Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben WF-ers een auto in bezit? - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Hebben WF-ers een auto in bezit?

330 berichten

Heeft U als wereldfietser een Auto?

Neen
23%
12
Jawel, 1 oud barrel
19%
10
Jawel, een nieuwe
23%
12
Jazeker, boodschappen wagen en een luxewage voor naar het werk
9%
5
Ja, een campeer mobiel
11%
6
Ja, een ....
15%
8

Klopt het dat die 50.000 autokilometers van Maurits zorgen voor een uitstoot van 8.500 kilo CO2?
peter de rijk schreef:
JesseL schreef:En als laatste ben ik sowieso tegen het doden van anderen (ook dieren) voor mijn eigen genot. Bovendien eet ik nu minstens zo lekker als toen ik nog vlees en vis at (en een stuk gezonder bovendien).
Met alle respect voor je overtuiging, maar dat vlees en vis eten ongezonder is dan vegetarisch eten, is bepaald een gewaagde stelling.
Ik wil niet beweren dat je met vlees of vis perse ongezonder eet. Ook dan kan je vast wel gezond eten. Vette vis schijnt sowieso gezond te zijn. Het is alleen zo dat vegetariërs door het ontbreken van vis en vlees extra op hun voeding moeten letten en daardoor gezonder gaan eten. Dit is geen garantie, maar zo gaat het wel vaak in de praktijk.
Los hiervan verhoogt het eten van rood vlees en verwerkt vlees (vleeswaren) aanmerkelijk de kans op darmkanker.
Ook krijg je als vegetariër over het algemeen veel minder verzadigde (dierlijke) vetten binnen.
Robertjan schreef:Dat het beter zou zijn voor "het milieu" klopt ook niet. Als dieren niet meer gegeten worden door mensen, dan heet dat evolutie en geen milieu. Dieren horen gewoon gegeten te worden. Dát is natuurlijk en dus "goed" voor "het milieu".
Volgens mij mis jij de boodschap, maar bij het houden van dieren komt veel meer co2 vrij dan bij landbouw. Het is toch wel algemene geaccepteerd dat co2 slecht voor het milieu is, of ben jij iemand die zelfs daarvan denkt dat het een complottheorie van deze of gene is???

Bovendien vind ik het juist een teken van evolutie en beschaving om in tegenstelling tot onze verre voorvaderen die weinig alternatieven hadden, geen vlees of vis te eten. Inmiddels zijn wij zover geëvolueerd dat er voldoende volwaardige alternatieven zijn. De supermarkten liggen inmiddels vol met vleesvervangers en andere alternatieven.

Bovendien jaagden onze verre voorvaderen op dieren die dus verder een prima leven hadden. In onze huidige geëvolueerde "beschaving" houden we dieren in massavernietigingskampen. Als je dat "natuurlijk" vindt....
Toch typisch dat van de hedendaagse natuurvolken, er geen enkel volk is dat geen vlees eet... :wink:
Wat versta jij onder een natuurvolk?
Als je inheemse indianen stammen bedoelt o.i.d. dan lijken die dus meer op onze oer voorouders dan op ons nu en is het dus logisch dat ze nog vlees eten. Die hebben geen AH vol met vleesvervangers om de hoek. :lol:

Bovendien beweer ik niet dat het eten van vlees onnatuurlijk is. Maar gelukkig heb je zelf ook nog een keuze. Dat onderscheidt ons van de dieren.
Mijn keuze is om geen anderen te doden alleen voor mijn genot. Als ik dood zou gaan van de honger of medisch gezien vlees of vis nodig hebben om te overleven, dan zou ik wellicht een andere afweging maken.

Los hiervan vind ik het nogal grof om onder het mom van "vlees eten is natuurlijk" de bio-industrie te steunen of zelfs maar te gedogen. Dat je an sich het eten van vlees natuurlijk vind heeft toch weinig te maken met de manier waarom we momenteel met dieren omgaan. Daar is weinig natuurlijks aan.
Niet omdat ik de posters wil diskwalificeren, er worden veel waarheden verkondigd, maar zo langzamerhand is dit een kletspraat topic en dekt de titel ook niet meer de inhoud...

Iemand een suggestie voor een andere titel??
Even serieus: It's the economy, stupid!

Dat de Chinezen het Westen inmiddels voorbijstreven in klimaatvriendelijkheid, komt niet omdat ze plots "in" Al Gore zijn, maar omdat er geld aan valt te verdienen.

Dat de Groenlandse Innuit hun CO2-uitstoot juist willen vergroten komt niet omdat ze en masse kennis hebben genomen van het weblog van Ton Elias, maar omdat ze met het opwarmen van de aarde hun onmetelijke voorraad grondstoffen kunnen gaan exploiteren, die ze dan vervolgens weer aan ons kunnen verkopen, ter compensatie van onze wens dat ze die laatste anderhalve poolbeer die voor hun kust op een lekkende ijsschots dobbert niet afschieten en opeten.

En btw: als God echt had gewild dat wij de aarde naar z'n ratsmodee helpen met onze uitlaatgassen, dan had 'ie ons wel als klonen van Ton Elias op deze aardkloot gezet, of als struisvogels!

En btw 2: op wie moet ik straks gaan stemmen als Guusje ter Horst onze dienstkloppers uitrust met methaansniffers om flatulente wandelaars te beboeten?

Met een emissieloze groet,

Gee
bert sitters schreef:Klopt het dat die 50.000 autokilometers van Maurits zorgen voor een uitstoot van 8.500 kilo CO2?
Als hij 1:18 rijdt gebruikt hij voor 50.000 km 2778 kg (CH2)n, en aangezien H bijna niks weegt en aan elke C een O2 geplakt wordt komt die 8500 best aardig in de buurt.
Leon
Ik wil niet flauw doen, maar van de geschiedenis van vleesconsumptie en de menselijke gezondheid heb ik verstand (ik heb er ook over gepubliceerd). De toegenomen vleesconsumptie in de moderne tijd is een van de oorzaken van de verbeterde gezondheid van de moderne mens. Alleen dankzij de moderne wetenschap kunnen we ook zonder vlees gezond zijn (omdat we nu weten wat we missen, en dat dus kunnen aanvullen). Vroeger kon dat niet. Als je toen geen vlees kon betalen bleef je klein en ondervoed.
Wim
JesseL schreef:Ja dat is altijd erg grappig als ik tegen iemand vertel dat ik vegetariër ben. Dan krijg je altijd als antwoord dat diegene ook maar weinig vlees eet en alleen biologisch.


Nou dan zal ik het nog erger maken..... ik eet niet alleen weinig biologisch vlees, maar ik heb ook nog een biologische-dynamische landbouw opleiding genoten.... :wink:
JesseL schreef:Maar ondertussen liggen de winkel nog voornamelijk vol met niet-biologisch vlees en vast niet omdat niemand het koopt... :wink:
Ik denk dat je beter kan stellen dat de consument niet weet wat hij koopt, en niet in de gaten heeft wat voor een dierenleed hij aanricht als hij die biefstuk uit het schap pakt... Die kijkt alleen hoe goedkoop het is.
En ondertussen heeft-ie niet in de gaten dat hij er al een smak geld via de belasting voor betaald heeft. Land en tuinbouw worden namelijk zwaar gesubsidieerd in Europa..
JesseL schreef:Uiteraard is biologisch vlees beter dan "normaal" vlees (noem het maar normaal hoe die dieren in fabrieken behandeld worden), maar de milieu en derde wereld aspecten blijven er wel gewoon. dieren verbruiken 3x zoveel tarwe (of mais etc) en 3x zoveel water om dezelfe hoeveelheid voedsel te produceren dan als je als je gewassen voor consumptie zou telen.
Nee dat klopt niet wat je schrijft, Biologisch gehouden vee krijgt geen krachtvoer of heel minimaal. Dus geen ontrekking van hectare's land met krachtvoer die verbouwd wordt in derde wereldlanden. Op die hectare's kan dus voedsel verbouwd worden voor de bevolking daar ter plaatse Dus ook geen gesleep per vrachtwagen of vliegtuig van dat spul. En als er al krachtvoer wordt gegeven moet dat van het eigen bedrijf komen en is het transport ervan dus nihil. Co2 uitstoot is dus behoorlijk gereduceerd. Op biologische bedrijven wordt ouderwets met vaste mest gewerkt, (koeien/paarden/varkensstront gemengd met stro) en niet of weinig met gier, die een hele hoge Co2 uitstoot heeft
JesseL schreef:Ook stoten dieren en de dierhouderij dus nogal veel co2 uit, ook als ze biologisch gehouden worden.
Zie boven maar het is dus niet helemaal juist wat je schrijft
JesseL schreef:En als laatste ben ik sowieso tegen het doden van anderen (ook dieren) voor mijn eigen genot. Bovendien eet ik nu minstens zo lekker als toen ik nog vlees en vis at (en een stuk gezonder bovendien).
Of iemand wel of niet vlees eet, is iets wat je natuurlijk altijd dient te respecteren. En je kunt natuurlijk zeer smakelijke maaltijden maken zonder vlees!! Maar dat het gezonder is of ongezonder zou ik niet durven zeggen. Wel weet ik dat veel vegetariërs een tekort hebben aan Vit B12 en dat zit alleen in een natuurlijke vorm in vlees volgens mijn huisarts..
JesseL schreef:Maar dit topic ging meer over milieu geloof ik en minder over ethiek... alhoewel dat voor mij met elkaar te maken heeft.
Bij dat laatste sluit ik me geheel aan; het heeft zelfs veel met elkaar te maken, denk ik... :lol:
Wim schreef:Ik wil niet flauw doen, maar van de geschiedenis van vleesconsumptie en de menselijke gezondheid heb ik verstand (ik heb er ook over gepubliceerd). De toegenomen vleesconsumptie in de moderne tijd is een van de oorzaken van de verbeterde gezondheid van de moderne mens. Alleen dankzij de moderne wetenschap kunnen we ook zonder vlees gezond zijn (omdat we nu weten wat we missen, en dat dus kunnen aanvullen). Vroeger kon dat niet. Als je toen geen vlees kon betalen bleef je klein en ondervoed.
Wim
Dit is precies wat ik dus ook zeg. Wij in Nederland hebben inmiddels de kennis om vlees te kunnen vervangen. Dat vind ik dus ook een vorm van evolutie.
Haike schreef:
JesseL schreef:Maar ondertussen liggen de winkel nog voornamelijk vol met niet-biologisch vlees en vast niet omdat niemand het koopt... :wink:
Ik denk dat je beter kan stellen dat de consument niet weet wat hij koopt, en niet in de gaten heeft wat voor een dierenleed hij aanricht als hij die biefstuk uit het schap pakt... Die kijkt alleen hoe goedkoop het is.
En ondertussen heeft-ie niet in de gaten dat hij er al een smak geld via de belasting voor betaald heeft. Land en tuinbouw worden namelijk zwaar gesubsidieerd in Europa..
Ik vind dit een beetje te simpel. Er is genoeg aandacht voor dierenleed. Als je dat niet weet dan heb je of onder een steen geleefd of je kop in het zand gestoken.
Zelf heb ik er ook lang tegenaan gehikt om vegetariër te worden, omdat vlees toch wel heel erg lekker kan zijn en ook overal door zit. We aten wel minder vlees en veel vleesvervangers en als we al vlees aten dan zo veel mogelijk biologisch vlees, maar het voelde toch niet goed.
Nu voel ik alleen maar schuld en spijt dat ik niet eerder vegetariër ben geworden.
Haike schreef:
JesseL schreef:Uiteraard is biologisch vlees beter dan "normaal" vlees (noem het maar normaal hoe die dieren in fabrieken behandeld worden), maar de milieu en derde wereld aspecten blijven er wel gewoon. dieren verbruiken 3x zoveel tarwe (of mais etc) en 3x zoveel water om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren dan als je als je gewassen voor consumptie zou telen.
Nee dat klopt niet wat je schrijft, Biologisch gehouden vee krijgt geen krachtvoer of heel minimaal. Dus geen ontrekking van hectare's land met krachtvoer die verbouwd wordt in derde wereldlanden. Op die hectare's kan dus voedsel verbouwd worden voor de bevolking daar ter plaatse Dus ook geen gesleep per vrachtwagen of vliegtuig van dat spul. En als er al krachtvoer wordt gegeven moet dat van het eigen bedrijf komen en is het transport ervan dus nihil. Co2 uitstoot is dus behoorlijk gereduceerd. Op biologische bedrijven wordt ouderwets met vaste mest gewerkt, (koeien/paarden/varkensstront gemengd met stro) en niet of weinig met gier, die een hele hoge Co2 uitstoot heeft.
Uiteraard is biologische veeteelt beter, maar het klopt wel wat ik schreef. Dieren gebruiken nou eenmaal veel meer voedsel dan dat het oplevert. Ook gebruikt het veel meer water. Ook biologische veeteelt stoot veel methaan uit. Methaan is een nog veel schadelijker gas dan CO2. Methaan ontstaat tijdens het verteringsproces in koeienmagen en bij de opslag van varkens- en rundermest. Eén koe stoot per jaar net zoveel broeikasgassen uit, als een auto die anderhalf keer de aarde rondrijdt.
Het is natuurlijk wel zo als de volledige veeteelt biologisch zou worden een groot gedeelte van de milieu problemen door de veeteelt zou zijn opgelost.
Haike schreef:
JesseL schreef:En als laatste ben ik sowieso tegen het doden van anderen (ook dieren) voor mijn eigen genot. Bovendien eet ik nu minstens zo lekker als toen ik nog vlees en vis at (en een stuk gezonder bovendien).
Of iemand wel of niet vlees eet, is iets wat je natuurlijk altijd dient te respecteren. En je kunt natuurlijk zeer smakelijke maaltijden maken zonder vlees!! Maar dat het gezonder is of ongezonder zou ik niet durven zeggen. Wel weet ik dat veel vegetariërs een tekort hebben aan Vit B12 en dat zit alleen in een natuurlijke vorm in vlees volgens mijn huisarts..
Dit soort misverstanden weerhouden mensen er onterecht van om vegetariër te worden.
Of je hebt je huisarts verkeerd begrepen of je huisarts is dement aan het worden. Zuivel bevat grote hoeveelheden B12. Kijk maar eens bij de voedingswaarden op een pak melk. Het is wel zo dat B12 alleen in dierlijke producten zit, dus als veganist (iemand die helemaal geen dierlijke producten gebruikt) heb je het een stuk lastiger. Nou zitten in alle vlees en zuivel vervangers toegevoegde B12 en ijzer die het niveau aanvullen tot het niveau van hetgeen wat ze vervangen. Een vegetarische burger bevat dus evenveel voedingstoffen en vitamines als een portie vlees en sojamelk evenveel als normale melk.

Het is goed dat hier een levendige discussie ontstaat, al valt het me wel tegen hoe weinig vegetariërs er blijkbaar onder de wereldfietsers zijn.

Er zijn meerdere redenen om vegetariër te worden (dierenleed, milieu en de derde wereld). Als deze redenen je niet (genoeg) overtuigen om vegetariër te worden, dan kan dat natuurlijk, maar dan moet hij/zij dat eerlijk zeggen en niet met drogredenen komen waarom je vlees zou moeten eten.
In plaats van vegetariër worden kan je ook kiezen voor minder vlees eten en het vlees dat je eet van biologische scharreldieren te kopen. :wink:

Zo ik heb net de auto volgeladen met bio-scharrelboodschapjes voor het WF weekend. Heerlijk zo'n auto en heerlijk die scharrel spekblokjes vanavond bij de aardappeltjes en morgen bij de witte bonen.
HEERLIJK!!!! :lol:
Maar op het weekend wordt ook wel rekening gehouden met vegetariërs?
JesseL schreef:Het is goed dat hier een levendige discussie ontstaat, al valt het me wel tegen hoe weinig vegetariërs er blijkbaar onder de wereldfietsers zijn.
Waarom had je meer vegetariërs onder de wereldfietsers verwacht? Blijkbaar heb je een bepaald beeld van een wereldfietser?
Mijn beeld van wereldfietsers is dat het mensen zijn die dicht bij de natuur staan en daardoor ook dichter bij het milieu en de dieren.
Ook denk ik dat wereldfietsers meer dan gemiddeld bewuster met het leven bezig zijn. Ze hebben immers veel tijd om te denken en het kiezen voor reizen per fiets is vaak een zeer bewuste keuze.
Ook bewuster bezig zijn met gezondheid vind ik bij een Wereldfietser passen.

Dat is natuurlijk erg algemeen, maar dan verwacht ik toch meer vegetariërs. Ik de milieu bewegingen kom je ook meer dan gemiddeld vegetariërs tegen.


Bij mijn drie redenen om vegetariër te worden (dierenleed, milieu en de derde wereld), miste nog het gezondheidsaspect. Ik zei al eerder dat je met vlees niet perse ongezond eet, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt wel dat het eten van rood vlees (o.a. biefstuk, karbonades en lamsbout) en vleeswaren de kans op darmkanker aanzienlijk verhoogt (30% tot 70%).
Ook hebben vegetariërs veel minder kans op overgewicht.

Zie o.a. dit artikel: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1501354.ece

En hier een uitgebreid onderzoek onder 500.000 amerikanen welke 10 jaar lang gevolgd zijn: http://archinte.ama-assn.org/cgi/conten ... /169/6/562
Tja, kom naar het weekend in Bosschenhoofd en maak kennis met "echte" Wereldfietsers :wink:!
Ik geloof best dat wereldfietsers (wie dat ook mogen zijn, zie andere WF draadjes) gemiddeld wat bewuster met de natuur omgaan. Bijvoobeeld bewuster dan voetballers of motorcrossers (ojee wat een vooroordelen toch weer). Maar ik verwacht dat de correlatie gering zal zijn. Misschien een leuke poll op de website.

Verder schrik ik toch wel van het verband tussen rood vlees/vleeswaren en de verhoogde kans op het onstaan van darmkanker. Dat zijn serieuze overwegingen om in elk geval bewuster te eten. Alleen is het wel zo dat ik, als fietsvakantoetoerist na een lange dag fietsen en zoutbehoefte, 's avonds graag een grote zak chips leeg(vr)eet, hetgeen ook niet al te best voor de ingewanden zal zijn.
willem.megens schreef:Verder schrik ik toch wel van het verband tussen rood vlees/vleeswaren en de verhoogde kans op het onstaan van darmkanker. Dat zijn serieuze overwegingen om in elk geval bewuster te eten.
Het heeft ondertussen niks meer met het oorspronkelijke onderwerp de auto te maken maar toch... Lees eens het volgende boek:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/antikank ... escription
Ja, kom gezellig en zie de Wereldfietsers IRL!
Ik ga itt Blanche dit weekend wel vegetarisch eten al ben ik geen vegetariër. Oh ja, ik kom ook met de auto.
Maar of dit allemaal volgens de Antikanker-methode is, ik denk het niet al heb ik het boek nog niet gelezen.
:lol: :lol:

ach Marianne,
Maak je niet druk om het anti kanker boek. Sociale contacten en beweging in de buitenlucht zijn ook heel goed voor de gezondheid.

Dus komt allen dit weekend met of zonder auto, met of zonder (biologisch) vlees!
Ik denk trouwens dat er veel meer vegetariërs zouden zijn als iedereen eerlijker was tegen zijn/haar kinderen.
Mijn dochter vind het toch wel erg zielig als zij een kip in de winkel zonder hoofd ziet liggen. Ik denk dat de meeste kinderen dat zouden vinden als hun eerlijk verteld werd dat dat een kip was welke ze zojuist in de kinderboerderij zagen lopen. Ze willen ook hun hond, kat of konijn niet op tafel hebben (denk aan Flappie). Maar kinderen hebben dat niet in de gaten en worden dom gehouden. Een vriendinnetje van mijn dochter heeft dus echt niet in de gaten dat ze dode dieren aan het eten is.
Om nog maar niet te spreken van de omstandigheden in de bio-industrie. Maar tegen die beelden kunnen ook een hoop volwassenen niet, maar proberen die beelden gewoon te negeren of te ontwijken.