bdr schreef: ↑ma 20 apr, 2020 16:22
(...)
Pijnpunt 1: Ik rij graag met mijn handen op de remgrepen maar met deze racebocht moet je daarvoor een contortionist zijn. Ik zou liever een stuur met modernere geometrie hebben, maar ik weet niet of ik in de mooie 3ttt stuurpen een 26mm stuur kan plaatsen. Het huidige ATAX-stuur heeft een klemdiameter van 25 à 25,4mm afhankelijk van de richting van meten.
Pijnpunt 2: De vertragingssuggestiesignaleerders. Ik weet niet welk protocol die spreken, maar gisteren een paar keer ongewild gevaarlijke situaties meegemaakt. In het gras gegaan voor een slingerende e-biker, ongewild de rijweg opgegaan bij afdalen van de dijk en op een haar na op een hond gebotst.
Zonder dat ik het gepland had heb ik 20km onverhard meegepakt op 23mm banden, ging perfect, waarom ik voor mijn andere fiets brede banden zoek weet ik eigenlijk niet
Dank je voor de update, bdr. Leuk!
Wat het stuur betreft: er zijn ook klassieke bochten waarbij de boven- en onderkant meer parallel zijn. Ik vind die ook véél prettiger om dezelfde reden. Een van die onderdelen waar ik op beurzen en rommelmarkten mijn ogen voor open houd. Mijn favorieten zijn die van Titan (de bekende Maes-Kint) en die van
Guidons Philipppe, die ik op een paar fietsen heb zitten, zoals deze:
Niet toevallig zitten daar ook MAFAC-remmen op. Zoals CarlW al aangaf zijn dat prima vertragers. Niet voor niets reed het professionele peloton (behalve de Italianen natuurlijk, de hadden Universal) daar decennialang mee. Un doigt suffit!
Overigens kun je uit je huidige remmen wellicht nog wel meer halen door a) de remvlakken van je velgen goed schoon te maken (pannensponsje), en b) de contactvlakken van de remblokjes schoon te maken (schuurpapiertje, of zelfs een vijl als je de contacthoek meteen wat wilt aanpassen). Vaak zijn die oppervlakken behoorlijk vervuild.
Wat de banden betreft vind ik 30 mm wel zo'n beetje het maximum, ook voor onverharde wegen. Daarboven gaat het toch allemaal wat minder scherp aanvoelen. Mijn standaardband voor het zware werk is de 28mm Pasela: