Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
Matthie9000 schreef:
AB schreef:De enige prijs die je dan betaalt is dat je twee dagen maagkrampen en zware benen hebt van een totaal verstoorde stof- en energiewisseling :).
Och ik had en heb nergens last van en heb vrijwel continu op kop gefietst, zoveel nadeel lijk je niet te hebben van zo'n "zware" randonneur tov zo'n carbongeval in de klim; komt toch voornamelijk aan op conditie: StartNr 725 ;-)

In tegendeel, volgens mij kom je met wat bredere bandjes een stuk frisser over de finish, en ik reed tenminste niet lek :lol:
Wie weet koop je ooit eens een echte racefiets en krijg je weer nieuwe inzichten ;).

Ik kwam met mijn nog bredere banden bepaald niet fris over de finish, jij denk ik ook niet als je 115kg moet zien voort te slepen en ze al die rotbulten in de Ardennen speciaal voor je uitkiezen ;).
Gisteren de Uber Bivy besteld. Volgens de maker van die bivakslaapzak kun je er zelfs zittend in omkleden. Inclusief verzendkosten 180USD, 873gram inclusief onderzeil en compressiezak
http://www.milesgear.com/UberBivy.html
Afbeelding
Afbeelding

Volgende op de bestellijst staat een Therm-A-Rest NeoAir XLite Large van 460gram

Dan resteert de slaapzak. De Cumulus Mysterious Traveler 500 die ik nu heb weegt 862gram, dat is een donsslaapzak en wellicht iets gevoelig voor condens in een
bivakslaapzak.

Ik zat te denken aan een alternatief voor de slaapzak om gewicht en volume te besparen.

Zou een donsslaapzak te vervangen zijn door bijvoorbeeld een thermal bivy (108gram) in combinatie met craft underwear (lange onderbroek (167gram), sokken (44gram), thermoshirt met kol en lange mouwen (153gram)? Als je dit optelt zit je op 472 gram. Plus 1) het voordeel dat dit niet nadelig gevoelig is voor condens itt een donzen slaapzak en 2) dat je de thermokleding ook nog een beetje als buitenkleding kunt gebruiken.

Opgeteld voor het hele slaapsysteem zou je dan uitkomen op
bivakslaapzak + slaapmat + thermal bivy + onderkleding = 1805 gram
Terra Nova Laser Competition zonder grondzeil (1035 gram), Cumulus X-lite 200 (480 gram) en Exped Synmat UL small (415 gram): totaal 1930 gram, met grondzeil (195 gram), lakenzak (115 gram) en reparatiesetje (15 gram) kom je op 2255 gram. Dit is volgens mij veel comfortabeler als zo'n Bivy. Voeger toen ik jong was sliep ik in een hangmat met een zeiltje erover, moest je wel steeds twee bomen op de juiste afstand vinden.
Wat is nu precies het voordeel van die bivy? Mijn Vaude Power Tokee UL weegt 935gram, dat is inclusief hoes, grondzeil en een aantal MSR Groundhog haringen ipv die titanium pennen. Ik heb wat nachten doorgebracht in een goretex bivy en kies voor die paar gram op vakantie zeker voor mijn dubbellaags tentje! Vooral condens lijkt me onhandig; nu kunnen moderne donzen slaapzakken daar volgens mij wel redelijk tegen maar toch.
Matthie9000 schreef:Wat is nu precies het voordeel van die bivy? Mijn Vaude Power Tokee UL weegt 935gram, dat is inclusief hoes, grondzeil en een aantal MSR Groundhog haringen ipv die titanium pennen. Ik heb wat nachten doorgebracht in een goretex bivy en kies voor die paar gram op vakantie zeker voor mijn dubbellaags tentje! Vooral condens lijkt me onhandig; nu kunnen moderne donzen slaapzakken daar volgens mij wel redelijk tegen maar toch.
Ik heb uiteraard geen bivy gekocht om lekker comfortabel te gaan kamperen :D. En er zijn ook wel lichtere bivies te verkrijgen. Misschien idd een beetje misplaatst om in dit topic te noemen. Ik zat vooral te prakizeren om die donsen slaapzak te vervangen.

Voordeel van een bivy is wel dat je gemakkelijk in het donker kunt crashen daar waar je ook kunt liggen. Je bent niet afhankelijk van scheerlijnen die je moet naspannen of ondergrond waar je geen pen door kunt krijgen. Comfortabel zal het niet zijn...., dan kun je beter een tarp of tent nemen. Derhalve, waarom zou je een tent nemen als een tarp (zonder binnentent) zoveel lichter is. Terra Nova kent het Fastpack systeem, dan zou je nog kunnen kiezen tussen binnentent wel of niet meenemen. Ook nog een stuk lichter dan die bivy die ik besteld heb ;).
Binnentent thuislaten heb ook aan gedacht, dat kan alleen als het 's-nachts warmer blijft als zeg 10 graden. Anders moet je toch je lakenzak en/of een dikkere slaapzak meenemen. Bovendien moet je dan je grondzeil meenemen, dus netto scheelt het "slechts" 150 gram, dit vind ik niet de moeite!
Bert van Sprang schreef:Binnentent thuislaten heb ook aan gedacht, dat kan alleen als het 's-nachts warmer blijft als zeg 10 graden. Anders moet je toch je lakenzak en/of een dikkere slaapzak meenemen. Bovendien moet je dan je grondzeil meenemen, dus netto scheelt het "slechts" 150 gram, dit vind ik niet de moeite!
Bedoel je dat een binnentent een isolerende werking heeft? Ik dacht dat dat vooral bedoelt was om condens op te vangen en af te voeren zodat ie niet je donzen slaapzak bezoedelt.
ja.
Scheelt al gauw een paar graden.
Wim
Wim schreef:Scheelt al gauw een paar graden.
Wim
En het scheelt een paar spinnen, slakken, mieren en muggen natuurlijk ;)

Ik heb in mijn packlijst altijd thermokleding bij me, om toch droge kleding aan te kunnen hebben. Hoe dichter je bij de bron isoleert hoe beter. Dubbelfunctie is ook practisch bij gewichtsbesparing.... (slapen in een donsjack?)
Voordeel van een donzen slaapzak lijkt me wel dat het niet ritselt als je je omkeert in de slaap, in tegenstelling tot een extra (alufolie?) noodbivy oid.
Je onderkleding wordt nat van het condens met die setup. Niet echt geschikt om te slapen, meer om de nacht door te komen.
Ultralicht donsjack bevat zo'n 80 gram dons. X-Lite zo'n 200 gram. Dat ga je dus ook niet redden.
Ik denk dat de setup van Matthie erg mooi is als je niet tot het einde doorfietst. Met een bivakzak en kunststof slaapzak kun je doorfietsen tot het einde. Maar goed, met een 2,3m hoge tipi vindt je ook altijd wel een plekje. Althans, dat is mijn ervaring in Nederland. Als je naar dichtbevolkter gebied gaat kan dat natuurlijk anders worden. :wink:
Robertjan schreef:Je onderkleding wordt nat van het condens met die setup. Niet echt geschikt om te slapen, meer om de nacht door te komen.
Ultralicht donsjack bevat zo'n 80 gram dons. X-Lite zo'n 200 gram. Dat ga je dus ook niet redden.
Ik denk dat de setup van Matthie erg mooi is als je niet tot het einde doorfietst. Met een bivakzak en kunststof slaapzak kun je doorfietsen tot het einde. Maar goed, met een 2,3m hoge tipi vindt je ook altijd wel een plekje. Althans, dat is mijn ervaring in Nederland. Als je naar dichtbevolkter gebied gaat kan dat natuurlijk anders worden. :wink:
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin ... _sack.html
Het ademt zelfs een beetje... en toch weer 250gram lichter dan de Cumulus X-lite :)

Let wel, ik heb het dus over een noodbivy + thermokleding (als vervanging voor een
slaapzak) in een zeer ruime bivyslaapzak.

Hoe groot is eigenlijk de kans dat je een donzen slaapzak beschadigt als gevolg van condens (samengeklonterd dons waardoor de slaapzak isolerend vermogen verliest).
AB schreef:Hoe groot is eigenlijk de kans dat je een donzen slaapzak beschadigt als gevolg van condens (samengeklonterd dons waardoor de skaaozak isolerend vermogen verliest).
Nul, mits je het dons redelijk snel droogt en opklopt. Het is immers ook gebruikelijk om een donzen slaapak te wassen.

Als je te lang wacht heb je - denk ik - kans dat het dons plat blijft of in het erge geval dat het gaat schimmelen.

Leon
Leon schreef:
AB schreef:Hoe groot is eigenlijk de kans dat je een donzen slaapzak beschadigt als gevolg van condens (samengeklonterd dons waardoor de skaaozak isolerend vermogen verliest).
Nul, mits je het dons redelijk snel droogt en opklopt. Het is immers ook gebruikelijk om een donzen slaapak te wassen.

Als je te lang wacht heb je - denk ik - kans dat het dons plat blijft of in het erge geval dat het gaat schimmelen.

Leon
Stel dat het drie dagen achterelkaar regent en je geen kans krijgt om te drogen? Geen man overboord neem ik aan?
Als je van bibberen in je slaapzak houdt, dan is er geen man overboord. De isolatie gaat zienderogen achteruit door een natte slaapzak. Dons of kunststof, maakt niet uit. Vandaar dat bij voortdurende regen altijd een tent wordt geadviseerd, omdat je daarin je spullen minder vochtig kunt laten worden.
En hoe ademend is zo'n ademende bivakzak?
Er zijn overigens voor dit soort lastige situaties ook donzen slaapzakken met waterafstotende tijk. Ik heb laatst de PHD Dryshell slaapzak van mijn zoon gebruikt, en dat is bij lagere temperaturen een goed plan. Dat is een tijk die niet alleen waterafstotend is, maar ook net een beetje degelijker en allebei leek me voor zoonlief erg opportuuun. Niet iets om mee in de modder te gaan liggen maar goed genoeg voor een tent die bij lage temperaturen last heeft van flink veel condensatie, en ook goed genoeg voor slordige jongens. Zijn slaapzak gaat tot het vriespunt en weegt iets van 800 gram.
Wim
Robertjan schreef:Als je van bibberen in je slaapzak houdt, dan is er geen man overboord. De isolatie gaat zienderogen achteruit door een natte slaapzak. Dons of kunststof, maakt niet uit. Vandaar dat bij voortdurende regen altijd een tent wordt geadviseerd, omdat je daarin je spullen minder vochtig kunt laten worden.
En hoe ademend is zo'n ademende bivakzak?
http://sheddwellersmoments.blogspot.nl/ ... i-bag.html
beetje dit idee
Ik ga het in ieder geval uitzoeken, zoveel kost een ademend noodbivyzakje nou ook weer niet ;)
Beetje condens op mijn craft onderkleding (simpel en vaak te wassen) heb ik minder moeite mee dan condens in een dure lichtgewicht slaapzak.