Martin E. van Doornik schreef: ↑do 09 jan, 2025 00:21
Is die holle buis waaraan die ultra-technologische trapper is gemonteerd, wel sterk genoeg? Met veel kracht bergopwaarts fietsen kan die misschien afbreken.... liever een massieve buis.
Dat de holle trapperas sterk genoeg moet zijn, lijkt me een eerste vereiste. Daar is vast heel veel aandacht aan besteed, want geen enkele fabrikant wil daar risico in lopen. Het gaat om veiligheid!
Bekend is dat profsprinters kortdurend een vermogen van ongeveer 2000 W kunnen produceren (Harry Lavreysen : 2600W). Daaruit kan je berekenen hoeveel kracht er dan op een pedaal komt. Ik kom op ongeveer 1800 N, dat is het gewicht van iemand die 180 kg weegt. Een werktuigbouwer met kennis van sterkteleer kan dan uitrekenen hoe dik zo'n stalen buis minimaal moet zijn.
Wat mij vooral verbaast is de meettechniek. Dat gaat met rekstrookjes. Die zitten ook in een gewone personenweegschaal. Een moderne weegschaal kan wel op 3 cijfers nauwkeurig wegen, bv. 85,2 kg. Maar een weegschaal doet een statische meting, waarbij de kracht altijd loodrecht wordt uitgeoefend (zwaartekracht) en het sensor-signaal over ruwweg een seconde kan worden uitgemiddeld.
De rekstrookjes in een pedaal moeten dynamische metingen doen tijdens een omwenteling die 0.6-1 sec duurt. Dat zijn dus heel veel metingen in een fractie van een seconde. Daarbij wisselt de richting van de kracht voortdurend. Ik vermoed dat er rekstrooksensors in verschillende richtingen zijn opgesteld. Favero (en ook SRM) zeggen dat ze met een nauwkeurigheid van beter dan 1% kunnen meten. Dat is verbazingwekkend, maar wordt bevestigd door allerlei testen.
Kijk bv. naar de test van DC-Rainmaker op Youtube :
https://www.youtube.com/watch?v=5KkG-02UlIQ , of van Peak Torque
https://www.youtube.com/watch?v=ifgdDrqeDZE .
Favero heeft ook allerlei slimme oplossingen. Er zit een rotatie-detector ingebouwd die de electronica pas inschakelt als je een paar trapomwentelingen maakt. Dat zorgt er voor dat de accu nauwelijks wordt belast bij opslag. Hij gaat ongeveer 60 uur mee, wat zelfs voor de meest actieve fietsers toch minstens een week lang zal zijn. Als de sensor ingeschakeld is zie je een LED knipperen op het einde van de pedaalas. Opladen gaat tamelijk snel : het duurt enkele uren.
Ik zag in mijn eerste proefritten dat ik links meer kracht produceer dan rechts, een verschil ca. 5%. Daar was ik me niet van bewust. Het zal waarschijnlijk ook wel niet meer te corrigeren zijn, gezien de leeftijd. Ook zie ik dat mijn linkervoet systematisch off-center kracht zet. Toen ik daar op lette, zag ik dat mijn schoen ook wat scheef staat. Dat komt waarschijnlijk door het plaatje onder de schoen, waar het SPD-pedaal op inklikt. Daar kan ik wél wat aan doen.
Er schijnt ook een 'pedal smoothness' (PS) indicator mee te lopen waar ik nog niet op gelet heb. We denken misschien dat de draaisnelheid van de cranks over één omwenteling constant is, maar dat is die niet. Sommige fietsers hebben een mooie 'ronde' trap (=meer gelijkmatige omwentelingssnelheid) en anderen trappen 'vierkant' (heel ongelijkmatige rotatie). Favero kan dit meten (zie
onderstaand plaatje ). De hoeksnelheid loopt achter op de kracht, maar het vermogen is het product van kracht en hoeksnelheid. De piek in vermogen ligt daarom voorbij '3 uur'. Ook interessant om eens op dat PS-getal te letten.
- Favero rotation graph.png (62.52 KiB) 144 keer bekeken
Zo zie je maar hoe een paar nieuwe pedalen ook een oude aap nog wat kunstjes kan bijleren.