Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederlanders zwaargewond na roof - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nederlanders zwaargewond na roof

Leon schreef:Maar ook moet het ergens een geruststelling zijn dat een beroving van fietsreizigers nog steeds nieuws is. Per week worden er in Nederland namelijk enkele honderden Nederlanders in eigen land op straat beroofd, zakkenrollerij niet meegeteld, en dat komt niet op het journaal.
Bovenal wens ik het betrokken paar veel sterkte.
Leon
Voor alle duidelijkheid het delict is hier van een geheel andere orde. Een zeer gewelddadige roofoverval en een verkrachting.

Ja ben het met Ralph eens, ik zit het zo'n beetje door te lezen en wat kan die 1500 euro nou schelen!
Mijn manier van 'wild-kamperen' is er juist voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen weten waar je staat. middenin een dorpje of bij iemand in de tuin. Als er vrouwen en kinderen in de buurt zijn voel ik me veilig.
Want ik weet ook wat er kan gebeuren als je je probeert te verstoppen...
Alle sterkte voor dit stel, ik hoop dat ze er weer bovenop komen en vooral niet bang worden nog op fiets vakantie te gaan.
mirjam

Dit voorval deed mij meteen denken aan een drama dat vorig jaar in Iran plaatsvond (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... +verkracht).
Gewelddadige berovingen vinden meestal plaats bij campers die langs snelwegen geparkeerd staan. O.a. in Frankrijk stropen roverbendes in het hoogseizoen de autoroutes af.
Maar ook campings kunnen onveilig zijn. Een paar jaar geleden hoorde ik dat fietsers op de camping in Enkhuizen waren beroofd, vermoedelijk door een jeugdbende uit de buurt. Hadden ze die nacht 5 km verderop wildgekampeerd aan het IJsselmeer, dan hadden ze misschien alleen een bon van een passerende koddebeier gekregen...

Willem Jongman schreef:Als blanke moet je ook niet gaan fietsen aan de zuidkant van Chicago, tenzij je levensmoe bent.
Wim
Jeetje, ik heb vanuit Michigan en Indiana door South Chicago gefietst naar downtown Chicago. Nare buurt, verweerde huizen met van die ijzeren trappen aan de voorgevels. Veel zwarten die daar overal rondhingen. Autowrakken. Maar mij was niets overkomen! Dit was ook nog mijn derde keer in Chicago op mijn fiets.

Alle theoriën ten spijt........wij geloven in:
'Verkeerde moment op de verkeerde plaats'.
Natuurlijk kun je zoveel mogelijk risico vermijden maar het is nergens veilig.
En als 'wereld'fietser ben je nu eenmaal kwetsbaar. Langzaam, open en alles bij je. Dat weet een crimineel ook.

In Perú werden wij letterlijk van de fiets getrokken, terwijl een daar woonachtige Nederlander beweerde, dat 98% goed gaat. Dat kan best kloppen maar wie of wat bepaald, dat je tot de 2% behoort.
Deze mensen dachten geholpen te worden door 2 schaapherders, kun je voorstellen, dat je daar geen bedenkingen bij hebt.
Zeg niet dat het jezelf niet zal/kan overkomen.
Wij weten wel dat je daarna nog steeds kan genieten van het fietsen, maar nooit meer als daarvoor.................

Bob&Marguérite schreef:'Verkeerde moment op de verkeerde plaats'
Precies. Dat je in een als slecht bekend staande buurt gaat overnachten is wellicht niet al te slim. Ik heb zelf op advies van menigeen een plan gewijzigd v.w.b. de kampeerplek voor die avond. Maar je kunt ook juist in een "goed" land overvallen/benadeeld worden. Kijk naar Heinz Stücke: heel de wereld over geweest, en uitgerekend in het land van de oneindige mogelijkheden (US of A) "beroofd" worden van je bezittingen.

Verder ligt het volgens mij ook wel soms aan je mentaliteit. Als blanke gringo ben ik vele malen in "slechte" wijken geweest in Latijns-Amerika. Mij is nooit iets overkomen. Niet met kampeerbagage door El Alto in La Paz, Bolivia, niet met flappen en cameraatje in de één na gevaarlijkste wijk van Lima, Peru (Villa El Salvadór is na Callao de wijk waar je als buitenlander helemaal niet wílt komen...), en niet met dSLR slenterend door heel Huaraz, Peru, al etend bij de eettentjes langs de weg.
M'n vriendin (Peruaanse) stapt een taxi in (centrum Lima) en wordt haar telefoon afhandig gemaakt...
Dat is verkeerde moment, verkeerde plaats.

Bob&Marguérite schreef:'Verkeerde moment op de verkeerde plaats'
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik denk dat je wel degelijk dit soort situaties kan vermijden, cq voorkomen.
Een aantal mogelijkheden zijn hierboven al gezegd; juist wel duidelijk zichtbaar ergens overnachten of zorgen dat niemand het weet/of je ziet.

De enige keer dat ik bijna beroofd ben, was op een leuke kleine camping midden in een stadje; helaas voor de dieven had ik alles van waarde in m'n stuurtas bij me. Los daarvan is het erg vervelend dat je tent overhoop is gehaald.

Zeer akkoord met Michael W.
"Verkeerd moment op de verkeerde plaats" vind ik de verkeerde theorie in dit topic.
Dergelijk zwaar uit de hand gelopen voorval had perfect kunnen voorkomen worden, of minstens niet zo zwaar hoeven uitvallen.

Omdat ik het zo hallucinant vind dat je perse wil "wild" kamperen tussen Rome en Ostia, heb ik even rap gegoogeld op viamichelin (voorzover dat geen commerciële contradictio in terminis is, hopelijk zit Neelie Kroes niet op het forum 8) ) : vanaf 35euro heb je in Ponte Galeria al een B&B.
Dat mag toch geen probleem zijn, enfin, toch niet als je 1500euro op zak hebt :x .

Ik neem graag aan dat die mensen moe waren, dat hun beslissingsboom aan het wankelen was geslagen, en dat ze in die omstandigheden een beslissing namen die ze (als ze hun gezond verstand hadden kunnen gebruiken) nooit hadden genomen. Van de regen in de drop heet zoiets :

En dat is, wat mij betreft, dan ook een les die we hieruit kunnen trekken.
We zeggen nogal rap dat rijden onder invloed gevaarlijk en ontoelaatbaar is, en vergeten dat te moe zijn evenzeer een vorm van "onder invloed rijden" is als een paar pinten teveel op hebben :!:

Ik kan alleen maar mijn medeleven betuigen aan het echtpaar, verschrikkelijk als dit je moet overkomen.
Ookal weten mensen hier blijkbaar hoe je dit "perfect" kunt voorkomen, het echtpaar is daar niet mee geholpen.
Misschien kunnen we ons dan ook een beetje matigen in onze uitlatingen, aangezien niemand er bij is geweest en het makkelijk oordelen is vanachter een computer.

Ik weet niet waar de route naar toe ging. Maar waarschijnlijk was Rome wel hun eindbestemming geweest. Dus ze zullen wel hebben gedacht, we zijn er bijna, we stampen nog even door tot we er zijn. Laat aangekomen en moe geen camping meer kunnen vinden. Duidelijk wilde ze die laatste nacht nog in de buitenlucht doorbrengen. Ze vinden een plekje bij wat 'vriendelijke herders'. . .

Dit zou zo maar het relaas kunnen zijn.

Als je het ze zelf zou vragen, doen ze dit natuurlijk nooit meer zo!

Ik bedoel maar, kan je wel vreemde mensen vertrouwen? Of ben je dan per definitie naief?

Persoonlijk denk ik gewoon dat ze de situatie verkeerd hebben ingeschat. Het is volgens mij een redelijk bekend feit dat er vluchtelingen uit het oostblok in Italie zijn. En de verhalen daarover zijn niet al te best. Ze hadden gewoon wat voorzichtiger moeten zijn!

Misschien is het onpopulair om met een vinger naar slachtoffers te wijzen. Maar wat voor forum zouden we zijn als we dat niet zouden doen. Ik heb weer wat nuttige tips kunnen lezen. :)

Aan de slachtoffers zou ik willen zeggen, veel sterkte. En laat je niet kisten, gewoon weer volgend jaar op fietsvakantie gaan. :wink:

jansenius schreef:Omdat ik het zo hallucinant vind dat je perse wil "wild" kamperen tussen Rome en Ostia, heb ik even rap gegoogeld op viamichelin (voorzover dat geen commerciële contradictio in terminis is, hopelijk zit Neelie Kroes niet op het forum 8) ) : vanaf 35euro heb je in Ponte Galeria al een B&B.
Maak daar maar minimaal het dubbele van voor twee personen, maar goed, ze waren ook nog eens vlak bij camping Village Fabulous; die ligt op enkele kilometers van Ponte Galeria, maar het is in die buurt zo'n zooitje dat ik me heel goed kan voorstellen dat ze die hele camping nooit hebben kunnen vinden.
Toevallig heb ik vorig jaar vrij uitgebreid rondgereden in die contreien, op weg van die bewuste camping naar Ostia Antica, en het is beslist een onaangename, zeer rommelige omgeving, die ik overigens overdag niet direct als gevaarlijk qua misdaad zou kwalificeren (wel qua verkeer op sommige wegen, bv. de Via del Mare, vierbaans zonder vluchtstrook, levensgevaarlijk!). Dit geldt overigens voor de gehele periferie van Rome, ook de route van Ostia naar het andere vliegveld Ciampino is vrij rampzalig voor fietsers (op een stukje Via Appia Antica na).

Mitch schreef: Misschien kunnen we ons dan ook een beetje matigen in onze uitlatingen, aangezien niemand er bij is geweest en het makkelijk oordelen is vanachter een computer.
Hoe goed bovenstaande ook bedoeld moge zijn, je moet er maar vanuit gaan dat de meeste posters met kennis van zaken schrijven en dus niet gemakkelijk vanachter hun pc oordelen.

Zelf reis ik als vrouw alleen en dat dwingt je scherp te oordelen over de contacten die je legt of die anderen met je leggen. Je moet een flink onderscheidend vermogen hebben. Veel ongevraagde hulp of adviezen die ik onderweg krijg is oprecht maar een even groot deel 'ranzig' of dubieus.

Ik kan het het me niet permitteren naïef te zijn. Ook goed te plannen. Tijdig vertrek en aankomst te regelen. :?

ROME - In Italië is een politieke rel uitgebroken om de roofoverval op een Nederlands echtpaar in de nacht van vrijdag op zaterdag. De man en de vrouw uit Waalre (Noord-Brabant) werden overvallen door twee Roemeense herders en met stokken afgetuigd en beroofd van 1500 euro.

De 52-jarige vrouw werd ook verkracht.

Burgemeester Gianni Alemanno van Rome noemde het gedrag van de Nederlanders in de Italiaanse pers 'illegaal' omdat kamperen op de plek in kwestie niet is toegestaan.

Volgens de ex-neofascist was het een "zware onzorgvuldigheid" om de tent neer te zetten "op een door God en de mensen verlaten plek". Onder deze omstandigheden kon de staat hun veiligheid niet garanderen.

Excuses

Pina Picierno, beoogd minister van Jeugdzaken in het schaduwkabinet van de centrumlinkse Democratische Partij (PD) van Walter Veltroni, eiste daarop zondag dat Alemanno zijn excuses aanbiedt aan de Nederlanders en zich schaamt.

"Dit is dezelfde absurde mentaliteit als die van hen die verkrachte vrouwen verwijten dat ze de daad op een of andere manier hebben uitgelokt."

http://www.nu.nl/news/1714747/21/Politi ... li%EB.html

Het enige wat nog rest is dat we lering trekken uit dit incident. En dat de gene die nog niet genoeg gewaarschuwd zijn, dat nu wel zijn.

Dat de burgermeester van Rome de schuld bij deze Nederlanders legt is natuurlijk van de zotte! Je zou kunnen zeggen dat ze niet slim zijn geweest, ok. Maar de schuldigen zijn natuurlijk die Roemenen. En nu maar hopen dat ze goed worden gestraft!!!

LeoFietser schreef:Het enige wat nog rest is dat we lering trekken uit dit incident. En dat de gene die nog niet genoeg gewaarschuwd zijn, dat nu wel zijn.

Dat de burgermeester van Rome de schuld bij deze Nederlanders legt is natuurlijk van de zotte! Je zou kunnen zeggen dat ze niet slim zijn geweest, ok. Maar de schuldigen zijn natuurlijk die Roemenen. En nu maar hopen dat ze goed worden gestraft!!!
Blijkbaar helpt die straf niet: :evil:
Gianno Alemanno, de eerste rechtse burgemeester van Rome sinds de Tweede Wereldoorlog, prijst de carabinieri voor het snelle oppakken van de verdachten die werden herkend door Paul van Munster. In de kampeerwagen van de twee vonden agenten bebloede kledingstukken van hun slachtoffers. De linkse oppositie noemt de arrestatie ‘niet zo moeilijk’ omdat het tweetal even verderop verbleef en al eerder betrokken was bij een overval en verkrachting op een Indiaas echtpaar en zodoende ‘bekend’ was bij de politie.
Bron: AD.nl

MarcoL schreef:ROME - In Italië is een politieke rel uitgebroken om de roofoverval op een Nederlands echtpaar in de nacht van vrijdag op zaterdag. De man en de vrouw uit Waalre (Noord-Brabant) werden overvallen door twee Roemeense herders en met stokken afgetuigd en beroofd van 1500 euro.

De 52-jarige vrouw werd ook verkracht.

Burgemeester Gianni Alemanno van Rome noemde het gedrag van de Nederlanders in de Italiaanse pers 'illegaal' omdat kamperen op de plek in kwestie niet is toegestaan.

Volgens de ex-neofascist was het een "zware onzorgvuldigheid" om de tent neer te zetten "op een door God en de mensen verlaten plek". Onder deze omstandigheden kon de staat hun veiligheid niet garanderen.

Excuses

Pina Picierno, beoogd minister van Jeugdzaken in het schaduwkabinet van de centrumlinkse Democratische Partij (PD) van Walter Veltroni, eiste daarop zondag dat Alemanno zijn excuses aanbiedt aan de Nederlanders en zich schaamt.

"Dit is dezelfde absurde mentaliteit als die van hen die verkrachte vrouwen verwijten dat ze de daad op een of andere manier hebben uitgelokt."

http://www.nu.nl/news/1714747/21/Politi ... li%EB.html
Ik heb de stadsranden van Rome wel eens gezien: rommelig, grauw, mistroostig, zelfs lelijker dan de Franse "banlieus". Maar goed dat ik de trein had genomen tot Stazione Termini, met fiets erin mee. Zie ook in de Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1763 ... html?p=4,1

jrutjes schreef:Aan een ieder die loopt te verkondigen dat het niet verstandig is hoe ze het aangepakt hebben en dat soort zaken. Dat is toch helemaal niet belangrijk, iedeereen doet wel eens dingen die niet helemaal doordacht zijn.
Helaas gebeurt dat wel vaker: blaming-the-victim. In milde variant hierop was (is?) dat je in Nederland een bekeuring kon krijgen als je je fiets niet op slot had gezet.

Alemanno noemde de kampeerplaats een "door God verlaten plek" en hij windt er geen doekjes om dat het onverstandig was om daar te overnachten. De oppositiepartijen vinden dat de opmerkingen niet door de beugel kunnen en eisen dat Alemanno zijn excuses maakt.
Die meneer Alemanno doet het waarschijnlijk in z'n broek, als hij verantwoordelijk is voor de openbare orde en veiligheid in dat gebied, is hij bezig z'n straatje schoon te vegen, bang dat er claims ingediend gaan worden? Of dat het hem zijn baan gaat kosten? Maar goed, dit is wel pure speculatie. "Leuk" is in ieder geval anders....

Deze ultra rechtse burgemeester is gekozen op een law and order programma, en staat nu in zijn hemd. Hij doet wel meer rare dingen. Zo wil hij het prachtige nieuwe Ara Pacis museum (ontwerp Richard Meijer) laten slopen omdat het volgens hem lelijk is. Kortom, een man van het "gezonde volksgevoel".
Wim