Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 121 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3755 berichten
_Peter_ schreef:
Coendert2017 schreef:
_Peter_ schreef:Ik snap niet dat, nu ik de uitleg weet, dat men hier bij IdWorx mee wegkomt, voor het geld wat dit ding kost kun je een hele mooie fiets precies op maat laten maken die zeker niet onderdoet voor deze waarbij de bagagedrager wel zonder noodoplossing gemonteerd zit en je ook niet met je hakken tegen de tassen komt.
Dan zal je het ook wel raar vinden dat er een fietsbel van 60 Euro op zit. Ik heb er een van 2 euro en die pingt ook prima, zolang ie het doet.

Een Idworx is een totaalconcept. Alles in het kader van onbezorgd doorfietsen, in het bos in dit geval. Met die drager komt het wel goed. In het echt zijn de ze trouwens nog een stuk mooier dan op de foto. Ik vind het een prachtfiets.
Dat dat belletje €60,- kost wist ik. Ik heb zelf een crane, en die wordt door de meesten ook prima gehoord.
Het totaalconcept wat jij aanhaalt klopt dus niet, het is niet af, die bagagedrager is er bij verzonnen heb ik het idee. Als ze hier echt werk van hadden willen maken hadden ze net als ze bij Santos wel voor elkaar krijgen een speciale versie van de achterdrager kunnen bedenken en laten maken. Ze (IDWorx) weten het bij Hope tenslotte ook voor elkaar te krijgen een speciale versie van de schijfremmen te maken.
Dank voor je oprechte zorgen, Peter. Maar ze zijn niet helemaal terecht. Ik leg het je graag uit.

De titanium Tubus Logo is iets anders dan de normale Tubus Logo. Idworx plaatst alleen de normale Tubus Logo op de BLT. Dus niet de titanium achterdrager. Op de 'normale' oPinion past wel de titanium achterdrager.

Enfin: ik wilde toch een titanium achterdrager en heb dat laten fixen met een extra padje. Er zijn dus op mijn verzoek speciale achterpadjes gebruikt. Tubus heeft die dingen gewoon in hun assortiment. Zo uitzonderlijk blijkt dat dus niet te zijn.

Omdat ik het zelf ook al wal mal eruit vond zien, heb ik nagedacht om het te laten aanpassen. De opmerkingen in dit topic - dank daarvoor! - hebben mij over de streep gehaald (hetgeen niet heel moeilijk was) om de achterdrager te laten aanpassen. Inmiddels heb ik (met dank aan de tips van de Nederlandse distributeur van Tubus) een gespecialiseerd bedrijf gevonden dat titanium kan verwerken en lassen. De achterdrager wordt daarom iets aangepast. Het huidige achterpadje wordt weggehaald en er komt een nieuw achterpadje. Ook in titanium. Maar met een net iets andere vorm (iets langer en gewoon recht, waardoor de drager naar voren komt en het gewicht van de tassen meer boven de achteras komt). Zo simpel gaat het worden. Foto's volgen nog wanneer de klus geklaard is.

Kort en goed: ik veroorzaakte met mijn wens 'een probleem' met mijn Tubus achterdrager. Dat probleem wordt opgelost. Idworx staat daar buiten. Tubus staat daar buiten.

Desalniettemin is het natuurlijk geen enkel probleem om wat zurig te doen over Idworx of Spurcycle. Heb je trouwens mijn pedalen van Syntace gezien. Ik ga je verklappen: er zijn goedkopere pedalen te vinden. :wink:
Mefistofele schreef: Foto's volgen nog wanneer de klus geklaard is
Daar ben ik wel benieuwd naar! Veel plezier met je mooie fiets.
Mefistofele, ik wist niet dat je er zelf voor had gekozen een titanium drager te monteren. Goed dat je die laat aanpassen, want teveel gewicht achter de achteras fietst gewoon niet lekker. Ook op de foto's bij IDWORX lijkt het wel alsof alle dragers extreem ver naar achter zijn verplaatst, verder dan bij andere grote merken.
Als duur voor jou werkt moet je dat gewoon doen, ik zelf ben van goed en repareerbaar, dat dat soms duur is is dan jammer. En zurig, nee hoor. Binnenkort wordt mijn schuur weer opgevuld met nog een fiets, niet van titanium, hoe mooi en makkelijk te onderhouden dat ook is maar wel een in NL gefabriceerde. (niet alleen in NL in elkaar gezet)
Leon schreef:
Mefistofele schreef:De Tubus Logo is te klein. Of het wiel te groot. Als de bagagedrager namelijk direct op het achterpad wordt gemonteerd, komen de bevestigingsoogjes tegen het spatbord. En dat geeft - zeker onverhard - een tikkend geluid. Waarschijnlijk een bekend probleem bij Tubus, want ze hebben daarvoor speciaal verlengstukjes op de markt gebracht. Gevolg is dat de drager zo'n 1,5 cm naar achter komt.
Ik denk niet dat dat voor tubus de reden was om die verlengstukjes te maken.
Dat Tubusdragers te kort kunnen zijn op fietsen met korte achtervorken was al lang een probleem; ik vermoed dat het het meeste voorkwam bij de Cargo, maar dat weet ik niet zeker. Je komt dan met de hakken tegen de tassen.
De fiets heeft aan de overzichtsfoto te zien geen erg korte achtervork.
Bovendien is het drageroog op het patje zelf ook al meer dan een centimeter naar achteren verplaatst; bij veel fietsen zit het er recht boven. Een standaarddrager zit op deze fiets dus al best goed naar achteren.
Met de extra stukjes zit de drager behoorlijk ver naar achter.
Voor het fijnste fietsgedrag zou je de tassen middels de verstelbare haken dus zo moeten afstellen dat de tassen zo ver mogelijk naar voren komen te zitten, zonder dat je er met de hakken tegen aan komt.

Leon en Mefistofele :

Mijn van Nicholas Amazon http://www.sintchristophorus.nl/wp-cont ... 136363.jpg
is ook voorzien van een Titan Tubus Logo drager.
Sinds ik 40 mm brede Almotion banden heb gemonteerd is de titanium bevestiging van mijn Titanium drager "ondersteboven" gemonteerd. Omdat er anders te weinig ruimte voor het achterspatbord en de achterband overblijft :idea: :P
Zie: http://www.sintchristophorus.nl/wp-cont ... 142388.jpg

De afgelopen weken in Frankrijk heeft het prima gewerkt :lol:
Erg tevreden ook over de Almotion banden (off topic) de bandenspanning heb ik verlaagd van 5,5 naar 5 :idea:
Dan heb je minder last van de kasseien, die ze in Frankrijk ook graag gebruiken.

groeten
Dirk
Wat leuk Mefistofele dat je je eigen drager laat bouwen om je perfecte fiets te krijgen. Kost wel wat maar als jij daar een mooie tijd mee hebt dan is dat alleen maar goed. Met jou uitleg begrijp ik ook beter waarom de drager er nu zo uitziet want die staat inderdaad wel wat naar achteren. Maar goed, uiteindelijk gaat het erom hoe de fiets rijdt met de tassen erop. De drager zie je dan toch niet meer zitten 8) .
Laat je een fotootje van je eigen gebouwde drager zien?
Afbeelding

Gazelle Primeur, 3 versnellingen en trommelremmen, uit 1991. Back to basic zeg maar. Niet bepaald een sophisticated vakantiefiets, meer een soort onthaast fiets, voor de rustigere tochtjes. Dankzij snelle bandjes en ligstuur kan je er toch vrij vlot mee rijden, 25-30km/h is goed te doen. Met veel plezier tochtjes door Nederland, België, Noord-Duitsland en Zuid-Zweden mee gereden.
mooie fiets en mooi dat je deze als vakantiefiets gebruikt 8)
groet, hoogframe
Leuke de Gazelle Primeur te zien, ja met back to basic kom er ook!
Op je tochten nog last gehad van het beperkte bereik van de versnelling?

Voor is de verf op twee "tactische" plekken niet meer aanwezig:
Afbeelding
Bewust gedaan of toeval?
Momenteel onderweg (zie sig) met Shrek in deze setup:

Afbeelding

Afbeelding

Highlights:
Surly Ogre XL
2x9 Deore/XT/Sunrace thumbies
Avid BB7 180mm v+a
Thomson hardware
Titec J-Bar stuur (Jones kloon)
Mirrycle spiegeltje
Spur kloon bel (Ali)
Specialized Henge Sport zadel
36 spaaks XT + Ryde Big Bull achterwiel
Conti Race King ProTection voor, Schwalbe Marathon Mondial achter
Tubus Logo Evo + Ortlieb Back Roller Plus achter
Ortlieb Handlebar-pack voor
Topeak Fuel Tank L
Santos Alleshouder (geniaal ding) + King Cage SS + randon goedkope bidonhouder voor de brandstof. 8)

Fiets zal een kilo of 14 a 15 zijn?
Bagage (excl voedsel, water en brandstof, incl tassen) ruim binnen de 20kg. Niet gek voor een jaar 8)
Shrek schreef:Momenteel onderweg (zie sig) met Shrek in deze setup:

Afbeelding

Afbeelding

Highlights:
Surly Ogre XL
2x9 Deore/XT/Sunrace thumbies
Avid BB7 180mm v+a
Thomson hardware
Titec J-Bar stuur (Jones kloon)
Mirrycle spiegeltje
Spur kloon bel (Ali)
Specialized Henge Sport zadel
36 spaaks XT + Ryde Big Bull achterwiel
Conti Race King ProTection voor, Schwalbe Marathon Mondial achter
Tubus Logo Evo + Ortlieb Back Roller Plus achter
Ortlieb Handlebar-pack voor
Topeak Fuel Tank L
Santos Alleshouder (geniaal ding) + King Cage SS + randon goedkope bidonhouder voor de brandstof. 8)

Fiets zal een kilo of 14 a 15 zijn?
Bagage (excl voedsel, water en brandstof, incl tassen) ruim binnen de 20kg. Niet gek voor een jaar 8)
Hoe bevalt de Surly? Wij zitten aan een Big Dummy te denken als vakantie/commuter fiets
Prima!

Big Dummy is wel een totally different animal trouwens. Ik zou zeggen: kijk vooral of je m ergens kunt proefrijden!
Shrek, ik ben wel benieuwd hoe deze setup bevalt. Niet teveel gewicht op je achterwiel als je veel eten/water mee moet nemen? Hoe zwaar is de stuurrol? Ik wil zelf ook naar soortgelijke setup maar dacht aan een halve frametas erbij om wat meer gewicht naar de voorkant te halen.
Ondanks dat hij deze week is verkocht, hier nog een plaatje van mijn trouwe stalen ros. :oops:
was toch best lasting om hem weg te doen, maar hopelijk heft de nieuwe eigenaar er nog Jaren fietsplezier mee!

Afbeelding
Afbeelding

Zo minimaal mogelijk op de racefiets.
Mag ik vragen welke maat apidura zadeltas dit is en welke stuurtas dit is? Ik ben zelf namelijk ook van plan op soortgelijke manier te gaan fietsen
spoort schreef:
Zo minimaal mogelijk op de racefiets.
Leuk! Op de Afsluitdijk :-) Zonder frametas, ook zonder rugzak nog? Wel kamperend dan, of in B&B's?
daulagari schreef:Leuke de Gazelle Primeur te zien, ja met back to basic kom er ook!
Op je tochten nog last gehad van het beperkte bereik van de versnelling?
De eerste versnelling is idd met iets van 3,5m aan de zware kant, bij een steile helling, of onverharde modderige weg kom je te kort. Dat is een nadeel, aan de andere kant, zo erg is het dan ook weer niet om dan even te gaan lopen. Versnellingsnaaf is geloof ik 67%-100%-133%. De 2e versnelling (met 1:1 verliesvrij) werkt optimaal voor kruissnelheid, 25 a 30km/h. En de 3e versnelling kan ik makkelijk meetrappen tot 40 a 45km/h, ook wel fijn.
Ik zie het als een luxe versie van de fixie. En de 3 versnellingsnaaf is simpele techniek en betrekkelijk onverwoestbaar.
daulagari schreef: Voor is de verf op twee "tactische" plekken niet meer aanwezig.
Bewust gedaan of toeval?
Daar is het idd gaan roesten. Ik heb daar de originele lak verwijderd en er een nieuwe laag hammerite op gesmeerd. Lijkt op de foto alsof het blank is, is dus hammerite.
Afbeelding

Tijdje geleden op een Nederlands eiland, paar kleine dingen aangepast; fietst nog steeds als een trein!
Sinds kort ben ik in het bezit van een Shand Bahookie. Enorm veelzijdige fiets, bevalt ontzettend goed.

Enkele foto´s:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lijkt een puike fiets Stadjer!
Rohloff en riem, deze fiets neem ik mee in m'n overwegingen.
Als ik het goed heb, zit daar ook nog bevestiging voor een achter-drager? (Ik zier er op de Shand website namelijk niets over).

Groet, Tom.