Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 134 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2677 berichten
Een 'iets duurdere' fiets, heb je ook ergens een NOS Pendix van € 60,- gevonden?
"Een 'iets duurdere' fiets, heb je ook ergens een NOS Pendix van € 60,- gevonden? "

Heb je toevallig mijn vorige bericht ook nog bekeken, of is dit zonder verder dan de neus....
Ericheijn

Waar heb jij die pendix gekocht. Wil er zelf ook een inbouwen.

Mario
Beste Supermario

Ik heb een gebruikte Pendix op Marktplaats gekocht. Handleidingen voor ombouw en gebruik zijn te vinden bij Fiets Ombouwcentrum Nederland. Nieuw zijn ze ook via hen te koop. Zij hebben ook adressen van door hen opgeleide fietsenmakers. Overigens is de set voor elke fiets met BSA schroefdraad in de trapas te gebruiken
Succes
Erik Heijn
Ericheijn

Maar hoe weet je nu dat die marktplaats gekochte Pendix nog goed is?

Je hebt geen garantie.

Ik kocht mijn fiets bij Snel. Zij willen de Pendix niet los verkopen ivm garantie, maar vragen wel voor inbouw €180.

Volgens mij is het 1 uur werk.

Mario
Beste Mario

Er kan heel weinig stuk omdat er geen tandwielen oid in zitten. Wel alle advertenties doorspitten en je goed inlezen.

Grts
Erik
erikheijn schreef:
do 02 jan, 2025 19:26
Er kan heel weinig stuk omdat er geen tandwielen oid in zitten.
Ook aan een Pendix motor kan alles stuk, met uitzondering van de dingen die er niet inzitten, zoals tandwielen, bougies, een hoogtemeter en nog zo wat.
De mechanica van een Pendix is robuust. De elektronica, waarvan een deel in de motor en een deel in de accu zit, is gelukkig beperkt maar wel tamelijk fragiel. Het meest kwetsbaar lijken de stekkertjes waarmee de sensoren met de motor verbonden zijn. Die zitten bij de trapas en moeten blijvend waterdicht zijn. Zij krijgen alle water en modder van het voorwiel over zich heen. Ook moet de trapas vanwege de sensor die daar in zit, met grote voorzichtigheid geplaatst worden. Dat is gelukkig eenmalig.
Bij mij gaat het overigens al ruim twaalfduizend kilometer vlekkeloos en naar volle tevredenheid.
Dat klinkt hoop gevend.

Mario
Ook ik heb er niks aan toe te voegen.
Stekkers schoon en goed geplaatst, blijven dat meestal, zodat dd elektrische verbinding goed blijft.
Favero PRO MX-2 SPD-pedalen met ingebouwde vermogensmeter
Favero pedaal.jpg
In de kerstperiode las ik het Duitse blad TOUR (nr. 2024-12) waarin diverse typen vermogensmeters werden vergeleken. De gouden standaard zijn de meters van SRM, die in het profpeloton alom aanwezig zijn. Ze zijn ook flink aan de prijs (€2000 of meer). SRM-meters zitten meestal in het crankstel. Ik hoorde voor het eerst van het Italiaanse merk Favero. Het blijkt in weinig jaren een zeer goede reputatie te hebben opgebouwd met hun racepedalen. In 2024 zijn er ook SPD pedalen bijgekomen waarbij nu alle electronica en de kleine accu in de trapas zit ingebouwd. In de test van TOUR kwam de Favero pedaalset als beste en als goedkoopste naar voren. Het voordeel van pedaalmeters tegenover crankmeters is dat je ze gemakkelijk op verschillende fietsen kunt zetten. Op mijn racefiets en mijn reisfiets gebruik ik ook SPD pedalen. Een enkel pedaal kost ongeveer €450 en een set van links en rechts ongeveer €750.
Favero opengewerkt.png
Dat is natuurlijk een flink bedrag voor zo'n nice-to-have. Maar al jaren zit ik een beetje uit te zien naar dit spul en met wat goede voornemens (tot na mijn 80ste geen e-bike ; voor mei minstens 3 kg lichter), heb ik ze net voor nieuwjaar besteld en ontvangen. Het is schitterende techniek. Toch koste de installatie me wat moeite. De sensors hebben geen aparte ontvanger, zoals veel SRM meters. Je moet ze uitlezen op je smart-phone met geïnstalleerde Favero App, óf op een geavanceerde fietscomputer van Garmin, Wahoo of Polar. De communicatie tussen de apparaten gaat dan via Blue-Tooth. Dat lukte niet meteen. Na zorgvuldiger doorlezen van de gebruiksaanwijzing wél. Ik kan nu de data zowel op op mijn iPhone als op de Polar M460 bekijken. De Polar M460 heeft het voordeel dat de data ook worden opgeslagen. In Polar Flow kunje dan een hele rit terug kijken.

Dit is het scherm van de Favero-App. Naast het momentane vermogen en de cadans kun je ook het verschil in vermogen tussen links en rechts zien en bij welke rotatiehoeken je dat vermogen hoofdzakelijk levert. Verder zie je het PCO (Platform Centre Offset), d.w.z. of je de kracht recht op de pedalen uitoefent of wat zijdelings scheef.
Favero scherm.PNG
Hier is een uitdraai van een rondje op het Dak van Brabant, een oude stortplaats ten oosten van Eindhoven waarop enkele MTB-paden zijn uitgezet. Het hoogteverschil is ongeveer 45 meter.
Dak van Brabant met Favero.png
Ik vond het mooi om te zien dat ik nog, als het moet, een tiental seconden boven 300W kan trappen.
math schreef:
wo 08 jan, 2025 19:08
Ik vond het mooi om te zien dat ik nog, als het moet, een tiental seconden boven 300W kan trappen.
Bij 4 graden buitentemperatuur! Dat verschil tussen links en rechts is ook interessant.
Is die holle buis waaraan die ultra-technologische trapper is gemonteerd, wel sterk genoeg? Met veel kracht bergopwaarts fietsen kan die misschien afbreken.... liever een massieve buis.
Martin E. van Doornik schreef:
do 09 jan, 2025 00:21
Is die holle buis waaraan die ultra-technologische trapper is gemonteerd, wel sterk genoeg? Met veel kracht bergopwaarts fietsen kan die misschien afbreken.... liever een massieve buis.
Dat de holle trapperas sterk genoeg moet zijn, lijkt me een eerste vereiste. Daar is vast heel veel aandacht aan besteed, want geen enkele fabrikant wil daar risico in lopen. Het gaat om veiligheid!

Bekend is dat profsprinters kortdurend een vermogen van ongeveer 2000 W kunnen produceren (Harry Lavreysen : 2600W). Daaruit kan je berekenen hoeveel kracht er dan op een pedaal komt. Ik kom op ongeveer 1800 N, dat is het gewicht van iemand die 180 kg weegt. Een werktuigbouwer met kennis van sterkteleer kan dan uitrekenen hoe dik zo'n stalen buis minimaal moet zijn.

Wat mij vooral verbaast is de meettechniek. Dat gaat met rekstrookjes. Die zitten ook in een gewone personenweegschaal. Een moderne weegschaal kan wel op 3 cijfers nauwkeurig wegen, bv. 85,2 kg. Maar een weegschaal doet een statische meting, waarbij de kracht altijd loodrecht wordt uitgeoefend (zwaartekracht) en het sensor-signaal over ruwweg een seconde kan worden uitgemiddeld.
De rekstrookjes in een pedaal moeten dynamische metingen doen tijdens een omwenteling die 0.6-1 sec duurt. Dat zijn dus heel veel metingen in een fractie van een seconde. Daarbij wisselt de richting van de kracht voortdurend. Ik vermoed dat er rekstrooksensors in verschillende richtingen zijn opgesteld. Favero (en ook SRM) zeggen dat ze met een nauwkeurigheid van beter dan 1% kunnen meten. Dat is verbazingwekkend, maar wordt bevestigd door allerlei testen.
Kijk bv. naar de test van DC-Rainmaker op Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=5KkG-02UlIQ , of van Peak Torque https://www.youtube.com/watch?v=ifgdDrqeDZE .

Favero heeft ook allerlei slimme oplossingen. Er zit een rotatie-detector ingebouwd die de electronica pas inschakelt als je een paar trapomwentelingen maakt. Dat zorgt er voor dat de accu nauwelijks wordt belast bij opslag. Hij gaat ongeveer 60 uur mee, wat zelfs voor de meest actieve fietsers toch minstens een week lang zal zijn. Als de sensor ingeschakeld is zie je een LED knipperen op het einde van de pedaalas. Opladen gaat tamelijk snel : het duurt enkele uren.

Ik zag in mijn eerste proefritten dat ik links meer kracht produceer dan rechts, een verschil ca. 5%. Daar was ik me niet van bewust. Het zal waarschijnlijk ook wel niet meer te corrigeren zijn, gezien de leeftijd. Ook zie ik dat mijn linkervoet systematisch off-center kracht zet. Toen ik daar op lette, zag ik dat mijn schoen ook wat scheef staat. Dat komt waarschijnlijk door het plaatje onder de schoen, waar het SPD-pedaal op inklikt. Daar kan ik wél wat aan doen.

Er schijnt ook een 'pedal smoothness' (PS) indicator mee te lopen waar ik nog niet op gelet heb. We denken misschien dat de draaisnelheid van de cranks over één omwenteling constant is, maar dat is die niet. Sommige fietsers hebben een mooie 'ronde' trap (=meer gelijkmatige omwentelingssnelheid) en anderen trappen 'vierkant' (heel ongelijkmatige rotatie). Favero kan dit meten (zie onderstaand plaatje ). De hoeksnelheid loopt achter op de kracht, maar het vermogen is het product van kracht en hoeksnelheid. De piek in vermogen ligt daarom voorbij '3 uur'. Ook interessant om eens op dat PS-getal te letten.
Favero rotation graph.png
Favero rotation graph.png (62.52 KiB) 144 keer bekeken
Zo zie je maar hoe een paar nieuwe pedalen ook een oude aap nog wat kunstjes kan bijleren.
Ik ben nog wel benieuwd hoe die vermogensmeter omgaat met het 'trekken' aan de pedalen. Ik bedoel dan wanneer je pedaal achter je zit, voorbij het laagste punt, dat je dan met je been het pedaal omhoogtrekt. Dit deed ik wel eens als afwisseling op lange ritten en om de hele rondgang te benutten. Snapt de vermogensmeter dat trekken dan ook bijdraagt aan vooruitgang? Ik heb zelf gekeken op de website maar ik zit er niet diep in.
Kijk naar de figuur in mijn laatste stukje. Daar zie je dat de kracht ook in de opwaartse beweging is gemeten ('omhoogtrekken'). Ik vermoed dat dit ook wel toegelicht wordt in het blog waar ik dit plaatje heb uitgelicht .
De rekstrookjes meten de kracht over de tijd. In het pedaal zit ook een gyroscoop die de rotatiesnelheid meet. Uit die twee metingen samen wordt het vermogen over de rotatie per pedaal berekend.
Favero levert ook nauwkeurige resultaten bij ovalen kettingbladen.

Je komt veel meer te weten over de robuustheid en de nauwkeurigheid in de Youtube test https://www.youtube.com/watch?v=ifgdDrqeDZE
Ik zie dat het ook werkt op een baanfiets/fixed gear, dus terugduwen om af te remmen is ook over nagedacht. Wat een gaaf en intelligent stuk techniek! Het gaat ver maar ik kan me voorstellen dat je er blij van wordt.
Kan weg 910