hallo,
een fijne discussie hier.
even een paar bedenkingen.
1)of rohloff zoveel geld mag kosten ? ik zou het niet weten, tis wel een heel mooi product dat ook nog eens super lang meekan. dus misschien valt het allemaal wel mee. maar ja, wie koopt er nu eigenlijk zo'n rohloff ?
ofwel mensen met veeel geld die niets van fietsen afweten en die mooi doen wat de fietsermaker hun vertelt: elke zoveel duizend kilometer een onderhoud, en die mensen doen dan vaak een heel onderhoud van de fiets. De andere klant is de techneut, die zot wordt van mooie techniek. en wat doet die dan: dat ding verzorgen al was het zijn dierbaarste bezit: geen wonder dat rohloff lang meegaat.
2)had een discussie met een zaakvoerder van een degelijke fietszaak (heb daar voor een vriend een t400 rohloff gekocht). Ik vroeg hem wat hij van de nexus naven vond: waarop hij eerlijk antwoorde: dat zijn goede naven, alleen is met 40 euro per werkuur niet te beginnen aan die naaf om het jaar even te smeren. hij vertelde me dat ze gewoon een nieuw binnenwerk steken, maar indien je dat zelf allemaal kan, het absoluut geen slecht product is. (die ondervinding had ik ook, maar toch even opkijken van zo'n rechtuit antwoord).
3)ik ben in twee degelijke zaken geweest en moet zeggen, de gewone fietsenzaak is toch aan het verdwijnen. Hier in belgie zijn fietsen toch heel wat anders dan in nederland. Hier worden het meer prestigeproducten, waar in nederland het nog echt een transportding is. Vele mensen hebben geen fiets meer, of eentje van de aldi of grootwarenhuis. De fietszaken waar ik ga daar kom je niet onder de 1000 euro met een fiets buiten (gelukkig zijn het allemaal goede fietsen). Een fiets is echt een luxeproduct aan het worden, het is leuk dat er voor de freaks high-end is, maar een goede fiets voor weinig geld dat is moeilijk te vinden
heb deze ochtend nog een tweedehands fiets gekocht, als extraatje voor in brussel wat rond te hossen: een perfect stalen frame, geen spatje roest, vuelta tempest velgen, sachs versnelling, de fiets is 8 jaar oud maar kan zou uit de toonzaal rijden; prijs: 100 euro. Even de naven smeren en de ketting, nieuwe bandjes op, en hop dat is een pareltje van een fiets; tegenwoordig vind je die kwaliteit niet meer in "gewone" fietsen. de gewone fiets heeft 27 versnellingen van belachelijke kwaliteit en een verende voorvork waar ik niet durf aan te komen; wielen die krom staan na een ritje en een trapas die er binnen de maand scheef op staat. ben misschein wat aan het overdrijven, maar degelijke no-nosense fietsen zijn echt niet goedkoop. Waar zijn de grote merken, die een mooi stalen frame, een simpele rem, stevige wielen en drie versnellingen maken ? soms denk ik eraan zelf een fietsenzaak te beginnen voor de massa, maarja dat zal wel bij dromen blijven.
groetjes