Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MSR zo lek als een zeef... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

MSR zo lek als een zeef...

De bron is zeer betrouwbaar genoeg om het als waarheid te bestempelen. :roll: :D
En sorry voor de whisky-liefhebbers, maar ik heb zelf liever wodka of rum... :oops: :D

M'n volgende brander (over 20 jaar ofzo?) zal toch wel een straalmotor mét regelaar zijn, i.p.v. een Sojoez :wink:.

Robertjan schreef:De bron is zeer betrouwbaar genoeg om het als waarheid te bestempelen. :roll: :D
Hoi!
Je bron heeft slechts ten dele gelijk. Ik heb even in de handleiding gekeken:
http://www.nagear.com/downloads/primusc ... uel_DE.pdf
Hier de tekst:
Der Energiegehalt von Alkohol reicht bei Menschen zwar für einen soliden Bierbauch, als Kocherbrennstoff eignet es sich eher für eine Geduldsprobe…
Der Kochleistungsindex (siehe Tabelle S. 50) beträgt knapp mehr als die Hälfte als jener von Primus-Flüssiggas. Ein wenig tauglicher Brennstoff. Sie sollten andere Möglichkeiten vorziehen. Der Brenner eines MFS oder LFS könnte Spiritus verbrennen. Zur Zeit gibt es aber kein Dichtungsmaterial, das sowohl resistent gegen Alkohol wie auch gegen Benzol ist (z.B. in Benzin oder Petroleum enthalten). Primus forscht an einem neuen Material, aber noch gibt es das nicht. Zur Zeit heißt es deshalb: Hände weg vom Spiritus!
Dus:
Je KUNT alcohol in de varifuel branden maar:
1:onwijs laag rendement
2:dichtingen lossen op.

Primus raadt het daarom ten sterkste af.

Ik ook want 3: alcohol is zo lekker :D

Fiets de wereld,
Whisky

Whisky verbranden???? Dat werkt alleen bij peperdure whisky op caskstrenght en dan nog slechts die met een hoog alcoholpercentage (60 tot 70%). Heeeerlijk om te drinken na al die jaren rijping en vakmanschap. En dan verbranden???

Mijn hart breekt Crying or Very sad
Ja, het moet wel erg bont worden wil ik m'n whisky gaan verstoken in m'n Primus (als je bijna bevriest in the middle of nowhere, ofzo.....).

Maar Marc: ik heb ook wel eens zo'n verwerpelijke Rye Bourbon gezien op 60%, en als dat verstookt wordt breekt ons whisky-hart toch al wat minder? :wink:

Toch wel erg veel blije Primus bezitters, valt me op...