door
AB » di 22 mei, 2012 09:36
Wim schreef:Dat stuk in Op Pad was zo'n typisch Op Pad stuk waar we niet op zitten te wachten. Het schroefdraad probleem met alu is helaas wel degelijk reeel. Alu is gewoon een zachter materiaal. Dat is niet erg, als er dan ook passend geconstrueerd wordt, dus bijvoorbeeld met M6 bouten ipv M5. De alu bouwers hebben nagelaten tegelijk een nieuwe standaard voor montagedelen te formuleren. Dat is jammer maar nu wel een probleem.
Wim
Ja, aluminium is per definitie zwakker en brozer (wel heel goed recyclebaar

). Maar als ik kijk naar de boutjes van mijn zadelpenstrop, zadelpen, stuurpen, bidonhouders, ligstuur, remgrepen (magura remgreep is wel kwetsbaar!), derailleurs, etc, zijn dat allemaal zaken die in alu zijn uitgevoerd en die heel wat vaker in onderhoud uitelkaar worden gehaald. Je gaat bijna denken hoe het mogelijk is dat we met alu-naven en alu-velgen rondfietsen (en mijn eurus wielen hebben zelfs alu-spaken!). Eigenlijk nog nooit serieuse problemen met het schroefdraad meegemaakt. Ik denk nog steeds dat je in een alu-frame de met blauwe loctite (of montagepasta) ingedipte boutjes gewoon even goed moet aandraaien (niet teveel uiteraard) en dan blijft een en ander heus wel corrosie- en spelingsvrij zitten, laat staan dat het schroefdraad het opeens begeeft.
Er zijn wel belangrijkere zaken om een frame op te beoordelen. Ik snap je pointe wel (voor alu zou je meer oppervlakte aan schroefdraad moeten aanhouden (iets wat je ook in de lengte kunt zoeken)) maar herken het probleem niet bij mijn eigen alu-voorraad. Als je niet als een dolleman de boutjes op een alu-frame aandraait is er niets aan de hand. Kan het niet zijn dat er lichte speling op je vrouw's fiets' schroefdraad is ontstaan en dat daar te lang mee is doorgefietst? En had dat voorkomen kunnen worden door wat loctite te gebruiken of wat preventief onderhoud te plegen?