Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagage gewicht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

bagage gewicht

Vorig jaar voor een eerste langere fietsvakantie zat ik op 25 kg,all-in, ik vond dat toen wel veel. Dit jaar hoop ik daar wat af te doen, te meer ik bepaalde hellingen niet aankon, m'n fiets was toen niet goed genoeg.

Maar met de spullen die ik meeneem kom ik niet onder de 20 kg, ik denk dat ik makkelijker een paar kg afval dan zoveel bagage er uit te gooien.

Op het vlakke maken wat mij betref een paar kilo niet uit maar bergop scheelt het heel wat. Ook bij het inpakken 's ochtends is minder bagage makkelijker.

Die 25kg was met tasgewicht, 2 achtertassen en opzettas, stuurtas.
Dit jaar misschien met voortassen, maar minder bagage, kledij kon zuiniger.

Fietsen met een fiets die minder weegt fietst niet alleen gemakkelijker, maar stuurt ook makkelijker, remt beter, slijt minder. Zelf weeg ik ook al tegen de honderd, tegenwoordig gaat het naar de 97 toe, met 1 meter 87 centimeter, ideaalgewicht onbekend.

Willem

Ik ben niet echt een grammenjager in de zin van dat ik een zo licht mogelijke versie van alles bij wil hebben maar ik vind het wel een fijn om met zo min mogelijk spullen op pad te gaan. Deste minder om me zorgen om te maken. Mijn paklijst is dan ook met iedere vakantie kleiner geworden. Mijn huidige paklijst voor enkele weken in europa is ongeveer als volgt:

bivakzak 1250
fietstassen 1200
matje 1000
slaapzak 600
plak set+binnenband 300
lange broek (sneldrogend) 300
goretex regenbroek 100
plijsters 50
extrapaar sokken 100
route/kaart 150
gsm 100
zakmes 100
handdoek 68
portemonnee 100
totaal +/-4.830 gram

Hier heb ik dan wel de kleren die ik aan heb en het eten en drinken niet meegeteld omdat het gewicht van het eten en drinken sterk varieerd en ik die kleren zowiezo al wel meeneem om voordehand liggende redenen:wink:

Warm eten hebben we afgelopen keer ook voor het eerst afgeschaft.
Omdat dit alles bij elkaar zeker 2,5 kilo scheelt omdat je geen pannetje, bord, mok, brander, benzine, bestek mee hoeft te nemen.
In plaats daarvan kopen we savonds of smiddags een keer warm eten (pizza bijv) bij een bakker of kraampje. Voor de rest eten we gewoon brood 8)

jimvdberg schreef:Ik heb wat tips over lichtgewicht kamperen, zie mijn site http://www.jimvandenberg.nl onder Fietsen en dan Stelvio. Ik fiets met 2 achtertassen en het gewicht is rond de 13kg, incl. eten voor een dag.
jim
En je bent niet meer de enige :D Ik fiets net als Jim met twee achtertassen en dat is voldoende. Wel spaar ik voor een 1 persoons expeditie tent om nog wat plek en kilo's te sparen.

Buiten europa op lange reis of op semi-expeditie sleep ik echter veel meer mee, soms tot 35 kilo maar dat is inclusief water en eten voor een week of meer. De paklijst voor een lange reis door allerlei verwegistans (oude lijst, de nieuwe is weer wat geoptimaliseerd): http://itchy-wheels.exploder.org/blog/?page_id=26
In totaal zo'n 25kg.
Jans Kinds schreef:Waar hebben we het over?

Ik ben inmiddels gestopt met wegen. ergens tussen de 30 en 40 kg alles meegerekend, ook eten en drinken.
Ik kom echt overal waar ik naar toe wil. Dan zal het bergop eens een stukje langzamer gaan.
40 kg in europa? :shock: Respekt 8) Die fiets wil ik zien, kom je ook naar Leersum?

Fiets de wereld (met twee achtertassen in de bewoonde wereld),
Whisky

Ja ik kom naar Leersum maar met auto en fiets achterop. Tijdprobleem.
Mijn fiets is een Koga RD met 42 mm XR banden, extra voordragertje etc.

Ik hef geen kijkbelasting, dus kom maar kijken.

Tot zaterdag

Jans

Wie neemt er a.s. weekend een grote weegschaal mee?
Misschien heeft de bijzetboer er eentje staan.

bramteunissen schreef:Mijn huidige paklijst voor enkele weken in europa is ongeveer als volgt:
bivakzak 1250
fietstassen 1200
matje 1000
slaapzak 600
plak set+binnenband 300
lange broek (sneldrogend) 300
goretex regenbroek 100
plijsters 50
extrapaar sokken 100
route/kaart 150
gsm 100
zakmes 100
handdoek 68
portemonnee 100
totaal +/-4.830 gram
Wat een geweldige lijst, Bram! Wat vraagjes:
- ipv bivakzak kan je een volwaardige dubbeldakstent van 1000 gram meenemen
- welke fietstassen heb je die 1200 gram wegen
- idem goretexbroek van 100 gram
- geen regenjas?
- geen lader voor GSM?
- je hebt ook geen camera (of je GSM-camera)?
- geen shampoo, tandenborstel etc?
- geen kettingpons, inbussleutels, spaaksleutel?
- heel moedig dat je 1 setje kleding aanhebt en behalve een dunne lange broek verder niets meeneemt; ook geen truitje o.i.d. Hoe doe je dat als je dat ene setje wast, vraag ik me af.
- slaapzak lijkt me dun

jim

peter de rijk schreef:Bij 30-40 kg hebben we het over een verschil van 15 tot 25 kg bagage met de lichtgewichtrijders. Dat is wat mij betreft het verschil tussen lopen en niet lopen op een echt steile helling en tussen zwoegen en tamelijk ontspannen omhoog rijden op een helling tussen 5 en 10%.
Je kunt het ook zo stellen: 20 kg op een totaalgewicht vcan 125 kg is 16%. Dat is gelijk aan met 6 km/u omhoog in plaats van met 7 km/u, dus je doet dan over de helling 70 minuten in plaats van 60 en rijdt die dag 60 km in plaats van 70, met dezelfde moeite.
Dit alles mits je de versnellingen hebt natuurlijk die het mogelijk maken op souplesse 6 km/u te rijden.
Leon (22 tandjes voor 34 achter op 28", 5 km/u op souplesse, 4 wordt iets wiebelig)

jimvdberg schreef: - geen kettingpons, inbussleutels, spaaksleutel?
- heel moedig dat je 1 setje kleding aanhebt en behalve een dunne lange broek verder niets meeneemt; ook geen truitje o.i.d. Hoe doe je dat als je dat ene setje wast, vraag ik me af.
jim

Dan gaat Bram hierheen Jim >>>>>

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=#60810

:lol: :lol: :lol: Blanche

Blanche schreef:
jimvdberg schreef: - geen kettingpons, inbussleutels, spaaksleutel?
- heel moedig dat je 1 setje kleding aanhebt en behalve een dunne lange broek verder niets meeneemt; ook geen truitje o.i.d. Hoe doe je dat als je dat ene setje wast, vraag ik me af.
jim

Dan gaat Bram hierheen Jim >>>>>

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=#60810

:lol: :lol: :lol: Blanche
Jim geeft toch lezingen "wat gaat er in mijn fietstassen en wat niet?". Dit moet hem toch aanspreken, dacht ik zo.

Edit: klopt ook: hij begint zijn bijdrage met: "geweldige lijst, Bram!"

Blanche schreef: Dan gaat Bram hierheen Jim >>>>>
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=#60810

:lol: :lol: :lol: Blanche
Geweldig!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

aanvulling op hierboven: ik heb ook nog een quechua, laag model stoeltje (1,5 kg). Ben 56 en wil die luxe niet missen. Rob

Hagloffs heeft een krukje van 230 gram is zeker geen ligstoel :D maar ik heb het met veel plezier gebruikt

Opa Leen

Bram is sportief en fietst heel wat af tijdens vakantie. Wonderlijk zijn z'n verhalen wel en soms snap ik er niks van. Zo is b.v dit te lezen op zijn site.

fietsenmaker 20 meter verder op? Let op het tijdsverschil van twee uur! Brabantse fietsenmaker die al 40 jaar in het vak zit en Engelse motoren maakte in de oorlog. En dat terwijl de oorlog toen al 61 jaar geleden was en in de oorlog Brabant bezet was door de Duitsers. (Cool!)

Zoiets zal het dus ook wel met z'n paklijst het geval zijn?
Bram is gewoon een wonderlijk figuur:wink:

V.d. site van Bram.
Wat later in de middag, het was drie uur, want de basisscholen waren uit, kreeg Koen een lekke band. Het was zijn achterband. We hadden een gewoon klein gaatje in de binnenband gevonden. Dat hadden we geplakt, maar toen lekte er nog steeds iets. Heel de binnenband bleek losgekomen te zijn rond het ventiel. Zelfs heel veel lijm hielp niet. Ik ging het dorp in om een nieuwe binnenband te zoeken
In het dorp werd ik gebeld. Het was Koen. Hij had de sleutel gebroken bij het losmaken van het wiel. We hadden geen ander gereedschap meer, dus moest ik maar terugkomen. Bram had 20 meter verder een fietsenmaker gevonden. Om 5 voor 5 was hij nog net open. Het was echt zo'n oud Brabants ventje. Hij vond het leuk dat wij aan 't fietsen waren. Hij was zelf al 40 jaar fietsenmaker. Eerst had hij in de tweede wereldoorlog engelse motoren gerepareerd. Het opzetten van de achterband ging best snel, en we hoefden alleen de band te betalen, 3 euro voor de hele reparatie.

Bram is sportief en fietst heel wat af tijdens vakantie. Wonderlijk zijn z'n verhalen wel en soms snap ik er niks van. Zo is b.v dit te lezen op zijn site.
Ik heb de indruk dat Bart de tekst schrijft. Prachtige verhalen die ik in één ruk uitlees! En respect voor de dagafstanden... :shock:

Als je op hun website kijkt http://www.fietsvakantie.gekkemensen.net/ zie je met welke tassen ze fietsen en dan snap je meteen het gewicht dat ze meenemen, minimaal dus. Hier heb ik bewondering voor.

23 kg is niet te veel, ik heb zo'n 25kg bij het inchecken, + nog wat handbagage (±3kg) en bij de fiets verpak ik mijn gereedschap en batterij verlichting. Met eten en drinken kom ik al gauw aan 32 à 35kg denk ik.
Maar het is nog veel meer geweest... 10 jaar geleden werd ik wel eens 50kilo Chris genoemd, en dat sloeg echt niet op mijn eigen gewicht :?

Franke schreef:Als je op hun website kijkt http://www.fietsvakantie.gekkemensen.net/ zie je met welke tassen ze fietsen en dan snap je meteen het gewicht dat ze meenemen, minimaal dus. Hier heb ik bewondering voor.
Ik heb ook bewondering. Toch ben ik benieuwd naar de reactie van Bram op mijn vragen. Ik lees nu dat er een sleutel was afgebroken, dus toch meer gereedschap mee dan op de aanvankelijke lijst vermeld, Bram?
jim

. foutje

Hallo allemaal,
Ik lees hier vanalles over Bram's paklijkst, dus ik zal vast beantwoorden wat ik er van weet. :)

Die paklijst is van wat hij de vorige keer mee had genomen tijdens het deel van de 100 cols tocht wat we gefietst hebben. We hebben toen 7 dagen gefietst. De bepakking is vanaf de eerste fietsvakantie elk jaar nog minder geworden.

De tassen die hij heeft zijn van Vaude, welke precies weet ik niet.
ze zijn op deze foto te zien: http://www.esrac.ele.tue.nl/~koen/b_n_b ... %20001.jpg

De goretex broek is van de legerdump, toevallig voor 5 euro via camonet.nl.

Bram had de vorige keer geen regenjas bij, maar dat had ie beter wel kunnen doen.
Ik had wel een gsm-lader bij me, maar omdat we maar 9 dagen weg gingen had hij die deze keer niet meegenomen.
De camera heb ik meegenomen.
Hij had wel een tandenborstel en een klein potje shampoo bij.
Kleren wassen hebben we deze keer niet gedaan, daar was geen tijd voor naast het fietsen
:wink: Maar hij had een fietsbroek en een afristbroek, als ik het goed heb, dus dat zou nog wel gekund hebben.
Dezelfde slaapzak heb ik ook, en hij is inderdaad dun, 900 gram was voor mij beter geweest.
Dan gaat Bram hierheen Jim >>>>>

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=#60810

Laughing Laughing Laughing Blanche
En ik weet niet wat hij in z'n vrije tijd nog meer doet, maar ik ga niet mee naar dat soort bijeenkomsten :P

Ik schrijf inderdaad de verhalen, bedankt voor 't compliment Franke.
fietsenmaker 20 meter verder op? Let op het tijdsverschil van twee uur! Brabantse fietsenmaker die al 40 jaar in het vak zit en Engelse motoren maakte in de oorlog. En dat terwijl de oorlog toen al 61 jaar geleden was en in de oorlog Brabant bezet was door de Duitsers. (Cool!)
Tsja, ik weet niet meer precies hoe het zat, maar dat stukje verhaal klopt inderdaat niet helemaal. :roll: .
Het was wel 5 voor 5 toen we bij de fietsenmaker aankwamen, en de fietsenmaker was maximaal 50 meter verderop. Maar die fietsenmaker zal wel na de oorlog die motoren hebben gerepareerd dan, ik weet 't niet meer.

Die sleutel was de eerste fietsvakantie afgebroken, toen we nog 30 kg bagage per persoon bijhadden.

Ik zal wel zorgen dat Bram hier snel wat schrijft.

Hoi allemaal,

bart schijft inderdaad de verhalen en we hadden de eerste paar fietsvakanties inderdaad een stuk meer gewicht bij dan nu het geval is.

@ jim
- ik heb liever geen (dubbeldaks)tent, ik heb nu een goretex bivakzak van 1250 gram die ik letterlijk in 1 minuut op kan zetten of af kan breken omdat er geen haringen in moeten en je niet met een binnen en buiten tent enzo zit, dit is ook veel handiger met oprollen.
Het is overigens de carinthia explorer 2 deze kost nieuw 500 euro maar op marktplaats staan er nieuwe voor 100-150 euro (met camouflage print) welke via via van het leger afkomen. Ik heb er inmiddels al overal mee geslapen in onweersbuien, bij -15 op de sneeuw, bij +35 en totaal geen klachten over is prima waterdicht en niet kapot te krijgen.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je af en toe wel serieus op moet passen dat er niemand op je (bivak)zak gaat staan als je er in ligt en het donker is :lol:)

- mijn fietstassen zijn vaude discover pro back maar ik zie nu dat het gewicht 1700 ipv 1200 gram is :oops:

- goretex broek is idd van camonet.nl maar weet niet of ze die nog hebben is in iedr geval enkelaags goretex ook met camo print

- nee geen regenjas, wel een gewone (lichtgewicht) zomerjas maar die hoort bij de kleren die ik aan heb en heb ik dus niet bij de bagagelijst staan (ik zag dat jij de kleren die je aan had ook niet meetelde bij je pakgewicht dus niet klagen :wink: )

- nee geen lader voor gsm, ik sms 1 keer in de 2 a 3 dagen naar huis dus kan wel een paar weken doen met de accu die er in zit zonder die op te laden.

- nee gaan schampoo, scheelt weer antimuggen spray.
wel kleine tandenborstel/pasta, gewicht weet ik niet

- geen fietsgereedschap behalve die plakset, we gaan meestal maar een paar weken en tot nu toe alleen in redelijk bewoond gebied en ja wat zal ik er van zeggen...als er iets kapot gaat maak je tenminste nog is wat mee :D Tot nu toe nog nooit iets gehad overigens, zelfs geen lekke band terwijl ik toch maar gewoon zo'n goedkope aluminium stadsfiets met oversized buizen heb 8) (ben aan het sparen/kijken voor een nieuwe maar alles wat ik wil is nogal duur)

- de kleren die ik aan heb zijn wielerkleren, wassen gebeurt onder de douche en snachts laten drogen (of als het regend :roll: )

- slaapzak is gelert x-lite 600 comfort temp +8 max+21 .. soms wel wat fris maar heb nog geen lichaamsdelen verloren terwijl ik er toch ook al bij 0 graden in heb geslapen


En over die fietsenmaker van onze eerste fiestvakantie, die repareerde al langer motoren en fietsen hij had alleen pas 40 jaar die winkel. Hij was toen 76 meen ik en dat was in 2005 dus zou op zijn 16 begonnen moeten zijn, dat kan dus wel. Maar bart heeft dat verhaal geschreven dus ik neem geen verantwoordelijkheid :roll:
Dat tijdverschil van 2 uur kwam overigens doordat we eerst 2 uur die band hebben proberen te maken en een winkel hebben proberen te vinden in het centrum voordat we er achter kwamen dat een stukje verder de andere kant op na een bocht die fietsenmaker zat.

Over die nudisten........goed idee 8)

En Demy, om koen maar even te citeren: "Ik overdrijf niet, ik beleef de dingen gewoon groot"

bramteunissen schreef:- ik wil geen dubbeldakstent, ik heb nu een goretex bivakzak van 1250 gram die ik letterlijk in 1 minuut op kan zetten of af kan breken omdat er geen haringen in moeten en je niet met een binnen en buiten tent enzo zit, dit is ook veel handiger met oprollen.
Het is overigens de carinthia explorer 2 deze kost nieuw 500 euro maar op marktplaats staan er nieuwe voor 100-150 euro (met camouflage print) welke via via van het leger afkomen. Ik heb er inmiddels al overal mee geslapen in onweersbuien, bij -15 op de sneeuw, bij +35 en totaal geen klachten over is prima waterdicht en niet kapot te krijgen.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je af en toe wel serieus op moet passen dat er niemand op je (bivak)zak gaat staan als je er in ligt en het donker is.
Goed verhaal, het is gewoon de luxe die we hebben dat iedereen zelf een keuze kan bepalen, de één een bivakzak de ander een tent.
bramteunissen schreef:- mijn fietstassen zijn vaude discover pro back maar ik zie nu dat het gewicht 1700 ipv 1200 gram is :oops:

- goretex broek is idd van camonet.nl maar weet niet of ze die nog hebben is in iedr geval enkelaags goretex ook met camo print
Uniek zo'n broek, 100 gram is superweinig (gewogen neem ik aan?), ik wil ook zo'n goretexbroek.
bramteunissen schreef:- nee geen regenjas, wel een gewone (lichtgewicht) zomerjas maar die hoort bij de kleren die ik aan heb en heb ik dus niet bij de bagagelijst staan (ik zag dat jij de kleren die je aan had ook niet meetelde bij je pakgewicht dus niet klagen.
Op mijn paklijst staat inderdaad niet vermeld wat ik aan heb, te weten een fietsbroek en een fietsshirt. Al het andere, regenjas enz, staan vermeld in de paklijst en worden bij het gewicht geteld
bramteunissen schreef:- nee geen lader voor gsm, ik sms 1 keer in de 2 a 3 dagen naar huis dus kan wel een paar weken doen met de accu die er in zit zonder die op te laden.
- nee gaan schampoo, scheelt weer antimuggen spray.
wel kleine tandenborstel/pasta, gewicht weet ik niet
- geen fietsgereedschap behalve die plakset, we gaan meestal maar een paar weken en tot nu toe alleen in redelijk bewoond gebied en ja wat zal ik er van zeggen...als er iets kapot gaat maak je tenminste nog is wat mee :D Tot nu toe nog nooit iets gehad overigens, zelfs geen lekke band terwijl ik toch maar gewoon zo'n goedkope aluminium stadsfiets met oversized buizen heb 8)
Klinkt ook goed, je schat de risico's in en je hebt steeds geluk gehad dat je geen gereedschap nodig hebt gehad onderweg
bramteunissen schreef:- de kleren die ik aan heb zijn wielerkleren, wassen gebeurt onder de douche en snachts laten drogen (of als het regend :roll: )
Wauw, wordt een mooie show als je onder de douche vandaan komt; dus toch een naturistencamping :D
bramteunissen schreef:- slaapzak is gelert x-lite 600 comfort temp +8 max+21 .. soms wel wat fris maar heb nog geen lichaamsdelen verloren terwijl ik er toch ook al bij 0 graden in heb geslapen
Leuke slaapzak, lekker goedkoop en licht, ga ik misschien ook wel aanschaffen voor erbij, voor kamperen in hoogzomer.

Bram, super dat je het zo minimalistisch aanpakt, ben ik ook helemaal fan van!

jim

Dag Jim leuk dat je zo enthousiast bent :D ,

Ik ben nu wel nieuwsgierig wat voor tent jij hebt dat deze maar 1000 gram weegt en wat je ervaringen er mee zijn.

Het andere wat ik me afvraag is hoe lang je weg gaat en hoeveel kilo je dan gewoonlijk mee neemt.
Tot nu toe zijn we (helaas) nog niet langer als 3 weken weg geweest, maar al zouden we dat doen dan moet ik toegeven dat mijn paklijst waarschijnlijk niet veel anders als die van jou zou zijn omdat warm eten, schone(re) kleren, gereedschap, etc dan wel belangrijker worden.

Die slaapzak is er overigens ook nog in 800, 1000 en 1200 gram de prijzen en temperaturen ervan staan op onze site onder ''uitrusting''.
Ik heb zelfs de 600 en 1000 versie en voor in de winter heb ik een carinthia defence 4 slaapzak (2kilo comfort temp -15) maar deze heb ik alleen nog maar voor hikes gebruikt en niet tijdens fietsen.

En voor als ik uit de douche kom.. tja :wink:
Neej grapje, om de rest van de camping geen hartverzakking te geven trek ik dan de broek aan die ik niet uitgewassen heb