Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 116 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34733 berichten
Bob&Marguérite schreef: Uh.....................lijkt wel op een grafveld in de vorm van een schip!
Effe tellen 59 stenen, dan moet het Kåseberga in Skane zijn :wink:
Ik zou het fout kunnen rekenen omdat je niet de juiste naam geeft, maar de rest is goed :wink:

De Ales Stones (of Ales stenar in het Zweeds) bij Kåseberga.
Michael W schreef:
Bob&Marguérite schreef: Uh.....................lijkt wel op een grafveld in de vorm van een schip!
Effe tellen 59 stenen, dan moet het Kåseberga in Skane zijn :wink:
Ik zou het fout kunnen rekenen omdat je niet de juiste naam geeft, maar de rest is goed :wink:

De Ales Stones (of Ales stenar in het Zweeds) bij Kåseberga.
We doen raad plaatje hoor! :lol:
Ik geef de lokatie, hoeveel, van het is/moet zijn:want zo dadelijk wil je ook nog de samenstelling van het steen weten, m.a.w. kijk eens terug er was geen exacte vraag! :wink:
Er waren er 3, nu zijn het er nog 2, maar waar staat deze brug en hoe heet deze?

Afbeelding
Budabrug (Neder-Over-Heembeek)

De Budabrug (Frans: Pont de Buda) is een industriële hefbrug met een opmerkelijke metalen structuur over het Kanaal Brussel-Schelde in Neder-Over-Heembeek, een deelgemeente van Brussel. De brug werd in 1955 ingehuldigd door prins Albert, de latere koning.

De brug vindt haar naam en oorsprong in een 17de eeuwse hoeve en verwijst naar Boeda, het westelijke deel van Boedapest, Hongarije.

Dit stuk ingenieurskunde herinnert aan de industriële en economische bloeitijd van de haven van Brussel. De huidige brug staat op de plaats van de oude, die in 1934 werd afgewerkt, enkele jaren na de voltooiing van de voorhaven, en vernietigd tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Op deze plaats, tussen de Zenne en het kanaal, ligt het grote waterzuiveringsstation van Brussel-Noord, dat twee derde van het vervuild water van Brussel voor zijn rekening neemt en werd geopend in maart 2007.

Gelijkaardige bruggen werden vrijwel tegelijkertijd gebouwd te Willebroek en te Kapelle-op-den-Bos, eveneens over het zeekanaal Brussel-Schelde. De brug te Kapelle-op-den-Bos werd ondertussen reeds afgebroken en vervangen.
Geweldig.

Afbeelding

en dit is dus haar tweelingzus Vredesbrug te Willebroek (B)
Gezellige brug (er staat geen leugenbankje), mooie waterstuw, fraai dorpje in een zeer bijzondere mythische omgeving.
Raden maar :wink:

Afbeelding
Michael W schreef:Gezellige brug (er staat geen leugenbankje), mooie waterstuw, fraai dorpje in een zeer bijzondere mythische omgeving.
Raden maar :wink:

Afbeelding
Doet me sterk denken aan het westen van Engeland of aan Wales.
Martin E. van Doornik schreef:
Doet me sterk denken aan het westen van Engeland of aan Wales.
Dat kan ik me levendig voorstellen, maar daar is het niet :wink:
O, ik dacht het ook. ik vind het een mooi plaatje. Frankrijk? Ben benieuwd.
Frank schreef:O, ik dacht het ook. ik vind het een mooi plaatje. Frankrijk? Ben benieuwd.
Frankrijk is goed ja :wink:
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Doet me sterk denken aan het westen van Engeland of aan Wales.
Dat kan ik me levendig voorstellen, maar daar is het niet :wink:
En dan zouden de verkeersborden aan de verkeerde kant van de weg staan ;)
m-gineering schreef: En dan zouden de verkeersborden aan de verkeerde kant van de weg staan ;)
Daar denken ze in Engeland toch anders over :lol:
m-gineering schreef:
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Doet me sterk denken aan het westen van Engeland of aan Wales.
Dat kan ik me levendig voorstellen, maar daar is het niet :wink:
En dan zouden de verkeersborden aan de verkeerde kant van de weg staan ;)
Tja, zie ik nu pas, die verkeersborden aan de normale "continentale" kant....
Ik ben niet zo erg bekend in Frankrijk; ik ben alleen in Givet e.o., Bas-Rhin (Strasbourg), Paris, Bourgogne, Dijon en de Loire-vallei geweest, dat is alles. Laat ik aan de anderen over, zucht.... :?
Canal du Midi?
Ik denk eerder ergens in het departement Morbihan (56).
windinderugfietser schreef:Canal du Midi?
Nee fout, je zat eerst wel goed
Expresso schreef:Ik denk eerder ergens in het departement Morbihan (56).
Heel warm, Finistère :wink:
Huelgoat!
Bob&Marguérite schreef:Huelgoat!
Helemaal goed :wink:

"Heel Bretagne barst natuurlijk van de mythische verhalen. Eén van de belangrijkste plekken op dat gebied is Huelgoat. Met de verhalen die zich hier afspelen kun je een boek schrijven, zo dik als de bijbel. Zo had koning Arthur hier een onderkomen in een grot. De Galliërs waren de eersten die hier een vesting stichtten. Die moesten hem overigens afstaan aan de Romeinen, die er de nodige handel gedreven hebben. Twintig eeuwen later vond men er nog romeinse munten.
Het hele gebied ligt trouwens bezaaid met enorme zwerfkeien. Dat heeft een reden. De reus Gargantua was boos op de bewoners van Huelgoat, omdat die hem te weinig te eten gegeven zouden hebben toen hij honger had. Uit wraakzucht besloot hij eens flink met stenen te gooien..."


Afbeelding