Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
Hier een mooi voorbeeld van een fullframe foto, van de nieuwe Sony A7. Geschoten op f3.5 iso100 (brandpuntsafstand 35mm).

Veel fotografen houden van een romige achtergrond en een soort 3d effect van het scherp gestelde onderwerp. Hoe groter de sensor, hoe lichtsterker de lens, des te meer je dit effect kunt creëren. Daarnaast heeft een grote sensor nog een aantal voordelen (beter hoge iso-waarden en meer dynamisch bereik). Als je dat allemaal overbodig vindt dan kun je afbouwen naar systemen met kleinere sensoren en minder lichtsterke lensen...... all the way down to the smartphone op schermresolutie als je dat wilt.

Leica heeft een goede reputatie als het gaat om kwaliteitsglas in compact formaat bij een fullframe sensor (ouderwetse kleinbeeld). Micro43 timmert ook aardig de weg als het gaat om lichtsterke compacte lenzen. Misschien dat onder liefhebbers momenteel de Micro43 wel de ondergrens vormt voor sensorgrootte en acceptabele pop-up (3d effect als gevolg van klein scherptediepte gebied).

Persoonlijk denk ik dat een fullframe ook minder gevoelig is voor bewegingsonscherpte van de fotograaf zelf. Stel je hand beweegt een mm zijwaarts, dan heeft dat op een sensor van 36mm lengte minder invloed dan bij een sensor van 8mm lengte. Vooral in het telebereik (100-200mm eq.) ligt een iets zwaardere (grotere) camera+grote sensor+lange brandpuntsafstand stabieler in de hand. Wil je in het telebereik ook nog enige pop-up bereiken dan ontkom je niet aan de voordelen van een grote sensor met veel glas. De sensortechniek zal blijven vorderen (meer pixels op kleine sensoren), maar sommige natuurkundige principes blijven altijd bestaan.
AB schreef: Persoonlijk denk ik dat een fullframe ook minder gevoelig is voor bewegingsonscherpte van de fotograaf zelf. Stel je hand beweegt een mm zijwaarts, dan heeft dat op een sensor van 36mm lengte minder invloed dan bij een sensor van 8mm lengte. Vooral in het telebereik (100-200mm eq.) ligt een iets zwaardere (grotere) camera+grote sensor+lange brandpuntsafstand stabieler in de hand.
AB, fijn dat je weer over de inhoud praat :) Eens met alles, behalve de bovenstaande quote. Buiten het macrogebied gaat bewegingsonscherpte niet zozeer om translatie (zoals je hier boven beschrijft), maar om rotatie. Als je je camera een millimeter opzij beweegt, zal het landschap wat je ermee vastlegt niet zo gek veel veranderen - het perspectief blijft vrijwel hetzelfde. Alleen als je je camera een beetje draait, dan zal het beeld wel verschuiven ten opzichte van de sensor. De grootte van de sensor heeft daar niet zoveel mee te maken, wel de beeldhoek die je opvangt, en dus de equivalente brandpuntafstand. Immers, als je je camera 0,1 graden draait tijdens de belichting, levert dat een verschuiving van 1/900ste van het beeld op bij een beeldhoek van 90 graden, en van 1/50ste bij een beeldhoek van 5 graden. Dat is dan ook meteen de reden waarom je een kortere sluitertijd moet gebruiken in het telebereik: zodat je minder tijd hebt om je camera te bewegen.
Je hebt gelijk dat je een zwaardere camera door z'n traagheid beter stil kunt houden, maar een compactcamera vastgemaakt aan een baksteen zou net zo goed moeten werken als een 5D + 70-200...
HansvanderVeeke schreef:[…] Deze lenzen zijn […] drie keer zo duur […] als mijn body.
Even terzijde: objectieven gaan in het algemeen (véél) langer mee dan camerabody's, zeker in deze tijden van snelle technologische ontwikkeling. Een goed objectief koop je voor het leven, een camerabody tot je weer wat beters wilt/kunt betalen.

Dus schrik niet al te zeer terug om te investeren in goed glas.
urje schreef:
AB schreef: Persoonlijk denk ik dat een fullframe ook minder gevoelig is voor bewegingsonscherpte van de fotograaf zelf. Stel je hand beweegt een mm zijwaarts, dan heeft dat op een sensor van 36mm lengte minder invloed dan bij een sensor van 8mm lengte. Vooral in het telebereik (100-200mm eq.) ligt een iets zwaardere (grotere) camera+grote sensor+lange brandpuntsafstand stabieler in de hand.
AB, fijn dat je weer over de inhoud praat :) Eens met alles, behalve de bovenstaande quote. Buiten het macrogebied gaat bewegingsonscherpte niet zozeer om translatie (zoals je hier boven beschrijft), maar om rotatie. Als je je camera een millimeter opzij beweegt, zal het landschap wat je ermee vastlegt niet zo gek veel veranderen - het perspectief blijft vrijwel hetzelfde. Alleen als je je camera een beetje draait, dan zal het beeld wel verschuiven ten opzichte van de sensor. De grootte van de sensor heeft daar niet zoveel mee te maken, wel de beeldhoek die je opvangt, en dus de equivalente brandpuntafstand. Immers, als je je camera 0,1 graden draait tijdens de belichting, levert dat een verschuiving van 1/900ste van het beeld op bij een beeldhoek van 90 graden, en van 1/50ste bij een beeldhoek van 5 graden. Dat is dan ook meteen de reden waarom je een kortere sluitertijd moet gebruiken in het telebereik: zodat je minder tijd hebt om je camera te bewegen.
Je hebt gelijk dat je een zwaardere camera door z'n traagheid beter stil kunt houden, maar een compactcamera vastgemaakt aan een baksteen zou net zo goed moeten werken als een 5D + 70-200...

Klopt je hebt gelijk, ik haal twee dingen door elkaar, ondanks dat ik niet op rotatiebeweging doelde, maar op translatie. Denk je dat translatie (trillen in het vlak van de sensor) niets uit maakt in in de vergelijking kleine vs grote sensor ten aanzien van bewegingsonscherpte in het telegebied (niet bedoelende bewegingsonscherpte van het te fotograferen object/subject en bedoelende buiten het macrogebied om)

Wat betreft bewegingsonscherpte vanuit rotatiebeweging maakt het verschil tussen een kleine sensor en een grote sensor niets uit, omdat de lens met zijn equivalente beeldhoek een even grote uitsnede van het te fotograferen tafereel uitsnijdt. Als ik mijn Sony RX100 bovenop mijn D3 plaats en stel mijn 70-200/2.8 op gelijke beeldhoek als de Sony (80mm vs. 37.1mm) (geen cropfactor van 2.7x vreemdgenoeg, maar 2,3x volgens liveview van de camera's), dan blijft de beeldhoek uiteraard gelijk als ik beide camera's vijf graden draai.

Waar ik eerder aan zat te denken is het omgekeerde van een foto, namelijk de projectie van een foto. Een fysiek grote grootbeeld dia (bv 6x4,5) projecteren levert een stabieler geprojecteerd beeld op dan het projecteren van een kleine kleinbeeld dia tot dezelfde projectiegrootte. Als er dan iemand met stampvoeten voorbij gaat lopen dan gaat de kleine dia meer trillende projecties opleveren dan een grotere dia. Hetzelfde dus met een sensor, mocht je een grote sensor aan beide zijkanten beetpakken dan is die minder bewegingsgevoelig dan een kleine sensor aan beide zijkanten vastgepakt. Pak je die kleine sensor in een stevig kader even groot als de grote sensor dan zal de hoekverdraaiing weer hetzelfde zijn uiteraard.

Waar ik me een beetje in vergis is dat een fullframe sensor natuurlijk OOK in een kleinere body kan zitten dan een kleine sensor (vergelijk de fullframe Sony RX1 met een Panasonic Lumix DMC-FZ200)

Een sensor houd je niet beet bij de uiteinden, maar bij de uiteinden van een body. Een zo breed mogelijke en zware body is een goed wapen tegen bewegingsonscherpte van de (parkinson)fotograaf als je uit je handen schiet. vergelijkbaar met het verschil tussen een licht statief en een zwaar statief. In de praktijk is de Lumix FZ200 (op een equivalent van 600mm, dwz piepkleine uitsnede op 108/2.8 ) natuurlijk geen match tegen een loeizware en grote D3+AF-S NIKKOR
600mm f/4G ED-combinatie, niet qua scherptediepte en niet qua stabiliteit.
VR
Afbeelding
Piepkleine camera's met piepkleine lensen en toch een equivalent bereik van bv 600mm blijft gepruts, vooral bij slecht licht.

Mocht je nou de kleinst/compacts mogelijke lens/sensor/body combinatie ontwerpen dan is een fullframe wel in het voordeel t.o.v. een gecropte sensor vwb "parkinson-bewegingsonscherpte van de fotograaf", simpelweg omdat een fullframe groter is en dus ook meer body en glas nodig heeft (groter, breder, hoger en zwaarder).

Verder is een kleine sensor natuurlijk ook geen match voor een grote sensor als je de brandpuntsafstand gelijk houdt. Een 35mm lens voor fullframe sensor is nog redelijk groothoek, maar voor een Sony RX100 zit je dan al in het telebereik (en dus veel bewegingsgevoeliger).

Conclusie, juist bij kleine sensoren is een ergonomisch goede grip, een grote zware body en een goede vasthoudtechniek essentieel. Ook een viewfinder kan daarbij helpen.
AB, die links naar DPReview galleries werken hier niet.

Ik ben trouwens een beetje zenuwachtig aan het worden voor de aanstaande aankondiging van de Nikon Df, die belooft een 'echte' klassieke spiegelreflex te worden met fullframe sensor. Tot nu toe heb ik nooit een digitale camera in handen gehad die kan tippen aan het gevoel dat ik krijg bij een Olympus OM-1 of een Pentax MX. Dat was handig, want dan kon ik genoegen nemen met iets eenvoudigs, omdat ook een Fuji X-pro of Sony NEX-7 voelde als een compromis, en voor een compromis geef ik geen 2000 euro uit.

In plaats daarvan ga ik er af en toe op uit met een rol film en een 50/1.7 voor het gevoel, en maak ik het gros van m'n foto's met quasi-handige dSLRs of compactcamera's met gestrekte armen. Omdat ik niet (snel) kon wennen aan een meetzoeker, heb ik een Leica M9 nooit hoeven overwegen. Maar nu is er dus misschien die DF, die lijkt ontworpen te zijn voor handmatig focussen en het gebruik van oude AI lenzen... Als de geruchten waar zijn, dan ga ik nog een hele klus hebben om mezelf te overtuigen waarom ik daarvoor wel of niet diep in de buidel zou moeten tasten. :roll:
urje schreef:AB, die links naar DPReview galleries werken hier niet.

Ik ben trouwens een beetje zenuwachtig aan het worden voor de aanstaande aankondiging van de Nikon Df, die belooft een 'echte' klassieke spiegelreflex te worden met fullframe sensor. Tot nu toe heb ik nooit een digitale camera in handen gehad die kan tippen aan het gevoel dat ik krijg bij een Olympus OM-1 of een Pentax MX. Dat was handig, want dan kon ik genoegen nemen met iets eenvoudigs, omdat ook een Fuji X-pro of Sony NEX-7 voelde als een compromis, en voor een compromis geef ik geen 2000 euro uit.

In plaats daarvan ga ik er af en toe op uit met een rol film en een 50/1.7 voor het gevoel, en maak ik het gros van m'n foto's met quasi-handige dSLRs of compactcamera's met gestrekte armen. Omdat ik niet (snel) kon wennen aan een meetzoeker, heb ik een Leica M9 nooit hoeven overwegen. Maar nu is er dus misschien die DF, die lijkt ontworpen te zijn voor handmatig focussen en het gebruik van oude AI lenzen... Als de geruchten waar zijn, dan ga ik nog een hele klus hebben om mezelf te overtuigen waarom ik daarvoor wel of niet diep in de buidel zou moeten tasten. :roll:
Jaaa, daar zit ik ook naar uit te kijken :) :D

Wat mij mogen ze de LCD vervangen door een huge viewfinder (met splitscreen zoals de oude FM2's), met hybride overlay van een evf waarin je je plaatjes kunt terugvinden. Eveneens hoop ik op een soort ingebouwde naafdynamo waarmee je je batterij kunt opladen. Als ie dan ook nog eens spatwaterdicht is en als een solide blok baksteen aanvoelt, dan is het rennen naar de bank :). Heb mijn oude trouwe analoge F100 nooit meer aangeraakt sinds ik naar digitaal ben overgestapt. Wel jammer, heb met dia's schieten waarschijnlijk betere foto's gemaakt dan met welke digitale camera daarna dan ook. Alsof je meer je best deed met een rolletje van 36 dia's en meer tijd nam om echt te kijken en te zoeken naar een mooi standpunt. Gelukkig hebben we nu photoshop, dat wil ik overigens ook niet meer inruilen, zo'n digitale doka is toch wel een zegen.

fm2
Afbeelding

teaser nikonrumors fmd
Afbeelding
zo'n stalen ding met Nikon 45mm f/2.8 P is ook nog eens redelijk compact.

Afbeelding
Your Camera Doesn't Matter

If you can shoot well, all you need is a disposable, toy camera or a camera phone to create great work. If you're not talented, it doesn't matter if you buy a Nikon D3X or Leica; your work will still be uninspired.

It's always better to spend your time and money on learning art and photography, not by spending it on more cameras. Compelling photographs come from inspiration, not duplication.

Cameras don't take pictures, photographers do. Cameras are just another artist's tool. A camera catches your imagination.

No imagination, no photo - just crap.

Lees meer: http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm
Ken Rockwell is the Chuck Norris of photography
nothing really matters

Het was natuurlijk wachten op iemand om het gearfestjunkie feestje te relativeren. Dikke +1 hoor. Je fiets maakt ook niets uit, je tent niet, je kleding niet en ook je vakantiebestemming niet, het zit allemaal maar in je hoofd, in je verbeelding dat het wel iets uitmaakt :).
Chuck Norris? Eerder Pipo de Clown, als je het mij vraagt. Een hoop meningen die verkondigd worden als waarheid. Maargoed, ik ben het hierin grotendeels met hem eens, sommige van m'n favoriete foto's maakte ik met bijzonder goedkope camera's. Zo'n Nikon Df zal mij ook geen betere fotograaf maken, hoewel ik wel situaties kan bedenken waarin ik daarmee beter uit de voeten zou kunnen dan met een compactcamera.

Maar belangrijker is volgens mij dat een camera die je aanspreekt je wel degelijk kan inspireren om meer naar buiten te gaan, fijn foto's te maken. Dikke kans dat dat je indirect ook nog een betere fotograaf maakt (of in ieder geval zorgt dat je meer goede foto's maakt).

Een goed instrument maakt de muzikant ook niet beter, maar het is wel fijner spelen. En wat de beste besteding van m'n geld is? Dat is niet een investering in betere foto's, maar een investering in waar ik blij van word. Het is immers een hobby.

Maargoed, dat is ook precies m'n probleem: stel dat dat ding straks 2000 euro kost en alles is wat ik graag zou zien in een camera, dan kan ik makkelijk zeggen dat ik dat als fotograaf niet waard ben: m'n foto's zullen er maar marginaal beter van worden. Maar doe ik mezelf dan niet tekort? Als ik het me kan veroorloven, is het dan niet zonde als m'n zuinigheid m'n plezier in fotografie in de weg zit?

Heerlijk, luxeproblemen :D
jeroen_ schreef:Your Camera Doesn't Matter

Cameras don't take pictures, photographers do. Cameras are just another artist's tool. A camera catches your imagination.

No imagination, no photo - just crap.

Lees meer: http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

Hahah... geweldige link en mooi verhaal om de context van deze discussie te plaatsen. Hier heb ik meer aan dan een hoop andere uitspraken en luxe keuzes die hier gedaan zijn. We want more :wink:
http://blog.bahneman.com/content/ken-rockwell-facts

Op fietsvakantie is mijn fotoapparatuur gereduceerd tot een camera in mijn smartphone. Omdat ik meestal alleen fiets waren mijn onderwerpen gereduceerd tot mijn fiets, tent, af en toe een landschapje en mijn eigen hoofd. Daar heb je geen echte camera voor nodig. Bovendien staat mijn telefoon altijd uit dus de drempel om een foto te nemen is dan nog groter. Het bevalt me best. Zo word ik ook niet in de verleiding gebracht om nog meer van die onzinnige foto's te maken die ik altijd maak en heb ik meer tijd om te fietsen :D
HansvanderVeeke schreef:
jeroen_ schreef:Your Camera Doesn't Matter

Cameras don't take pictures, photographers do. Cameras are just another artist's tool. A camera catches your imagination.

No imagination, no photo - just crap.

Lees meer: http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

Hahah... geweldige link en mooi verhaal om de context van deze discussie te plaatsen. Hier heb ik meer aan dan een hoop andere uitspraken en luxe keuzes die hier gedaan zijn. We want more :wink:
Ik vraag me ook altijd af waarom aan een fotograaf vaak wordt gevraagd met wat voor toestel een foto is gemaakt, en bij een mooie foto als omerking vaak komt: je hebt zeker wel een heel goed toestel! terwijl ik nog nooit iemand heb gehoord die aan een schrijver van een goed boek vroeg met welke pen dat was geschreven... Moet wel een heel goede pen zijn geweest! ;-)
Het wordt steeds leuker. Ik kende Ken Rockwell niet maar ga in het weekend even op zoek.

Naast de berichten over apparatuur vind ik (als 'kletspraat') ook de inzichten over compositie wel leuk om te lezen.

Overigens denk ik dat een goede fotograaf met een betere camera mooiere foto's maakt. En dat als je een slechte fotograaf een betere camera geeft, je geen betere foto's krijgt. Maar goed, dat zal wel stof voor discussie zijn. Als men het leuk vind wil ik hier wel een apart draadje voor maken.
HansvanderVeeke schreef: Hier heb ik meer aan dan een hoop andere uitspraken en luxe keuzes die hier gedaan zijn.
Ja Hans, ik hoop dat je het goed vindt dat sommigen van ons dit draadje hebben geclaimd om oeverloos te leuteren over dure camera's en theorie...
Trouwens, de nieuwe-camera-stress zakt al een beetje, in het laatste filmpje lijkt het ding toch een stuk groter en lomper dan de camera's waar hij naar moet verwijzen: http://www.youtube.com/watch?v=7CfeddhQGHU.
Ik heb een nieuw draadje gemaakt om de inzichten over de andere aspecten dan apparatuur uit te wisselen. Het staat hier.

Dan kan in dit draadje de discussie over de 'harde waren' verder plaatsvinden.
Ik was erg blij met het bericht over de Nikon Df. Zoals denk ik wel meer mensen heb ik nogal wat oude analoge Nikon apparatuur (vooral lenzen) waarmee ik altijd fijn gewerkt heb. Ik heb zitten wachten op een digitale full frame camera waarop ik die lenzen kan gebruiken zoals ze bedoeld zijn, en die ik handmatig en op klassieke manier kan bedienen. Het lijkt erop dat mijn wens in vervulling gaat. Tweedehands Nikon AI lenzen worden dan ineens ook weer veel aantrekkelijker.
Wim
Wim schreef:Ik was erg blij met het bericht over de Nikon Df. Zoals denk ik wel meer mensen heb ik nogal wat oude analoge Nikon apparatuur (vooral lenzen) waarmee ik altijd fijn gewerkt heb. Ik heb zitten wachten op een digitale full frame camera waarop ik die lenzen kan gebruiken zoals ze bedoeld zijn, en die ik handmatig en op klassieke manier kan bedienen.
Wat zou er met de huidige en vorige digitale Nikons niet kunnen in samenwerking met een Ai-lens? (Ik kan het zo voor je uitproberen want ik heb diverse dingen hier)

Ik vermoed overigens dat de Df duur wordt.

Leon
Leon schreef:Mijn poor-man's camera insert is een muts:
- goedkoper
- lichter
- werkt sneller
- dekt de camera beter af tegen stof dan een echte camera-insert want die heeft geen bovenkant
- heb je 's nachts ook nog wat aan
- makkelijk uitkloppen
- in vele maken en kleuren verkrijgbaar
Leon
Om hier nog even op terug te komen. Voor mij bleek de suggesties van Leon het meest practisch:

Afbeelding

Het toestel zit redelijk beschermd en ik kan hem er zo uitpakken. Ben er wel tevreden over. Hield iets minder ruimte over dan voorheen, maar nu gaan wat andere spulletjes die ik minder vaak nodig heb naar de fietstassen.
Het was niet zo koud dat de muts ook op moest, maar het blijft een optie :wink: