Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
Robertjan schreef:a. onmisbaar
Over de andere paden niet (Kroatië, Rallarvegen, etc.), maar van wat ik over de Great Divide gehoord heb is het onmisbaar.
Voorvering is zeker niet onmisbaar, dat is veel te stellig geformuleerd. Op sommige stukken van de Great Divide is het hoogstens "nice to have", maar op de meeste stukken kun je er ook zonder mits je een beetje lekkere brede banden monteert. De ongeveerde Idworx Off Rohler is wellicht niet de meest specifieke fiets voor deze tocht, maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Het is wel een uitgekiende allrounder, die zich zowel op asfalt als ruig en onverhard echt wel thuis voelt. Ik heb de fiets ook nodig voor woonwerkverkeer, voor een sportief toertochtje, of voor een mooie asfalttoertocht (100colstocht bijvoorbeeld).

Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent, maar voor mij persoonlijk is fully loaded fietsen (dus met flink wat bagage) met voorvering hetzelfde als in bad gaan met je sokken aan :D . Geef mij maar het echte great divide fietsen over onverharde wegen door de mooiste landschappen, beetje oldskool, het zadel hoog en ongeveerd a.u.b. Als je comfortabel wilt rijden dan pak je maar een 4wheeldrive ;).

Maar serieus, de Great Divide zonder voorvering kan echt wel, net zoals het met voorvering ook wel kan. Wellicht dat de ideale setup een hardtail met voorvering is met alleen een stuurtas en achterbagage, zoals Kees de tocht heeft gereden, maar de term onmisbaar is zeker niet van toepassing in my humble opinion. Ik heb zelf met flink wat kilo's aan bagage en eten rondgereden, en ben zelf ook niet de lichtste (het komt dus echt niet aan op een paar kilo meer of minder), dus degelijkheid was voor mij zowieso belangrijker dan comfort. En degelijk is de Idworx Off Rohler zeker, een tank van een fiets, iets waarvan ik verwacht dat de Santos Travelmaster dat ook is......

Ik heb in het begin van mijn reis met twee andere reisgenoten opgetrokken die beide met voorvering reden..... en het was nou niet bepaald dat die twee anderen nou zoveel comfortabeler, beter, stabieler of sneller op hun fietsje reden als ik dat deed, althans dat idee had ik niet. Het kan aan hun merk fietsen liggen, of aan de wijze van afmontage (full suspension + bob trailer voor de een, en een voorgeveerde vork met voorbagage voor de ander, met overeenkomstig schijfremmen voor beiden), maar ze hebben beiden een aantal keer de fietsenmaker moeten bezoeken.... Niet dat bovenstaande nou wel of niet iets met een specifieke vraag omtrent voorvering te maken heeft gehad, maar ik wil wel aangeven dat ik voor deze route liever degelijkheid nastreef dan net dat ietsjepietsje meer comfort. Maar goed, nogmaals gezegd, ik beleef meer fietsplezier ongeveerd dan geveerd, het is directer en speelser fietsen.

Moet wel zeggen dat mijn beide buitenbanden (2,25" Schwalbe Marathon Extreme) tot op de draad toe versleten waren, dat wil zeggen dat het canvas zichtbaar werd. De slijtage betrof metname het rubbervlak tussen het hogere rubberprofiel in. Ik weet niet of Schwalbe hiermee een misbatch heeft gemaakt, maar het sleet wat mij betreft veel te vroeg. Andere mensen die ik op de Great Divide Route tegenkwam en ook met Marathon Extremes reden hadden hier duidelijk geen last van. Wellicht dat dat deels toe te schrijven is geweest aan het ontbreken van voorvering, aangezien de banden alle klappen moeten opvangen..... Kan ook zijn dat ik veel te snel en te ruig afdaal of simpelweg mijn banden te hard had opgepompt (2,5bar) ;).

Als ik mijn voorbereidingen over zou doen dan zou ik vooral goed kijken naar het volume en de mate van degelijkheid wat je meeneemt en niet zozeer naar veel voorkomende vragen in dit topic ten aanzien van gewicht en wel of niet voorvering.

PS, lang leve de Rohloffnaaf voor deze tocht, vond het echt ideaal! Net zoals de Magura remmen, geen gepiep en gekraak, maar lekker gedoseerd remmen onder de meest barre omstandigheden (hoewel bij compleet kletsnatte CSS gecoate velgen, de velgen eerst even droog moesten remmen).

Stuur maar een pm'tje als je eens wilt bellen. Zo heb ik ook telefonisch contact met Kees gehad en dat communiceert altijd beter dan al schrijvend op dit forum.

Succes met je voorbereidingen en je persoonlijke afwegingen, maak vooral je eigen keuzes. Altijd doen deze tocht, echt de moeite waard.
Onmisbaar niet. Maar ja, Magura velgremmen, een Rohloffnaaf, spatborden, verlichting en een standaard is ook alles niet onmisbaar als je de GDMBR fietst. Van al deze dingen zou ik toch voorvering het meest missen.

NB. Er is vast ook wel iemand geweest die de route zonder versnellingen heeft gedaan, dus eigenlijk is een derailleur ook niet onmisbaar :wink:
Bedankt voor jullie reacties.

De GDMBR is meer de aanleiding voor mijn twijfels bij mijn fiets dan dat het specifiek alleen maar om die GDMBR gaat. Ik heb er nog eens lang en hard over nagedacht. En toen realiseerde ik mij dat ik buiten fietsvakanties om eigenlijk niet zo graag op mijn Santos zit. Dat is wel een harde waarheid voor mijn trouwe ros :(. Ongeladen is het (voor mij) gewoon niet zo'n lekkere fiets. Hij is, nogmaals, ontzettend stijf. Ook heb ik hem vandaag nog eens op de weegschaal gezet: 19,6 kg.! Dat is dan wel inclusief AXA-slot, standaard en spatborden. Maar ook zonder die dingen is het nog een stevige jongen.

Ik denk dat ik nu wat beter weet wat ik wel en niet wil dan toen ik hem kocht in 2007. Toen dacht ik: ik moet een tank hebben, zo stevig mogelijk, want ik neem veel mee. Intussen ben ik aardig bezig met gewichtsbesparing dus die laatste overweging is wat minder belangrijk. Bovendien blijkt dat het zonder bagage een nogal zware fiets is die je niet even uit de schuur haalt voor een rondje crossen door de Nederlandse bossen (iets wat ik eigenlijk wel zou willen). Ook ben ik na enkele vakanties erachter gekomen dat ik liever onverharde wegen opzoek, met meer natuur en minder verkeer. Waarom ik eigenlijk voor een aluminium frame gekozen heb, weet ik niet eens meer. Waarschijnlijk omdat ik die oversized buizen er wel stoer uit vond zien of zo. (...)

Als ik het opnieuw zou doen zou ik voor een stalen frame gaan, met een Rohloff-naaf en een geveerde voorvork. Een fiets waaraan ik relatief weinig onderhoud hoef te plegen (want dat gedoe met slijtende cassettes wordt per keer irritanter) en waar ik met plezier een weekendje mee in de Limburgse heuvels ga crossen. Zo'n Thorn Sterling die eerder genoemd was zag er wat dat betreft ideaal uit voor mijn doeleinden (zou zoiets ook dichter bij huis te krijgen zijn?).
Al die dingen wist ik in 2007, toen ik nog aan mijn eerste "echte" fietsvakantie moest beginnen, niet. Ik wil beslist niet mijn fiets het graf in schrijven want het is echt een goede fiets. Misschien is het allemaal spijkers op laag water zoeken. En misschien laat ik er wel een geveerde voorvork op zetten en ga ik er toch mee naar de States. Maar iets blijft er knagen.

Groeten,

Maarten
M. schreef:Ik heb er nog eens lang en hard over nagedacht. En toen realiseerde ik mij dat ik buiten fietsvakanties om eigenlijk niet zo graag op mijn Santos zit. Dat is wel een harde waarheid voor mijn trouwe ros :(. Ongeladen is het (voor mij) gewoon niet zo'n lekkere fiets. Hij is, nogmaals, ontzettend stijf. Ook heb ik hem vandaag nog eens op de weegschaal gezet: 19,6 kg.! Dat is dan wel inclusief AXA-slot, standaard en spatborden. Maar ook zonder die dingen is het nog een stevige jongen.
Als ik jou was zou ik alle 'troep' er es afhalen en vooral de banden vervangen voor thuisgebruik; Schwalbe vakantiebanden zijn gewoon ontzettend zwaar en lomp. Koop bijvoorbeeld een paar leuke mountainbike banden om te crossen en een paar super smalle slicks voor op asfalt. Die banden gebruik je later sowieso wel weer es en het is gewoon goed om je fiets nog wat beter te leren kennen.

De Travelmaster is nml. al behoorlijk mountainbikerig, afgezien van alle reisonderdelen en het ontbreken van voorvering. Veel mountainbikers vinden het juist ontzettend leuk om zonder voorvering te crossen (ik ook)... Als ik me goed herinner was het frame van de Travelmaster tot een paar jaar terug zelfs gelijk aan die van een van hun mountainbikes.
M. schreef:Zo'n Thorn Sterling die eerder genoemd was zag er wat dat betreft ideaal uit voor mijn doeleinden (zou zoiets ook dichter bij huis te krijgen zijn?).
http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm
Jan Eleveld schreef:Onmisbaar niet. Maar ja, Magura velgremmen, een Rohloffnaaf, spatborden, verlichting en een standaard is ook alles niet onmisbaar als je de GDMBR fietst. Van al deze dingen zou ik toch voorvering het meest missen.

NB. Er is vast ook wel iemand geweest die de route zonder versnellingen heeft gedaan, dus eigenlijk is een derailleur ook niet onmisbaar :wink:

Google maar eens Deanne Adams http://deannadares.blogspot.com/
Afbeelding
En ik zou persoonlijk eerder de voorvering opgeven dan een standaard, daar heb ik absoluut veel plezier aan beleefd, kun je tenminste fatsoenlijk bij je tassen. En fietsen zonder voorvering is (imho) gewoon veel leuker, het fietst directer, reactiever en met meer fun. Voor ATB-wedstrijdrijders is voorvering onmisbaar (je kunt sneller afdalen), maar voor fietsreizigers op dit forum is het hoogstens nice to have, maar zeker niet onmisbaar voor deze route. Mocht je ooit de Arizona Trail Race doen dan zou ik voorvering als onmisbaar bestempelen, maar niet voor de great divide...... Maar het moet gezegd, de meeste Great Divide wedstrijdrijders die we tegenkwamen reden op een 29'er, met frametassen, derailleurs en discbrakes. Een enkeling reed met een fixie, een rohloffnaaf of ongeveerd.

Gisteren de DVD "Ride the Divide" (docu over de great divide racers) bekeken, prachtige docu, zeker aan te raden om een beetje in de sfeer te komen. En daarin zag je Mathew Lee zowaar zijn geveerde voorvork omwisselen voor een nieuwe, kennelijk had ie panne opgelopen met zijn voorvering..... Het kan dus wel stuk zo'n geveerd voorvorkje...... Maar goed, dat geldt ook voor spatborden, verlichting, magura remmen en je standaard ;).

Maar een Thorn Sterling kopen met voorvering naast een ongeveerde Santos Travelmaster die je al hebt? Altijd doen, heb je er een mooie crossfiets bij en kun je altijd nog op het laatste moment beslissen welke reisfiets je neemt mocht je ooit die great divide tourtocht willen doen.

Anyways, je reisplezier op deze tocht zal niet staan of vallen bij de keuze van wel of niet voorvering of wel of niet enkele kilo's lichter of zwaarder. De route is simpelweg te mooi om je over dit soort bijzaken druk te maken: eat, sleep enjoy and ride.
M. schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Al die dingen wist ik in 2007, toen ik nog aan mijn eerste "echte" fietsvakantie moest beginnen, niet. Ik wil beslist niet mijn fiets het graf in schrijven want het is echt een goede fiets. Misschien is het allemaal spijkers op laag water zoeken. En misschien laat ik er wel een geveerde voorvork op zetten en ga ik er toch mee naar de States. Maar iets blijft er knagen.
Probeer in elk geval te voorkomen dat je teveel richt op de eerdere verkeerde keuzes die je in 2007 hebt gemaakt. Straks zit je met een te slappe fiets die niet scherp genoeg stuurt. Dat is het andere uiterste.
21 Januari zal ik in Langezwaag om 20.00h een diapresentatie houden van mijn fietstocht door de Rockies van afgelopen zomer. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar (kunnen ca 25 man in het zaaltje), maar alleen op uitnodiging. De diashow bestaat uit louter foto, maar zal een filmische aangelegenheid worden, veel Ken Burns effecten dus (wat bij HD panorama's heel mooi werkt). De foto's worden ondersteund met muziek varierend van Abel Korzeniowski, Clint Mansell tot Tool en Blof. Ik denk zelf dat de show een heel goed beeld geeft van de variëteit aan landschappen. Dus voor wie belangstelling heeft om de Great Divide te fietsen wel een aanradertje om dit als teaser mee te pikken. Er kunnen nog ca. vijf mensen bij, dus stuur maar een pb als je echt belangstelling hebt. grtz!
Linkje met een goede indruk van wat je te wachten staat.
Dag mensen,

2 augustus vlieg ik naar Calgary. Ik ga de Great Divide Mountain Bike Route fietsen.

Als je wil kan je mijn belevenissen volgen op http://www.greatdivide.nl.

Groeten,

Maarten
M. schreef:Dag mensen,

2 augustus vlieg ik naar Calgary. Ik ga de Great Divide Mountain Bike Route fietsen.

Als je wil kan je mijn belevenissen volgen op http://www.greatdivide.nl.

Groeten,

Maarten
Vergeet je niet het stukje Jasper-Banff ;).
Veel plezier daar, het is echt subliem mooi, geniet er van.
Zo, ik ben weer thuis na mijn allermooiste fietstocht ooit: de Great Divide Mountain Bike Route.

Zoals hierboven al gezegd staan mijn verhalen en foto's op http://www.greatdivide.nl, voor wie geïnteresseerd is. Het was een fantastisch avontuur.

Maarten
Een geweldige tocht is het zeker!

Ik ben na ruim een jaar terug, nog steeds niet klaar met ons verslag, maar voor de mensen die in deze natte dagen NOG meer over de GDMBR willen lezen:
hier ons verslag in aanbouw.
Ik ben net terug van de GD van N naar Z en wil graag mijn visie aan het verhaal toevoegen (willekeurige volgorde):
1 Ga zo licht als mogelijk. Dus geen stoeltje oid meenemen. Je moet gewoon teveel klimmen en een paar kilo besparen levert in een lange klim op 5 km/u gewoon veel winst op. Winst in tijd betekend ook winst in veiligheid en comfort. Bijvoorbeeld omdat je een dagtraject kan doen naar een volgende plaats en dus geen eten hoeft mee te nemen tbv kamperen.
2 Schijfremmen hebben voorkeur. Ik had HS33 maar met zoveel klimmen moet je ook zoveel afdalen en veelal over slechte wegen dus heel veel remmen. Vooral in het noorden. Bij mij gaan velgremmen dan vuil opnemen en een zorgwekkend krassend geluid geven. Tevens (in het zuiden) kun je plakkerige modder tegen komen. Bij een velgrem loopt je wiel geheel vast en een schijfrem heeft dan meer ruimte en kan blijven draaien. Het kan het verschil betekenen tussen omkeren en doorgaan.
3a Marathon Mondial gaf bij mij 0 lekke banden. Toch is tubeless beter vanwege het verschil in gewicht. Binnenbanden + Mondial is vrij zwaar.
3b Liever brede banden dan allerlei vering op de fiets. Het overgrote merendeel is redelijk goed te fietsen gravel of dirtroad. Een brede band neemt de losliggende stenen beter op dan voorvering volgens mij. Voorvering en achtervering is wel prettig op de stenige afdalingen en dan zeker een voordeel. Maar dat komt niet zo heel veel voor. Ik had voorvering en heb geen enkel voordeel ervaren op wasborden. Wellicht dat anderen beter spul hebben maar zo was het bij mij. Geen vering betekend wel een lichtere fiets met minder faalkans en onderhoud. Banden moeten dan minimaal 2,3inch zijn liefst breder.
4 Lage noppen zijn beter dan wegprofiel. Te weinig asfalt en teveel dirtroad. De dirtroads hebben vaak puingruis als deklaag en noppen geven echt meer grip.
5 Lichtgewicht waterfilter. Ik had hem in feite maar een paar keer nodig.
6 De hoge passen in Colorado waren makkelijk want constant klimmen zonder steeds dalen tussendoor en constant gradient.. Maak je er geen zorgen om. De Great Divide Basin ook tenzij je slecht weer hebt misschien.
7 Verwacht niets van de campings die op de kaarten zijn aangegeven. "Campgrounds" (witte pictogrammen) hebben vaak wel een toilet maar vrijwel nooit iets anders zoals douche, kampwinkel, restaurant etc. Soms is er een tap met stromend water. Uitzondering indien de campground in een dorp is. Dan is er kans op iets meer voorziening. Het is iig in de verste verte niet een camping zoals wij dat in NL gewend zijn. In Grizzly gebied is er vaak wel een bearbox bij deze campgrounds. "Informal campings" is gewoon helemaal niks behalve een vlak stukje terrein in een bos. Meestal geen toilet of bearbox maar vaak wel met een beekje in de buurt. Buiten grizzly gebied kom je zelden nog bearboxen tegen. Kortom, ga buiten de dorpen uit van vrij kamperen en prijs je gelukkig als er op de gekozen campground of camping een toilet en bearbox is. (Een goede bearhang maken kost soms wel een uur tijd.)
8 Ik had 2xbearspray bij me maar achteraf was ik te bang en zou 1 genoeg zijn geweest. (Ik heb 3 bange zwarte berenb gezien.)
9 Grizzlies zijn wel gevaarlijk maar zwarte beren bijna niet. In mijn voorbereiding was me dit onderscheid niet zo duidelijk geworden. Ik heb zelfs hikers en bikers gesproken die in een gebied waar alleen nog maar zwarte beren voorkomen hun eten in de tent hielden.
10 29inch is met dit soort paden beter dan 26inch. Om 2 redenen: je rolt makkelijker over de losse stenen en 2 (belangrijker) in modder zak je minder diep weg.
11 Maak je geen zorgen om honden. Ik heb een paar blaffende honden achter hekken gezien maar geen een kwam achter me aan. Ik had zelfs een hondenmepstok meegenomen maar die was total nutteloos.
12 Maak je ook geen zorgen om zogenaamd drukke snelwegen. Volgens mij zijn de auteur van het boekje en de kaartenmakers van de ACA niet veel drukte gewend. Die paar stukjes dat je over een highway gaat vond ik helemaal niet druk. Niet te vergelijken met een half uurtje door Amsterdam rijden bijvoorbeeld.
13 Onderweg kom je best nog wel wat fietsenmakers tegen. Zeker niet elke paar dagen maar genoeg om bijvoorbeeld NIET een 2e ketting of kransjes mee te nemen. Die kun je daar echt wel kopen. Voor nood moet je wel wat meenemen natuurlijk maar het lijkt me overdriven om te veel mee te nemen.
14 Onderweg heeft bijna elk plaatsje wel een plek waar je gratis wifi vind. Ik was er positief door verrast en kon vaker dan verwacht een blogje uploaden. GSM heb ik niet gebruikt.
15 Mocht je een SPOT overwegen dat is InReach waarschijnlijk een beter alternatief. Ik heb me hier na terugkomst niet meer in verdiept maar InReach is goedkoper en biedt 2weg SMS verkeer. Ik heb met de vele wifi mogelijkheden het thuisfront vrij goed op de hoogte kunnen houden van de voortgang in ieder geval.
16 Neem de meest recente ACA kaarten. Ik had die van 2011 bij me maar heb anderen met de 2014 kaarten gezien en de actualiteit daarvan mbt voorzieningen zoals de aanwezigheid van supermarkten is wel veel waard.
17 In Hachita kun je makkelijk een pendel naar bijvoorbeeld Tucson of een busstation langs de interstate 10 regelen. Jeffery Sharp kan je zelfs in Antilope Wells ophalen en regelt ook een fietsdoos voor je. (Fietsdoos in bus of trein verplicht.) Jeffery woont in Hachita (je kunt ook bij hem overnachten). Overigens kun je in Hachita ook in het dorpshuis kamperen. Er is een waterkraan voor het huis. Ik wil maar zeggen dat de ontsnapping uit AW niet zo dramatisch moeilijk is als her en der wordt voorgesteld. Ik ben trouwens via Columbus naar Deming gereden en daar op de bus gestapt. De bus naar Tucson kostte wel USD100 en een doos regelen in Deming bleek heel lasting.

PS Ik vond het een mooie reis waar ik al jaren naar uit keek maar als ik eerlijk ben viel het me een beetje tegen. Want de enorme uitgestrektheid van het land betekend ook dat je de afwisseling vooral ervaart over trajecten van minimal 1 dag of soms een paar dagen. Dus niet zoals in Europa in 1 dag bos, bergen, cultuur en alles kort op elkaar. Ook de bossen bijvoorbeeld zijn niet zo afwisselend. Een sparrenbos is mooi maar dat 100km lang is vooral interessant als ervaring van uitgestrektheid. De fameuze indian summer in Colorado betekende eigenlijk alleen maar Aspen die geel kleurden. Onze eigen bossen zijn gewoon veel gevarieerder en mooier wat dat betreft. Maar dan dus niet zo uitgestrekt. Ook de dorpjes/stadjes tussendoor stellen echt geen zak voor. Erg uitgestorven met weinig of geen voorzieningen en maar heel beperkte aanwezigheid van een culturele geschiedenis. Zo heb ik het ervaren iig.