Misschien slordig dat ik niet alles teruggelezen heb maar nu ik hier de bedlegeringe patienten zie en combinatie met de zadel-pijnen ....bikelike schreef: ↑za 22 sep, 2018 16:45Wat nog niet genoemd is, is kamferspiritus. In mijn jonge jaren (toen ik ronde de 160 km per dag fietste) gebruikte ik dat op mijn zitvlak. Wandelaars gebruiken het aan hun voeten en bedlegerige patiënten krijgen / kregen het ingewreven om doorliggen te voorkomen. Het heeft een stevige geur, wat het product minder populair maakt.
Ik wreef het twee keer per dag, drie dagen lang voor aanvang van een fietsreis in. Het maakte een groot verschil, zo had ik het idee. Als de huid eenmaal gevoelig is van het fietsen is het mogelijk contra-productief . In elk geval is het dan erg branderig bij aanbrengen.
Cetomacrogol-creme is mijns inziens een tovermiddel.
Het kost niks, er zit ook ongeveer "niks" in, het laat geen lastige vetvlekken achter.
Een hydrofiele creme die de huid niet afsluit (want zonder vet). Dit soort creme wordt (ook) gebruikt tegen doorliggen en/of om beginnende doorlig problemen te verlichten.
Het lijkt bijna een reclame praatje, maar ik heb geen aandelen oid, slechts een lange en goede ervaring.
Verder kan je ook talkpoeder gebruiken.
En qua zadels: Mijn zitvlak is redelijk tolerant ... maar toch had ik maar één echt lekker zadel: Avocet O2 M40 (of eventueel een W40). Alleen zijn die Avocet-zadels al een eeuwigheid niet meer te koop en de titanium-railtjes breken vroeger of later. Ik heb een tijdje een SQ-lab zadel gebruikt, maar ik bleef steeds weer, ook na een landere tijd, een branderig gevoel veroorzaken. Ik heb nu een "duurdere" bij de Decathlon waar ik vooralsnog tevreden mee ben ... nu nog de duurproef ...
Bedenk steeds bij de fietsvakantiezadels: Er is ongeveer niemand die zo lang in het zadel zit als de fietsvakantieganger. En je zit er ook vaker "in". De prof-racefietser zit namelijk veel meer op/boven zijn zadel.
En de meer recreatieve fietser is zelden dag in dag uit uren achtereen onderweg.
Groeten BSM