Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Bedankt Jan en Leon, ben weer wat wijzer geworden.

Het lijkt alsof de magneet bij motorfietsen niet in het remgedeelte zit (hoe noem je dat, daar waar de remblokken de schijf pakken?). Hij kan dus uitsteken en het luistert misschien niet zo nauw (kan het ook goed mis hebben hoor). Maar de fiets heeft toch een veel kleinere remschijf en de magneet moet hier precies de dikte van de schijf hebben anders schrapen de remblokken erop, ik heb de dikte nog niet gemeten maar tis niet veel. Er is ook weinig ruimte voor de sensor op de poot, daar zit nl de rem aan vast.
Vond daar (op dit forum) deze oplossing voor maar ik begrijp het niet zo goed, hij doet de sensor door de vorkpoot maar dan? Iemand hier die wat slimmer is dan ik?
"May sound stupid but I put a cateye enduro on my Fatback and mounted the magnet on the disc rotor. I tried it on a whim thinking it would vibrate off or slide around but 2000 miles later it seems to be going strong. By mounting the magnet to the disc I was able to run the sensor and wire down the left fork leg and use electrical wrap to conect the wire to the brake hose. Works great, looks good, don't have a sensor sticking three inches out from my fork leg. Much easier to mount the wheel than the old way I had it. "

Kun je trouwens een magneet doorslijpen of zagen, of demagnetiseert ie dan? Anders zaag ik gewoon ergens een stukje vanaf, beetje slijpen en hop klaar. Maar zal wel weer niet zo eenvoudig zijn.

Heb nog een plaatje van de remschijf van de Pugs, kun je zien dat de magneet alleen in het remgedeelte kan en ook dat het met een sensor moeilijk gaat worden. Wel jammer, leek me een prima oplossing.

Afbeelding
Ik heb de foto even bekeken en zou denken dat het toch mogelijk zou moeten zijn met een magneetje. Je zou het magneetje kunnen plakken tegen een van de spaken van de remschijf (dus niet in het remgedeelte!). Volgens mij maakt het dan ook niet uit als het magneetje iets dikker is dan de schijf zelf. De sensor zou je dan aan de voorkant van de vork kunnen monteren. Hierbij kan ik niet zien of je nog ruimte hebt voor tie-wraps (ivm remklauw die aan de achterkant tegen de vork zit), maar wellicht kun je iets maken wat je met het boutje aan de voorkant van de vork kunt vastzetten.
ik zie dat je op je voorpoten ook nog een aantal nokjes heb die je niet gebruikt
zou je daar geen verleng beugeltje op kunnen maken voor je sensor zodat die dichter op de magneet komt die je op je spaak monteert ?
dan kun je het beugeltje gewoon op zo een nokje monteren
Hoi Yopie,

Ik zou geen magneten zagen. Het kan geen kwaad hoor, maar een mini-Neodynium magneetje is veel praktischer en de kosten zijn het ook niet (2-3 euro voor 10 stuks)

Hier een voorbeeld. Let op! Ik ken deze shop niet, dit is enkel ter illustratie van wat voor magneetjes ik bedoel. Je zal ze ook in Zweden kunnen vinden.

http://www.supermagnete.nl/eng/disc-mag ... _S-05-01-N

Die mini magneetjes zijn heel sterk en kan je met een drupje secondenlijm heel makkelijk op een spaak of in tegen een spijl van een schijfrotor plakken.
Jan, je hebt misschien wel gelijk ja. Zal morgen naar de sensors op de andere fietsen kijken, kijken of ze op die dikke poot kunnen. Er zit bij de remklauw een inkeping voor een tie-wrap, het zit wel te hoog maar wie weet .. kan het altijd proberen, kost een tiewrap. En mocht het lukken dan met wat superlijm een koelkastmagneetje op een schijfspaak plakken en ff testen. Bedankt, Jan.

Bodhi, die bovenste twee nokjes zijn voor een Anythingding, zo'n bidon/drybaghouder. Waarvoor dat andere nokje is, geen flauw idee, misschien voor een drager ofzo? Maar ik wil liever niet een houdertje wat 4 of 5cm uitsteekt, door die vette band kan het wiel er dan niet meer uit, onhandig want heb vaak de fiets in de auto en dat past alleen zonder 't voorwiel.
En ik vind het eigenlijk ook lelijk, nu zei ik dat vandaag tegen iemand en die begon meteen vrolijk te lachen want 'die vette fiets zit vol bulten en noppen, eentje meer of minder maakt toch niet uit'. :shock: Tja .. vond het eigenlijk niet zo'n leuk grapje, een beetje m'n fiets beledigen. :wink:

Bedankt weer voor het meedenken en Loknor, thanks voor de link. Goed idee, zal hier naar zo'n winkel zoeken.

Had vandaag nog net voor het donker een foto kunnen maken, de remklauw is hier wat beter te zien. Ben benieuwd of er een sensor op kan.

Afbeelding
Hoi Yopie,

Ik heb vroegâh ook motorrallies gereden, en met een ICO.
Rij nog steeds op noppenbanden maar nu met human HP's :wink:

Een ICO magneetsetje met kneedpasta om hem vast te zetten is te vinden op:
http://www.icoracing.com/products/magnet-kit

Groetjes,
Maarten
Een magneetje op de schijf gaat helaas niet lukken, er is te weinig ruimte voor een sensor, oa door een nokje wat heel irritant in de weg zit. Nou ja, eigenlijk te weinig ruimte voor de sensors die ik hier heb liggen (een CatEye, Sigma en wat vage merken). Moet dus een andere fietscomputer kopen maar het is vrij moeilijk (soms onmogelijk) te zien hoe breed/lang de sensors zijn en zomaar op de gok flink wat geld uitgeven vind ik onzin. Ook loopt de remklauw bijna over de hele remschijf en mag het magneetje daarom nooit meer dan 2mm dik zijn, en helaas zijn mijn koelkastmagneetjes allemaal dikker. Een magneetje kopen is ook al niet echt gratis, je moet er bijna altijd gelijk 10 bestellen en met verzendkosten zit ik dan snel boven de 10euro. En dat voor een test ... nee.
Maar er zullen vast andere fietsers met het idee geholpen zijn want op zich is het een prima oplossing!

En Maarten, bedankt voor het meedenken! (en leuk al die (ex-)motorrrijders hier). 8)

Ik ga nu maar weer op zoek naar een fietscomputer met een breed bereik tussen magneet/sensor. Misschien moet ik de vraag ook niet in dit topic stellen (denk nl dat men dit niet zo vaak leest), er komen vast meer reacties als ie een eigen topic heeft. :?

Oja, dit kan ook een oplossing zijn (zal denk ik bij mij in de winter door ijsgroei niet werken) maar mss voor iemand anders?

Afbeelding
Komt die GPS toch weer om de hoek kijken...
Afbeelding

Een week of twee geleden was ik in een dorp in Maleisië op zoek naar batterijen toen ik deze voor de deur zag staan. Prijs 249 Ringgit (€65). Blijkbaar hebben de Chinezen de markt ook ontdekt.
[quote]Een magneetje kopen is ook al niet echt gratis, je moet er bijna altijd gelijk 10 bestellen en met verzendkosten zit ik dan snel boven de 10euro. En dat voor een test ... nee
ik zeg er wel 10 kopen en dan stapelen tot de sensor :lol: :lol:
gerritdevries schreef: Een week of twee geleden was ik in een dorp in Maleisië op zoek naar batterijen toen ik deze voor de deur zag staan. Prijs 249 Ringgit (€65). Blijkbaar hebben de Chinezen de markt ook ontdekt.
65 euro?? hoe kan dat nou, alleen die remschijf kost hier al zoveel! Wel leuk, is goedkoper dan de fiets in het vliegtuig meenemen. Vind ook die dikke speakers boven de winkel leuk, staan die nou de hele dag te schetteren? :D
bodhi schreef:ik zeg er wel 10 kopen en dan stapelen tot de sensor :lol: :lol:
:D

Ik heb het een beetje opgegeven, kan geen tellertje vinden dat 4cm kan overbruggen. Stom gedoe.
Een gps is het toch niet helemaal, die vreet batterijen en kan ze hier nergens opladen. En voor alleen de snelheid en km's bijhouden vind ik een fietscomputertje ook veel fijner, die zit standaard op de fiets en zeurt tenminste niet.
Een gps is vooral ook een groot kwetsbaar ding, ben elke keer bang dat ie tijdens het tillen/vallen van de fiets beschadigd. Dus hij moet er vaak af en waar laat je die dan? De frametas zit al vol, ik heb met mooi weer altijd strakke fietskleding (zoefzoef snel en strak op een fatbike :D ) dus daar past ie niet in en blijft ie daarom op het stuur zitten.
Gisteren nog, gewoon een rondje in de buurt gefietst, niks speciaals gedaan maar toch kreeg de gps wat opdonders. Moest bv wat beekjes oversteken (over glibberige rotsen vallen), zat vaak klem tussen gigantische rotsblokken, heb een paar keer de fiets naar beneden moeten laten stuiteren want het was te hoog etc. Het stomme was dat alles goed ging tot ik op de weg de fiets even aan de kant zet om een plaatje van een mooie boom te maken, de fiets zakte blijkbaar opzij, de gps werd door een rots geraakt en hij viel eraf (denk eigenlijk dat ie al los zat). Nu bungelt ie altijd aan een touwtje maar toch krijgt de gpshouder telkens een knauw, vraag me ook af hoelang hij het nog uithoudt .. Geloof daarom dat het slimmer is als ik de gps niet meer meeneem. :(

Dan maar wat bijbehorende plaatjes van gisteren droppen :) :

Afbeelding[/img]
Een van de talloze beekjes, 't ziet er misschien makkelijk uit maar tis glibberglad en errug nat. Een keertje vallen en de gps stuitert alle kanten op.

Afbeelding
Soms zit je klem en moet je tillen, gooien, smijten .. en dan is een gps opeens een onhandig stom uitsteeksel.

Afbeelding
Hier zakte de fiets tegen de rotswand en werd de gps geraakt. Je kunt ook veel beter de fiets op de grond leggen maar ja soms wil je het netjes doen.
(je moet wel goed kijken wil je de fiets kunnen zien :) )
Yopie schreef:65 euro?? hoe kan dat nou, alleen die remschijf kost hier al zoveel! Wel leuk, is goedkoper dan de fiets in het vliegtuig meenemen.
Ja, ik vond het ook erg goedkoop maar het is wel een kinder/tienerfiets en hij was volgens mij tweede hands. Ik zag ook nieuwe ATB's voor €150 die er heel behoorlijk uitzagen. Wellicht dat ze in Nederland na een nachtje buiten meteen weggeroest zijn, maar het is voor dat geld wel een idee om er in Azië op rond te rijden ipv een fiets per vliegtuig mee te nemen. En over dit model; het zou me niks verbazen als je over een tijdje van dit soort goedkope (kinder)fatbikes bij de lokale bouwmarkt te koop ziet staan. Want zeg nou zelf: wie wil er nou niet een fatbike?
Yopie schreef: Ik heb het een beetje opgegeven, kan geen tellertje vinden dat 4cm kan overbruggen.
Heb er toch eentje gevonden :D , de draadloze CatEye Strada, met een 4cm brede sensor, plus een dik rubber eronder als extra opvulling. Hij kan scharnieren, makkelijk als het wiel eruit moet (de vette band kan er dan net langs) en verder is 't hele computertje de aan/modus knop, dus je drukt op het hele ding en hij geeft een andere functie. Dus geen gezeur met kleine knopjes en dikke winterhandschoenen.
Hij is ook instelbaar voor twee wielmaten, mss handig bij de lage (winter-)bandspanning, daar ben ik nog niet helemaal achter. En hij kan onder water, althans ik was bij een te diepe oversteek onderuit gevallen (koud! :shock: ) en hij doet het nog steeds.
Hij gaat alleen pas bij 3.6km lopen, maar ach weet toch wel dat bergopwaarts door diepe sneeuw duwen niet snel gaat. De GPS gaf een paar keer circa 2km aan en als je dan de adempauzes, valpartijen en vloekmomenten meerekent kom je misschien op een fantastische snelheid van 1.5 km per uur. Leuk, daar doe je het natuurlijk voor.
En dacht eerst dat zo'n dikke sensor lelijk zou staan maar eigenlijk valt 't niet zo op tussen de andere noppen en bulten. Men had dus toch weer gelijk ..

Wat ook leuk is: de fatbike heeft extra werk gevonden. Hij was al fotomodel, sleehondentrainer, rendierdrijver en een enorm goede chocoladekoekbedelaar, maar nu is ie ook MTBroute-uitzetter, 8) ! En misschien dat ie van de zomer MTB-gids in een natuurreservaat wordt, goh nooit bedacht dat je met een fatbike werk kon krijgen. Geeft nieuwe ideeën .. schapen, Schotland en Australie. En IJsland, daar zijn vast ook schapen. Heeft iemand soms nog meer fatbike-werktips? ik sta open voor alles wat leuk is. :wink:

Nog wat plaatjes van de Speed sensor, mss heeft iemand er nog wat aan ..

Afbeelding
De sensor kan scharnieren, handig anders had het wiel er niet meer uit gekund.

Afbeelding
Hee, die heb ik ook. Op de racefiets. Rammelt aan alle kanten op klinkerweggetjes, irritant is dat :lol: . Maar hij doet het prima!
Travelmaster schreef:Hee, die heb ik ook. Op de racefiets. Rammelt aan alle kanten op klinkerweggetjes, irritant is dat :lol: . Maar hij doet het prima!
Hoezo rammelt ie? wordt het scharniergedeelte lam ofzo? Dat mag niet, wil graag geruisloos naar beneden blijven denderen. :D Heb zelf een dik rubber onder de sensor gezet, zodat ie wat dichter bij de spaakmagneet staat en met tiewraps vastgesjord, zit hopelijk als een rots zo vast.
Maar ik ga denk ik Bodhi's idee opvolgen; op de spaakmagneet extra magneetjes lijmen/stapelen zodat de sensor verder weg kan staan, meer in de lijn van de fiets. Soms duwt nl het lage struikgewas de sensor naar achteren zodat hij de magneet mist en das natuurlijk niet de bedoeling.
Wel leuk hoor, zo'n tellertje, zit er steeds op te loeren.

Het is nog steeds wennen dat een fatbike geen wegen nodig heeft, tis een heel andere manier van een reis uitstippelen. De wereld is opeens akelig groot geworden, weet gewoon niet meer waar ik heen wil, er is teveel keus. Bergpaden, strand, bikerafting, onmogelijke paden .. er zijn zoveel mooie plekken. Het begint zelfs op moeten te lijken, daar moet ik nog heen, dat heb ik nog niet gezien .. en dan heb ik het alleen nog maar over noord Europa. :shock:
Zit nu te denken om de kust van Letland, Estland en Finland te gaan volgen, met wat eilandhoppen. Tis wel een heel gegoogle om paden te vinden die een soort van rechtdoor lopen en info over strandfietsen kan ik wel vergeten. Het wordt denk ik gewoon erheen fietsen, de zon volgen en zien hoe de wind waait. Hoop iig op eindeloze brede stranden met hard zand en natuurlijk op zon, wolken, zeemeeuwen en gerookte vis.
En als er iemand nog een mooie (fatbike) route/idee weet, graag! kom maar op, ik weet momenteel niet zo goed waar ik heen wil. :)
Weet iemand misschien waar je in Nederland voor een paar dagen een fatbike kunt huren? Ik kan tot nu toe alleen maar verhuur vinden voor een paar uur, meestal op een MTB-parcours of onder begeleiding, in een groepje.

Plan is om met een vriend de kust/strand noord-zuid te volgen naar Brugge en daar dan met de trein weer terug. Of anders fiets ik alleen naar Brugge, ontmoet daar de vriend en fietsen we in Belgie een paar daagjes langs het strand ofzo. Hebben beide nog geen flauw idee of strandfietsen daar kan, eerst maar een fiets vinden en dan verder plannen. Dus een fatbike huren in Belgie zou ook een optie kunnen zijn. Iemand een idee waar?
Yopie schreef:Weet iemand misschien waar je in Nederland voor een paar dagen een fatbike kunt huren?
deze missschien?
http://www.mtbverhuurschoorl.nl/

gr,
Patrick
Pat schreef: deze missschien?
http://www.mtbverhuurschoorl.nl/
Patrick, bedankt. Die had ik nog niet gevonden.
Heb hem de vraag gemaild en kreeg gelijk antwoord: 'We verhuren in principe niet voor meerdere dagen maar wat is je plan?' En toen ik uitlegde dat het voor twee/drie dagen strand was werd het gelijk 'Nee' want volgens hem zijn daarna de trapas, naven en alle andere draaiende delen aan vervanging toe. Tja .. moet je ook een Pugs hebben natuurlijk!
Hij heeft wel twee fatbikes in de verkoop staan, 625 euro per stuk, SE Bikes, ze staan als het goed is ook op Marktplaats. Nu is dat natuurlijk voor twee/drie dagen fietsen te duur maar misschien heeft er iemand hier intresse? Ik ken alleen de tweedehands prijzen in NL niet, dus geen flauw idee of het wat is.
Had ook nog nooit van SE Bikes gehoord, bij SE denk ik gelijk aan Sverige maar ze komen geloof ik uit California.

Geloof niet dat een fatbike huren gaat lukken. Waarschijnlijk moet ik niet zeggen dat het voor strand is, maar daar hou ik niet van. Das nogal lullig, ja toch?
Ha Yopie, sorry voor de late reactie. Ik had wat duidelijker moeten zijn: niet de sensor, maar het metertje zelf op het stuur rammelt in zijn houdertje. Enne, irritant moet je met een knipoog lezen hoor. In de praktijk let ik er niet eens op.
Yopie schreef:Heb hem de vraag gemaild en kreeg gelijk antwoord: 'We verhuren in principe niet voor meerdere dagen maar wat is je plan?' En toen ik uitlegde dat het voor twee/drie dagen strand was werd het gelijk 'Nee' want volgens hem zijn daarna de trapas, naven en alle andere draaiende delen aan vervanging toe. Tja .. moet je ook een Pugs hebben natuurlijk!
Ik rij al ruim een jaar regelmatig op het strand, valt reuze mee, die slijtage van de draaiende delen. Ik rij dan ook niet door de branding, maar op het strand. En ik spoel mijn pugsley na de tocht altijd even af. Ik heb meer slijtage van de wrijving van de frametas op het frame. Wel heb wel laatst de lagers van mijn achternaaf vervangen.

Patrick