Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 103 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35245 berichten
keesswart schreef:In april 1984 ben ik trouwens door Boston gefietst.
En ik had in juli 1984 door Boston gefietst (en ook in juli 1972), drie maanden na jou! Even ten noorden van Boston staat trouwens een prachtige zeswieker, the Sibsey Mill. Het was een hete, maar mooie zomer, 1715 km door Engeland op fietsvakantie. Ik vond het héérlijk om in Engeland links te fietsen. Terug op het Europese vasteland had ik ontzettend moeite om weer rechts :evil: te fietsen.
Ik kan het niet laten.... Ik ben momenteel bezig dia's te scannen van mijn vroegere fietsvakanties. Waar is onderstaande foto genomen? Er stroomt wel een grote rivier links van de foto. Zoek maar welke vlag erop staat.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Waar is onderstaande foto genomen? Er stroomt wel een grote rivier links van de foto.
Givet, fort Charlemont :wink:

Afbeelding
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Waar is onderstaande foto genomen? Er stroomt wel een grote rivier links van de foto.
Givet, fort Charlemont :wink:

Klopt, Givet aan La Meuse in Frankrijk, vlak voor de rivier België binnenstroomt. De foto heb ik gemaakt op 14 juli 1971. Leuke plaats. Fort Charlemont is in 1555 door keizer Karel V opgericht en in 1678 vergroot door de Franse vestingbouwer Vauban. Dit fort is thans nog steeds in militair gebruik, maar de politie kan daar ook oefeningen verrichten. Ik heb thuis een Vlaamse vertaling van de geschiedenis van Givet liggen. Ten noordwesten van Givet stond er een vervallen molenruïne, de "Moulin de Mon Bijou". Ik heb hem in 1995 (natuurlijk per fiets erheen, reuze handig als er een gezellige jeugdherberg naast de molen stond) geheel opgemeten, getekend en hiervan uitgebreid historisch onderzoek gedaan, waarna een publicatie volgde. Dit heeft de gemeente Givet kennelijk niet onberoerd gelaten, met als resultaat dat de molen gerestaureerd wordt! Onderstaande foto is op 27 oktober 2007 gemaakt.

Afbeelding
Martin, goed initiatief! Alleen zal de nieuwe nooit meer de oude zijn natuurlijk.

Tijd voor een nieuwe . . . Raad video! :D

DeFietsreiziger schreef: Tijd voor een nieuwe . . . Raad video! :D
Ik gok op de Giessbachfälle in Giessbach aan de Brienzersee, Zwitserland. :wink:

Afbeelding
DeFietsreiziger schreef:Martin, goed initiatief! Alleen zal de nieuwe nooit meer de oude zijn natuurlijk.
Daar ben ik ook blij mee. De "Moulin de Mon Bijou", zoals de Givetse molen heet, is gebouwd in 1825 maar reeds vóór 1912 van wieken ontdaan. Ik heb in 1995 de gehele molen onderzocht en opgemeten. Werkelijk alles is onderzocht: soort en formaat bakstenen, breedte en totale hoogte, formaat houten balken, ramen en deuren, beschrijving van de vloeren, de vorm van de kap etc. etc. En de spanwijdte van de wieken heb ik ook goed berekend: 22,60 meter.
Niet zonder gevaar, want de binnenkant van het 1,17 meter dikke muurwerk (!) was zo erg vergaan dat enkele bakstenen bij mijn aanwezigheid naar beneden vielen. De molendeur was niet eens op slot, hij kon zó open, en er was een kindervakantieoord in een kasteel vlakbij de molen! Ik heb mijn onderzoekrapport aan de voorzitter van de Franse molenvereniging ARAM, die ook heel goed Nederlands kent, opgestuurd. Zo is min of meer het balletje aan het rollen gebracht. Voor de kinderen van Givet is een knip- en plak-bouwplaat in full colour van de molen in omloop gebracht (en die heb ik ook), compleet met zogenaamde Berton-wieken erop. Maar door de crisis is het geld voor de wieken nu op!
Jammer, want deze molen is een zogenaamde kettingkruier, daar zijn er maar drie van in héél Frankrijk!

Hieronder twee door mij genomen foto's van de molen: links 14 juli 1971 en rechts 18 juli 1995, met mijn fiets ervoor.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef: Voor de kinderen van Givet is een knip- en plak-bouwplaat in full colour van de molen in omloop gebracht (en die heb ik ook), compleet met zogenaamde Berton-wieken erop. Maar door de crisis is het geld voor de wieken nu op!
Jammer, want deze molen is een zogenaamde kettingkruier, daar zijn er maar drie van in héél Frankrijk!

Hieronder twee door mij genomen foto's van de molen: links 14 juli 1971 en rechts 18 juli 1995, met mijn fiets ervoor.

Afbeelding
Zo te zien moesten er rond de molen wel wat bomen worden gekapt om het aanbrengen van nieuwe wieken zinvol te maken, zeker als die bomen sinds 1995 rustig zijn doorgegroeid! Misschien kan het hout ervan worden gebruikt voor de Berton-wieken? :wink:
keesswart schreef:Zo te zien moesten er rond de molen wel wat bomen worden gekapt om het aanbrengen van nieuwe wieken zinvol te maken, zeker als die bomen sinds 1995 rustig zijn doorgegroeid! Misschien kan het hout ervan worden gebruikt voor de Berton-wieken? :wink:
Ik sluit me volkomen bij je aan! Vlak achter die bomen is het landschap volkomen open, met golvende korenvelden en een spoorwegemplacement bij het station van Givet. De molen staat vrij hoog. De zogenaamde molenbiotoop (= vrije windvang) dient aangepast te worden. Of de beleidsmakers daar verstand van hebben, is de vraag. Het houtsoort van de bomen (beuken denk ik) is er ongeschikt voor. Ik weet precies voor welk molenonderdeel welke houtsoort nodig is. Men wil daar ook Berton-wieken laten aanbrengen, iets wat "Moulin de mon Bijou" nooit heeft gehad (gewone wieken met zeilen). De Berton-wieken is een systeem bestaande uit 10 à 11 planken langs iedere wiek die vanuit een soort differentieel op de as binnen in de kap bediend wordt, waarbij de planken tijdens het malen uit elkaar geschoven worden. Zie beide foto's hieronder. Dit prachtige systeem is al omstreeks 1835 bedacht en men treft dit nog op veel molens aan in het Loire-gebied en in de streek Beauce ten noordwesten van Orléans, plus één exemplaar aan de Rue Lepic in de Parijse wijk Montmartre.
In 2002 heb ik per fiets veel Berton-molens bezocht. Maar zo noordelijk als Givet op nog geen 500 meter van de Belgische grens is helemaal van de zotte. Givet ligt maar 100 km in rechte lijn van Maastricht vandaan.

Afbeelding
We doen er nog een.

Afbeelding
Hoera, nog niet geraden. Eindelijk een moeilijke!

Hint. Ik was aan het fietsen in Frankrijk langs een rivier en ik vond dat saai. Dus ging ik een stukje het binnenland in. Dit ligt dus niet op een fietsroute.
ja, het schijnt lastig te zijn.
eerst maar eens de streek raden dan ?
gokje: Loire
franck schreef:ja, het schijnt lastig te zijn.
eerst maar eens de streek raden dan ?
gokje: Loire
Eerder ergens langs de Maas volgens mij :wink:
Het riviertje is nog een slagje groter.
DeFietsreiziger schreef:Het riviertje is nog een slagje groter.
Seine? Het lijkt me een fantasie kasteel....
Martin E. van Doornik schreef:
DeFietsreiziger schreef:Het riviertje is nog een slagje groter.
Seine? Het lijkt me een fantasie kasteel....
Ik bedoelde groter dan de Loire, de Rijn. Van Karlsruhe tot aan Basel is langs de Rijn fietsen heel saai. Ten zuiden van Straatsburg nam ik een willekeurige weg verder Frankrijk in en kwam dit dus tegen.

Afbeelding

Voor een echt kasteel ziet het er te perfect uit. Misschien is het een ruine geweest die later is gerestaureerd. Vreemd genoeg kan ik er verder niets over vinden op internet.
DeFietsreiziger schreef:Vreemd genoeg kan ik er verder niets over vinden op internet.
En hoe moeten wij hem dan vinden ? :wink:
DeFietsreiziger schreef:Ik bedoelde groter dan de Loire, de Rijn. Van Karlsruhe tot aan Basel is langs de Rijn fietsen heel saai. Ten zuiden van Straatsburg nam ik een willekeurige weg verder Frankrijk in en kwam dit dus tegen.

Afbeelding

Voor een echt kasteel ziet het er te perfect uit. Misschien is het een ruine geweest die later is gerestaureerd. Vreemd genoeg kan ik er verder niets over vinden op internet.
Dankzij de laatste Panoramio-foto kan je het vinden: een Chateau in Hombourg een betonnen gebouw uit 1930.
DeFietsreiziger schreef:Voor een echt kasteel ziet het er te perfect uit. Misschien is het een ruine geweest die later is gerestaureerd. Vreemd genoeg kan ik er verder niets over vinden op internet.
Aan de kantelen kun je zien hoe dun de muren zijn en het gebouw is veel te laag om tijdens een strijdgewoel verdedigd te worden. Vergelijk dit met het huis rechts op de foto. Met een gewone ladder ben je er zó bovenop.
Van Google Streetview gehaald:
Afbeelding