Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
urje schreef:
AB schreef:
henkfietst52 schreef:Samsung WB850f
vergelijk um even met de samsung ex2f (293euro)
http://tweakers.net/pricewatch/320444/s ... zwart.html
Totaal andere lenzen en daarmee andere toepassingen. Waarom zou je deze twee willen vergelijken, en wat probeer je tegen Henk te zeggen?
Henk geeft alleen een budget aan, zo rond de 300euro. Dan moet je je toch afvragen wat je echt belangrijk vindt aan een compact: 1) lichtsterkte (28-80mm equivalent met 1.4-2.7 met ietsje grotere sensor) of 2) zoombereik (23-485mm equivalent met 2.8-5.9 met ietsje kleinere sensor).

Die WB850F is toch echt bedoelt voor fotograferen overdag met flexibel zoombereik, terwijl de EX2F meer riekt naar lichtsterkte, fotografie in de schemering, spelen met scherpte-diepte binnen een standaard zoombereik. Samsung zet ook met koeieletters op de camera 1.4 of 21x..... daarmee is eigenlijk alles gelijk gezegd.

Verder zou je je af kunnen vragen of je een compact naast een DSLR gaat gebruiken, of dat je de DSLR wilt vervangen en met de beperkingen van een compact kunt leven. Voor echt telebereik heeft een DSLR nogal wat voordelen, zoals een veel minder hogere kans op bewegingsonscherpte, veel minder ruis, en meer dynamisch bereik. Een compact met een lichtsterke groothoek klinkt niet onlogisch als je net ietsje meer kwaliteit verlangt.

Maar goed, alles hangt af van het onderwerp. Je fotografeert toch anders met een groothoek dan met een telezoom. Voor reis- en landschapsfotografie kan meer telebereik wel erg handig zijn. Denk je dat je al het zoombereik nodig hebt wat een ultrazoomcompact kan bieden, of denk je dat je je fotografie kunt limiteren met een iets normaler zoombereik en wellicht iets meer creatieve speelruimte (bij gebrekkig daglicht). Dat zijn toch afwegingen die je alleen zelf kunt maken.
Goed verhaal, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Nog even een korte aanvulling over scherptediepte: dat blijft bij deze camera's toch een beetje een 'in het land der blinden...'-verhaal. Het staat goed uitgelegd op de tweede pagina van deze review op dpreview (sowieso prima leesvoer)
Sleutel is dit plaatje (te groot om direct te linken), waarin alles ten opzichte van 'full-frame' is uitgezet. In het tele/portretgebied is (kleine) scherptediepte voor de meeste mensen het belangrijkst. Je ziet dat de RX-100 daar een beetje minder presteert dan de Fuji X-10 en Oly XZ-2 (zelfde als XZ-1); de Samsung EX2F is een middenmoter, vooral omdat die er al zo snel mee ophoudt. De G15 is interessant omdat ie net wat langer doorgaat; de S110 presteert maar zeer matig als het om scherptediepte gaat. Maar wie er precies koning is van deze groep?

Het was trouwens wel verhelderend geweest als ze hier ook wat verder afgelegen 'concurrenten' in hadden getekend, zoals een systeemcamera met kitlens. In de RX100-review stonden daar wel wat gegevens over:
Oly EP-M1 met 14-42 kitlens in FF-equivalent: 28-84mm F7-11.2 (dus daarmee eigenlijk alle micro four thirds camera's met kitlens);
Nikon D3200 met 18-55 kitlens in FF-equivalent: 27-83mm F5.4-8.7 (dus ongeveer alle APS-c camera's met kitlens (ook Sony NEX))
Puur op scherptediepte gezien zijn de beste compactcamera's dus niks slechter dan een m43 met kitlens, maar aan een APS-c sensor kunnen ze nog niet tippen. En als je op die camera's een snellere lens zet, dan is er uiteraard geen twijfel meer mogelijk...
urje schreef: Puur op scherptediepte gezien zijn de beste compactcamera's dus niks slechter dan een m43 met kitlens, maar aan een APS-c sensor kunnen ze nog niet tippen. En als je op die camera's een snellere lens zet, dan is er uiteraard geen twijfel meer mogelijk...
vandaar ook de hype momenteel rondom die compactcamera's met lichtsterke lensjes en grote sensoren (Nikon coolpix A, Fujifilm X100s, Leica X2, Sigma DPm). Canon heeft nog een G1X, maar met lichtzwakke zoom, waarmee die goed vergelijkbaar is met de Sony RX100, met die aantekening dat de RX100 een stuk kleiner is. Sony heeft nog de NEX lijn, genoeg te krijgen dus, maar wel voor een prijskaartje die een stuk hoger ligt dan 300euro.

Nu is het spel met scherpte-diepte ook vooral afhankelijk van de afstand tot je onderwerp. Ik neem aan dat Henk niet een verlegen persoon is, dus die kruipt desnoods bovenop zijn onderwerp ;).
Ik ben zelf ook op zoek naar een compactcamera met de mogelijkheden van een spiegelreflex, als het gaat om handmatig aanpassen van sluitertijd, diafragma ect. Niet om mijn spiegelreflex te vervangen maar voor erbij. Om bij situaties dat je je spiegelreflex niet bij je hebt of als je die niet wil gebruiken(in b.v. grote steden) maar je toch heel graag foto's wil maken en je niet wil beperken tot automatische instellingen. Dus ik was aangenaam verrast dat deze compactcamera's bestaan. :lol:
AB @ idd een goed verhaal van jou,

Nee ik ben niet bang om met respect op het onderwerp te kruipen, niet brutaal niet verlegen maar met een grapje of een paar Roepie kom je vaak een heel eind. :wink:

Ik fotografeer weinig in het donker of bij schemer, mijn plezier in fotografie zit hem ook in creativiteit, ik kijk naar het tafereel en compositie.
Doordat ik niet bang ben en er bovenop kruip kom ik vaak tot verassende resultaten, door mijn opleiding in de schilderkunst heb ik leren kijken...
evenals mijn gevoel voor de natuur, ging als kind al met mijn Opa mee vissen, daardoor leerde ik oa kijken naar de natuur.

Op gebied van fotografie ben ik autodidact en leer van mensen zoals jullie.

De verkoper vertelde me dat die Samsung WB850f beter geschikt voor me is dan de Canon S110.

Ik wil lichter gaan fietsen en ook tijdens Brevetten etc snel een mooie foto willen maken, de prijs moet voor mij interessant zijn. dus zo rond de 300 euro vind ik oke!

Kamelen drijver India.
Afbeelding

Marktje Ghana.
Afbeelding


Henk

kunst en fietswerk
De Nikon 1 V1 is her en der ook nog steeds in de opruiming. Dan heb je voor een kleine meerprijs: een veel grotere sensor, optische zoeker en een supersnelle autofocus. Plus de mogelijkheid om er nog eens een telelensje bij te kopen. Wordt ie uiteraard wel weer ietsje minder compact, maar voor de prijs wellicht niet gek.

Als ik je foto's bekijk (portretten) dan zou die Olympus XZ1 voor jou misschien wel de beste keuze zijn (al vanaf 246 euro en ietsjepietsje compacter dan een nikon v1). Beste foto's van mensen krijg je niet met een ultrazoom, maar door contact met ze te maken en dichtbij aanwezig te zijn. Dan is een lichtsterk kwalitatief goed lensje wel een pré (imho).

http://camerasize.com/compare/#160,123
Leon schreef:Ja AB is een liefhebber :D
Voor 300 euro krijg je aardig wat, maar geen wonderen.
Tips:
* Koop een topmerk. Waar je een camera koopt maakt niet echt uit, als er iets is kunnen ook goede winkels alleen maar met het doosje schuiven en ben je overgeleverd aan het adres waar het doosje naar toe gaat.
* Een camera met een iets grotere sensor levert beter beeld dan een even dure camera waar het geld zit in een 30x optische zoom. Prioteiten zijn je eigen keuze. Prijzen van camera's zijn tot op de laatste paar euro aan elkaar gekoppeld, dus als de camera's even duur zijn heeft de ener net wat de andere niet heeft en betaal je dat met een andere eigenschap. Helaas worden grotere sensoren graag duur betaald want ze zijn erg geliefd.
* Overjarige modellen zijn een risico, sensors worden immers elk jaar beter. Een cameraatje voor half geld dat net uit de collectie is kan daarbij wel erg gunstig zijn.
* Test zodra je de camera gekocht hebt onder perfecte lichtomstandigheden alle instelbare resoluties. De kans dat je bij een compact in de hoogste resolutie (12 à 18 MPix) meer detail ziet dan op de een na hoogste (8 of zo) is vrij klein.
* Iets dergelijks geldt voor filmen, maar ik waag me hier niet op dat gladde ijs.
* Als afmetingen niet boeien koop je voor 300 euro of minder een mooie tweedehands spiegelreflex. Dan kun je ook raw-fotograferen wat qua beeldkwaliteit veel oplevert terwijl de rawmogelijkheid bij nieuwe compacts een dure optie is.
Leon
Ha Leon, en andere kenners :lol: ik ben dit draadje met interesse aan het volgen en blijf nu steken tussen de canon powershot s110 en de lumix lx 7...
Wat vind jij ervan? De extra features die zie ik wel, wifi / gps wel of niet maar het gaat me meer om de kwaliteit van de lens, de grootte vd chip enz. Beide camera's kunnen raw formaat aan, dat wil ik iig, dus vandaar de keus voor deze.
Groet, Yvon
snowfreakyvon schreef: blijf nu steken tussen de canon powershot s110 en de lumix lx 7...
Hier staat een vergelijkende test:
http://www.dpreview.com/articles/236773 ... ct-cameras
(ben nu aan het lezen)
Samenvatting:
http://www.dpreview.com/articles/236773 ... cameras/12
Ik zou in jouw vergelijk kunnen gaan voor de Canon omdat hij kleiner is en daardoor gemakkelijk mee te nemen; daar heb je op elk moment wat aan.
Aan de andere kant zie ik dat in de studio comparison tool dat de beeldkwaliteit van de Lumix weer beter lijkt te zijn.
Geen definitief antwoord....
Leon
AB schreef:De Nikon 1 V1 is her en der ook nog steeds in de opruiming. Dan heb je voor een kleine meerprijs: een veel grotere sensor, optische zoeker en een supersnelle autofocus. Plus de mogelijkheid om er nog eens een telelensje bij te kopen. Wordt ie uiteraard wel weer ietsje minder compact, maar voor de prijs wellicht niet gek.
Ik heb de Nikon V1 nog serieus overwogen toen ik op zoek was naar een nieuwe camera. Uiteindelijk voor de Sony RX100 gekozen vanwege het formaat en het feit dat ik waarschijnlijk toch niet veel met lenzen zou gaan wisselen (moet je ook weer meeslepen onderweg). Maar als je genoegen neemt met de 10mm pancake-lens (zonder zoom), is die V1 volgens mij nog steeds een mooi en compact ding...
Op mijn laatste fietsweekendje had ik mijn Olympus PEN E-P3 (croppingfactor 2) mee met de standaardkitlens 14-42 1:3.5-5.6 II R (lekker licht), en ook nog de fantastische prime 12mm f:2.0.

Wel, het is er niet van gekomen die prime te gebruiken. :oops:
Wel was ik enkele keren gefrustreerd wegens te weinig telebereik. Ik denk dat ik volgende keer de 14-150mm 1:4-5.6 meeneem. Dan kom ik wel zwaarder uit qua gewicht dan met beide andere.
Voor de gein de camera's in die review even op de aantal foto's per gram pijnbank gelegd.

Afbeelding

Laders even niet meegerekend.
Vorig jaar voor 150 euro een Sony Nex gekocht via tweedehandsmarkt. Kan je ook al aardig wat mee spelen. Is licht, sterk en compact.

Hier zijn wat voorbeelden:
http://www.guitarbiking.com/utah-west.html
bert claes schreef:Vorig jaar voor 150 euro een Sony Nex gekocht via tweedehandsmarkt. Kan je ook al aardig wat mee spelen. Is licht, sterk en compact.

Hier zijn wat voorbeelden:
http://www.guitarbiking.com/utah-west.html
beetje spelen zegt ie :)
Zo te zien heb je ook een statief meegenomen, bevalt dat een beetje?
Nou,

inmiddels ben ik ook over op de compactcamera met vaste lens. Gezwicht voor de charmes van de RX1. Wel even wennen, maar inmiddels durf ik sommige foto's aan de buitenwereld te tonen. Het is inderdaad erg leuk om met de scherptediepte te spelen. Ik merk echt dat ik heel anders met fotografie bezig ben nu. Grappig is bijvoorbeeld dat ik tijdens het fietsen alle instellingen handmatig doe, behalve de ISO. Dat werkt het beste. Hier twee series uit het voorjaar:

http://gallery.welmers.net/main.php?g2_ ... emId=33690
http://gallery.welmers.net/main.php?g2_ ... emId=33717

Dit zijn allemaal jpg's direct uit de camera. Geen nabewerking dus, dat is iets voor profs ;-)

Groetjes,

Walter
waltertje schreef:Dit zijn allemaal jpg's direct uit de camera. Geen nabewerking dus, dat is iets voor profs ;-)
De 12 MP-versies iets kleiner maken is toch wel sympathiek voor de kijker.
Leon
waltertje schreef:Nou,

inmiddels ben ik ook over op de compactcamera met vaste lens. Gezwicht voor de charmes van de RX1. Wel even wennen, maar inmiddels durf ik sommige foto's aan de buitenwereld te tonen. Het is inderdaad erg leuk om met de scherptediepte te spelen. Ik merk echt dat ik heel anders met fotografie bezig ben nu. Grappig is bijvoorbeeld dat ik tijdens het fietsen alle instellingen handmatig doe, behalve de ISO. Dat werkt het beste. Hier twee series uit het voorjaar:

http://gallery.welmers.net/main.php?g2_ ... emId=33690
http://gallery.welmers.net/main.php?g2_ ... emId=33717

Dit zijn allemaal jpg's direct uit de camera. Geen nabewerking dus, dat is iets voor profs ;-)

Groetjes,

Walter
prachtig speelgoedje die RX1.... en allemaal vanuit de heup geschoten?
wat betreft "spelen met scherptediepte" zie ik weinig voorbeelden tussen je foto's. Hoe speel (spel tussen voor- en achtergrond) je daar nu in de praktijk mee?
AB schreef:
prachtig speelgoedje die RX1.... en allemaal vanuit de heup geschoten?
wat betreft "spelen met scherptediepte" zie ik weinig voorbeelden tussen je foto's. Hoe speel (spel tussen voor- en achtergrond) je daar nu in de praktijk mee?
Alleen de eerste serie is al fietsend met één handje geschoten. Tijdens de tweede serie was ik aan het wandelen, en heb ik dus wel rustig gemikt.

Op deze foto's doe ik weinig met scherptediepte, behalve bij de allerlaatste, waar ik de achtergrond scherp heb gemaakt en de voorgrond onscherp. Ik probeerde daarmee de dromerige sfeer te vangen die daar hing.
Hier doe ik er wat meer mee: http://gallery.welmers.net/v/walter/ank ... 5.JPG.html
Met een RX1 is het heel verleidelijk om telkens een papierdunne scherptediepte te nemen. Dat zie je bij vrijwel iedereen die hem nieuw heeft en meteen foto's online plempt. Ik probeer iets rustiger aan te doen, en pak niet standaard die f/2.

Ik ben ook erg blij met de kleuren trouwens. Ze zijn niet zo opgepompt als je bij veel moderne compactcamera's ziet. Alles bij elkaar is het meestal een lekker rustig beeld.

Grtjs,
Walter
waltertje schreef:
AB schreef:
prachtig speelgoedje die RX1.... en allemaal vanuit de heup geschoten?
wat betreft "spelen met scherptediepte" zie ik weinig voorbeelden tussen je foto's. Hoe speel (spel tussen voor- en achtergrond) je daar nu in de praktijk mee?
Alleen de eerste serie is al fietsend met één handje geschoten. Tijdens de tweede serie was ik aan het wandelen, en heb ik dus wel rustig gemikt.

Op deze foto's doe ik weinig met scherptediepte, behalve bij de allerlaatste, waar ik de achtergrond scherp heb gemaakt en de voorgrond onscherp. Ik probeerde daarmee de dromerige sfeer te vangen die daar hing.
Hier doe ik er wat meer mee: http://gallery.welmers.net/v/walter/ank ... 5.JPG.html
Met een RX1 is het heel verleidelijk om telkens een papierdunne scherptediepte te nemen. Dat zie je bij vrijwel iedereen die hem nieuw heeft en meteen foto's online plempt. Ik probeer iets rustiger aan te doen, en pak niet standaard die f/2.

Ik ben ook erg blij met de kleuren trouwens. Ze zijn niet zo opgepompt als je bij veel moderne compactcamera's ziet. Alles bij elkaar is het meestal een lekker rustig beeld.

Grtjs,
Walter
Wow, mooi hoor, die creamy bokeh.
Prachtcameraatje, daar ga je veel plezier aan beleven. Je hebt er toch wel een polsbandje bij?
AB schreef:
bert claes schreef:Vorig jaar voor 150 euro een Sony Nex gekocht via tweedehandsmarkt. Kan je ook al aardig wat mee spelen. Is licht, sterk en compact.

Hier zijn wat voorbeelden:
http://www.guitarbiking.com/utah-west.html
beetje spelen zegt ie :)
Zo te zien heb je ook een statief meegenomen, bevalt dat een beetje?
Ik heb in cambodia een eenvoudig statief opgepikt voor enkele luttige dollars. Is enorm licht... Ik schat 200 gram. Maar moet het al even elke week tape en ondertussen zijn er al twee poten gebroken dus het is nog maar een statief van 50cm hoog... Maar ik ben te gierig om een nieuwe te kopen. Zolang het werkt blijf ik het gebruiken :-) (al hoop ik stiekem dat het toch eens volledig begeeft om dan een proffesioneel te kunnen kopen )
Nieuws van het camerafront. Samsung komt met een cameratelefoon waar je - naar ik begrijp - ook echt mee kunt gsm-bellen, dus niet alleen met wifi:\
http://www.dpreview.com/news/2013/06/12 ... one-hybrid
Leon