Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben WF-ers een auto in bezit? - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Hebben WF-ers een auto in bezit?

330 berichten

Heeft U als wereldfietser een Auto?

Neen
23%
12
Jawel, 1 oud barrel
19%
10
Jawel, een nieuwe
23%
12
Jazeker, boodschappen wagen en een luxewage voor naar het werk
9%
5
Ja, een campeer mobiel
11%
6
Ja, een ....
15%
8

LeovanLierop schreef:
willem.megens schreef:Maar ik weet niet of dit opweegt tegen de hoge aanschafkosten, het niet bepaald warme licht en de problemen met verwijdering.
Kosten zou niet het belangrijkste argument moeten zijn van spaarlampen. Je zou het misschien ook kunnen doen voor het milieu. :wink:
Voor het milieu???? Een spaarlamp die ik dien in te leveren bij het chemisch afval, goed voor het milieu???
Laten we ophouden met het produceren van kunstmest en het gebruik er van. Laten we ophouden met met het produceren van chemische bestrijdingsmiddelen tegen ziekten en plagen. Dat is goed voor het milieu, de Aarde, mens en dier, mijn en jouw (klein)kinderen, en dus alle generatie's na ons. Dat lijkt me nou wel een aardige.... :wink:

LeovanLierop schreef:Mijn eerste spaarlamp is nu inmiddels al 12 jaar oud, en doet het nog steeds. Ook de modernere Philips ecotone lampen in mijn huiskamer heb ik al lang, en het licht daarvan is beslist niet koel te noemen.
Argumenten als sfeer, kosten en zo, staan wat mij betreft niet in verhouding tot het afsmelten van de noordpool.
Laten we bij de bron beginnen, namelijk op een milieuvriendelijke manier energie opwekken. Wind waait altijd (ik als fietser ervaar dat als aardig, maar ook tot vervelends toe :lol: ) Zon schijnt bijna altijd, en water beweegt, en daar valt dus ook energie uit te halen... Hoef je dus helemaal geen dure spaarlamp meer te ontwikkelen en te produceren

Wat betreft het opwarmen van de Aarde c.q. noordpool; bij NASA weten ze allang dat een aantal planeten aan het opwarmen zijn in ons melkwegstelsel, dat is niet alleen de Aarde, in die zin is er iets veel groters aan de gang. Wat geen vrijbrief is wat mij betreft, om dus maar met het milieu nu te gaan rotzooien.
Haike schreef:Daar komt bij dat veel mensen TL als onaangenaam licht ervaren. Dat kan goed kloppen want het is een flits die zeer snel heen en weer springt tussen de 2 polen zodat het letterlijk oogt als licht. Maar die flits is tamelijk belastend voor de psyche van de mens, concentratie loopt terug enz.... Gelukkig zit de LED-lamp er aan te komen die wel weer echt gloeit....
Haike, het wordt tijd dat ik je eens informeer. Ik heb uit professioneel oogpunt ook een hekel aan spaarlampen, maar wel om andere redenen dan jij aandraagt. Spaarlampen stralen namelijk, in tegenstelling tot gloeilampenlicht en zonlicht, geen continu spectrum uit. Dat betekent dat sommige kleuren grotendeels ontbreken en andere in overvloed aanwezig zijn. Dat heeft weer tot gevolg dat sommige objecten, en delen ervan, er lichter of donkerder uitzien dan in daglicht. Een van de ergst door dit effect getroffen 'objecten' is de menselijke huidtint. Kort samengevat: die krijg ik bij fluorescentielicht niet goed in beeld. Ook bij winkelinterieurs is het zwaar behelpen, ik ben er vandaag de hele dag mee bezig om de foto's van een meubelwinkel enigszins toonbaar te maken.
(Voor de wijsneuzen: een grijskaart heeft geen enkele zin als 1. het spectrum discontinu is of (!) 2. winkeliers allerlei lampen door elkaar gebruiken, 3. er tevens daglicht binnenkomt of 4. de werkelijkheid niet echt de wens is van de klant :wink: )
Dat fabrikanten allerlei kleurtemperatuurindexen toekennen aan diverse lichtbronnen is aardig bedoeld, maar ook de spaarlampen die daarbij goed scoren zjn nog niet alles en kom ik kennelijk in de praktijk bij klanten niet tegen. Anderzijds super natuurlijk, want als klanten even zelf een fotootje proberen te maken worden ze vanzelf bescheidener :lol:

Mooi LED-licht heb ik ook nog niet gezien. Eerst zien, dan geloven.
Of spaarlampen überhaupt (nog) flitsen betwijfel ik overigens ten zeerste, maar ik ken het gevoel van een zaal met ouderwetse TL-buizen nog wel.
En ik ben benieuwd of ook halogeenlampen verboden gaan worden, want dat zijn immers ook gloeilampen.

Groet,

Leon (met auto, om het on-topic te houden :D )
Spaarlampen hebben een frequentieverdubbeling, net als bij moderne voorschakelapparaten voor tl buizen. Dat betekent dat ze met 100 Herz knipperen, en daar zie je heel veel minder van (niets dus). Bovendien is het fosforpoeder aan de binnenkant veel beter dan vroeger zodat het langer nagloeit.
En ja, ik heb dus weer een auto. Het ging echter ook heel goed zonder, en ik kan me best voorstellen dat ik hem weer weg doe. Het zijn geldverslinders die lawaai maken, het fietsen minder leuk maken, en nog zo wat.
Wim
Haike schreef:Voor het milieu???? Een spaarlamp die ik dien in te leveren bij het chemisch afval, goed voor het milieu???
Ja, want mocht je het nog niet weten, de uitstoot van co2 is op dit moment de grootste bedreiging voor ons kleine planeetje.
Haike schreef:Laten we bij de bron beginnen, namelijk op een milieuvriendelijke manier energie opwekken.
Tja, als je het zo bekijkt hoef je natuurlijk zelf helemaal niets te doen. Lekker makkelijk. :roll:
LeovanLierop schreef:
Haike schreef:Voor het milieu???? Een spaarlamp die ik dien in te leveren bij het chemisch afval, goed voor het milieu???
Ja, want mocht je het nog niet weten, de uitstoot van co2 is op dit moment de grootste bedreiging voor ons kleine planeetje.
Haike schreef:Laten we bij de bron beginnen, namelijk op een milieuvriendelijke manier energie opwekken.
Tja, als je het zo bekijkt hoef je natuurlijk zelf helemaal niets te doen. Lekker makkelijk. :roll:
Pardon???

Wat weet jij er nou van wat ik wel of niet doe??? Dit komt bij mij tamelijk over als een vooroordeel. Je kunt op dat gebied veel doen. Dat doe ik dus ook.
En ook iets juist laten kan een groot effect scoren
Ho ho... Geen ruzie maken, dat kost alleen maar energie!
willem.megens schreef:Ho ho... Geen ruzie maken, dat kost alleen maar energie!
Willem

Ik krijg langzamerhand een beetje de indruk dat jij mij als een ruziemaker ziet, het is natuurlijk niet de 1e keer dat dit ter sprake komt tussen ons :wink:

Ik wil helemaal niet de bal terug spelen, maar bij mij kom jij een beetje over als een conflictvermijder. Vanuit die zienswijze is iemand die een scherpe toon hanteert (ik dus) al snel een ruziemaker, dat kan ik wel volgen en begrijpen.
Maar ik hou het in mijn scherpe bewoording wel bij mezelf, ik schrijf hoe het bij mij overkomt en ik uit geen beschuldigingen naar een ander toe. Er is dus alle ruimte voor de ander om mijn eventuele verkeerde interpretatie te weerleggen :wink:

Maar verder heb je gelijk; we kunnen beter onze energie in het fietsen steken, of in een schoner milieu. :lol:
Wie zijn toch die 5 uitverkoren wereldfietsers die in deze poll hun stem mochten uitbrengen?

Gerd
Haike, je reactie 'dat een spaarlamp niet milieuvriendelijk is en dat de opwekkers van energie als eerste aan de beurt zijn om iets te doen aan het milieu', komt bij mij niet echt over als positief. Ik hoop dat die indruk onterecht is! Ik vind dat je eerst naar je zelf moet kijken en dan naar anderen. Maar dat is eigenlijk met alles zo.

Opwekkers van energie moeten inderdaad ook een duit in het zakje doen. Dat bijvoorbeeld die nieuwe centrale in Harlingen wordt gebouwd is te gek voor woorden. Maar wat kan ik daar aan doen? Helemaal niets.

Ik wil nogmaals benadrukken dat het co2 probleem veruit belangrijker is dan andere milieuvraagstukken. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat die andere problemen niet belangrijk zijn.

Je kan je zelf heel milieuvriendelijk vinden omdat je netjes je afval in de goede bak stop, of omdat je milieuvriendelijk producten koopt of weet ik veel. Maar als je daarnaast je huis nog vol met gloeilampen hebt, veel auto rijdt en vliegt in je vakantie, dan blijft daar geen spaan van heel.

De politiek doet in het algemeen wat wij willen. En de reden dat de politiek niet druk bezig is met het milieuvraagstuk, is omdat wij in het algemeen er ook niet mee bezig zijn. Daarom, wij zijn als eerste aan zet! Probeer minder gloeilampen in huis te hebben, probeer minder te vliegen en om on-topic te blijven probeer minder auto te rijden. Pas dan zijn we op de goede weg.
Mee eens, al is het niet altijd makkelijk. Ik vlieg veel voor mijn werk, en probeer dus niet ook nog eens met het vliegtuig op vakantie te gaan. En verder, ja veel isolatie in huis, en hopenlijk binnenkort een zonneboiler. Uiteindelijk werkt het aan twee kanten: je kunt energie opwekken op een milieuvriendelijker manier, maar zoalng niet alle energie uit wind, zon etc komt moet je tegelijk zorgen dat er minder gebruikt wordt.
Wim
LeovanLierop schreef:Haike, je reactie 'dat een spaarlamp niet milieuvriendelijk is en dat de opwekkers van energie als eerste aan de beurt zijn om iets te doen aan het milieu', komt bij mij niet echt over als positief.
Het heeft niks met positief of negatief te maken, maar gewoon met een feit. Weliswaar wordt er veel effectiever met energie omgegaan, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, maar als dat ding na gebruik ingeleverd dient te worden bij het chemisch afval, omdat het anders milieu alsnog schade leidt, kan ik daar inderdaad ook niks positief aan ontdekken. Maar dat ligt dan toch niet aan mij als negatief persoon?
LeovanLierop schreef:Ik hoop dat die indruk onterecht is! Ik vind dat je eerst naar je zelf moet kijken en dan naar anderen. Maar dat is eigenlijk met alles zo.
Juist, verbeter de wereld begin bij jezelf, was de slogan destijds niet zo?
LeovanLierop schreef:Opwekkers van energie moeten inderdaad ook een duit in het zakje doen. Dat bijvoorbeeld die nieuwe centrale in Harlingen wordt gebouwd is te gek voor woorden. Maar wat kan ik daar aan doen? Helemaal niets.
Hum... kwam jij niet met het argument dat "niks doen" wel lekker makkelijk was? Je kunt stroom en gas af gaan nemen bij Greenchoice, betaal je misschien iets meer, maar maak je wel duidelijk dat er van jouw kant geen vraag is naar milieuonvriendelijk opgewekte stroom Dat je nu iets meer betaalt maakt wel dat de generatie na ons niet alsnog voor de meerkosten hoeft op te draaien.
Dat is dus wat ik doe, verder maak ik kenbaar dat ik een kolencentrale of kerncentrale als ongewenst beschouw, dat is ook een actie.....

LeovanLierop schreef:Je kan je zelf heel milieuvriendelijk vinden omdat je netjes je afval in de goede bak stop, of omdat je milieuvriendelijk producten koopt of weet ik veel. Maar als je daarnaast je huis nog vol met gloeilampen hebt, veel auto rijdt en vliegt in je vakantie, dan blijft daar geen spaan van heel.
IK heb sinds 1993 geen auto meer, Daarvoor was ik mede eigenaar van een import en exporthandel in Biologische Groente en Fruit en Zuivel producten. We hadden toen natuurlijk vrachtwagens lopen om het spul te vervoeren. We zijn toen al wezen praten bij de vrachtwagen fabrikant over een roetfilter op onze wagens. Als dat destijds gelukt was, zouden we de eerste in Nederland zijn geweest, die daar mee hadden rond gereden....
LeovanLierop schreef:De politiek doet in het algemeen wat wij willen.
Sorry maar dan snap ik niet waarom jij hierboven schrijft dat je er ook niks aan kan doen. Want de politiek doet alleen wat, als wij actief zijn, in onze eigen samenleving, door b.v. onze stem te laten horen, ook als het geen verkiezingstijd is??
LeovanLierop schreef:En de reden dat de politiek niet druk bezig is met het milieuvraagstuk, is omdat wij in het algemeen er ook niet mee bezig zijn. Daarom, wij zijn als eerste aan zet!
Juist!!! Daar kan ik me geheel in vinden!!
Daarom ondersteun ik ook Greenpeace
Ben ik lid van Milieudefensie
Ondersteun ik de Biologisch-Dynamische Landbouw Vereniging
Koop ik voor 80% alleen maar Biologisch geteelde producten
Teken ik protest aan tegen het moderne inqusitie beleid van Ab Klink......
Enz....
LeovanLierop schreef:Probeer minder gloeilampen in huis te hebben, probeer minder te vliegen en om on-topic te blijven probeer minder auto te rijden. Pas dan zijn we op de goede weg.
Ik heb ff lopen tellen; heb 6 gloeilampen in huis, waarvan 2 intensief gebruikt worden de rest zeer sporadisch. Wat overblijft zijn 3 LED lampen, waarvan er 1 intensief gebruikt wordt.
Ik gebruik 30 kuub water per jaar, de gemiddelde Amsterdammer zit op 50 per jaar.
Ik fiets in de stad, of neem de tram die tegenwoordig in Amsterdam ook op groene stroom loopt. Alleen bij grote zware dingen die vervoert moeten worden leen ik een volkswagenbus van een vriend.
Ik vlieg niet, ik neem de trein als het om lange afstanden gaat.

Wat denk je, is het positief genoeg?
Haike schreef:Wat denk je, is het positief genoeg?
Wel een lang verhaal zo :wink:
tja..
En nog steeds heb ik geen auto... :wink:
Off topic?
Michael W schreef:
Haike schreef:Wat denk je, is het positief genoeg?
Wel een lang verhaal zo :wink:
:D Kan nog veel langer hoor! Maar het gaat denk ik meer om de inhoud :wink:
eenzame fietser schreef:Off topic?
Er werd een vraag gesteld over gloeilampen, in het verlengde van de vraag over het autogebeuren. Gaat allebei over hoeveel energie we wel/niet verslinden en hoe vervuilend we wel/niet bezig zijn. Misschien kun je nu je eigen vraag beantwoorden?
Haike schreef:Ik heb ff lopen tellen; heb 6 gloeilampen in huis, waarvan 2 intensief gebruikt worden de rest zeer sporadisch.

Wat denk je, is het positief genoeg?
Nee!
LeovanLierop schreef:
Haike schreef:Ik heb ff lopen tellen; heb 6 gloeilampen in huis, waarvan 2 intensief gebruikt worden de rest zeer sporadisch.

Wat denk je, is het positief genoeg?
Nee!
Ik was al bang dat dat het antwoord zou zijn......
Hier nog een persoon die geen auto rijdt. Alles per fiets of openbaar vervoer.