Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke waterfilter/ zuivering meest geschikt? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke waterfilter/ zuivering meest geschikt?

Blanche

Tis iets ,meer werk en gedoe, maar waarom niet gewoon koken? Vanwege het gedoe?

Omdat ik niet altijd mijn kooktoestel meeneem.
Bovendien moet je wel erg veel water koken om aan je behoefte te voldoen.

Haike schreef:
whisky schreef:
Witbier wordt trouwens pils als je het filtreerd en smaakt echt naar niks meer :D
Whisky
Sorry ff off-topic maar dit is regelrechte onzin.

Wit bier heet in Holland zo omdat we de term "Weizen" over hebben genomen van de Duitsers, maar Weizen is het Duitse woord voor Tarwe. Witbier wordt altijd gemaakt van Tarwe en niet van Gerst zoals een Pilsner. Tarwe bevat relatief veel eiwit ten opzichte van een aantal andere granen, de schuimkraag op een biertje is ook niks anders dan puur eiwit. Bij filteren filter je de gist eruit maar het wordt nooit een Pils want die brouw je per definitie met een ondergistende gistsoort, en een witbier met een bovengistende gist.
Offtopic (is wel een geinige discussie)

Jajaja, je hebt helemaal gelijk, ik had het een Kristallweizen moeten noemen maar daar ging het me in dit geval helemaal niet om :)
Ik wilde alleen maar laten zien wat zo een filter allemaal kan en wat voor gevolgen dat heeft :)

Also für die Bierliebhaber Afbeelding
http://de.wikipedia.org/wiki/Weizenbier
http://de.wikipedia.org/wiki/Pilsner_Bier
http://de.wikipedia.org/wiki/Oberg%C3%A4rige_Hefe

Toen ik mijn filter net had, heb ik ter demonstratie in een cafe een glas Weizen gefilterd, gewoon voor de lol :D Vandaar. En het smaakte vervolgens in ieder geval naar niks meer, gewoon water. En schuimen deed het al helemaal niet meer... En dat is eigenlijk vreemd want een Kristall schuimt wel.
Iedereen vond dat vervolgens erg interessant en de rest van de avond heb ik allerlei alcoholische dranken mogen filtreren en drinken (rondjes van de zaak). Dat heb ik de volgende morgen geweten ook :lol:

Whisky

whisky schreef: Offtopic (is wel een geinige discussie)

Jajaja, je hebt helemaal gelijk, ik had het een Kristallweizen moeten noemen maar daar ging het me in dit geval helemaal niet om :)
Ik wilde alleen maar laten zien wat zo een filter allemaal kan en wat voor gevolgen dat heeft :)

Also für die Bierliebhaber Afbeelding
http://de.wikipedia.org/wiki/Weizenbier
http://de.wikipedia.org/wiki/Pilsner_Bier
http://de.wikipedia.org/wiki/Oberg%C3%A4rige_Hefe

Toen ik mijn filter net had, heb ik ter demonstratie in een cafe een glas Weizen gefilterd, gewoon voor de lol :D Vandaar. En het smaakte vervolgens in ieder geval naar niks meer, gewoon water. En schuimen deed het al helemaal niet meer... En dat is eigenlijk vreemd want een Kristall schuimt wel.
Iedereen vond dat vervolgens erg interessant en de rest van de avond heb ik allerlei alcoholische dranken mogen filtreren en drinken (rondjes van de zaak). Dat heb ik de volgende morgen geweten ook :lol:

Whisky
O maar dat geloof ik onmiddellijk, want er zijn zo veel soorten filters ook in de bierwereld. Die ook niet voor elk type bier geschikt zijn. Dus als je het juiste bier door het verkeerde filter jaagt, kan ik me wel voorstellen dat er niks van over blijft, maar een filter wat een bier plotseling echt van type laat veranderen, dat bestaat niet.

Wil je alles van bier weten moet je in Berlijn zijn, na 12 jaar ben je dan Brouwingenieur, weet je niet alleen hoe je het moet brouwem, maar weet je ook alles van pompen, filters, leidingen, ketels, tanks, en noem maar op :wink:

Nou, geef mij anders maar die artisanale zware Belgische bieren. Niks geen "Reinheitsgebot", maar gewoon wat lekker is! :wink:

Hola FF on topic blijven he dames en heren! :lol:

Nou ja zo heel erg off topic is 't nu ook weer niet: toen heel vroeger het water ondrinkbaar was ging men er maar bier van brouwen om het drinkbaar te maken, toch? :wink: :D

Klopt helemaal, bier was volksdrank nummer 1. Men dronk het om aan de dagelijkse portie vocht te komen die je als mens nodig hebt. Overigens waren de bieren die gedronken werden helemaal niet zo hoog in alcoholgehalte als nu. Je moest daarnaast ook je brood nog kunnen verdienen, dus stomdronken rondlopen was er helemaal niet bij....

Het kleinste Katadyn filter voldeed bij mijn fietstripje heel goed.

De importeur is wat bescheiden en zegt op z'n site :

Katadyn Mini, Light Traveller
Compacte filter, ideaal voor korte reizen en/of noodgevallen, 1 persoon.


Als je Cairo-Kaapstad (8 maanden) een korte reis noemt heeft de importeur gelijk. Ik filterde elke avond 3.5 l. in 15 tot 20 min, in de Sudan 6 l. , en daar kwam ik bijna altijd wel mee uit.

Voordeel van dit filter : slechts 260 gr inclusief verpakking en hulpstukken, geen batterijen die opraken, geen pillen die opraken, geen bijsmaak.

Ik heb zeer onbetrouwbaar water uit de Nijl (Sudan) en de Atbara (Ethiopie) gefilterd en ben nooit ziek geworden. Na 250 dagen gebruik ben ik nog steeds tevreden met deze aankoop. Nee, ik heb geen aandelen :D

fietsbob schreef:Het kleinste Katadyn filter voldeed bij mijn fietstripje heel goed. Ik filterde elke avond 3.5 l. in 15 tot 20 min, in de Sudan 6 l. , en daar kwam ik bijna altijd wel mee uit.
Die 6 liter is dus 30 tot 40 minuten pompen :shock:
Dus 200ml (glas water) per minuut. Volgens Katadyn zou die 500ml/minuut moeten filtreren. Is er iets mis met je pomp of filter misschien?

Met mijn Katadyn Pocket filter, filter ik die 6 liter in 6 minuten 8)
Dus 1000 ml (fles water) per minuut, precies volgens de opgave van Katadyn.

De pocket filter is met 550 gram wel 38% zwaarder dan de Mini (210 gram) maar blijkbaar dus 500% sneller :D Het gewicht/filtersnelheid is blijkbaar stukken effencienter bij de Pocket.

Whisky

Hallo Whisky,

De tijd die ik noemde is een worst-case tijd, het geval dat je het filterelement moet schoonmaken omdat door vervuiling het pompen erg zwaar gaat. Bij redelijk schoon water haalde ik 3.5 l. in ongeveer 10 min, de waarde van 0.5 l. per minuut haal je misschien onder ideale omstandigheden.

Wijs geworden ben ik later het water gaan voor-filteren met een koffiefilter, dan hoef je het keramische filter minder vaak schoon te maken.

Kennelijk bevalt het Katadyn filter jou ook goed, leuk om te lezen. Zelf gebruik ik het mini-filter ook met wandeltochten, en dan is gewichtsbesparing belangrijker dan met fietsen. Overigens : 550/210 = 2.62 waarmee het model Pocket 162% zwaarder is dan de Mini, maar voor een fietstocht geen bezwaar lijkt mij.

groeten,

fietsbob

Soms neem ik onder invloed van het vermoeiende pompen wat meer risico. Zo heb ik in Bolivia in de jungle buitenkraantjes gebruikt. Dan gewacht tot het water uit de kraan vrijwel doorzichtig was, i.p.v. net zo rood als het water in de rivier beneden. Ik ben blijkbaar goed weggekomen daarmee, want niet ziek geworden.

Dé oplossing is er daarom ook nog niet. Als ik dat water had gefilterd, had ik om de paar liter de filter kunnen reinigen. Dat is nogal wat bij het drinken van 2L water per uur...

Ik heb inmiddels de Steripen gekocht en een dikke maand in Cuba gebruikt.
Deze heb ik met pre-filter gekocht. De pre-filter is geschikt als je water uit een stroompje tapt. In Cuba heb ik hem alleen voor het kraanwater gebruikt zonder pre-filter dus. Hij is bijzonder snel en functioneert prima. Onderweg konden we ook eigen gemaakte drankjes kopen, even de steripen op 'een glas'- stand er in en klaar. Nergens last van gehad. Ik ben in ieder geval tevreden over de aankoop.
Hi,

Een goed en dan bedoel ik GOED filter 'verdient' zichzelf zo terug.
Mi maar één merk. KATADYN. Maar ok ik ben bevooroordeeld hoewel ik
ook bekend met MSR.
Weet niet hoe het nu zit maar jaren geleden was het niets. Ze hadden
echter een klein 'voordeeltje': Je kon ze vastschroeven op de zg. Nalgene (polycarbonaat) bottles. Absoluut leakproof en GEURVRIJ.
Wanneer je regelmatig afhankelijk bent van dubieus water :
GEEN pillen gebruiken. Alleen als het echt niet anders kan. Blijven toch chemicalien nietwaar??
Zou dan eerder kiezen voor koken!
Kan ook absoluut geen kwaad om met de vloeistof te praten. Maar goed dat gaat hier
wellicht iets te ver.. (google op 'Masaru Emoto', You'll be surprised :o )
Zelf ooit een nieuw pocketfilter aangeschaft.
Kom ze ook regelmatig tegen op MP.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Suc6



Espavo, Yohta


____________________________
'Spring in het onbegrensde en maak het tot je thuis'
Lao Tse
Yohta schreef:Hi,

Een goed en dan bedoel ik GOED filter 'verdient' zichzelf zo terug.
Mi maar één merk. KATADYN. Maar ok ik ben bevooroordeeld hoewel ik
ook bekend met MSR.
Weet niet hoe het nu zit maar jaren geleden was het niets. Ze hadden
echter een klein 'voordeeltje': Je kon ze vastschroeven op de zg. Nalgene (polycarbonaat) bottles. Absoluut leakproof en GEURVRIJ.
Wanneer je regelmatig afhankelijk bent van dubieus water :
GEEN pillen gebruiken. Alleen als het echt niet anders kan. Blijven toch chemicalien nietwaar??
Zou dan eerder kiezen voor koken!
Kan ook absoluut geen kwaad om met de vloeistof te praten. Maar goed dat gaat hier
wellicht iets te ver.. (google op 'Masaru Emoto', You'll be surprised :o )
Hum... weliswaar kun je bij Emoto mooiere kristallen zien bij positief woordgebruik wat uitgesproken wordt tegen het water, maar hij heeft het er nergens over dat het dan ook beter drinkbaar is.
Ik heb op mijn laatste tocht een Steripen gebruikt.

Een paar observaties:
- Batterijen lijken minder lang mee te gaan dan geadverteerd wordt en er zijn ook berichten op het Net die raporteren dat de batterijen langzaam leeg lopen in de Steripen.
- Het batterij kapje sluit bij mij niet goed af, waardoor hij niet waterdicht is.

Ik ben nu een nieuwe filter aan het uit proberen:
http://www.bwtechnologies.com/inline_connectors.html

MSR en Platypus hebben ook gravitatie filters op de markt gebracht zonder ceramisch element die daarom een stuk lichter zijn.

Groet,

Stijn
stijn de klerk schreef:MSR en Platypus hebben ook gravitatie filters op de markt gebracht zonder ceramisch element die daarom een stuk lichter zijn.
En waarbij het uren duurt vooraleer er water gefilterd is...?
Dat valt alles mee,

Ik gebruik hem als gravitatie filter, met andere woorden, een zak met ongefiltered water boven op ongeveer 1 meter hoogte bijvoorbeel aan mijn fiets stuur, en een zak met het gefilterde water onder, op de grond. 2.5 lt loopt in ongeveerd 5 tot 10 minuten door, en dat je terwijl ondertussen iets anders kunt doen, dus die paar minuten meer of minder storen me niet echt.

Groet,

Stijn