wegen, bijna 17kg zwaar. En dat is zonder bagage. Gewichtheffen lijkt mij dan toch een goede hulp, ik ga het maar doen. Ajaj en dat in de vroege ochtend! :shock:
We zaten net het bikepack-topic gezellig met offtopic fatbike-praat te vullen dus ga ik hier maar verder (moeilijk hoor dat ontopic blijven).
nobbiomatic schreef:je kunt natuurlijk ook nog vulcaniserende tape gebruken voor bescherming van je frame, ideaal voor estreme rondingen en je kunt de dikte bepalen door het aantal omwentelingen dat je het inwikkelt.

en waarom neem je een binnenband mee? een fatbike heeft banden van 4 inch of breder (geloof ik). dan kun je beter de overstap op tubeless maken. veel minder kans op lekrijden. en je hoeft niet het gewicht van al die binnenbanden mee te leuren..
Vulcaniserende tape?! je bent geweldig Nobbiomatic! dat ga ik zeker doen!

Over tubeless heb ik nog niet nagedacht, is dat wel geschikt voor extreme kou, diepe sneeuw, lage bandenspanning, stroomversnellingen, rotsen .. oftewel Lapland? :? Een reservebandje weegt wel zwaar ja, tegen de 400 gram ('t slaapmatje weegt maar 30g meer) en vooral: waar laat je die? Al m'n tassen stromen al over .. wat een gedoe dat bikepacking. :wink:
En de tocht die ik ga maken wordt zwaar voor de bandjes. Eerst een paar dagen bikeraften door rivieren, moeras en rotsgebied, daarna volg ik de Kungsleden (circa 500km wandelpad door het gebergte) en zit ook te denken om Sarek in te gaan. Dat wordt ook wel het Alaska van Europa genoemd (er is geen ander europees gebied wat hierop lijkt); een alpine gebied met honderden bergtoppen, 100 gletsjers, diepe dalen, vele wildstromende rivieren, er woont niemand, zijn geen wandelpaden, berghutten etc.
Dus de hele tocht is nogal heftig, met steile hellingen, scherpe rotsen, km's lange afstanden met keien/stenen, sneeuw, ijs en veel stroomversnellingen. En geen bewoning of winkels waar je een fatbikebandje kunt regelen en als je ziet hoe ze soms op hun donder krijgen .. Heb ook geen flauw idee hoeveel km ze al gedaan hebben, heb pas sinds kort een kmtellertje (staat nu op >1500) en verder heb ik het nooit bijgehouden. De dikke buitenband en vette noppen beschermen wel goed maar ben bang dat een lek door een knauw van een rots groter is dan bv door een doorn, meer een scheur(tje) dat mss niet meer te plakken is?
Goh wat kan een mens angst voor een lekke band hebben, daar heb ik normaal nooit last van, stom gepiep zeg. :D

Hieronder wat gejatte plaatjes van het woeste Sarek, gewoon omdat het daar zo mooi is. Door de grauwe bergen, de gletsjers die langzaam de valleien in stromen, de unieke rivierdelta's, de bergtoendra's, veenmoerassen, rendieren, elanden, beren .. het is een prachtige wildernis.
Het is verboden voor motorvoer- en vaartuigen, vliegtuigen, paardrijders, honden (die laatste mogen wel aangelijnd in de winter in een bep.gebied) en ook kanoers, rafters etc zijn niet overal toegestaan. Het is dus alleen te voet begaanbaar, en misschien met fatbike, dat heeft naar mijn weten nog niemand gedaan. 8) Mocht het fietsen niet lukken dan kom ik volgende jaar met wandelschoenen terug, wordt dan m'n eerste echte wandeltocht. Is ook spannend. Voor degene die daar ook een keer wilt wandelen, hier een nederlands verslag met mooie foto's. Heb het zelf nog niet uitgelezen, maar het oogt mooi!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:D lange tijd geleden dat iemand mij als geweldig betitelde...haha..
maar tubeless en ruig terrein meag geen enekel probleem zijn...KTM maakt al jaren motoren mt tubeless banden voor ....terrein/coross en enduro...dus een fiets die niet boven de 150 km/u in het terrein komt zal het wel allemaal kunnen behappen...met name door de beperkte vermogensafgifte (natuurlijk niet specifiek Yoppie bedoeld). daarnaast zijn er reparatiesetejse voor tubeless banden. en die nemen pminder plek in beslag dan een lompe binnenband....maar is een fatbike wel goed voor deze onderneming? brede banden zijn natuurlijk ideaal voor dit soort ondergronden...maar je fietst niet alleen...je loopt...zit in kanos...en klimt over rotsblokken...en dan is een fatbike f*cking zwaar...als je je fiets moet dragen valt een fatbike af? (leuk voor weer een nieuew off-topic) lappland is trouwens super......ken het van finland en vind het nog steeds het land waar ooit reuzen voetbalden....
Yopie schreef: Een reservebandje weegt wel zwaar ja, tegen de 400 gram ('t slaapmatje weegt maar 30g meer) en vooral: waar laat je die?
Afbeelding
Beetje oppompen en je bent ook nog beschermd tegen vallen en stoten! :wink:

Carl
nobbiomatic schreef: maar tubeless en ruig terrein mag geen enekel probleem zijn...KTM maakt al jaren motoren mt tubeless banden voor ....terrein/coross en enduro...dus een fiets die niet boven de 150 km/u in het terrein komt zal het wel allemaal kunnen behappen ..
Dat klinkt veelbelovend, zal er zo meer over googlen. Zitten hier eigenlijk tubeless-fietsers, of 'hoort' dat niet op een trekkingfiets? En leuk die motorrijders! daar leer je wat van. :)

maar is een fatbike wel goed voor deze onderneming?
Nee, die is veel te zwaar voor klimmen, tillen en dat soort ellende. Een lichte mtb is wdb veel beter, dat is een klimgeitje, een fatbike is meer een yak. Maar op een mtb moet je in sneeuw, modder en moeras afstappen en dagenlang over velden met keien hobbelen kan een behoorlijk aanslag op je lichaam zijn. Dan krijg je pijn in je kont, armen en rug terwijl je op een fatbike onverstoorbaar doordendert. Tja, wat is verstandig? Maar m'n kleine mtb zou deze tocht toch niet kunnen, dan zou ik een andere moeten vinden. Daarom maar op krachtsport, geeft mss ook een gespierd en sexy lijf, en wie wil dat nou niet. :wink:
lappland is trouwens super......ken het van finland en vind het nog steeds het land waar ooit reuzen voetbalden....
Mooi gezegd, het land waar ooit reuzen voetbalden. Er zijn hier veel verhalen/sagen over de reus, zo ook over trollen en boswezens. Het wapen van Lapland (zowel van finland als van zweden) is trouwens ook een reus. Hij heet Wildman en draagt een grote knots en een muts/heupgordel van bladeren, van de taaie onbuigzame bergberk. Alleen is de finse Wildman blank, zoals de Fin, en de zweedse Wildman rood, zoals het land, de huizen en de vurige ontembare zweed. :D

Afbeelding

In het dorp Storuman staat de Wildman, als je tussen zijn benen staat kun je hem net in zijn kruis kietelen, een echte reus dus. In de winter draagt ie een witte sneeuwmantel en een metershoge hoed van sneeuw.
Yopie schreef:Heb eerst een heeeeel belangrijke vraag. :) Ik ga nl eind zomer een nogal zware tocht maken, zwaar en moeilijk door veel til- en sleepwerk. Zit nu te denken om op gewichtheffen te gaan, niet alleen voor de armen maar ook om buik- en rugspieren sterker te maken. Geen flauw idee of dat zal werken, helemaal niet in zo'n korte tijd. Sommige fietsers raden het af, die geloven dat het niet zal helpen doordat fietsen meer een duursport is en weinig met dikke spieren te maken heeft. Maar dat zijn allemaal asfalt-en-mooi-weer fietsers, die geloof ik eigenlijk niet. Iemand hier die daar een mening over heeft?
Ja, wat je allemaal niet moet doen voor een lekker stukje fietsen. :D
Doe al jaren aan krachtsport. En het helpt wel degelijk. Het tillen van fiets met bepakking gaat nu eenmaal een stuk soepeler indien je de fysieke kracht hebt. De belangrijkste kracht zul je overigens pakken vanuit de benen bij het opwaarts duwen van de fiets, rug icm benen bij het tillen over een laag object en borst/schouders indien je de fiets over een hek wilt tillen. Armen gebruik je alleen ondersteunend. Is voor krachttraining dan ook niet direct nodig om op te focussen.

Wat kun je wel goed trainen:
Deadlift - Onderrug
Squats - Benen
Bent-Over-Row - Rug
Benchpress - Borst
Overhead press - Schouders

Om je onderweg te helpen, zie http://stronglifts.com/5x5/

Naarmate je het langer doet en sterker wordt zul je merken dat het voortduwen of tillen van de fiets steeds vlotter gaat.
Yopie schreef:Het wapen van Lapland (zowel van finland als van zweden) is trouwens ook een reus. Hij heet Wildman en draagt een grote knots en een muts/heupgordel van bladeren, van de taaie onbuigzame bergberk.
Net als het wapen van mijn tweede thuis, Klosters-Serneus in Zwitserland:
Afbeelding
krachttraining is altijd handig als je een fiets moet tillen en sjouwen. uithoudingsvermogen gebruik je om afstanden te fietsen...maar vergeet niet.. het is ook van belang om geen ernerigei te verspillen. en om gevaarlijke situaties te voorkomen. hoe ga je een fiets over een groot rotblk heenkrijgen...til je de fiets op? tot boven je hoofd om dan alles op je kop te krijgen als het misgaat, of sta je op het rotslbok en tekt de fiets met een touw omhoog?...het gebied waar je heen gaat is nogal lastig om beschadigt de dtijd door te brengen..neem bv het SAS survival handboek eens door....staan wbest wel goede tips in. :?
Yopie schreef:Begeleiding gaat niet, ik kan de zaal gebruiken tussen 6 en 7 uur en that's it, niemand is er dan. Dacht zelf om om de dag een uur te trainen, weet alleen niet pecies welke spieren je gebruikt bij een fiets tillen en door sneeuw duwen enzo. Er zijn dagafstanden van meer dan 20km waarbij de fiets constant getild moet worden, en vaak steil omhoog over rotspartijen pfft .. dat lukt me nooit. Heb hem pas geleden op een goede weegschaal kunnen wegen, bijna 17kg zwaar. En dat is zonder bagage. Gewichtheffen lijkt mij dan toch een goede hulp, ik ga het maar doen. Ajaj en dat in de vroege ochtend! :shock:
Poeh, Yopie, dat wordt een geweldige, maar loodzware onderneming. Afgelopen najaar heb ik een dergelijke tocht gemaakt door de alpen en verder. Voor mij was 17kilo totaalgewicht (fiets plus aanhangende bagage) ongeveer het maximum wat ik over grote afstand steil bergop kon tillen/slepen/duwen. Waar voor jou de grens ligt weet ik niet, maar ik zou zeker niet vertrekken zonder dat voor jezelf duidelijk te hebben. Heb je niet meer de kracht om je fiets van z'n plek te krijgen, dan houdt het namelijk op, en kom je geen meter verder. Je fiets aftuigen en bagage en fiets afzonderlijk naar boven brengen, is dan - naast terugkeren - de enig overgebleven optie. Voor een klein stukje gaat dit nog wel, maar wat als je een pas over moet van 800 meter?

Zorg er ook voor dat je de bagage zodanig over je fiets verdeeld dat deze makkelijk tilbaar blijft, dat wil zeggen in balans op het punt waar je hem beet pakt. Verder kan het handig zijn om de mogelijkheid te hebben een deel van het gewicht van je fiets naar je rug te verplaatsen. Dan is je fiets makkelijker te tillen.

Succes bij je onderneming en vergeet niet te genieten onderweg :wink:
Ah fijn een paar reacties, en sorry voor het late reageren maar ik was een paar dagen weg.
stef.l schreef:Om je onderweg te helpen, zie http://stronglifts.com/5x5/
Stef, fijn een beetje steun want de meeste begrijpen niet zo goed waar ik mee bezig ben. Heb gegoogled, veel info gevonden en de 5x5 klinkt zwaar maar ook zeer doeltreffend voor een monstertocht door een slap fatbikertje. Ik ga donderdag met 't echte trainen beginnen, heb al de spieren met machines/apparaten wakker geschud (tillen, trekken etc) en ben weer gaan hardlopen. Met de deadlift-oefening wacht ik nog even, heb pas m'n onderrug bezeerd en dat voelt nog niet goed. En ook heb ik lange benen en op de een of andere manier die ik nog niet snap gaan deadlifts niet zo lekker, m'n knieën zitten in de weg ofzo. Ja een beginner, dat is duidelijk :), moet nog veel leren maar het gaat vast lukken.
Hopelijk zorgt het trainen ook voor minder kans op blessures tijdens de tocht, bij vallen en onverwachte verkeerde bewegingen enzo. De Kungsleden zal wdb meevallen maar de rest van de tocht niet. Heb al wat routes laten vallen want daar heb je beide handen nodig om jezelf omhoog te trekken, dat gaat niet met een fiets erbij (solo, met zijn twee zou nog wel kunnen). De fatbike kan ook sommige dingen niet, hij is te zwaar en zijn wielen zijn vaak onhandig groot. Of ik kan het niet, zou natuurlijk ook kunnen.
Maar een fatbike kan weer andere dingen beter, zoals met z'n dikke banden over loopplanken balanceren en over rotsgrond hobbelen. En dat is er veel op de Kungsleden, in onderstaand filmpje kun je dat goed zien. Het is maar een klein stukje van het pad (de jongens doen een rondje van circa 150km en dan nog 70km over de gewone weg) en als mijn duits klopt hebben ze 7 uur over een bep. stuk van 17km gedaan. En dat op lichte mtb's en zonder zware bepakking! Ik heb de zware Pugs vol met kampeerzooi hangen (ga een maand weg), åj dat wordt pijn lijden. :wink:


alma schreef:Poeh, Yopie, dat wordt een geweldige, maar loodzware onderneming. Afgelopen najaar heb ik een dergelijke tocht gemaakt door de alpen en verder. Voor mij was 17kilo totaalgewicht (fiets plus aanhangende bagage) ongeveer het maximum wat ik over grote afstand steil bergop kon tillen/slepen/duwen. Waar voor jou de grens ligt weet ik niet, maar ik zou zeker niet vertrekken zonder dat voor jezelf duidelijk te hebben. Heb je niet meer de kracht om je fiets van z'n plek te krijgen, dan houdt het namelijk op, en kom je geen meter verder. Je fiets aftuigen en bagage en fiets afzonderlijk naar boven brengen, is dan - naast terugkeren - de enig overgebleven optie. Voor een klein stukje gaat dit nog wel, maar wat als je een pas over moet van 800 meter?
Alma, ik ben er best wel bang voor. Er kunnen ook zoveel dingen fout gaan, vooral als er vermoeidheid bij komt. Noodweer, afzien, alleen zijn etc kan ik redelijk aan maar lichamelijke vermoeidheid vreet/ondermijnt, althans bij mij. Sommige fietsers hebben het geloof ik andersom, die geven 't op als ze alleen al een koude sneeuwvlakte zien, ik ga daar juist enthousiaster door trappen maar een steile helling met op m'n rug een zware Pugs .. nee dat kan ik weer niet. Heb vorige zomer verscheidene keren moeten opgeven, het lukte me niet. En omhoog is één ding maar naar beneden klimmen is vaak gevaarlijker, je moet de remmen dichtknijpen anders stuitert de fiets er vandoor maar je hebt ook je beide handen nodig om je aan rotsen vast te houden. En de fiets trekt je naar voren, haalt je uit je evenwicht, knalt alle kanten op of blijft met die rotpedalen ergens steken. Ik ben ook van plan om ze dan eraf te draaien, heb geen zin meer in scherpe pinnetjes die m'n rug, benen en armen openhalen. Nee, al met al ben ik slecht in fatbikes ophijsen, daarom ligt m'n hoop nu bij krachtsport.
Zorg er ook voor dat je de bagage zodanig over je fiets verdeeld dat deze makkelijk tilbaar blijft, dat wil zeggen in balans op het punt waar je hem beet pakt. Verder kan het handig zijn om de mogelijkheid te hebben een deel van het gewicht van je fiets naar je rug te verplaatsen. Dan is je fiets makkelijker te tillen.
De zwaarste spullen zitten in de frametas, daarnaast een drybag aan stuur/zadel en een kleine rugzak op de rug. Misschien ook nog een kleine drybag aan de voorvork, weet 't nog niet zeker. Bagage en fiets afzonderlijk naar boven brengen heb ik verscheidene keren gedaan, kost tijd maar soms kan het niet anders. Heb ook geleerd dat je altijd een rugzak bij je moet hebben, met een kleine nooduitrusting erin (mes, reddingsdeken etc) en die draag ik dan heen en weer, heel onhandig maarja toch het beste denk ik.
Tillen doe ik meestal met de arm over 't frame, hand aan de onderbuis en met het zadel op de schouder. Zit nog te denken om iets onder het zadel te klemmen, als kussentje voor die smalle schouders. :) Verder weet ik het ook nog niet, het vervelende is dat ik er pas achterkom als ik er ben.
En Alma, had jij van te voren getraind, bedoel met krachtsport of iets anders?

Kun je eigenlijk uitrekenen hoeveel energie het kost om een bep.gewicht een steile helling op te slepen? Dus niet trappend maar tillend?
Ik had me op deze tocht goed voorbereid met zowel kracht- als conditietraining, zoals ik eigenlijk altijd doe. Toch vielen de steile stukken bergop waarbij de fiets veel getild en gedragen moest worden me behoorlijk tegen. Ongelofelijk hoe dat je uitput. Als ik op mijn gevoel afga schat ik dat je op dergelijke stukken per hoogtemeter al snel 5 maal zoveel energie verstookt als bergop fietsend over een normale weg.
Yopie schreef:Stef, fijn een beetje steun want de meeste begrijpen niet zo goed waar ik mee bezig ben. Heb gegoogled, veel info gevonden en de 5x5 klinkt zwaar maar ook zeer doeltreffend voor een monstertocht door een slap fatbikertje.
Begin met name niet te zwaar. Een lege barbell is raadzaam, en indien te zwaar een kettlebell of dumbbells. Start je te zwaar dan zul je bemerken dat spierpijn dusdanig hevig is dat je de komende dagen nauwelijks een stap kunt verzetten :p. Laat staan bijv. squats kunt doen. Belangrijk is ook om deze periode te gebruiken om de beweging van de oefeningen goed onder controle te krijgen. Bij hogere gewichten geeft dit een betere controle.

En ondanks dat je laag begint in gewicht zul je merken dat je binnen 2 - 3 maanden op nagenoeg alle oefeningen al afgestapt bent van het per sessie ophogen van gewicht.
Yopie schreef:Kun je eigenlijk uitrekenen hoeveel energie het kost om een bep.gewicht een steile helling op te slepen? Dus niet trappend maar tillend?
Je energie verbruik is afhankelijk van je hartslag. Vooraf niet betrouwbaar te bepalen. Wel kun je eventueel een aantal keer met een heart rate monitor op pad om voor jezelf een indicatie van je verbruik te krijgen.
Helemaal met Stef eens. Concentreer je op benen, buik en rug; hier haal je de meeste kracht uit. En begin voorzichtig, voor je het weet loop je als een oud vrouwtje :lol: Zelf train ik altijd helemaal zonder gewichten, alleen met mijn eigen lichaamsgewicht. Ik doe ook meer herhalingen, tussen de 3X20 en 3X30. Zo train je meer op krachtuithouding.
Hmm ben bang dat de waarschuwingen een beetje te laat zijn, ben nog net geen oud vrouwtje maar åj .. wist niet dat een mens zoveel spieren heeft, ze zitten echt overal, kan zelfs niet meer lachen, dat kunnen de buikspieren niet aan. Nee, het leven als fatbiker is zwaar, loodzwaar. :)
stef.l schreef:
Yopie schreef:Kun je eigenlijk uitrekenen hoeveel energie het kost om een bep.gewicht een steile helling op te slepen? Dus niet trappend maar tillend?
Je energie verbruik is afhankelijk van je hartslag. Vooraf niet betrouwbaar te bepalen. Wel kun je eventueel een aantal keer met een heart rate monitor op pad om voor jezelf een indicatie van je verbruik te krijgen.
Strikt genomen is energie datgene dat een massa over een afstand beweegtt (1J = 1N x 1m), en dus zeker niet afhankelijk van je hartslag. Wel is het zo, dat je gemeten hartslag een indicatie is van geleverd vermogen, en vermogen is weer de energie die per tijdseenheid geleverd wordt.

De hoeveelheid energie die benodigd is om jezelf, je fatbike én je bagage een steile helling op te krijgen, is relatief eenvoudig te berekenen*. De hoeveelheid vermogen die je kunt leveren, bepaalt of het mogelijk is om dat in één keer te doen, of dat meerdere trips nodig zijn. Doe je het in twee keer (eerst de fatbike, daarna de baggage, of andersom), dan doe je er langer over, en verdeel je de benodigde energie over twee trips, zodat het benodigde vermogen (grofweg) gehalveerd wordt, maar de benodigde tijd (grofweg) verdubbelt. Helaas moet je wel jezelf twee keer die helling opsjouwen, en dat kost natuurlijk ook energie (en vermogen). Ook is afdalen helaas niet helemaal gratis (ondanks dat je daarbij de potentiële energie benut die je bij het stijgen hebt opgebouwd), dus meerdere trips kosten per saldo wel wat meer.

* 12 kg fatbike, 50kg Yopie, 8kg baggage; totaal: 70kg = (pakweg) 700N aan zwaartekracht, dus 700J energie per meter stijging.
Alien schreef:Strikt genomen is energie datgene dat een massa over een afstand beweegtt (1J = 1N x 1m), en dus zeker niet afhankelijk van je hartslag. Wel is het zo, dat je gemeten hartslag een indicatie is van geleverd vermogen, en vermogen is weer de energie die per tijdseenheid geleverd wordt.
Je zult altijd uit komen op een erg kort door de bocht genomen benadering. Door training verlaagt je hartslag en energie consumptie bij gelijk vermogen. Anders gesteld, bij gelijke hartslag wordt je ook in staat om meer vermogen te leveren.

Dus ja, in theorie kun je wel berekenen wat de minimale benodigde energie is om een specifieke massa over bepaalde afstand en hoek te verplaatsen. Maar dit is niet alles om het werkelijke verbruik te bepalen.

Efficiëntie ontbreekt hier echter bijvoorbeeld in. En met verdere natuurkundige formules kun je hier wel voor corrigeren. Maar Yopie zal niet haar eigen efficiëntie kennen. Eén ding is zeker, het zal geen 100% zijn. Waardoor je berekende energieverbruik bij dit soort eenvoudige benadering de werkelijkheid te kort doet. Wat wel zeker is, is dat bij toenemend vermogen Yopie, net als ieder ander, minder efficiënt zal worden.
Inderdaad, mijn relaas was (zoals aangegeven) nogal kort door de bocht. Zoals ook zeker de opmerking dat "energieverbruik afhankelijk is van de hartslag" dat was.

Voor een meeromvattend verhaal over fietsen en wat daar zoal bij komt kijken: http://www.fietsica.be/.
stef.l schreef:Efficiëntie ontbreekt hier echter bijvoorbeeld in. En met verdere natuurkundige formules kun je hier wel voor corrigeren. Maar Yopie zal niet haar eigen efficiëntie kennen. Eén ding is zeker, het zal geen 100% zijn. Waardoor je berekende energieverbruik bij dit soort eenvoudige benadering de werkelijkheid te kort doet. Wat wel zeker is, is dat bij toenemend vermogen Yopie, net als ieder ander, minder efficiënt zal worden.
Het spierrendement van de menselijke motor is bij fietsen ongeveer 25%. Dus voor elke Joule die je levert, verbrand je er 4. Bij lopen ligt het rendement nog aanzienlijk lager, zeker als je je fiets daarbij over allerlei obstakels moet tillen. Hoeveel lager hangt af van het terrein, maar op basis van mijn eigen gegevens (hartslag en hoogtemeters per uur) schat ik dat je op loopstukken steil bergop waar de fiets veel gedragen en getild moet worden, al snel 5 maal meer energie verstookt per hoogtemeter dan op stukken waar je gewoon omhoog kunt fietsen. Het totale rendement is dan dus nog hoogstens 5%.
alma schreef:Toch vielen de steile stukken bergop waarbij de fiets veel getild en gedragen moest worden me behoorlijk tegen. Ongelofelijk hoe dat je uitput. Als ik op mijn gevoel afga schat ik dat je op dergelijke stukken per hoogtemeter al snel 5 maal zoveel energie verstookt als bergop fietsend over een normale weg.
Ben blij dat je dat zegt, ben ik niet de enige die dat vind.
Alien schreef:De hoeveelheid energie die benodigd is om jezelf, je fatbike én je bagage een steile helling op te krijgen, is relatief eenvoudig te berekenen*. [..]
* 12 kg fatbike, 50kg Yopie, 8kg baggage; totaal: 70kg = (pakweg) 700N aan zwaartekracht, dus 700J energie per meter stijging.
Nee dit klopt natuurlijk voor geen meter (zei het grote rekenwonder); als 1kg x 1 meter omhoog 10J kost, zou 70kg x 10 meter 7000J kosten. Zeg dat je daar 30 minuten over doet, dan zou dus 30 min. 70 kilo omhoog hijsen maar 7kJ energie kosten terwijl een half uurtje fietsen (70 kg x 20k/u) al meer dan 1000kJ is. Nu doe ik vast iets fout, maar wat? :?
Oja ik weet het al, ik heb de link van Alien nog niet bekeken. :)

En er is ook nog zoiets als 'gevoelsgewicht', vandaag woog ik nl 200 kilo, niet vooruit te branden zo zwaar, brandende spieren wegen duidelijk 3 x zo veel. Ik ga ze ook zo verdoven, met een beker whisky, daar schijn je lichter in het hoofd van te worden. :wink: