Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik wil een Giant Expedition: fiets van het jaar. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ik wil een Giant Expedition: fiets van het jaar.

@Robertjan: 48/11 met bepakking zal ik in Nederland zeker niet rondtrappen. Op mijn racefiets heb ik 52-40-30 met achter 11 / 25. Daarmee fiets ik regelmatig op het buitenblad. Om die reden vraag ik me af of een onbeladen fiets wel handig is met een buitenblad 44. Ik zal eens gaan kijken welke verplaatsing per omwenteling 44/11 oplevert.

Edit: ik heb hier een verzettentabel gevonden. Onderaan kun je zelf tandwielcombinaties en trapfrequentie ingeven. Voor mij voldoet de standaard 44-32-22 wel. Met een frequentie van 80 en een combinatie van 32 voor en 14 achter, fiets ik toch nog 23 km/u.

Helaas kun je in deze tabel geen kleine voortandwielen ingeven.

Ik heb nog een Giant Expedition van 1994 staan. Een geweldige fiets met zeer stijf aluminium frame. Toendertijd LX afgemonteerd. Ik heb er zo'n 25000 km mee gefietst. Het zwakke punt was toen de aluminium eigen-merk dragers. Die braken onder de zware last. Later vervangen door Blackburn. Het enige wat verder is vervangen zijn ketting en tandwielen. Zelfs het zadel zit er nog op.
Inmiddels gebruik ik hem niet veel meer omdat ik nu veel offroad fiets en daarvoor is zo'n 28'' fiets niet echt geschikt.
Zo'n nieuw model zou ik zo weer kopen als ik pure asfaltvakanties zou doen, maar op het oudje rij ik ook zo weer weg.

http://sheldonbrown.com/gears/ voor een gear calculator, met dank aan de zojuist helaas overleden Sheldon Brown. Geef mij op een vakantiefiets maar een licht verzet. Liever nog wat marge bij het klimmen met bagage dan bijtrappen bij een snelle afdaling.
Wim
piet66 schreef:Nadelen (voor mij):
-niet onderscheidend: het is de Opel Kadett / VW Golf onder de fietsen;
Als je je met je fiets al niet kunt onderscheiden... (wat een onzinargument)

---
Het lijkt me een prima fiets en ik wens je veel suc6 ermee! Ik heb zelf een Giant FCR, kleuren: voor goud en achter zwart (zie foto op http://www.mijnalbum.nl/Album=QVA7X8BX ), waarmee ik al heel wat buitenlandse tochten heb gemaakt. De fiets is na het nemen van deze foto al hier en daar veranderd: andere voorbladen (grootste blad van 48 tanden vind ik te klein, nu 52), RVS spaken zelf ingezet, tweede bidonhouder, buitenbanden met witte reflectie-ringen, andere koplamp (die op de foto is half afgebroken). Op de horizontale stang heb ik vlaggetjes geschilderd van de landen, waar ik ben geweest.

Bob&Marguérite schreef:
Is dit niet de "oude" XT groep en kon Giant een partij goedkoper inkopen omdat Shimano een nieuwe XT groep op de markt heeft gebracht.
Hoe kom je daar achter?
Dat zie je meteen aan de body van de achter derailleur. Even op google 'nieuwe XT groep' en dan afbeeldingen!

Bob&Marguérite schreef:
Bob&Marguérite schreef:
Is dit niet de "oude" XT groep en kon Giant een partij goedkoper inkopen omdat Shimano een nieuwe XT groep op de markt heeft gebracht.
Hoe kom je daar achter?
Dat zie je meteen aan de body van de achter derailleur. Even op google 'nieuwe XT groep' en dan afbeeldingen!
Kwalitatief is er niets mis met de "oude" XT groep. Ik heb nog een veel oudere LX derailleur.

Is dit misschien meer wat je zoekt?

Robertjan schreef:Is dit misschien meer wat je zoekt?
Inderdaad, dit zou best iets kunnen zijn. Toch kies ik ervoor om bij de lbs te kopen. Ik geef je een aantal redenen (de volgorde is willekeurig, emotionele argumenten, rationeel moet ik al vaak genoeg denken en handelen):
-de lbs is een aardige kerel;
-hij heeft er veel verstand van en ik helemaal niet;
-ik kan mijn fiets inruilen;
-bij problemen word ik direct geholpen.

Ik heb al een racefiets en die stuurbocht speelt gevoelsmatig ook mee. Maar ja, die is makkelijk te vervangen. Je leest het, geen enkel argument blijft overeind als je rationeel denkt.

Die Thorn kende ik niet, zo te zien is het een echt manusje van alles. Bedankt voor je tip.

De fm in het dorp kan mij 2 mogelijkheden bieden.

1. Een Expedition model 2008 (= RS 0), nieuw
2. Een Expedition model 2007 (of 2006?), nieuw

Verschillen?
Op het oude model krijg ik 250 euro extra korting, of, beter gezegd, ik moet 250 euro minder bijbetalen. Ik kan mijn Jakima in beide gevallen inruilen.

Het nieuwe model is volledig XT, met Rigida velgen, XT V-brakes en Schwalbe Marathon plus banden van 42 mm. Aheadset zit er ook op met vaste voorbouw.

Het overjarige model is volledig LX (model 2005 of 2006?), met Exal velgen, Magura HS11 firmtech remmen en banden van Tange Teike (of zoiets, het klinkt als menu nummer 23 bij de Chinees) van 40 mm. Er zit geen aheadset op (ik weet niet hoe de voorloper heet), wel een verstelbare stuurpen.

Heeft iemand nog belangrijke op- of aanmerkingen waarom ik moet kiezen voor de nieuwe of de overjarige?

welke fietst het lekkerst? Als de overjarige het lekkerst fietst is de keuze makkelijk.

SjirkM schreef:welke fietst het lekkerst? Als de overjarige het lekkerst fietst is de keuze makkelijk.
Ik heb alleen op het oude model gefietst. Een rit van 10 minuten, ik vond hem lekker strak sturen. Maar zo'n kort ritje zegt weinig.

Vanmiddag was ik bij een grote fm in Tilburg. Ik werd eerst te woord gestaan door een vriendelijk meisje, maar volgens mij kan ze beter bij een modezaak gaan werken: ze werd absoluut niet gehinderd door enige kennis van zaken. De jongeman die me daarna hielp zo mogelijk nog minder. Op mijn vraag of de voortandwielcombi 44-32-22 vervangen kon worden door 48-36-26, antwoordde hij zonder blikken of blozen dat die laatste combinatie niet door Shimano werd geleverd :shock:. Laat ik over de andere antwoorden maar zwijgen.

Geef mij dan maar de fm in het dorp die zijn handen nog vol smeer heeft.

aan de bestert ring??

Ik ben inmiddels ook op zoek naar een trekking fiets. En vandaag heb ik toevallig een paar rondjes op een Expedition 2.0 van 2007 gedaan (in de winkel). Echt een lekker fiets.
Nu vraag ik mij wel af of de prijs, die daar genoemd wordt, wel klopt: 1.099,- nu met 20 % korting. Eerder in deze thread schrijft Wijnand, dat hij voor een Expedition 3.0 von 2007 maar 899,- betaald heeft. Of is bij Giant 1.0 beter dan 2.0 beter dan 3.0?

Licht verwarde groeten - andreas

Andreas schreef:Nu vraag ik mij wel af of de prijs, die daar genoemd wordt, wel klopt: 1.099,- nu met 20 % korting.
Dit kan kloppen, ik weet de nieuwprijzen van 2007 niet. De 1.0 was zo'n 1300/1400 euro.
Andreas schreef:Of is bij Giant 1.0 beter dan 2.0 beter dan 3.0?
Ja

Dank je! Weer iets dat niet tegen de Expedition spreekt. :-)

Ik heb net de Expedition RS 0 besteld. Het nieuwe model dus. Volgende week zaterdag wordt ie geleverd.

Er zitten nu Schwalbe Marathon ATB banden op van 42 mm, die worden vervangen door gewone Marathons omdat ik er toch niet het terrein mee in ga.

Verder overweeg ik om de tandwielrange achter (nu 11-32) aan te passen, bijvoorbeeld naar 11-26.

Ik bleef twijfelen tussen deze of een Koga Lichtdeluxe. Misschien volgende keer een Koga.

En ik wil geen Giant Expedition !!!

Blanche schreef:En ik wil geen Giant Expedition !!!
Dan hoef ik dus niet bang te zijn dat jij hem steelt :D.