Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
Van m'n laatste 4 reizen:

35% met groothoeklens (14-24/2.8 of 35/2)
de overige 65% met de 70-300/4.5-5.6 waarvan
- 47% tussen 70-86mm
- 35% tussen 90-180mm
- 18% tussen 185-300mm
Bij een zoomlens gebruik je opvallend vaak de beide uiterste uiteinden van het bereik.
Vandaar een beetje mijn enthousiasme voor de recente Sony RX10.... dan heb je toch nog een 200/2.8 equivalent. In M43 is de 35-100/2.8 van Panasonic een mooie compacte telelens. In APS-C formaat zou de Sigma 50-150/2.8 een mooie keuze kunnen zijn. Een relatief lichtsterke telelens in fullframe is de 85/f1.8, 105/f2.8 of 70-200/f4.

Hoe groter de sensor, hoe zwaarder het glas.... daar gaan die nieuwe Sony A7 camera's ook niets aan veranderen.

PS, waarom fotograferen jullie voor het beeldscherm. Maak je geen afdrukken meer? Bedenk wel dat over een paar 4k TV heel normaal is ;). Ook diashows kun je mooi gebruik maken van veel resolutie door op een foto in- en uit te zoomen. Daarnaast fullframe heeft ook zo zijn voordeel in dynamisch bereik, handig bij het oplichten van hoge contrasten.
AB schreef:Van m'n laatste 4 reizen:
35% met
de overige 65% met de 70-300
waarvan
47% tussen 70-86mm
35% tussen 90-180mm
18% tussen 185-300mm
Interessant zou vervolgens ook zijn om dezelfde exercitie te doen met de foto's die je heel geslaagd vindt.
Misschien gebruik je wel de waarderingen binnen Lightroom, dan wordt dit heel eenvoudig. (ik zet standaard waarderingen op ***, daarna wordt ** = niet meer zien, **** wordt 'mee verder')
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Van m'n laatste 4 reizen:
35% met
de overige 65% met de 70-300
waarvan
47% tussen 70-86mm
35% tussen 90-180mm
18% tussen 185-300mm
Interessant zou vervolgens ook zijn om dezelfde exercitie te doen met de foto's die je heel geslaagd vindt.
Misschien gebruik je wel de waarderingen binnen Lightroom, dan wordt dit heel eenvoudig. (ik zet standaard waarderingen op ***, daarna wordt ** = niet meer zien, **** wordt 'mee verder')
Leon
Zat ik ook aan te denken, maar dan kom ik uit bij exotische lenzen :)
Aan de andere kant, wat voor lens je ook meeneemt, een beetje creatieveling weet daar het beste van te maken. Om een mooie dure lange reis te maken met een heel eenvoudig goedkoop compactcameraatje...... ga je dan niet achteraf denken dat je toch beter je dure luxe lichtsterke fullframe spulletjes mee had kunnen nemen?
De premium superzoom zet nog even door. Na de Panasonic DMC-FZ200 en de Sony RX10 nu de Olympus Stylus 1 (f2.8, 28-300mm eq maar wel met een kleine 1/1.7" sensor = een kleine uitsnede op een 6-64.3/2.8 lens).

Wat scherpte-diepte gebied heeft de Sony nog steeds de meest interessante aperture range (F7.6 equivalent versus F13 van de Stylus 1), de Sony heeft eveneens iets meer groothoek, waarbij je gelijkertijd kunt afvragen hoe vaak je het gebied tussen 200-300mm nodig hebt. De Olympus Stylus 1 is echter wel veel goedkoper en compacter.
AB schreef:panasonic-lumix-dmc-fz200
sony-cyber-shot-rx10
super-zoom-olympus-stylus-1
Ik zie inmiddels niet meer in waarom je om zulke kleine sensoren zulke enorme camera's zou bouwen.
"Lichtsterkte 2.8" klinkt misschien moo, maar bij zo'n kleine sensor koop je er weinig voor. Ook bij F2.8 is de achtergrond dan altijd behoorlijk scherp.
Volgens mij willen fabrikanten deze camera's gewoon graag verkopen omdat ze weten dat ze over een paar jaar allemaal tot de geschiednis behoren.
Mijn advies aan iedereen: koop een camera met een wat grotere sensor, of een véél kleinere camera met een kleine sensor (maar niet de allekleinste twee hieronder), of een grote camera met kleine sensor voor weinig geld.
Leon
Afbeelding
Leon schreef: Mijn advies aan iedereen: koop een camera met een wat grotere sensor, of een véél kleinere camera met een kleine sensor (maar niet de allekleinste twee hieronder), of een grote camera met kleine sensor voor weinig geld.
Leon, je bent echt de koning van algemeen geneuzel, kun je niet eens een keertje wat specifieker zijn? Hier kan een mens toch niets mee.
AB schreef:
Leon schreef:Mijn advies aan iedereen: koop een camera met een wat grotere sensor, of een véél kleinere camera met een kleine sensor (maar niet de allekleinste twee hieronder), of een grote camera met kleine sensor voor weinig geld.
Leon, je bent echt de koning van algemeen geneuzel, kun je niet eens een keertje wat specifieker zijn? Hier kan een mens toch niets mee.
Je zou kunnen proberen de paar zinnen die vóór deze staan te lezen.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:
Leon schreef:Mijn advies aan iedereen: koop een camera met een wat grotere sensor, of een véél kleinere camera met een kleine sensor (maar niet de allekleinste twee hieronder), of een grote camera met kleine sensor voor weinig geld.
Leon, je bent echt de koning van algemeen geneuzel, kun je niet eens een keertje wat specifieker zijn? Hier kan een mens toch niets mee.
Je zou kunnen proberen de paar zinnen die vóór deze staan te lezen.
Leon
Ja, algemeen geneuzel, maar maak je koopadvies eens specifiek. Over welke camera's heb je het?
AB schreef:Ja, algemeen geneuzel, maar maak je koopadvies eens specifiek.
Voor jou hoef ik het niet te doen en voor anderen wil ik het overzichtelijk houden. Dat jij daar weer moeite mee hebt, daar heb ik op zich geen probleem mee.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Ja, algemeen geneuzel, maar maak je koopadvies eens specifiek.
Voor jou hoef ik het niet te doen en voor anderen wil ik het overzichtelijk houden. Dat jij daar weer moeite mee hebt, daar heb ik op zich geen probleem mee.
Leon
Ik probeer gewoon te doorgronden wat je nou in werkelijkheid allemaal bijelkaar brabbelt en kan me er werkelijk geen voorstelling bij maken. Maak jouw zogenaamde overzichtelijkheid eens concreet, misschien dat er iemand nog wat kan leren.

een voorzetje

1) koop een camera met een wat grotere sensor: camera ???

2) een véél kleinere camera met een kleine sensor (maar niet de allekleinste twee hieronder): camera ????

3) of een grote camera met kleine sensor voor weinig geld: camera ???

Als jij de vraagtekens nou eens invult door te verwijzen naar specifieke camera/lens combinaties, misschien kun je het dan nog ergens over hebben.
AB schreef:Als jij de vraagtekens nou eens invult door te verwijzen naar specifieke camera/lens combinaties.
NEE
Alsjeblieft zeg.

Allereerst: ik snap wel waar de opmerkingen van AB vandaan komen. Er zullen mensen zijn die behoefte hebben aan meer concreetheid. Je zou ook kunnen vragen: "Beste Leon, kun je een voorbeeld geven van zo'n camera uit categorie 1, 2 of 3?"

Aan de andere kant snap ik Leon ook wel, want de meeste écht camerageïnteresseerden weten zelf wel de typen bij deze categorieën te vinden. Het algemene advies is -ja, ook voor mij- best te volgen zonder specifieke typen te horen.

Maar heren, moet dat nou zo?
Als ik iets drie keer moet uitleggen wordt ik wat explicieter. Daarom ben ik geen leraar geworden.
Ik heb gewoon geen zin om over specifieke camera's te kletsen. Mag dat?
Beste Leon, kun je een voorbeeld geven van zo'n camera uit categorie 1, 2 of 3?
Ik heb m'n best gedaan hoor. Het is aan jullie... :roll:
Speciaal voor Leon
Afbeelding
Leon schreef:"Lichtsterkte 2.8" klinkt misschien moo, maar bij zo'n kleine sensor koop je er weinig voor. Ook bij F2.8 is de achtergrond dan altijd behoorlijk scherp.
[...]
Mijn advies aan iedereen: koop een camera met een wat grotere sensor, of een véél kleinere camera met een kleine sensor (maar niet de allekleinste twee hieronder), of een grote camera met kleine sensor voor weinig geld.
AB mag dit nog zo vaag noemen, maar wat mij betreft is een inhoudelijke reactie veel zinniger. Leon, je hebt gelijk dat de lichtsterkte de helft van het verhaal is, maar helaas helpt jouw oplossing mensen van de regen in de drup: ook de sensorgrootte is de helft van het verhaal - de andere helft.
Een APS-c dSLR of m43 systeemcamera mag dan wel een grotere sensor hebben dan een Sony RX-100, met de weinig lichtsterke kitlens die je erbij krijgt heb je amper meer controle over scherptediepte of beeldkwaliteit bij weinig licht. Evenzo heeft een Olympus XZ-2 met een kleinere sensor en lichtsterkere lens aan de tele-kant betere eigenschappen dan diezelfde RX-100. De grafiekjes en tabellen van equivalente diafragmaopeningen op DPReview zijn - in tegenstelling tot al die onvergelijkbare specificaties - wel nuttig.
Mijn advies aan iedereen: staar je niet blind op één specificatie, maar zoek de balans die voor jou acceptabel is. En ga vooral lekker foto's maken, want er zijn helemaal niet zoveel camera's op de markt tegenwoordig die daar niet zo goed in zijn. ;)
urje schreef:
Leon schreef:"Lichtsterkte 2.8" klinkt misschien moo, maar bij zo'n kleine sensor koop je er weinig voor. Ook bij F2.8 is de achtergrond dan altijd behoorlijk scherp.
[...]
Mijn advies aan iedereen: koop een camera met een wat grotere sensor, of een véél kleinere camera met een kleine sensor (maar niet de allekleinste twee hieronder), of een grote camera met kleine sensor voor weinig geld.
AB mag dit nog zo vaag noemen, maar wat mij betreft is een inhoudelijke reactie veel zinniger. Leon, je hebt gelijk dat de lichtsterkte de helft van het verhaal is, maar helaas helpt jouw oplossing mensen van de regen in de drup: ook de sensorgrootte is de helft van het verhaal - de andere helft.
Een APS-c dSLR of m43 systeemcamera mag dan wel een grotere sensor hebben dan een Sony RX-100, met de weinig lichtsterke kitlens die je erbij krijgt heb je amper meer controle over scherptediepte of beeldkwaliteit bij weinig licht. Evenzo heeft een Olympus XZ-2 met een kleinere sensor en lichtsterkere lens aan de tele-kant betere eigenschappen dan diezelfde RX-100. De grafiekjes en tabellen van equivalente diafragmaopeningen op DPReview zijn - in tegenstelling tot al die onvergelijkbare specificaties - wel nuttig.
Mijn advies aan iedereen: staar je niet blind op één specificatie, maar zoek de balans die voor jou acceptabel is. En ga vooral lekker foto's maken, want er zijn helemaal niet zoveel camera's op de markt tegenwoordig die daar niet zo goed in zijn. ;)
Let ook op de ergonomie van een camera. Een camera die goed in de hand ligt en duurzaam gebouwd is (grote ovf/evf, helder lcd scherm, grote knoppen, stof/waterdicht) is ook wat waard. Ook dat heeft soms zijn invloed op de grootte van een camera. Net als met fietskleding, een frame, een slaapzak en een tent is het aan te raden om ook een camera eerst even te passen.
Ten aanzien van scherptediepte: sensorgrootte en lichtsterkte is van belang, maar nog meer van belang is de afstand tot je onderwerp en de grootte van je onderwerp. Wie dicht op zijn onderwerp durft te kruipen heeft een grotere kans op objectisolatie en een mooi creatief standpunt.
Leon schreef:Ik zie inmiddels niet meer in waarom je om zulke kleine sensoren zulke enorme camera's zou bouwen.
Zoals al eerder gezegd, wat groter pakt fijner vast. En geeft ruimte om een zoeker en fatsoenlijke knoppen te monteren. Een grotere batterij is ook fijn evenals een LCD groter dan een postzegel. En een 65mm lens kost nu eenmaal ruimte.
Leon schreef:"Lichtsterkte 2.8" klinkt misschien mooi, maar bij zo'n kleine sensor koop je er weinig voor. Ook bij F2.8 is de achtergrond dan altijd behoorlijk scherp.
Dat ben ik niet met je eens. Juist bij een kleine sensor is een grote lichtsterkte (diafragma) van belang en wel om twee redenen:
  • Als je op een bewolkte dag met diafragma f/5.6 ISO800 nodig hebt dan heb je bij f/2.8 maar ISO200 nodig (uitgaand van dezelfde sluitertijd uiteraard). Met een grote (APS-C) sensor heb je zo weinig ruis bij ISO800 dat het niet uitmaakt, maar met een kleine sensor wil je liever niet boven de ISO 200 als je ook graag op 30x45cm wilt afdrukken.
  • Een beperkende factor voor het oplossend vermogen van een lens is het natuurkundige verschijnsel difractie. Kort door de bocht neemt de hoeveelheid detail dat een lens "doorgeeft" af als het fysieke diafragma kleiner wordt. Een 6.6mm lens (het 1/1.7" equivalent van een 28mm lens) heeft op f/5.6 een gaatje van een millimeter; vergelijkbaar met die 28mm op f/28!
Persoonlijk vind ik die Stylus 1 wel een aantrekkelijk compromis tussen gewicht, prijs en features.
Jammer dat zo'n interessant topic ontaard in onderling gekibbel. Als jullie dat willen doen, dan is daar de PB voor. Willen jullie (wie de schoen past trekke hem aan) dat dan ook via dat medium doen?
Bedankt.

Een van de moderatoren