Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

247 berichten
Vorige week een "nieuw" Vittorio-frame op de kop getikt. "Onmiddellijk overspuiten" was mijn idee, maar mevrouw non-fixie was erg enthousiast over de kleur. :?

Afbeelding

Inmiddels begin ik een beetje te wennen aan het idee van een kanariegele fiets en het was ook een echte Vittorio-kleur, dus heb ik hem maar eerst eens opgebouwd om te kijken hoe dat er dan uitziet.

Nog de nodige fijnafstelling te doen, maar ik ben niet geheel ontevreden.

Afbeelding
Schitterde fiets én kleur, zou zonde zijn (naar mijn smaak natuurlijk) als je deze van zijn kleur zou beroven…
Idd mooie kleurtjes. Fiets is ook mooi 8)
Maak van die blinkende spatborden zwarte en je kunt meerijden tijdens de 21-juli parade (Belgische nationale feestdag) :lol:
Tvl900 schreef:
za 25 jan, 2025 21:27
Schitterde fiets én kleur, zou zonde zijn (naar mijn smaak natuurlijk) als je deze van zijn kleur zou beroven…
Hoewel het geel een echte Vittorio-kleur is, is het niet de originele kleur van dit frame. Die was blauw. Ik heb één andere versie van dit frame gevonden op het Internet, en dat was deze, nog grotere:

Afbeelding

Die heeft ook een andere voorvork. Ik vermoed dat mijn frame ooit schade heeft opgelopen, een nieuwe voorvork heeft gekregen en mede daarom is overgespoten. Het goede nieuws is dat het frame wel keurig recht is, getuige de succesvolle zonder-handentest van afgelopen weekend. :)

Headley schreef:
za 25 jan, 2025 21:43
Idd mooie kleurtjes. Fiets is ook mooi 8)
Maak van die blinkende spatborden zwarte en je kunt meerijden tijdens de 21-juli parade (Belgische nationale feestdag) :lol:
Een probleem met geel is dat het niet meevalt dit te combineren met andere kleuren zonder meteen geassocieerd te worden met Jumbo, Ikea of McDonalds. :(
Daarom combineer ik mijn gele fiets met…. Nog meer geel 😬😂
Vandaag heb ik bij de kringloop een jogamatje gekocht waar ik 10 nieuwe kampeerstoelen uit heb geknipt. Twee voor onszelf en de rest zijn weggevertjes voor fietsvrienden.
De stoelen wegen 41 gram per stuk.
20250130_165647.jpg
Wat is het toch heerlijk om fietsvakantieplannen te maken, zeker met dit druilerige weer.
Eindelijk de pedalen vervangen voor een stel met inbus-bevestiging.
Scheelt weer een stukje gereedschap :)
Pier.
piviets schreef:
ma 03 feb, 2025 21:00
Eindelijk de pedalen vervangen voor een stel met inbus-bevestiging.
Pier.
Nu alleen nog een verlengstuk meenemen voor de hefboomwerking want met een korte inbussleutel kun je niet voldoende kracht zetten (of ze moeten niet echt vast zitten)
Als ik me niet vergis kan je pedalen handvast aandraaien. Zoals bij gasflessen staat: draai mij los-vast da's vast zat.
Rechts heeft rechtse spoed en links linkse spoed en ze zijn daarmee zelf vastdraaiend.
Ik zet in ieder geval nooit kracht bij het vastzetten van pedalen.
Je zegt het zelf al ze zijn vastdraaiend, dus tegen de tijd dat je ze weer wil/moet verwijderen zitten ze meer dan handvast, en dan heb je dus een hefboom nodig. Waarom is een pedaalsleutel anders een dikke 30 cm?
Ik heb een korte inbus, daar gaat het goed mee, geen hefboom nodig.
Voorwaarde is echter wel: montagepasta, én regelmatig (dwz meerdere keren per jaar) even losdraaien. Ook als ik na afloop van een fietsvakantie moet vliegen, dan tijdens de tocht af en toe de trappers even los draaien.
piviets schreef:
Ik neem de inbus alleen mee als ik ga vliegen en de trappers los moet hebben.
_Peter_ schreef:
wo 05 feb, 2025 10:54
Je zegt het zelf al ze zijn vastdraaiend, dus tegen de tijd dat je ze weer wil/moet verwijderen zitten ze meer dan handvast, en dan heb je dus een hefboom nodig. Waarom is een pedaalsleutel anders een dikke 30 cm?
Pedalen draaien zich niet zo zeer vast maar draaien zo dat de kans minder groot is dat ze los lopen, en we hebben 30 cm lange pedaalsleutels om dat ze vaak zonder goed vet gemonteerd worden en vast rotten, nog leuker is die niet zo slimme fietsenmaker die denkt dat je pedalen ook vast moet zetten met een pedaalsleutel van 30cm en dat je dus na een paar jaar een sleutel van 50cm nodig hebt om ze los te draaien :roll:
JanH schreef:
wo 05 feb, 2025 12:03
Ik heb een korte inbus, daar gaat het goed mee, geen hefboom nodig.
Voorwaarde is echter wel: montagepasta, én regelmatig (dwz meerdere keren per jaar) even losdraaien. Ook als ik na afloop van een fietsvakantie moet vliegen, dan tijdens de tocht af en toe de trappers even los draaien.
piviets schreef:
Ik neem de inbus alleen mee als ik ga vliegen en de trappers los moet hebben.
Precies dit!
Hoe groot is de kans dat je de pedalen los moet hebben tijdens je vakantie (en je vliegt niet)?
Alleen als je er een probleem mee hebt, en dan zoek je wel ergens een fietsenmaker die de nodige hefbomen heeft :lol:
Pedalen die je alleen met een inbussleutel kan losdraaien kan je beter preventief, bijvoorbeeld elk halfjaar losdraaien en invetten. Zelfs wanneer je de inbussleutel verlengd om kracht te zetten, heb je nog steeds een minimaal contactvlak tussen sleutel en inbusgat en dat vraagt om problemen.
Splitpennen in de remklauwen vervangen. Draad getapt, draadtapper voorzien van een drup tapolie. Dat is een noodzaak om netjes te tappen.
Aanleiding, op de mtb het voor elkaar gekregen om remblokken te verliezen nadat splitpen uit de remklauw was verdwenen :shock:

Afbeelding
Een Cycle Tech Nova Pro gekocht voor 15,- wilde er gewoon altijd eens eentje hebben. Crankstel zat los en eens een inventaris maken wat nodig is.

Was al langer op zoek naar een klein mtb frame voor in de stad en trein. Deze voldoet wel daarin en wil er niet teveel aan uitgeven als allround beater.
De gele Vittorio afgemaakt. Het gat tussen "niet geheel ontevreden" en "dat begint erop te lijken" bleek nog best groot. :roll:

Ben niet meer aan een proefrit toegekomen, dus best kans dat 'ie er volgende week weer heel anders uitziet. :)

Afbeelding
Het is hopelijk gezichtsbedrog maar het lijkt dat of je voordragertje naar voren nijgt of je voorvork krom is op het punt van het balhoofd.
_Peter_ schreef:
zo 09 feb, 2025 19:39
Het is hopelijk gezichtsbedrog maar het lijkt dat of je voordragertje naar voren nijgt of je voorvork krom is op het punt van het balhoofd.
Goed gezien. De vork heeft relatief lange benen, en kennelijk wat meer ruimte onder het balhoofd dan waar de makers van Nitto rekening mee hebben gehouden. De foto vertekent ook wel een beetje, want het rekje is vrijwel vlak. In de praktijk geen probleem, aangezien mijn tassen zowel boven als onder gezekerd zijn, en ik er doorgaans ook niet veel gewichtige zaken in vervoer.
Vandaag toch nog maar een paar ringetjes toegevoegd. Rekje staat nu perfect horizontaal zodat iedereen weer rustig kan slapen. :wink:

Afbeelding

En meteen maar even mijn nieuwste tasje erop gezet:

Afbeelding