Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prettig kamperen in België. - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Prettig kamperen in België.

398 berichten
bert sitters schreef:Volgens mij is camping Camping Canteclaer in Munkzwalm niet zo geschikt voor trekkende fietsers met een klein tentje. Klop dit?
Weet jij nog meer kampeermogelijkheden? Met name in West-Vlaanderen (met uitzondering van de kust) lijken de kampeermogelijkheden dun gezaaid.
De Canteclaer lijkt me ook meer een camping met focus op langetijdsverblijvers met permanente tweedeverblijfplaats daar (zelfs eersteverblijfsplaats). Hoewel ik enkel het restaurantje erbij bezocht en vanaf straat bekeken heb - dus eigenlijk weet ik het niet echt. Volgens hun website zouden ze 7 trekkersplaatsen hebben.
Verder weet ik niet direct kampeerplaatsen in de buurt (of Zuid- West-Vlaanderen van waar ik afkomstig ben) maar heb er ook nooit naar gezocht (logisch in eigen streek).
Xyuny schreef:
bert sitters schreef:Volgens mij is camping Camping Canteclaer in Munkzwalm niet zo geschikt voor trekkende fietsers met een klein tentje. Klop dit?
Weet jij nog meer kampeermogelijkheden? Met name in West-Vlaanderen (met uitzondering van de kust) lijken de kampeermogelijkheden dun gezaaid.
De Canteclaer lijkt me ook meer een camping met focus op langetijdsverblijvers met permanente tweedeverblijfplaats daar (zelfs eersteverblijfsplaats). Hoewel ik enkel het restaurantje erbij bezocht en vanaf straat bekeken heb - dus eigenlijk weet ik het niet echt. Volgens hun website zouden ze 7 trekkersplaatsen hebben.
Verder weet ik niet direct kampeerplaatsen in de buurt (of Zuid- West-Vlaanderen van waar ik afkomstig ben) maar heb er ook nooit naar gezocht (logisch in eigen streek).

Kun je op Canteclaer een kijkje gaan nemen hoe die trekkersplaatsen eruit zien?
bert sitters schreef: Kun je op Canteclaer een kijkje gaan nemen hoe die trekkersplaatsen eruit zien?
OK, doe ik (wel nog minstens een week weekje wachten).
Eerst ga ik subiet vertrekken om twee van jullie Zeelandse natuurcampings te verkennen (als ik de tocht overleef) :wink:
Xyuny schreef:
bert sitters schreef: Kun je op Canteclaer een kijkje gaan nemen hoe die trekkersplaatsen eruit zien?
OK, doe ik (wel nog minstens een week weekje wachten).
Eerst ga ik subiet vertrekken om twee van jullie Zeelandse natuurcampings te verkennen (als ik de tocht overleef) :wink:
Vandaag ben ik een kijkje gaan nemen ter plaatse. Die 7 trekkersplaatsen zijn 7 volwaardige kampeerplaatsen van ca. 10x10m langs 3 kanten met een haag afgesloten, waarvan de meeste een picnic-bank hebben (zie foto). Toen ik ernaar vroeg, zei men dat ze allemaal een picnicbank zullen hebben.

Er is geen binnenschuilplaats op de camping. Er is wel een cafetaria en restaurant waarvoor men nu nieuwe huurders/uitbaters zoekt, dus momenteel gesloten, maar over 14 dagen misschien open (men was aan het onderhandelen).
Sanitair heb ik niet bekeken (vergeten :oops: ).

De camping bestaat voor het overgrote deel uit vaste huurders met van die XXL-woonwagens, maar ook normalere caravans.
Ik denk dat die wel bruikbaar is voor fietsers onderweg. De streek (Vlaamse Ardennen) is zeker ook het verkennen waard. De onmiddellijke omgeving van de camping echter is niet de mooiste van de streek: er ligt nogal wat puin gestort, afgedankte woonwagens... De camping zelf, heeft ook wel wat minder opgekuiste hoekjes. Je bent er wel heel dicht bij Munkzwalm (het hoofddorp van Zwalm) waar er wat winkels, bakkers, slager e.d. zijn.
Zolang je dus in je hoekje blijft, of je rijdt enkele honderden meter weg van de camping is het wel OK.

Enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En zo ziet de paalkampeerplaats in Zingem er momenteel uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Revanho schreef: paalkampeerplaats Steenberg Meerdalwoud
...
Men was ook een kampvuurplaats aan het inrichten,
Ondertussen is die kampvuurplaats ook ingericht. Deze ligt zo'n meter of 70 - schat ik - van de tentjes. De foto's op http://www.bivakzone.be/steenberg.html laten zien hoe netjes het is ingericht.

Renaat
Revanho schreef:
Revanho schreef: paalkampeerplaats Steenberg Meerdalwoud
...
Men was ook een kampvuurplaats aan het inrichten,
Ondertussen is die kampvuurplaats ook ingericht. Deze licht zo'n meter of 70 - schat ik - van de tentjes. De foto's op http://www.bivakzone.be/steenberg.html laten zien hoe netjes het is ingericht.

Renaat
Beste Renaat,
De Bivakzone de Steenberg is op 6 mei met veel aandacht officieel geopend door de Vlaamse minister van Leefmilieu Joke Schauvliege en de gedeputeerde toerisme van Vlaams-Brabant.
Er lijkt een doorbraak. Toerisme Vlaanderen wilde afhankelijk niet meewerken en Grote Routepaden was opmerkelijk stil.
Met een tentje trekkende fietsers én wandelaars prikken hun tentje het liefste neer om een mooi plekje in een natuurlijke omgeving. Helaas kent Vlaanderen geen natuurkampeerterreinen. Die bivakzones zijn dus echt een welkome aanvulling. Hoe kan er vanuit Vlaanderen gestimuleerd worden dat er nog meer bivakzones ontwikkeld worden? Op de site www.bivakzone.be
staan de kosten. Deze zijn relatief laag.

Groetjes,

Bert
bert sitters schreef: Er lijkt een doorbraak. Toerisme Vlaanderen wilde afhankelijk niet meewerken en Grote Routepaden was opmerkelijk stil.
Met een tentje trekkende fietsers én wandelaars prikken hun tentje het liefste neer om een mooi plekje in een natuurlijke omgeving. Helaas kent Vlaanderen geen natuurkampeerterreinen. Die bivakzones zijn dus echt een welkome aanvulling. Hoe kan er vanuit Vlaanderen gestimuleerd worden dat er nog meer bivakzones ontwikkeld worden?
Inderdaad een heel mooie evolutie die zich hopelijk de komende jaren voortzet, hopelijk niet verknoeit wordt door wandaden van sommige gebruikers en die het veel te kleine aantal aangename kampeermogelijkheden in Vlaanderen behoorlijk kan doen toenemen. Hopelijk volgt Wallonië ook nog.

Het aantal nog doen toenemen - o.a. door voorstellen te doen en 'druk' uit te oefenen om er verder werk van te maken - is misschien een uitdaging voor de Vlaamse vakantiefietser vzw. (Zelf voel ik me daar niet toe geroepen door te weinig terreinkennis en men handen vol met ander vrijwilligerswerk.)
bert sitters schreef: De Bivakzone de Steenberg is op 6 mei met veel aandacht officieel geopend door de Vlaamse minister van Leefmilieu Joke Schauvliege
't Is spijtig genoeg zo wat het enige positieve dat minister voor jacht en milieuvervuiling Joke Schauvliege tot heden heeft gedaan.

Renaat
bert sitters schreef:Wij denken aan drie categorien:
1) te doen voor een nachtje;
2) goed voor fietsers;
3) uitstekend voor fietsers.
Fietsen en kamperen in Nederland

Voorzet voor eisen van de categorieén:
1) te doen voor een nachtje
  • Er is in het hoogseizoen altijd plek (desnoods in een speeltuintje);
  • Er is een nachtrust van minimaal 8 uur gegarandeerd door de campingregels en deze wordt ook gehandhaafd;
  • Er is tenminste de mogelijkheid tot betaling tot 21.00 uur of vanaf 8.00 uur;
  • Maximumprijs € 12 voor 1 persoon en € 20 voor 2 personen;
  • Geopend Pasen - Herfstvakantie.
2) goed voor fietsers
  • Er is altijd een plekje vrij bij andere trekkers;
  • Er is een nachtrust van minimaal 8 uur gegarandeerd door de campingregels en deze wordt ook gehandhaafd;
  • Er is tenminste de mogelijkheid tot betaling tot 21.00 uur of vanaf 8.00 uur;
  • Maximumprijs € 10 voor 1 persoon en € 16 voor 2 personen;
  • Een warme douche is inbegrepen binnen dit maximumbedrag en het sanitair is in de namiddag schoon;
  • De omgeving van de camping kent een lage geluidsbelasting;
  • Er is een mogelijkheid om droog te koken;
  • Boodschappen kunnen gedaan worden binnen 5km van de camping;
  • Gelegen binnen 10km van doorgaande recreatieve fietsroutes;
  • Hele jaar door mogelijkheid tot kamperen.
3) uitstekend voor fietsers
Idem als 2), maar nu:
  • De camping heeft wat ontbijt en avondeten te koop of deze is binnen 2km van de camping te koop;
  • Deze boodschappen kunnen tot 20.00 uur gedaan worden;
  • Gelegen langs of binnen 5km van doorgaande recreatieve fietsroutes.
Nou, schiet maar raak. :wink: Ik snap dat de eisen wat hoog zijn voor de laatste categorie, maar er moet natuurlijk wel wat diversificatie zijn.
Ik heb het volgende voorstel: mede ook naar aanleiding van eerdere discussies op dit forum:

Beoordelingspunten voor de categorieen.
De punten voor 2 komen aanvullend op de punten voor 1 en de punten voor 3 komen aanvullend de punten voor 2 en 1.
Een camping moet in ieder geval aan de harde punten voldoen. Daarnaast aan een paar overige punten.

1) te doen voor een nachtje

Harde punten.
• Altijd plek voor fietsers op een redelijk stukje gras: óók in het hoogseizoen (desnoods in een speeltuintje).
• Rustig plekje zonder overmatige dominantie van stacaravans, schuurtjes en troep op de camping.
• Het sanitair is schoon en de douche is warm.
• Géén overmatige overlast van andere kampeerders.
• Er is een nachtrust van minimaal 8 uur gegarandeerd door de campingregels en deze wordt ook gehandhaafd
Overige punten
• De camping valt redelijk op de fiets te bereiken.
• Richtprijs maximaal € 12 voor 1 persoon en € 20 voor 2 personen;
• Geopend Pasen - Herfstvakantie.

2) goed voor fietsers

Harde punten
• Auto-arm en bij voorkeur autovrij veldje in het groen.
• Inrichting voelt prettig aan.
• Rust op het trekkersveld.
• De omgeving van de camping kent een lage geluidsbelasting.
• Er is een mogelijkheid om droog te koken.
• Speciaal tarief voor ongemotoriseerde kampeerders met kleine tentjes. Richtprijzen maximaal € 10 per persoon en € 16
• Er staan picknicktafels op het autovrije veldje.
Overige punten
• De receptie is ingesteld op laat aankomende en vroeg vertrekkende fietsers.
• Boodschappen kunnen gedaan worden binnen 5km van de camping;
• Gelegen binnen 10km van doorgaande recreatieve fietsroutes;
• Bij voorkeur ook buiten het seizoen open.

3) uitstekend voor fietsers
Harde punten
• De camping straalt de fietsvriendelijkheid écht uit.
• Idylisch gelegen
• Leuk uitzicht vanaf het trekkersveldje.
Overige punten
• Er is een dagverblijf met koelkast en magnetron.
• De camping heeft wat ontbijt en avondeten te koop of deze is binnen 2km van de camping te koop;
• Deze boodschappen kunnen tot 20.00 uur gedaan worden;
• Gelegen langs of binnen 5km van doorgaande recreatieve fietsroutes.
• Wintervoorzieningen.
Voorspelling:
* in dit soort criteria ga je je compleet verliezen
* je zult het er onderling niet over eens worden, zowel over de criteria, de toepassing ervan als de beoordelingen.
Ik ga me daar verder niet moe aan maken.
Leon
Leon schreef:Voorspelling:
* in dit soort criteria ga je je compleet verliezen
* je zult het er onderling niet over eens worden, zowel over de criteria, de toepassing ervan als de beoordelingen.
Ik ga me daar verder niet moe aan maken.
Leon
Ik ben het met Leon eens. Van beoordelingen word je moe. Waar is het avontuur gebleven?
Rutger schreef:
Leon schreef:Voorspelling:
* in dit soort criteria ga je je compleet verliezen
* je zult het er onderling niet over eens worden, zowel over de criteria, de toepassing ervan als de beoordelingen.
Ik ga me daar verder niet moe aan maken.
Leon
Ik ben het met Leon eens. Van beoordelingen word je moe. Waar is het avontuur gebleven?
"Leuk" avontuur als je na een lange fietsdag op een officieel "fietsvriendelijk" gekwalificeerde camping als Molenheide aankomt! :evil: :evil: :evil:
Bert, vertel ... Mogen we de vreselijke details?
arnob schreef:Bert, vertel ... Mogen we de vreselijke details?
31 Euro per nacht voor een fietser met klein tentje. Daar zou nog wat bijkomen aan "verblijfskosten" en voor de douche. Wifi was beschikbaar: 20 Euro.
Bij de camping hangt een officieel bord dat de camping erkend is "fietscamping".
En toch hoort dat er een beetje bij. Je kunt dan kiezen of je blijft of doorfietst. Zo heb ik in België ooit op een woonwagenkampje overnacht, deze stond in mijn Michelinkaart als camping aangegeven. Na enige aarzeling het er prima naar mijn zin gehad.
Er is een groep leden die 'wel ziet' waar 'ie aan het eind van de dag het tentje opzet. Maar er is ook een groep die liever van tevoren dit soort dingen plannen. We zijn er natuurlijk niet voor één deel van de leden, maar voor alle leden.
Robertjan schreef:Er is een groep leden die 'wel ziet' waar 'ie aan het eind van de dag het tentje opzet.
In flinke delen van België betekent dat wildkamperen, niet kamperen of veel vragen en zoeken.
Leon
Ik vind het een prima initiatief om te komen tot een lijst campings. maar om niet te verzanden in wat goed en niet goed is, zou je meer objectieve gegevens moeten vermelden zonder daar een kwalificatie aan te hangen:
- prijs
- aanwezigheid trekkersveld
- afstand tot winkel / horeca / restaurant
- afstand tot grote weg / vliegverkeer (geluid)
- aanwezigheid picknickbank.
- aanwezigheid slecht-weer-ruimte
- aanwezigheid keuken
- gratis douche
Als je die zaken vermeld zonder aan te geven of dat goed of slecht is, kan ieder de eigen keuze maken.
Er staan weer een paar nieuwe kampeermogelijkheden op de kaart:
https://maps.google.nl/maps/ms?msid=211 ... 8,4.938354

Wie gaat er de komende tijd kamperen in Belgie. We zijn altijd op zoek naar nieuwe, leuke mogelijkheden.